מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

פסיכיאטריה ומה שמסביב

כמוניבלוגיםפסיכיאטריה ומה שמסביב CBPdT Clinical Brain Profiling dependent Therapy טיפול לפי פרופיל מוחי קליני

CBPdT Clinical Brain Profiling dependent Therapy טיפול לפי פרופיל מוחי קליני

CBPdT Clinical Brain Profiling dependent Therapy טיפול לפי פרופיל מוחי קליני

09/01/11 11:27
1465 צפיות
 
הקדמה רקע מדעי:

מחקר מוח מתקדם מראה כי המוח מהווה מערכת דינאמית מורכבת ופלסטית, דהיינו מערכת של מיליארדים של תאי עצב אשר מתקשרים בניהם באופן דינאמי ופועלים באינטראקציה עם הסביבה דרך אברי החישה והתגובה. מורכבות המוח היא שמאפשרת לנו כבני אדם לקיים פעולות מנטאליות כגון חשיבה, לקיחת החלטות ותכנון, הסתגלות, יציבות מצב הרוח, יכולת לסבול תסכול ולהתמודד עם לחצים.

מורכבות המוח מתקיימת בעיקר סביב היכולת של נוירונים (תאי מוח) לתקשר זה עם זה ולכן קישוריות עצבית היא מרכיב בסיסי לתפקוד המוח התקין. נתייחס למילה מורכבות כמייצגת את המבנה והדינאמיקה (ההשתנות) של הרשתות הנוירונאליות במוח. באופן גס ניתן לחלק את הקישוריות הדינאמית המוח לשלשה סוגים 1) מורכבות בסיסית Default mode network, 2) מורכבות של התאמה (הסתגלות) Matching complexity ו – 3) מורכבות מיידית (בכל רגע נתון) Neural complexity ניתן לאבחן את כל ההפרעות המנטאליות לפי שילובים של שלושת הדינאמיקות הנ"ל במוח – ראה CBP

1) בקישוריות בסיסית מתקיימת רשת נוירונים בסיסית Default mode network המממשת את ייצוג החוויות ההתפתחותיות של האדם מתינוקות לבגרות כולל את החוויות הפסיכולוגיות החיוביות והשליליות. רשת נוירונים בסיסית זו היא גם זאת שקובעת איך נחווה את הסביבה הפסיכו-סוציאלית שלנו, ואת עצמנו. היא גם תקבע את מערך התגובות שלנו ואת גישתנו לאירועים בחיינו. התפתחות לקויה, או שונה של מורכבות מוח בסיסית Default mode network עלולה לגרום להתנהגות בלתי מסתגלת, להיווצרות משברים, לפגיעה תפקודית ולהתפתחות תחושות קשות כגון דיכאון וחרדה.
2) מורכבות של התאמה (הסתגלות) Matching complexity קובעת באיזה מידה המוח מתאים את עצמו לסביבתו, הן בייצוגים הפנימיים של הסביבה הנוצרים בתוך המוח, והן ביכולת של המוח לייצר התערבות בסביבה שתקטין את הפערים בין האירועים הסביבתיים לאלו המיוצגים במוח. כאשר נוצרת דינאמיקה של חוסר התאמה, כיוון שלאדם קשה להסתגל, או לחלופין אירועי דחק משנים את סביבתו, הרי שתחושת תסכול דיכאון וחרדה תשתלט על האדם ויהיה צורך להחזיר את היכולת להתאמה טובה כדי לטפל במצוקה שנוצרה.
3) מורכבות מיידית (בכל רגע נתון) Neural complexity מאפשרת למוח את היכולת הקוגניטיבית שלו, דהיינו ריכוז, תפישה, חשיבה, הסקת מסקנות, וכדו' פגיעה במורכבות המוחית המיידית תגרום לבלבול, חוסר החלטיות, טעיות בהחלטות, ואף לפגיעה בלוגיקה, למחשבות שווא, והפרעות תפישה כגון הלוצינציות.

חשוב לציין כי כל המורכבויות המוחיות הן חלק ממערכת אחת ומושפעות האחת מיציבותה של האחרת. כאשר קיים חוסר יציבות בקישוריות ההתפתחותית הבסיסית יושפעו גם יציבות האחרות, ולהפך. כאשר לא מתקיימת יציבות במורכבות מיידית לאורך ההתפתחות תפגע יכולת ההתארגנות של המורכבות הבסיסית.

דר' פלד פיתח שיטת אבחון על פי מורכבויות מוח בשם Clinical Brain Profiling וניתן ללמוד עליה באתר המדעי NeuroAnalysis

המשך בקרוב

תגובות