מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

תזונה נכונה למתמודדים עם אסתמה של הע...

כמוניבלוגיםתזונה נכונה למתמודדים עם אסתמה של העור - אטופיק דרמטיטיסהמלצות וטיפים להקלת הסבל למתמודדים עם אסתמה של העור - אטופיק דרמטיטיס

המלצות וטיפים להקלת הסבל למתמודדים עם אסתמה של העור - אטופיק דרמטיטיס

פירוט ממצאי בדיקה של קבוצת חולי אסטמה של העור - אטופיק דרמטיטיס - תזונה, לבדיקת מאכלים שעושים קלופי עור בפנים, וטיפים למניעת יובש לחולי אסתמה של העור - אטופיק דרמטיטיס.

מאת משה97
06/08/21 19:33
7120 צפיות
המלצות וטיפים להקלת הסבל למתמודדים עם אסתמה של העור - אטופיק דרמטיטיס

     

    סוגי מאכלים שגורמים לקלופי עור בפנים ולקשקשים בקרקפת
 

            


1). מוצרי סויה: רוטב, חלבון, קמח ושמן סויה. שימו לב: רוב תוספי התזונה מכילים סויה או צבעי מאכל שמשפיעים על העור אחרי כיממה (בממוצע וכך גם רוב המאכלים).

 

2). תירס שמזיק אחרי 48 שעות בממוצע. אסור מוצרים שמכילים: עמילן, סירופ, קורנפלור, קמח ושמן תירס, עמילן תירס מעובד 1442-E שמצוי ברוב מעדני החלב, אבקות מרק, וממתקים כגון חטיפים וסוכריות. בנוסף אסור גם מוצרים שמכילים מולקולות של תירס כגון מונוסודיום גלוטמט, חומצה אסקורבית-ויטמין C שמוסף לרוב המשקאות הקלים או גרבר ועוד מוצרים, מלטודקסטרין, ארתיתול, סורביטול, מלטוז, דקרסטרוז,  גלוקוז / ה - סוכר ענבים ופרוקטוז - סוכר פירות, שמיוצרים כיום ברובם מתירס.

  
  
3). קטניות כגון חומוס ובוטנים, (יתכן גם כל הקטניות פול, תורמוס, עדשים, אפונה, שעועית, קינואה ודוחן). ובנוסף גם ביצה, שגורמת לקלופי עור שקשה להסיר.

 

4). עוגיות, מאפים, לחמים וחלות או ממתקים וחטיפים שמכילים חומרי תפיחה: 500 / 503-E (סודה לשתיה ואבקת אפיה - סודיום ואמוניום ביקרבונט), ו / או החומריםE-450 / 575 וחומרים לטיפול בקמח: 950 / E-924 ; גורמים אחרי 4 שעות להרבה קשקשים בקרקפת ולקלופי עור בפנים, שניתן להוריד במקרה הצורך באמצעות מסרק פלסטיק עדין, (ניתן לאכול דווקא כגון אחרי חשיפה לבושם).

 
ניתן לאכול לחם / חלות או פיתות מחומרים טבעיים, שנאפה בבית או במאפיות עם קוביות שמרים טריים.

 

5). מזון חריף שמזיק וגורם גם לגירודים חזקים: רוטב צ'ילי, חוויאג', פלפל שחור ולבן, פפריקה חריפה, (לעיתים יש מקרים שפפריקה מתוקה בצבע אדום כהה קצת חריפה).
אסור כמוסות שום (מזיק מאוד לטווח ארוך!!), וגם שום רגיל / אבקה. 
אסור בצל חי גם לאחר אפייה בתנור, וגם מאכלים עם בצל מטוגן. בנוסף אסור גם שקדי מרק עם שמן צמחי ותבלינים כגון כורכום.

 

6). משקאות חלב ומוצרים נוספים שמכילים מסמיכים ומיצבים. 
חלב מועשר ומוצרים נוספים שמכילים מייצב קרגינן מאצות ים. 
מעדני חלב ואבקה להכנת שוקו עם סיבים תזונתיים - אינולין - סיבי שורש עולש. מעדני חלב עם רכז לימון או מיץ סלק.
מאכלים שמכילים הרבה חומצות שומן רוויות כגון חמאה / שמנת / גבינה צהובה עם אחוזי שומן גבוהים.
ניתן לשתות חלב רגיל, ולאכול מוצרי חלב בלי רכיבים מזיקים. לחיזוק המערכת החיסונית, ניתן לאכול מוצרים עם הרבה חלבון כדוגמת יוגורט פרו 20 גרם חלבון בלי פירות בטעם תות.

 

7). מומלץ להימנע מצריכת דגי ים, שגורמים לעור אדום ומגורה, ויתכן שגם דגי בריכות.

  

8). בשר מעובד כגון נקניקיות וכדומה. מומלץ לאכול בשר עוף כל יום, מכיוון שחלבון מן החי מחזק מאוד את מערכת החיסון.


 
9). צבעי מאכל מלאכותיים שגורמים ליובש ופריחות בעור, ולמחלות שונות כגון אסתמה, סרטן, אלרגיות, היפראקטיביות ועוד. (יתכן וניתן טבעי E-150 - קרמל, E-160 מפירות). בנוסף אסור גם חומרים משמרים שגורמים לגירוי העור, העיניים ומערכת הנשימה או לכאבי ראש ומיגרנות, וגם למוגלות בראש, עור יבש וגרד, ובנוסף רובם גם מסרטנים במיוחד בתאי הדם.

 

10). משקאות: אסור עם חומצה זרחתית כגון קולה ועם פחמן דו חמצני (יתכן שגם עם חומצה מאלית), ומשקאות שמכילים ויטמין C מוסף. משקאות עם אלכוהול או מיץ לימון, תרכיז תפוחים וכדומה. 
מיץ ענבים שמכיל חומר משמר כדוגמת גופרית דו חמצנית או 224-E או ביסולפיט 222-E.
ניתן לשתות מיץ ענבים 100% טבעי בלי חומר משמר (לא מבעבע), ועדיף לבן מכיוון שאדום מכיל לפעמים מעט אלכוהול.

 

11). פרוביוטיקה, כולל בכמות קטנה כגון במוצרי חלב פרוביוטים.

 

12). ממתיקים מלאכותיים ואף לא כמות זעירה כגון במסטיקים.

 

13). דגנים: שיבולת שועל, אורז, שעורה כולל מוצרים עם לתת שעורה כגון דגני בוקר. יתכן שגם כוסמין ושיפון (נבדק מעט בלחם מחמצת - ד"ר מרק). שלווה - חיטה מלאה תפוחה טבעית  (נבדק ביחד עם חלב).

