מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

ייעוץ תרופתי אישי

כמוניבלוגיםייעוץ תרופתי אישי פורטה - ספר חדש על תרופות - בעברית

החליפו לכם את הלוסרדקס? - פורטה - ספר כיס על תרופות יעזור לבדוק מה התחליפים

02/11/21 12:42
5937 צפיות
פורטה - ספר חדש על תרופות - בעברית

יותר מארבעים שנה מאז שיצא ספר כזה על תרופות בעברית. ספר תרופות שבנוי בדיוק כמו שהיה חסר לנו, הרוקחים, כדי לתת תשובות לשואלים.

פגשתי אותו ביום שבו קבלתי שאלה ב"פורום תרופות ורוקחות" של כמוני על התרופה לוסרדקס. תרופה שנמשכה מהשוק הישראלי והעולמי, והרופאים התבקשו להחליף אותה בתרופות אחרות. לאחרונה זרמו אלי שאלות בטלפון ובפורום של מטופלים ביתר לחץ דם שהיו מודאגים, האם התחליף שקבלתי הוא מתאים? ובכלל מדוע נמשכה התרופה הוותיקה מהשוק? ועוד.

אם גם אתם דאגתם, אז לשאלה ולתשובה בפורום תרופות ורוקחות של כמוני הקליקו כאן. ותשובה נוספת כאן.

עוד השאלה לפני, והספר פורטה נחת על שולחני, ואני רואה כיצד הוא נותן מענה יפה לשאלה לגבי התחליף. הוא מביא לנו בצורה מאד ברורה תרופות לפי משפחות פרמקולוגיות. מתחיל בתרופות למערכת הקרדיו וסקולרית, (מערכת הלב), ממשיך עם תרופות שמתערבות בתהליך הקרישה, תרופות שמשפיעות על דרכי נשימה, על מערכת העצבים המרכזית וכן הלאה.

בכל פרק יש התייחסות לתת-משפחות פרמקולוגיות, ובתוכן לכל המידע הנחוץ, מתומצת. 

אם נחזור ללוסרדקס שנמשך מהשוק, אז באותה משפחה, על פי הספר וגם על פי הספרות אפשר לקבל תכשירים שמכילים Losartan (כזה שלא הכיל את החומר שבגללו יצאה הדרישה להוציאו מהשוק), Candesartan, Valsartan.  כל השלושה הם מאותה משפחה פרמקולוגית, אנחנו יכולים ללמוד באותו עמוד, עמוד 17 בספר "פורטה", על מנגנון הפעולה שלהם, על שילובים שבהם הם מופיעים בשוק (עם השמות המסחריים שלהם) מהם השימושים העיקריים שלהם, תופעות לוואי עיקרייות, מצבים שבהם יש להמנע מהטיפול, כמו גם אופן נטילה והמלצות למטופל.

תגידו שבשביל זה יש עלון לצרכן? נכון, אבל כאן מוצג המידע בתמציתיות, ובעלון הוא מוצג באריכות, וכאן יש השוואה בין התרופות שבקבוצה, ובעלון צריך לקרוא עלון של כל תרופה ונסות להשוות לבד, שזה ממש משימה קשה ובמיוחד שחלק מהמידע (כמו מינונים) לרב לא נמצא גלוי בעלון לצרכן.

"פורטה" אולי נועד לכיס של החלוק הלבן  של הרוקחים והרופאים, אבל מי מכם שמתעסק בתרופות של עצמו או של מקורביו, יכול להפיק תועלת ממקור מידע שכזה שאיננו מסחרי, איננו אינטרנטי, ענייני, עדכני ובעברית.

אינני עוסקת במכירתו של המוצר, וכל ההמלצה שלי כאן היא מתוך הבנה שבאינטרנט אנחנו פוגשים מידע רב מאד על תרופות, חלק ממנו בכלל לא בעברית, ואילו המידע שבעברית נגוע לעתים קרובות במניעים שיווקיים. ספר כמו "פורטה" איננו מובן מאליו בעידן הדיגיטלי, אבל הוא כאן ואם תרצו להזמין אותו ישירות מהמחברת, שהיא רוקחת קלינית במקצועה, דר' הילה קונטנטה, שהיא מנהלת שרותי הרוקחות של בית חולים בית רבקה, תעשו זאת בקישור שכאן.

כאמור, אין לי כל חלק ועניין אישי במכירת הספר, לבד מזה שהוא יכול לעזור למי שרוצה לעשות סדר בתרופות שלו, ובזה יש לי עניין אישי מאד, כמו שאתם יודעים, ומכירים את הספר שאני חברתי למטרה זו. לכן אני טורחת וממליצה, לשיקולכם כמובן.

סימה לבני

רוקחת יועצת

מנהלת בפורום תרופות ורוקחות של כמוני

מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי".

 

תגובות

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוס...