מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצההסיכון של מטופלי טרשת נפוצה בתרופות ייעודיות מווירוס הקורונה

הסיכון של מטופלי טרשת נפוצה בתרופות ייעודיות מווירוס הקורונה

לכל אחת מהתרופות הייעודיות פרופיל סיכון שונה והחלטות יש לקבל עם הנוירולוג

2582 צפיות
הסיכון של מטופלי טרשת נפוצה בתרופות ייעודיות מווירוס הקורונה

נגיף הקורונה החדש גורם לאנשים החיים עם טרשת נפוצה (pwMS – People with MS) המטופלים בתרופות הייעודיות למחלה (DMT – Disease Modifying Treatment) לשאול, ובצדק, האם מערכות החיסון שלהם מסוגלות להתמודד עם הזיהום.

בימים האחרונים אני עוקב מקרוב אחרי ההתפתחויות בנושא זה, שיש בו הרבה מאוד שמועות ואי ודאות.  על מנת לנסות ולסייע לכם בנושא זה, ועל בסיס מידע שאספתי ממספר מקורות, תוכלו למצוא להלן את ההערכה הפרטית שלי לגבי כל אחת ואחת מהן. 

הערכה זו נכונה להיום (9/3/2020) ואני ממשיך לעקוב אחרי הנושא הזה באופן שוטף.  ככל שהאירועים מתקדמים והידע שלנו על הנגיף הולך משתפר, אני אוסיף ואתקן את האמור להלן.

חשוב לציין שאינני רופא ולפיכך הרשום להלן הוא דעתי הפרטית.  חיוני ביותר שכל אחד ואחת מכם יתייעץ עם גורם רפואי מוסמך בעת קבלת החלטה על שינוי בטיפול או בהפסקתו.

ברמה הפרקטית הראשונית, כולנו - ובמיוחד אנשים החיים עם טרשת נפוצה, צריכים לפעול על פי הנחיות משרד הבריאות כפי שמופיעות באתר האינטרנט שלו.  רצוי מאוד לעקוב אחרי השינויים באתר ועל ההמלצות החדשות המופיעות בו. 

ניתן גן לפנות באופן טלפוני למוקד של משרד הבריאות בטלפון 5400*, רק קחו בחשבון שיש שם זמני המתנה ארוכים.  ניתן לעקוב אחרי המידע של המשרד גם בערוץ הטלגרם של המשרד או אפליקציית הקורונה הרשמית שלו. 

בכל מקרה, אם, חס וחלילה, מישהו מכם מפתח סימני שפעת (חום, שיעול וכד') או מאמין שייתכן ונחשף לנגיף הקורונה, הדבר הראשון שיש לעשות הוא לפנות למד"א בטלפון 101 ולפעול על פי ההנחיות המתקבלות שם.  על מנת למנוע הדבקה של אחרים, אין לפנות ישירות למרפאות, חדרי מיון או בתי חולים לפני התייעצות עם גורם זה.

לגבי אלה המטופלים בתרופות ייעודיות לטרשת נפוצה, נכון להיום (9 במרץ 2020) אני מעריך שאיום הנגיף לא צריך, בדרך כלל, להביא לשינוי מיידי בטיפול.  בדומה לתכונות רבות של טיפול בטרשת נפוצה, הסיכונים של אחד מכם יכולים להשתנות באופן ניכר והם תלויים במגוון רחב של גורמים.  לכן, לפני ביצוע שינוי כלשהו בטיפול יש כאמור, להתייעץ עם הנוירולוג המטפל.

כהערכה ראשונית ולא מחייבת, להלן רשימה של סיכונים ספציפיים לגבי ה-DMT השונים.  יודגש, שזו ההערכה ראשונית שלי לגבי הסיכון וכאמור, יש לפנות לאנשי מקצוע בתחום הבריאות לקבלת ייעוץ מפורט יותר.