 
ניתן לאכול מוצרים מקמח חיטה, או עם קמח חיטה / סולת חיטה. עדיף להפחית באכילת סוכר רגיל – סוכרוז ו / או דגני בוקר, שגורמים למחסור בויטמינים מקבוצת B, ועליה מהירה ברמות הסוכר / שומנים בדם.

 

14). פירות: תפוחים. פירות יער. פירות הדר. טרופיים כגון בננה, אננס, מנגו ויתכן שגם כל הטרופיים. יתכן שגם: זית, רימון, קיווי, משמש, אפרסמון, תאנה, שזיף ואפרסק. ענבים עם / בלי חרצנים גורמים לקצת קלופי עור.

 

15). ירקות: עגבניות, סלק, אבטיח, מלון, ויתכן שיש נוספים כגון אבוקדו, מלפפון, דלעת, שעועית ירוקה, ירקות עליים, ברוקולי, קולרבי, שורש פטרוזיליה / סלרי, כרובית, כרישה, חציל,כרוב ירוק וסגול.

ניתן תפוח אדמה.


ניתן לנסות ירקות ופירות, במשך כמה ימים כל אחד בנפרד, היות וההשפעה על עור הפנים עלולה להופיע לאחר שתי יממות, וגם יש צורך לנהל יומן מפורט, בנושאים המופיעים להלן כגון מידת הלחות באוויר וחשיפה לחומרים או לשמש ועוד. (מומלץ לשטוף ולקלף לפני האכילה, מכיוון שמחקר של משרד הבריאות מצא בילדים שאכלו פירות וירקות, שאריות של זרחנים אורגניים - חומרי הדברה מסוכנים שגורמים למחלות קשות. בנוסף בחלק מהתוצרת בארץ יש שאריות של תרופות, וחומרים ממכרים מכיוון שמושקים במי קולחין - מי ביוב מטוהרים).

 

16). שמנים צמחיים: שמן דקל, שמן אגוזי מלך / קוקוס, שמן חמניות מזוכך ושמן פשתה.
אסור מרגרינה עם שמנים צמחיים ומוצרים נוספים עם שמנים צמחיים כגון פרורי לחם, או צ'יפס באריזה. 
אסור שמן זרעי ענבים ויתכן שגם שמנים נוספים כגון נבט חיטה ושמן זית.

 
ניתן שמן קנולה שנחשב לאחד מהבריאים ביותר.

 

17). אגוזים: קוקוס, פקאן, אגוזי מלך, קשיו, פיסטוק, שקדים ולוז, (גם לא כמות קטנה כגון מחית אגוזים בשוקולדים).

 

18). דברים נוספים שמומלץ לא לאכול: חלבה וטחינה משומשום מלא, (נבדק בכמות גדולה בשניצל עוף עם ציפוי טחינה גולמית כתחליף לביצים, אולם בדרך כלל ניתן לאכול שומשום כגון לחמניות ומאפים עם שומשום). 
מתחלבים כגון  476 / 471-E. זרעי צ'יה ופשתן. אומגה 3 מאצות ים. דגני בוקר מחיטה כגון קוקומן. קקאו. דבש. ממתיק מסירופ סיבי שורש עולש. צימוקים ופירות יבשים עם חומרים משמרים. תוספי תזונה עם צמחים. שמרים יבשים (נבדק סוג אחד ובסוגים אחרים יש את אותם חומרים מזיקים). 


יתכן מאוד שכל סוגי הקפה (נבדקו מעט פעמים). יתכן שגם ג'ינג'ר - זנגביל,  קינמון, תרמילי - פולי וניל, תמצית וניל ורום עם פרופילן גליקול, סוכר וניל, שוקולדים (גם ללא וניל ולציטין), מייפל, סטיביה, תה, עמילן טפיוקה (נבדק במעדני חלב), וככל הנראה יש מאכלים נוספים שלא נבדקו, ומזיקים לעור הפנים. 

 

אמנם קשה להתאפק לא לאכול דברים שאוהבים, אולם זה אפשרי וניתן להתרגל, ובנוסף כשרואים את התוצאות מבינים את הכדאיות. 

    

להרבה מתמודדים יש אלרגיה עונתית קלה - נזלת אלרגית (מומלץ לא להעצים את הנזלת ע”י קינוח האף וכנ”ל לגבי התעטשות אם אי אפשר למנוע, לפחות לנסות לכלוא או להתיז דרך הפה ובכך הגוף לומד להתרגל באמצעות טכניקות עבודה שמבוססות על שיטת c.b.t.), ואסטמה נשימתית - אסתמה אלרגית, שבדרך כלל פוחתים או חולפים אחרי מספר שנים, אולם ככל הנראה הרגישות בעור הפנים לא פוחתת, גם אחרי כמה שנים שלא אוכלים מאכלים מזיקים. 

באחוזים בודדים של המתמודדים יש רגישות קשה לאלרגנים כגון דגים, אגוזים, בוטנים, חלב, שומשום, (לא מדובר בגירודים כשרואים או כשמריחים דגים וכדומה אלא בתסמיני אלרגיה ניכרים בעת האכילה), ולכן כדאי לערוך בדיקות אלרגיה כדי לדעת האם יש אלרגן מסכן חיים מכיוון שרק אצל חלק קטן מהם זה מסכן חיים.

 
בחלק מהמקרים ניתן לקבל קצבה נכות לילד עם אלרגיה פעילה ומסכנת חיים, בכפוף לתנאים מסוימים, אולם הנושא מורכב מאד, (ניתן להוסיף גם ליקויים נוספים כגון קשיי קשב וריכוז). בנוסף יש גם טיפול מנטרל בכמה מרכזים רפואיים לחלק מהאלרגנים אולם אין לנו פרטים נוספים על מידת ההצלחה בניטרול.                                                                                                                                                                                                                                         


להלן מתכונים בלי רכיבים שמשפיעים על עור הפנים:

       

 

עוף בתנור: ק"ג עוף בתבנית בינונית, כף פפריקה מתוקה, כפית מלח, בקבוק שמן קנולה, לאפות שעה ב-200 מעלות, (ניתן גם לבשל את העוף שעה וחצי בסיר עם תבלינים, 2 כוסות מים ומעט שמן).

ניתן להכין סטייק בתנור עם חזה עוף, כ- 10 כפות שמן לתבנית גדולה, כף פפריקה מתוקה, כפית כמון וכפית מלח, לאפות 15 דקות ב-מאתיים מעלות, ואם מכינים לכמה ימים עדיף 5 כפות שמן, כף פפריקה, כפית כמון, כפית מלח וכף סילאן או 10 כפות סילאן בלבד , כמו כן ניתן להכין פתיתים עם פפריקה, כמון, ומלח.                                                                          


שניצל בלי ביצים: ניתן להכין בלילה של כוס קמח עם מים, יש צורך לדלל כוס קמח עם כוס מים עד שנעשה למרקם שדומה לדבש , ולטבול בבלילה ואח"כ בפירורי לחם תוצרת בית (יוצא מצוין גם עם ציפוי קמח על הבלילה), וניתן גם עם מעט סילאן. (עדיף לקרר את השמן במחבת במהלך הטיגון, באמצעות הוספת חצי כוס שמן לפני הכנסת שניצלים חדשים).

