מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נ...

כמוניבלוגיםטרשתון - חדשות ועדכונים בנושא טרשת נפוצההמלצות הוועדה המדעית של העמותה הלאומית לטרשת נפוצה באוסטרליה

המלצות הוועדה המדעית של העמותה הלאומית לטרשת נפוצה באוסטרליה

המלצות אלה עולות בקנה אחד עם ההמלצות האירופאיות אותן פרסמתי בשבוע שעבר

1288 צפיות
המלצות הוועדה המדעית של העמותה הלאומית לטרשת נפוצה באוסטרליה

הוועדה המדעית של העמותה הלאומית לטרשת נפוצה באוסטרליה פרסמה ביום שלישי, 17/3/2020, המלצות הדומות במהותן לאלה המופיעות בפוסט שלי מתחילת השבוע שעבר (http://bit.ly/MS-Corona-01). 

בפוסט ההוא דירגתי, על מידע שהתפרסם באירופה, ובעיקר בבריטניה, את דרגת הסיכון של כל אחת מהתרופות והטיפולים הייעודיים לטרשת נפוצה.  יחד עם זאת, ולשם השלמת התמונה הכוללת, אני מביא כאן תרגום של ההמלצות האוסטרליות.

אני מוצא לנכון להדגיש, פעם נוספת, שאינני רופא ולפיכך חיוני ביותר שכל אחד ואחת מכם יתייעץ עם גורם רפואי מוסמך בעת קבלת החלטה על שינוי בטיפול או בהפסקתו.

מה עלי לעשות בקשר לתרופות שלי?

אם אתם מטופלים בתרופות ייעודיות לטרשת נפוצה או למצב הקשור בה, מומלץ שתמשיכו ליטול תרופה זו בגלל הסיכון האמיתי מאוד להתקף או ריבאונד (rebound) שיופיע לאחר הפסקת הטיפול התרופתי.

אם חס וחלילה פיתחתם תסמינים של קורונה או שהובחנתם כחיוביים לנגיף, חובה להתייעץ עם הנוירולוג המטפל בכם כדי להחליט על דרך הפעולה הנכונה ביותר.

בנוסף, אם בכוונתכם להתחיל טיפול בתרופה ייעודית לטרשת נפוצה, חשוב לשוחח על הנושא עם הנוירולוג כדי להחליט על אופי הטיפול המתאים ביותר למהלך המחלה האישית שלכם.  בשלב זה יש לתת עדיפות לתרופות שאינן מקטינות את רמת הלימפוציטים, כמו אינטרפרונים, קופקסון או טיסאברי.

לגבי טיפולים ספציפיים:

  • תרופות בהזרקה עצמית כמו קופקסון, רביף, בטאפרון, אבונקס ופלגרידי אינן מדכאות את המערכת החיסונית ולכן רצוי מאוד להמשיך את הטיפול בהן ובמקביל, לפעול על פי ההמלצות הכלליות של משרד הבריאות בנושא מניעת הדבקות בקורונה. 
     
  • גם לטיפולי החלפת פלזמה ועירויי אימונוגלובולינים תוך ורידיים (IVIg) יש השפעה מינימלית על תפקוד מערכת החיסון ולכן מומלץ המשיך בטיפולים אלה ולעקוב אחר ההמלצות הכלליות של משרד הבריאות. 
     
  • לתרופות הבאות יש פוטנציאל לדיכוי קל של המערכת החסונית – טיסאברי, גילניה, טקפידרה, אובגגיו ומייזנט ובשלב זה אין עדות לכך שהם מעלות את הסיכון להדבקות בקורונה.לפיכך, בגלל הסיכון להתקפים ו-rebound הכרוך בהפסקת הטיפול בתרופות אלה, לעומת הסיכון הנמוך מהדבקות בקורונה, העצה הנוכחית היא שיש להמשיך את הטיפול בהן.  כמובן שבמקביל, יש לעקוב אחר ההנחיות הכלליות של משרד הבריאות בנושא זה – צמצום מגע אישי, רחיצת ידיים תכופה וכיוב'. 
     
  • מידת ההשפעה של טיפול בסטרואידים (סולומדרול, פרדניזון) ובתרופות כמו מטוטרקסט ואימוראן משתנה ותלויה במינון ובשילוב הטיפולים. יחד עם זאת, בגלל הסיכון בהפסקת הטיפול בתרופות אלה, אלו לעומת הסיכון הנמוך כיום להדבקות בקורונה, העצה הנוכחית היא שיש להמשיך בתרופות אלה תוך  הקפדה על ההנחיות הכלליות של משרד הבריאות. 
     
  • הטיפול בתרופות אוקרווס, קלדריבין ולמטרדה מדכא את המערכת החיסונית, בדרגות שונות ולפרקי זמן משתנים.  לפיכך, במידת האפשר ותוך התייעצות עם הנוירולוג המטפל, יש לשקול את האפשרות לעכב או אף לבטל מחזורים של טיפולים אלה.  כמובן שבמקביל יש לפעול על פי ההנחיות הכלליות של משרד הבריאות.  
     
  • טיפול בתאי גזע המטולוגיים אוטולוגיים (aHSCT) כולל טיפול כימותרפי אינטנסיבי.  טיפול זה מחליש את המערכת החיסונית בצורה קשה, לפחות לתקופה מסויימת.  לפיכך, מי שעבר לאחרונה טיפול מסוג זה, צריך להאריך את התקופה בה הם נשארים בבידוד במהלך התפרצות הקורונה.  מי שאמור לעבור בקרוב בתאי גזע, צריך לשקול דחיה של ההליך בהתייעצות עם איש המקצוע הרפואי שלהם. 
     
  • נכון לעכשיו אין עצות ספציפיות לילדים או לנשים בהריון החיות עם טרשת נפוצה.  עליהם לפעול, בהתאם לתרופה בה הם עושים שימוש, על פי ההנחיות הרשומות לעיל.

https://www.msaustralia.org.au/about-ms/covid-19-information-people-ms

---------------------

מידע זה מפורסם כאן בחסות שיתוף פעולה בין עמותת "כמוני" ל-MS ישראל בע"מ (חל"צ) - חברה לתועלת הציבור המארגנת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, בני משפחותיהם ומעגלי התמיכה שלהם, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה.  חולים בטרשת נפוצה ובני משפחותיהם המעוניינים להשתתף בפעילויות שאנו עורכים, להיות בקשר עם חולות וחולים אחרים ולקבל סיוע ותמיכה - מוזמנים ליצור עימנו קשר ב-054-4522572 (ענת אילון) או באמצעות מילוי הטופס הפרטים האישיים באתר האינטרנט שלנו – http://www.ms-israel.co.il).  

 

תגובות

אורליל
22/03/20 12:13

תןדה לביא על הפירוט המסודר

לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פ...