אינטרפרון בטא, רביף, קופקסון, טקפידרה, אובג'יו וטיסאברי - תרופות ייעודיות אלה הן ככל הנראה בטוחות יותר משאר התרופות האחרות, מכיוון שהן לא נחשבות להיות טיפולים מדכאי חיסון.  לגבי טיסאברי יש לציין שנדרש מעקב קרוב יותר לגבי המלצות ספציפיות לתרופה זו, כיוון שההשפעה המדויקת שלה על תאי מערכת החיסון לא ברורה לחלוטין.

אוקרווס, למטרדה ומייבנקלאד – מי שמטופל בתרופות אלה או שוקל להתחיל עימi צריך, ביחד עם הנוירולוג, לשקול את הצעדים הבאים מכיוון שטיפולים אלה עלולים לפגוע במערכת החיסון.  מי שכבר התחיל טיפול בתרופות אלה, כבר מוגן במידה מסויימת מההתקדמות של הטרשת הנפוצה ולכן יתכן שהשיקול להפסיק את הטיפול, לפחות לתקופה קצרה, חזק יותר.  כאמור, בכל מקרה חשוב קודם לדון בזה עם הנוירולוג ולשקול את כל היתרונות והחסרונות בשינוי הטיפול.

גילניה - הטיפול בגילניה עשוי להגדיל את הסיכוי ללקות בזיהומים נגיפיים, כולל בקורונה.  יחד עם זאת חשוב לציין שהפסקת הטיפול עלולה להוביל להחמרה בתסמינים של טרשת נפוצה, אשר חומרתן במקרים רבים תעלה על הסיכון לנגיף (Rebound).  אם בשלב זה נבחנת האפשרות להתחלת טיפול בגילניה, יש לשקול, ביחד עם הנוירולוג, שימוש - זמני או קבוע - בתרופה ייעודית אחרת.

מייזנט – יש לשקול התחלת טיפול בתרופה זו או האם להמשיך ולקחת אותה, ביחד עם הנוירולוג.

השתלת תאי גזע (HSCT) – מדובר בטיפול כימותרפי אינטנסיבי לטרשת נפוצה המבוצע על ידי "מחיקה" של המערכת החיסונית של הגוף ולאחר מכן הצמחתה מחדש באמצעות תאי הגזע של החולה.  טיפול זה משבש בצורה חמורה את המערכת החיסונית של הגוף לפרק זמן ועליך ועל הנוירולוג או איש המקצוע הרפואי לשקול לעכב טיפול זה.

המידע בפוסט זה מבוסס, בין השאר, על מידע מהאגודה הבריטית לטרשת נפוצה ומפרסום של פרופ' גאווין גיאובנוני, מנהל מרפאת הטרשת הנפוצה בבית החולים Barts בלונדון, אנגליה.

https://www.mstrust.org.uk/news/update-coronavirus-covid-19-and-multiple-sclerosis

https://multiple-sclerosis-research.org/2020/03/covid-19-the-uk-great-and-the-good-have-spoken-hope-the-information-is-useful/

----------------

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).  

 

תגובות

ג-וי2
10/03/20 20:08

תודה רבה על הסיכום. שאלה קטנה: האם יש כאן אנשים שטופלו עם תאי גזע בעבר? אשמח לשמוע על דרך הטיפול ותוצאות. תודה מראש

ערן-ברקוביץ
11/03/20 11:21

שלום ג'וי, את הטיפול בתאי גזע לטרשת נפוצה ניתן לעבור רק במסגרת ניסוי, כי הוא אינו טיפול מאושר לטרשת נפוצה (לפחות עדיין). יש כמה סוגים של טיפול בתאי גזע ולכל אחד מהם כמה דרכי טיפול אפשריים (חלק מהניסויים בודקים איזה פרוטוקול הוא היעיל ביותר). התוצאות בניסויים מאוד מעודדות, אך עדיין ישנם ביקורות על נושא הבטיחות של הטיפול ועל כך שלא נוסה מספיק בקרב מדגמים גדולים וקבוצות ביקורת רחבות. עוד על הטיפולים בתאי גזע , מצרף את המדריך שלנו בנושא:

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...