 

תפוח אדמה בתנור: כפית מלח, כף פפריקה, כ- 10 כפות שמן לתבנית גדולה, ולערבב היטב באמצעות כפפות בלי אבקה, לאפות שעה וחצי במאתיים מעלות - מכוסה כל הזמן בנייר כסף. ניתן להכין קוגל תפוחי אדמה בלי ביצים ועם מעט שמן (ניתן גם בלי שמן כלל), לאפות שעתיים ב- 200 מעלות או שעה וחצי אחרי סחיטה של הנוזלים (או לחתוך לציפסים דקים מאוד).

  

הבצק הבא הוא רב תכליתי - בסיסי ונייטרלי בטעמו, ובלי ביצה או חומר תפיחה כימי: ק"ג קמח, 50 גרם שמרים טריים (קוביות ולא גרגירים, צריך להמיס את הקוביות בחצי כוס מים חמימים עם סוכר כ- 10 דקות ואח"כ שופכים לקמח את תסיסת השמרים וגם את שאר החומרים מלבד המלח), 1 וחצי כפות מלח, 3 כפות סוכר, חצי כוס שמן, להוסיף לאט כוס מים או כוס וחצי אם נשארו חלקים יבשים אחרי שמערבבים דקה, וממשיכים ללוש כ- 10 דקות, אחרי התפחה של כ- שעתיים ניתן להכין מבצק זה, מאפים מלוחים או מתוקים כגון מתכוני עוגות.

  

עוגת שמרים: קילו קמח, 50 גרם קוביות שמרים טריים - להמיס בצלחת עם כוס מים חמימים וכוס סוכר, להמתין 10 דקות, ללוש כ-10 דקות ולהוסיף לאט כוס מים חמימים וחצי כוס שמן. להתפיח כשעה וחצי.

ניתן להכין 6 רולדות עם מלית גבינה: חצי קילו גבינה לבנה, 2 כוסות סוכר, חצי כוס / כוס קמח, להתפיח כחצי שעה ולאפות כ- 25 דקות ב-180 מעלות.


 
עוגיות: חצי קילו קמח, חצי כוס שמן, חצי כוס מים, כוס סוכר, לאפות כ- 15 דקות ב-180 מעלות. בעוגיות ובעוגות ניתן להחליף 2 ביצים ברבע כוס מיץ ענבים או מחית תפו"א - 3 כפות מבושלים מעורבבים עם מעט מים, ואם יש רק ביצה ניתן לוותר עליה בדרך כלל או להוסיף 2 כפות נוזלים.

 

לחמניות: קילו קמח, 50 גרם קוביות שמרים טריים, כ- 2 ורבע כוסות מים חמימים, חצי כוס סוכר, חצי כוס שמן, כף מלח. אחרי לישה של 10 דקות, להתפיח כשעה וחצי להכפלת הנפח, לחלק לכדורים קטנים, ולהכין לחמניות, ניתן לטבול במים ואח"כ בשומשום (ניתן להכין בלי שומשום או להכין בייגל'ס עם כוס סוכר), לאחר מכן להתפיח שוב כחצי שעה, ולאפות כ- 20 דקות ב-180 מעלות. 

 


             המלצות וטיפים לאורח חיים בריא למתמודדים עם

                אסטמה של העור - אטופיק דרמטיטיס (AD)

 

 


רקע: 


אצל רוב החולים יש לבני משפחתם כדוגמת סבים וסבתות, רקע של קדחת השחת או אסתמה, ובערים - אזורים מתועשים עולה השכיחות באחוזים ניכרים לעומת אזורים כפריים. ברוב המקרים, זה בגלל רקע גנטי כדוגמת גן פגום פילגרין, אולם היא אינה עוברת הלאה לנכדים / ילדים, במקרים שלסבא או לסבתא יש אסתמה של עור -אטופיק דרמטיטיס , וגם לאם או לאב יש אסטמה של העור.
 
חוקרים מבית החולים איכילוב מצאו, פגם בפעילות של גן פגום - חלבון בשם 14-CARD, שאחראי על היווצרות הפגם בעור. בנוסף ידוע על שני חלבונים במערכת החיסון שמעורבים ביצירת הדלקת: IL - אינטרלוקין 13 ו-4.

  
אנשים הלוקים באקזמה סובלים גם מרמות נמוכות של חלבון בתאי העור, שחיוני למניעת דליפות בחסם העור. החלבון קלודין 1 שבאופן רגיל מונע מרעלני חיידקים, אבקני צמחים וחלבוני מזון מלחדור אל העור, פוסק מלתפקד ביעילות ומאפשר חדירתם של גורמים שליליים אלה, (אין קשר לרגישות המוכרת לקרדית האבק שמעודדת הפרשת היסטמין). 

 

גורמים שמחמירים יובש: 

 

שימוש בסבונים ותכשירי רחצה מסוימים, אמבטיות ממושכות במים חמים, חשיפה לבשמים וחומרי טיפוח, מזג אוויר יבש ו / או קר וגורמים אקלימיים נוספים שמפורטים בהמשך.

 
היובש גורם לגרד שעשוי להחמיר בעת חשיפה לחומרים מגרים כגון חומרי ניקוי ובדים סינתטיים, וגם בעקבות חשיפה ללכלוך כגון אבק ועובש, או לחול בגני ילדים ובפארקים. המלצות למניעת גרד ויובש מפורטות בהמשך.

המחלה נפוצה מאוד אצל כ-15% מהילדים בשלב מסוים של הילדות או בגיל הנעורים (במקרים נדירים בגיל יותר מבוגר ובדרך כלל באיזורים מוגבלים בלבד), ואצל רובם עוברת עד גיל שנתיים, אך כ-3% מהם ממשיכים להתמודד איתה שנים רבות.    
על פי מחקרים רבים, בעקבות גרד כרוני שגורם לתחושה מעיקה, עשויות להיות השלכות על איכות החיים כגון פגיעה באיכות השינה, בריכוז ובמצב רוח.

   

כדי למנוע השלכות אלו, מומלץ לשמור על תזונה נכונה ואורחות חיים שמקלים מאוד את הסבל, ומביאים לשיפור ניכר ששווה את המאמץ!

 

                                
                           כללים לשיפור איכות החיים

 

                                                                             


1. משחות, קרמים, תמיסות ותחליבים עם קורטיזון: 

 

עדיף לא להשתמש בתכשירים שמכילים קורטיזון, מכיוון שמשרד הבריאות מפרסם ששימוש בסטרואידים גורם לפגיעה בעור כגון תגובות אלרגיות, עור אדום ומגורה, התפרצות חוזרת והחמרה. בנוסף המרכז הרפואי שיבא - תל השומר מזהיר שהמשחות עלולות לגרום לשינויים בלתי הפיכים בעור כגון עור דק מאוד.

אנשים רבים מעידים שיש גם תחושה לא נוחה של "עור מתוח", ופגיעה בגמישות ומיצוק העור: קמטים כבר בגיל צעיר מאוד כמו אצל קשישים, בעקבות הפגיעה בסיבים האלסטיים שבעור ובמיוחד הקולגן, ותהליך הזדקנות מואץ שגורם לעור להיות דק יותר ובאופן טבעי יבש יותר. רגישות לקור בידיים ובפנים, נקבוביות פעורות בפנים, מוגלות בגוף / פנים ופצעונים מציקים בידיים, כאבים בידיים בעקבות ריבוי כלי דם / ורידים בולטים (במקרה של כאבים בידיים מומלץ לא לאמץ את הידיים יתר על המידה). עיכוב ריפוי של פצעים (ובפרט בפנים ובידיים).

אם מפסיקים את השימוש אחרי חודש, יש לאחר כמה ימים דלקות, אדמומיות, צריבה וגרד בעור, ואז הגמילה נעשית יותר מורכבת. בנוסף האגף לאכיפה ופיקוח במשרד הבריאות, פרסם אזהרה משימוש מוגבר לתקופה ממושכת, משום שעלולות להופיע תופעות מערכתיות קשות כתוצאה מספיגה מוגברת דרך העור, כגון תסמונת קושינג, שינויים בלחץ הדם, וברמות הסוכר, ברקית - גלאוקומה ועוד.

            

תהליך הגמילה מסטרואידים: 

 

עדיף לעשות זאת בהדרגה, כגון להשתמש פעם בשבוע במשך חצי שנה, ולאחר מכן פעם בשבועיים / חודש, ולא להפסיק את השימוש במשחות לחלוטין מיד, למרות הנזקים שנגרמים מהם, (ניתן להניח ממחטות טישו ורטיות רטובות או מגבות על הדלקות לאחר הסרת קלופי העור ע"י מסרק ושטיפת הראש במים קרים), או להשתמש במשחות חדשות בלי סטרואידים כגון סטקוויס שמומלצת מאוד אולם לא בגב כף היד והרגל, או פרוטופיק / אלידל.

  
לאחר הגמילה עדיף לשמור כמה משחות למקרים חריגים, ולא להגיע חלילה למצב של זיהום, המחייב טיפול עם משחה אנטיביוטית / כדורים, ובמקרים קשים יותר אנטיביוטיקה דרך הווריד באישפוז בבית חולים שמתיש מאוד את הגוף.

       
לדברי מתמודדים, זיהום נגרם ככל הנראה עקב שילוב של מספר דברים: שימוש בסבונים ושמנים מזיקים במהלך הרחצה ומריחת קרמים מזיקים לאחר הרחצה או חשיפה לאוכל שגורם לגירוד כגון מאפים (גם ללא מגע בעור), או דלקת מחשיפה לשמש / עור יבש שלא הוסר, לאחר מכן חשיפה לאבק / לכלוך ואוכל שומני, ואז קורה זיהום כתוצאה מחדירה של חיידקים לעור הפגוע.

                               

2. בגדים:

 

מומלץ מכותנה רכה, עדיף לא בדים סינטטיים או צמר וכמו כן לא צמודים לגוף ובפרט בגדי שינה בחורף. מומלץ להשתמש במגבות אישיים. 
מומלץ להחליף בגדים כל יום, ומצעים לפחות פעמיים בשבוע. 
בגדים חדשים יש לכבס כ-4 פעמים עד שלא יוצא צבע ועד שהריח של המפעל או החנות מופחת במידה ניכרת.


                      
3. כביסה:

 

מומלץ לכבס את הבגדים בתוכנית ארוכה עם כ-30 גרם אבקת כביסה לתינוקות או בתוכנית רגילה עם 20 גרם ועדיף בנפרד מכביסת הבית.
ניתן לכבס מצעים ומגבות בלי אבקה ב-60 / 90 מעלות כדי להשמיד חיידקים פתוגניים - מחוללי מחלות, ואח"כ לכבס גם עם אבקה ב-40 מעלות. 
מומלץ ליבש במייבש כביסה כל השנה.

 

4. מקלחת:

 

מומלץ לא להתקלח במים חמים מדי, מכיוון שגורמים להגברת האידוי של הלחות מהעור עקב עליה בזרימת הדם / הרחבת כלי הדם בעור וגירוי מערכת העצבים הדקים עקב מגע עם מים חמים שעשוי להגביר את הגירודים, ולכן עדיף בחורף במים חמימים מהדוד שמש במשך זמן של כ-2 דקות עם טוש בעוצמה נמוכה, ניתן גם לרחוץ תחילה את הרגליים, ולאחר מכן את הידיים ורק בסוף את הכתפיים / גב / חזה. בעונות מעבר ניתן במים פושרים או חמימים עד 3 דקות וכשהלחות נמוכה חצי דקה-דקה פעם בכמה ימים (לא בילדים ותינוקות) ולהחליף בגדים בתדירות גבוהה ולחכות עד שהלחות תעלה, ובקיץ כ- 4 דקות במים קרים.
 
בדר"כ מומלץ להתרחץ בבוקר, אולם יתכן שישנם כאלה שעדיף ככל הנראה כך: בערב אחרי העבודה / לימודים, או בלילה במקרה של הורה שסובל מאסטמת העור ויש לו ילדים שמשחקים ומתלכלכים, (יתכן וישנם כאלה שרחצה קצרה לפני השינה מגבירה אצלם גירודים).

   

שימו לב חשוב (מאוד !!! ובמיוחד כשיש דלקות) לשמור על כלל זה למניעת יובש: יש לרחוץ את הראש רק במים קרים כל השנה ובפרט בחורף, (עדיף בברז עם עוצמה נמוכה ועדיף להחליף מסננת / טוש פעם בשנה). בנוסף מומלץ לשטוף ולנקות בקיץ את הקרקפת והפנים במשך חצי דקה / דקה במים קרים, לפני ואחרי השינה או פעם / פעמיים במהלך היום ולנגב בעדינות. 

 

חלק מהרופאים ממליצים לכלל האוכלוסיה להתרחץ פעם בכמה ימים (ניתן כך בחורף ואפילו רק 3 פעמים בשבוע אולם לא בתינוקות וילדים), ולנקות בסבון רק אזורים שצוברים לכלוך, וישנם רופאים הממליצים להתרחץ כל יום בלי סבון, להתחיל במים חמים ולסיים במים קרים או טבילה אחת באמבטיה מלאה.   
                                  
שימו לב: סבונים אנטיספטיים / אנטיבקטריאליים שמכילים סודה קאוסטית מחמירים יובש בעור, זו בדיוק הסיבה שיש להשתמש בסבונים עדינים לתינוקות לא מועשר בלחות בעלי רמת חומציות נמוכה כגון סנסיטיב / היפואלגרני, ובדרך כלל ניתן בכל עונות השנה, רק באיזורים שמתלכלכים כגון כפות רגליים אולם עדיף להימנע ולא להשתמש כלל מכיוון שהסבונים גורמים להרבה גירודים בגוף ובפרט בחורף.
עדיף לא להשתמש בספוג, ובמקרה הצורך אפשר עם ספוג רך בעדינות רק באיזורים שחייבים. 

 
רחיצת ידיים: ניתן לרחוץ ידיים עם אל סבון אחרי אכילת אוכל שומני וכדומה, אולם אין לסבן בגב כף היד. בניגוב הידיים מומלץ להשתמש במגבת אישית ולהחליפה כל יום, או להשתמש בממחטות טישו. 
אסור בריכות שמכילות כלור. מומלץ ללכת בבית עם נעלי בית ולא עם גרביים בלבד או יחפים, ובעת הרחצה ניתן להניח ברצפה מגבת.

          

5. שינה:

 

מומלץ ללכת לישון בשעה מוקדמת ככל הניתן, כדי לנקות את הגוף מרעלים וקורטיזול. מעל גיל 15 מומלץ לישון כ-8 שעות בלילה ולא לנוח ביום. 
להירדמות מהירה ולשינה טובה מומלץ ללכת הליכה קצרה לפני זריחת השמש רבע שעה ו / או אחרי הזריחה רבע שעה, שמשפיעה על השעון הביולוגי במוח. 

יועצי שינה ומטפלים ב-.C.B.T ממליצים למי שלא יכול ללכת מוקדם בבוקר, על דברים נוספים כגון: להימנע משתיית מאכל או משקה עם קפאין, שמעורר וגם מתגבר הפרשת נוזלים מהגוף. לאכול ארוחת ערב קלה בשעה מוקדמת, רצוי שהארוחה תהיה עשירה בפחמימות ולא מתובלת מדי, ואפשר להוסיף גם כוס חלב פושר המעניק רגיעה. לארגן את סביבת השינה: מיטה ומזרן נוחים. כריות נוחות. מצעים ובגדי שינה נעימים ולא מציקים, ולהחליף ציפית לכרית כל יום. טמפרטורה נעימה. ניתן להחשיך את החדר ולאטום אותו מפני רעשים. לעמעם את האורות בבית כשעתיים לפני השינה. שעת שינה וקימה קבועה בכל יום. להוציא מהחדר חומרים הקשורים לעבודה כגון ניירת, מחשב, טלפון נייד וכדומה, (מכשירים שמפיקים אור כחול הפוגע ביצירת הורמון השינה מלטונין), להוציא את השעון מהחדר אם מסתכלים כל כמה דקות בשעון או כשמרעיש.                                        

בעולם של טכנולוגיה מפותחת, של שיחות טלפון ותקשורת אחרת אנחנו חשופים למידע שמביא איתו לעיתים גם אי שקט ומצוקה רגשית, חשיפה רצופה למידע בשעות שלפני השינה תורמת להפרעות שינה, יש לשים דגש על הימנעות מעיסוק מעורר, מתסיס או מטריד לפני השינה. קריאה של חומרים מהנים, עיסוק שקט ומרגיע, שיחה רגועה; תורמים למעבר הדרגתי וקל יותר אל השינה. החזיקו דף ועט סמוך למיטה, ורשמו משימות למחר ואת הדברים שמטרידים אתכם על מנת להסיר דאגות.  

מעבר לתפקוד לקוי במהלך היום אחרי חוסר בשעות שינה, ישנן גם תוצאות חמורות ונזקים לטווח הארוך, כגון בעיות זיכרון, לחץ ודיכאון, אולם לעיתים מקור הבעיה הוא מחסור בויטמינים ומינרלים, מכיוון שלתפריט היומי יש קשר הדוק עם השינה, ואכילת מאכלים אלו עשוייה לעזור: בשר עוף, תפוחי אדמה, לחמים מלאים ודגנים עם ברזל. מאכלים עם מגנזיום כגון דגנים מלאים, ירקות ומוצרי חלב. מוצרי חלב וירקות ירוקים עם סידן תורמים לייצור הורמון השינה מלטונין, ומפחיתים לחץ וחרדה. ויטמינים מקבוצת B שמצויים בבשר וירקות עוזרים לשינה תקינה, בעיות עור, הפגת מתח נפשי. ויטמין D משפיע על משך השינה, איכותה ותחושת העייפות ביום, ומצוי במאכלי חלב עם שומן. ויטמין E שעוזר להירדם טוב בלילה מצוי בין היתר בדגנים מלאים, תפוחי אדמה וירקות ירוקים.

 

6. נקיון הבית:

 

מומלץ לשאוב אבק לפחות פעמיים בשבוע עם שואב ציקלון, ובפרט בחדר השינה. מומלץ לשטוף את הבית כשהחלונות פתוחים פעם בשבוע, עם סמרטוט סחוט במעט נוזל לניקוי רצפות בלי בישום מתמשך מדולל במים, ואחרי השטיפה להשאיר את הסמרטוט בחוץ לייבוש. 
מומלץ להשתמש בכפפות ללא אבקה ולטקס בעת ניקוי הבית / הכנת אוכל, או עם שקיות אוכל (ניתן גם בעת מיון כביסה וכדומה). מומלץ לנקות פעם בחודש את המקלחת עם אקונומיקה או להתקלח במקלחת אישית.

 

7. תספורת:

 

עדיף להסתפר במספר 3 או 4 כדי למנוע יובש. במקרים נדירים עשוי להיות זיהום מפטריה שגורמת לקשקשים בקרקפת אחרי אכילת סוכר, ומומלץ במקרה הצורך לבקש מרופא עור מומחה, מרשם לשמפו אגיספור.

 

8. גזירת ציפורניים בידיים:

 

מומלץ לגזור פעם בשבוע / שבועיים, ולא עד הקצה ממש מכיוון שזה מזיק אח"כ גם לעור. עדיף לגזור בצורה עגולה בדגש על הפינות, וכך העור כמעט ולא נשרט בעת גירוד.

 

9. מזגן:

 

מומלץ רק בקיץ ועדיף רק באיזורים עם לחות גבוהה, מכיוון שמזגן מייבש את הלחות באוויר החדר, ובחורף אין לשהות בקרבת מזגן לחימום. לגרים בפנים הארץ ובהרים, מומלץ לבדוק במד לחות לפני השינה האם הלחות נמוכה, ועדיף להימנע בעונות מעבר כשהלחות נמוכה מ-40% אחוזים (ניתן להדליק על מצב מאוורר).

 
לעיתים עדיף להימנע גם בקיץ, למרות שזה עשוי להרגיע גרד, חוץ מבעומס חום כבד, שאז מזיעים אפילו בלחות נמוכה. בנוסף הלחות נמוכה בכל האיזורים גם במזג אוויר חם מאוד - שקע שרבי או במזג אוויר קר בעת שלג וקרה, ואז נדרשת זהירות גם מדברים נוספים שמחמירים יובש. 
ניתן לקרר את החדר לפני השינה, ולאחר מכן להשתמש במאורר קטן או לשכב בלי שמיכה.

 

10. כושר:

 

מומלץ 30-10 דקות ביום הליכה ותרגילים, ולהימנע משינוי דרסטי במשקל. בנוסף יש לשמור על משקל תקין כדי למנוע מחלות קשות ובעיות עור נוספות.

 

11. שתיה:

 

מומלץ לשתות כחצי ליטר - ליטר מים מינרלים, ובימים חמים מאוד או בעת פעילות מאומצת ליטר וחצי. עדיף לא לשתות מים מהברז / מכשיר סינון מכיוון שמכיל כלור, אבנית ומתכות, ובנוסף רוב המים בארץ בלי מינרלים שחיונים לגוף בגלל שרובם מותפלים. מומלץ לשתות במשך היום 1-2 כוסות, כל 2-4 שעות, עד 3 שעות לפני השינה, ובסמוך לשינה עדיף כוס 1 בלבד.       

שתיית מים עשויה לשפר את רמת הלחות בעור באחוזים בודדים, אך היא איננה מספיקה כדי להביא לשיפור משמעותי, כי כאשר אנו מזינים את הגוף דרך הפה, התזונה עוברת במערכות הפנימיות ועד שיש השפעה על העור, הדרך ארוכה. בנוסף הגוף מפנה את הרוב מהר, וזה גם גורם לקצת סטרס וקשיים בשינה. בשתיית כמות רבה קיימת גם סכנה מהרעלת מים, ואסור לשתות יותר מ-3 ליטר ביום בנוסף על הליטר מים שיש בגוף מאוכל וחמצן.

 

12. מגורים:

 

מגורים במרכז כגון בשפלה ומישור החוף עשויים לעזור לרוב החולים, מכיוון שברוב השנה ובפרט בחורף, יש לחות ברמה בינונית ואין הרבה יובש בגוף, וכשהלחות גבוהה בקיץ יש לשהות במקום ממוזג רוב שעות היממה על מנת שהזיעה לא תגרום לגירודים בקפלי הידיים והרגליים. מומלץ לגור בבית עם בידוד טוב ולא ברחוב ראשי. רחוק מאיזורי תעשיה או תחנות כוח, אתרי בניה, חניונים ומקומות עם זיהום אוויר כבד כגון תל אביב, לוד, רמלה, אשקלון, אשדוד וחיפה.          
מומלץ להתקין קולט אדים ולבשל בכיריים חשמליות או במטבח שמופרד משאר חלקי הבית. ניתן לסגור חלונות אם שכנים תולים בלילה כביסה מבושמת לייבוש, והבושם נכנס לבית.

 

13. יובש בגוף ובפנים:

 

העור יבש יותר בעיקר בחורף, כתוצאה מרמה נמוכה של מים באפידרמיס - השכבה החיצונית של העור, בגלל שילוב של מספר גורמים כגון קור שגורם לירידה ברמת הלחות באוויר, רוחות, מכשירי חימום, רחצה במים חמים, ובכל שאר העונות בגלל שימוש בסבון ובבושם, (גם שימוש בבושם של אנשים שמתגוררים עימכם), וחשיפה / שימוש בחומרים כימיים המפורטים להלן.

    
נדרשת זהירות רבה מחומרים כימיים וממאכלים מזיקים בעונות מעבר, כשיש רוחות מזרחיות ולחות נמוכה, בעיקר בהרי הצפון / המרכז ובמזרח הארץ.

                                                                                   

לדברי פרופ' ארנון כהן - מומחה ברפואת עור, יובש עשוי להיגרם גם עקב שימוש בתרופות מסוימות כגון נוגדות אלרגיות (מנסיון אישי יש גם דלקות קשות, ויתכן שגם אקמול וכדומה), או כאלה שגורמות להפרשות / להורדת רמת השומנים בדם, וכך גם רואקוטן / קיורטן.                 
לדברי רופאים אחרים עשוי להיות יובש גם במקרים אלו: סכרת, תת פעילות של בלוטת התריס, תסמונת שגרן, וגם שימוש בתרופות לדיכאון / גודש באף, או בעקבות חוסר בויטמינים כמו A ו- D, אבץ, ומחסורים בויטמין מקבוצת B, עקב סטרס / אכילת קמח וסוכר לבן. בנוסף יש גם במשך חצי שנה אחרי טיפול בטרבינאפין לפטרת ציפורניים, במקרה של תספורת, מכיוון שהחומר הפעיל בתרופה מצטבר בשיער ובציפורניים, ואז יש השפעה מזיקה על העור.  

ניתן להשתמש בקרם ניוטרוג'ינה לעור רגיש ויבש ללא בושם פעם בחודש או בקרם צטאפיל, אולם לא על עור הפנים והצוואר, מומלץ למרוח בבוקר ולהתרחץ בערב כדי לשטוף את רכיבי הקרם כדי למנוע גירודים בגוף, וגם מכיוון שזה עלול לכאורה להזיק לעור הפנים בעת השינה. במקרה של דלקת ביד ניתן לחבוש בפלסטר, כדי שהלחות תזרז את הריפוי למרות שבדר"כ דלקות ויובש בידיים חולפים לבד אחרי כמה ימים, ובמקרה שיש בפנים או במקום אחר בגוף, ניתן להניח קומפרסים קרים או להשתמש במגבת רטובה.                  

מומלץ לשטוף את עור הידיים, במקרה של מגע עם דברים שהיו בריצפה / אחרי הזעה מרובה שמגבירה גרד, (שתיית מים קרים מאוד או מרק חם, גורמת להזעה מרובה, בנוסף הזעה בחדרי אדים יכולה לעזור לניקוי רעלים מתאי העור, אולם האדים מייבשים את העור ופוגעים בגמישותו / גורמים לעור אדמומי). 
בקיץ עשוי להיות עור עודף באיזור אצבעות הידיים, וניתן להסירו בגירוד קל, אחרי שטיפה קצרה במים קרים. 


 
14. קלופי עור בפנים:

 

נגרמים בגלל המאכלים שמפורטים לעיל, המשפיעים לרעה על עור הפנים, מכיוון שמערכת העיכול והמערכת החיסונית מושפעות זו מזו כל העת.

   
קלופי עור בפנים נגרמים גם בגלל גורמים חיצוניים כדוגמת עונות מעבר ורוחות מזרחיות עקב לחות נמוכה באוויר (וגם עקב הדברים שגורמים ליובש בגוף שמופיעים לעיל ובפרט מים חמים), ובנוסף נדרשת גם זהירות מיוחדת מחומרים כימיים כמפורט להלן. מומלץ לא לשהות בקרבת מדפסות ומכונות צילום בבית ו / או במקום העבודה.

                                  

יש להימנע ככל הניתן מחשיפת הפנים לשמש, מרבע שעה אחרי הזריחה עד רבע שעה לפני השקיעה כל השנה ובפרט בקיץ, מכיוון שאחרי כמה דקות של קרינת שמש - קרינה אולטרה סגולה - UV, ברמת אינדקס נמוך עד גבוה, העור מתייבש במהירות ואח"כ יש גם קצת דלקות.

 

יתכן ואפשר להתרגל בילדות / בגיל צעיר במהלך משחקים קצרים בשמש (יתכן ועדיף כך כדי למנוע קשיים חברתיים), אולם אצל מבוגרים לא. כשחייבים ללכת ברחוב ויש קרינת שמש בינונית - גבוהה, מומלץ ללכת עם לבוש ארוך / לחבוש כובע שמש ולהשתמש בתחבורה ככל הניתן.

    

במקרה שלא רוצים להשתמש במשחות כדוגמת סטקוויס כלל, ניתן להוריד עור יבש בפנים או / ו קשקשים בקרקפת עם מסרק מפלסטיק גם כשיש דלקת ולאחר מכן לשטוף במים קרים, לפעמים זה לוקח 15-30 דקות, ולפעמים מדובר בסוגים אחרים של יובש שנדרש יותר זמן, אולם ניתן להוריד חלק ולשטוף במים קרים, ולהמשיך אחרי כ-4 שעות, ואז קל יותר להסיר או להמתין תחילה יותר שעות (כשיש קלופים גם בקרקפת וגם בפנים ניתן לעמוד ולהרכין את הראש, ובנוסף יש צורך גם לעצום את העיניים כשמסירים באיזור).

 

15. חומרים פטרוכימיקלים ותוצרי נפט מזיקים:

 

מפיצי ריח ברכבים או בחנויות ובתים (גם מסרטן מאוד). אבקת כביסה רגילה ומרכך כביסה. חומר להורדת כתמים מבגדים שמזיק מאוד לעור. קרם להגנה מקרינת שמש, שחוקרים מצאו שמכיל גם חומרים מסרטנים שנכנסים לדם. חומרי הדברה נגד נמלים וחרקים. לקים או אציטון וכדומה. דבק מגע. כמות גדולה של נרות שעווה, ויתכן שגם נרות משמן זית. קרמים לגוף ולידיים שמכילים: לנולין, חומרי צבע וריח, אלכוהול, אלומיניום, וכימיקלים כגון פומלדהיד, פתלטים, פרופילן, גליקול, סילקונים, פרבנים - חומרים משמרים, חומרים מתחלבים - peg, פנוהסאתנול, דטרגנטים, sls / sles - מקציף כימי. קרמים עם וזלין או שמן מינרלי, שסותמים את הנקבוביות. בנוסף אסור: סבונים או קרמים עם חמאת אגוז שיאה / שיבולת שועל, שמנים צמחיים ושמן זית, מגבונים לחים ודאודורנטים.

               
               
16. מצב הרוח משפיע על מראה העור, גמישותו וצמיגותו, והעור מושפע מהורמונים הקשורים למצב הרוח, כשרמת הורמון האסטרוגן בגוף גבוהה מאוד, העור קצת יבש, אולם מצב הרוח אינו גורם מזרז להתפרצות או החמרה במצב בעונות מעבר. אין קשר בין מצב הרוח למחלה, זה לא הגיוני מכיוון שלתינוקות אין לחץ, וגם אין לחץ מיוחד בעונות מעבר או בעת חשיפה לחומרים כימיים וכדומה, ומנסיון אישי של שנים ארוכות אין צורך להיות בלחץ מהנושא כלל (אין קשר בין הצטברות כעסים או רעלים בבטן למחלה וגם לא מצב הרוח של האם לפני הלידה או אלרגיה למזון שיש הקושרים זאת בטעות למחלה, כשם שרגישות לגלוטן אינה אלרגיה כך גם במקרה זה, למרות הנטייה המוגברת לאלרגיות אצל מתמודדי AD, ואין סיבה להמשיך עם המקובעות המחשבתית בנושא).

 

הסבל עשוי לגרום ללחץ, אולם מיותר לנסות להיות בכוח רגועים, אם יש דברים מלחיצים, מומלץ לחשוב על דברים אחרים. מומלץ כמה שפחות מטלות במידת האפשר, וגם סדר יום ככל הניתן, סדר בבית / במסמכים, שנותנים תחושת רוגע ושלווה. בנוסף ניתן לאכול מאכלים עם אשלגן, מגנזיום וויטמין B, שגורמים לתחושת רוגע ושלווה כגון תפו"א וסילאן טבעי.

 
במקרים שיש הורמון חרדה – קורטיזול גבוה כתוצאה מלחץ במצבי סטרס ומתח נפשי מתמשך עקב מחלה, זה עלול לגרום לקשיי שינה, מחלות לב, דיכאון, עור שנראה רפוי מהרגיל ועוד, להלן המלצות לשיפור מצב הרוח: שיפור איכות החיים מוריד ממילא גורמי לחץ פוטנציאליים; שינה מספקת בלילה, ארוחות בריאות ומזינות, פעילות גופנית, חוגים או תחביבים, או קריאה ושעות איכות. שיתוף איש מקצוע בקשיים, תשומת לב לדברים שעושים לנו טוב או צמצום של דברים שעושים לנו רע - עד כמה שניתן, התמקדות בחיובי וביפה שבחיינו, בילוי משמעותי עם אנשים הקרובים לנו, לאמץ גישה חיובית בחיים ולראות את הטוב.

 
במקרה של לחץ כמו סטרס כרוני, אי נעימות או מצבי מתח כגון מה חושבים עלי / כולם מסתכלים עלי, מומלץ על דרכים אלו להקלה: טכניקות של הרפיה או טיפולים התנהגותיים כגון סי. בי. טי. ודינמי (טיפול אצל איש מקצוע מוסמך ומנוסה).                                                                                                                                                                                                                                                                   


17. טיפול ביולוגי בתרופה דופיקסנט - dupixent / דופילומאב: 

 

חולים מעל גיל 12 בדרגת חומרה בינונית עד קשה, המעונינים בזריקה שנכללת כיום בתקציב סל התרופות הישראלי, צריכים לעבור תהליך ארוך כדי לקבלה.              
התהליך מתנהל כך בדרך כלל (יש צורך לעבור מספר טיפולים אולם יתכנו שינויים עקב נהלים אחרים):      

שלב 1: תחילה יש לקבל מרשם למשחה פרוטופיק, וכשזה לא עוזר, יש לעבור פוטותרפיה. שלב 2: אחרי שיש צריבות ו / או אקזמה קשה, מה שקורה הרבה פעמים כמה שעות אחרי טיפול פוטותרפיה ראשון, מופנים לבדיקות לקראת טיפול ביולוגי שכוללים: בדיקת דם לתפקודי כבד ויתכן שגם אוטלרסאונד. שלב 3: מקבלים כדורים לחודש, ואם יש בעיה בכבד עוקפים את שלב זה. שלב 4: הרופא מגיש בקשה לקופת החולים, לקבלת הזריקה.

התרופה חוסמת שני חלבונים מסוג אינטרלוקינים בעלי תפקיד משמעותי במערכת החיסונית, ומדכאת את המערכת החיסונית הרגישה יתר על המידה, אולם למרות התרופה עדיף לשמור על הכללים המופעים כאן כדי להגביר את היעילות, מכיוון שהתרופה מפחיתה את תסמיני המחלה בדרך כלל, ועשויה לא לעזור כלל לחלק מהחולים.                                                                                                                                      

                                                                                                

18. נכות: תושב ישראל מעל גיל 18 הסובל ממוגבלות, שעדיין לא הגיע לגיל פרישה, עשוי להיות זכאי לקצבת נכות כללית מהביטוח הלאומי.                                                                                        

נכות אסטמת העור עשויה להגיע לכ-50% ולא עוברת את רף אי כושר להשתכר מכיוון שעל פי הביטו"ל החולה מסוגל לעבוד בתנאים מיוחדים, בנימוק שהחולה מסוגל לעבוד במקום ממוזג ומניעה ממצבי לחץ, ובמקום שאין צורך בשימוש מרובה במים או שימוש בחומרים. 

לקבלת קצבה יש צורך בלפחות 60% נכות, או שיעור של 40% לפחות אם יש כמה ליקויים ואחד מהם בשיעור של 25% לפחות, ועקרת בית לפחות 50% נכות על אי כושרה לעבוד במשק בית. בנוסף יש צורך ב- 50% (לפחות) אי כושר להשתכר, עקב כך ניתן לקבל קצבת נכות, רק כשיש מספר ליקויים נוספים כגון דיכאון או בעיה נפשית אחרת (מקבל טיפול), מחלת כבד / לב / כליות / ריאות (כולל אסטמה), מחלה אורטופדית, הפרעות בבלוטת התריס, ליקוי שמיעה / שכלי / ראיה ומחלת עיניים, יתר לחץ דם, סכרת, מחלות בתחום נוירולוגי / דרכי עיכול, סרטן, או אחרים כגון אלרגיה, פיברומיאלגיה ועוד.

                  
מגיש תביעה נדרש למסור חוות דעת מרופא מומחה, שמאבחן את חומרת המחלה ומפרט את תלונות החולה והמוגבלות בתפקוד, ובנוסף יש להגיש צילומים של מסמכים רפואיים, מכתב שחרור מבית חולים או חומר רפואי אחר.

     
חשוב להתכונן לפני הוועדה הרפואית לשאלות בעניין אי הכושר להשתכר, ועדיף לפרט בקצרה את תלונות החולה גם בכתב בנושאים כגון מוגבלות בתיפקוד, עייפות עקב גרד כרוני בלילות, שמש שגורמת לדלקות, אקזמה קשה בידיים, אין ריכוז בגלל עור מגורה ושורף, או דלקות עקב רגישות קשה לאבק, אבקני צמחים, בשמים. אין יכולת לעבוד במקום עבודה עם מיזוג אוויר או / ו מפיצי ריח, חומרים כימיים, מאכלים גם ללא מגע בעור או נוזלים כגון מים ואלכוהול, ניתן גם לכתוב שאין יכולת להתמיד בעבודה עקב החמרה או התפרצות, ועדיף שתאריך ההגשה יהיה חודש לפני החורף (התהליך כולו מורכב מאוד) .

הסכום שאפשר לקבל, אם מצליחים לעבור את סף אחוזים אלו: סף אחוזי נכות ו-50% אי כושר, תלוי בהכנסות מעבודה, ואחוזי נכות / אחוזי אי כושר שנקבעו, (פירוט נרחב באתר כל - זכות). למעוניינים גם בזריקה ביולוגית, מומלץ לעבור וועדות רפואיות, לפני תהליך קבלת זריקה.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                    


הבהרות: בפניות ששלחו מתמודדים לתיבת הדואר הפרטית פורטו קשיים בגמילה ממשחות, אמנם זה לא פשוט אולם ניתן לשמור על תזונה נכונה ועל שמירת מרחק מחומרים כימיים / שמש / מים חמים / מיזוג אוויר ועצם זה כבר עוזר מאוד לגמילה קלה וקצרה יותר, בנוסף לדברי מספר אימהות זה עזר מאוד לעור הילדים, כאשר הן (מניקות) או ילדיהם הפסיקו לאכול תירס ומוצרי חלב עם עמילן תירס,  אולם יתכן שהגוף מתרגל לבד, ועלול להיגרם חלילה נזק אחרי גיל שנתיים מכיוון שברוב המקרים זה חולף עד גיל זה, עקב כך המידע שמופיע לעיל לגבי המאכלים מומלץ לסובלים מגיל שנתיים ואילך.   
              
                                                                 

 

 

תגובות

hannah-tvito
07/08/21 21:29

תודה רבה רבה . העצה על גירוד קלופי העור במסרק מפלסטיק עזרה לי מאוד , להיכן נעלם הבלוג?..

משה97
08/08/21 21:00

הבלוג עודכן.

כעיכעחכע
25/10/21 14:34

כמו שסבתא שלי אמרה "עודף ידע מסתיים בחוסר ידע"

 

רועי35
26/10/21 15:06

תודה על ההשקעה הגדולה בכתיבת הבלוג.

תודה על הטיפים המועילים, בזכותם חיי השתנו לטובה כבר חודש וחצי, תודה ענקית גם על המהפך שחל בעור פני בעקבות ההבנה שמאכלים מסוימים גורמים לבעיות בפנים.

דניאל-שטרן
16/01/22 8:36

שלום, אני משתמש עדיין מדי פעם במשחות, אשמח לדעת האם יש סיכוי לראות שיפור במצב העור בעת יישום ההמלצות ?

משה97
16/01/22 23:01

שלום רב יש סיכוי לראות שיפור, אולם עדיף להתמקד בגמילה ממשחות ואז תראה שיפור ניכר.