מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מתכונים לנשים לחג השבועות

כמוניבלוגיםמתכונים לנשים לחג השבועותתוספי מזון בשילוב תרופות עלולים גם להרוג

תוספי מזון בשילוב תרופות עלולים גם להרוג

17/01/11 20:43
3353 צפיות

תוספי מזון בשילוב תרופות עלולים גם להרוג

אחד מכל ארבעה אנשים המשתמשים בתרופות נוטל גם תוספי מזון, כאשר שני שליש מהם אינו מדווח על כך לרופא. שילוב לא מבוקר בין תוספי תזונה ונטילת תרופות עלול לפגוע בבריאות.
נתונים אלו, מתן כלים לגילויים והתמודדות עימם ייוצגו בכנס הרב תחומי השלישי לתזונה בגיל השלישי של רשת בית בלב מקבוצת מכבי שירותי בריאות

תוספי מזון נפוצים בקרב הציבור בישראל ומשמשים לחיזוק וטיפול במגוון תופעות גופניות. ברוב המקרים ההחלטה לקחת תוסף מזון נעשית על ידי האדם ללא התייעצות עם הרופא המטפל. אצל חולים החלטה שכזו עלולה לפגוע בתפקוד התרופות הנלקחות על ידו עד כדי פגיעה קשה בבריאות ואף מוות.
סקר שבדק חולים במחלקת לב באחד מבתי החולים מצא כי שני שליש מהם נטלו תוספי מזון, ובממוצע כל אחד מהם צרך שלושה תוספי תזונה שונים.
אבי וייס, הרוקח הראשי של רשת בית בלב מקבוצת מכבי שירותי בריאות מסביר כי שילוב לא מבוקר בין תוספי תזונה לתרופות עלול במצבים מסוימים להוביל לפגיעה בתפקוד, פגיעה ביעילות התרופה ובבטיחותה ובמקרים חמורים אף למוות.

בקרב קשישים הבעיה גוברת. קיימת נטילה מוגברת של תרופות המשולבת במצב גופני ירוד. מלכתחילה, מנגנוני התיקון של הגוף חלשים יותר וברוב המקרים תזונתם אינה מגוונת.
נטילה של תוספי מזון או ויטמינים ללא בקרה מעלה את הסיכון להתבטאות קלינית של אינטראקציה שלילית עם התרופות.

מה חשוב לדעת?
בישראל חיים עשרות אלפי חולי לב המטופלים בתרופות לדילול דם כדוגמת קומדין, תרופות נוגדות קרישה כדוגמת פלוויקס, תרופות להגברת פעילות הלב כדוגמת דיגוקסין וכדומה. שילוב של תרופות אלה עם תוספי מזון עלול לפגוע בפעילות התרופות. לדוגמא, קמומיל הנלקח לצורך הרגעה מעלה את רמת הקומדין ודומיו בדם ועלול להוביל לדימומים ולמוות. אפילו שתיית תה קמומיל בכמות גדולה מגבירה את הסיכון אצל חולי לב. נטילת לוקריץ המיועד לחיזוק מערכת החיסון ולהקלה על הצטננות ושיעול עלול לפגוע בפעילות התרופה דיגוקסין המיועדת לטיפול בזרימת הדם בלב. השפעת הדיגוקסין בגוף עלולה להיפגע גם כאשר נוטלים פסיליום, המיועד לטיפול ביציאות סדירות, אשר נפוץ בקרב אנשים מבוגרים, וכך נפגעת ההגנה מפני בעיות לב. ג'ינקו בילובה שאנשים מבוגרים לוקחים לצורך טיפול בזיכרון, מגביר את הסיכון לדימומים אצל אנשים הנוטלים תרופות ממשפחת מדללי דם.

חולים הסובלים מיתר לחץ דם מטופלים בתרופות רבות. כאשר משלבים ללא בקרה בין תרופות אלה לבין תוספי מזון נפגע איזון החולים. אלוורה, המיועד לטיפול בבעיות עיכול, גזים וצרבת יחד עם תרופות משתנות המסייעות לאיזון לחץ הדם (לדוגמא פוסיד) מעלה את רמות התרופה בגוף ומוביל לבריחת אשלגן. דבר העלול ליצור בעיות לבביות ופגיעה כלייתית. גם נטילה של תרופות במקביל ל-ליקריץ יוצרת בעיה דומה.

חולי סוכרת מתמודדים עם סכנות דומות. לקיחת אלוורה במקביל לתרופות אנטי דיאבטיות כדוגמת גלובן, ג'נוביה, ביאטה וכו', מעלה את רמת התרופות בדם ומוביל לירידה חדה ולא מבוקרת של התרופות בדם עד כדי מצב של היפו וסחרחורת. גם שום המיועד להורדת לחץ דם וג'ינסג להגברת האון המיני בשילוב תרופות אלה יוצרים בעיה דומה.

גם חולים המתמודדים עם כולסטרול גבוה צריכים להיזהר מקמומיל, שכן קמומיל מעלה את רמות התרופות להורדת כולסטרול בדם ויוצר כאבי שרירים. קמומיל משפיע גם על אלה הנוטלים תרופות הרגעה כדוגמת וואבן ו-ווליום תוך שהוא מעצים את אפקט התרופה בדם וגורם לחולים להרגיש יותר ישנוניים וקשה להם לצאת מההשפעה של התרופה. נשים הלוקחות חומצה פולית לקראת היריון כדי להפחית את הסיכון למומים צריכות לדעת שבמידה והן חולות ונזקקות לאנטיביוטיקה כדוגמת דיוקסין, החומצה הפולית מפחיתה את רמות האנטיביוטיקה בדם ופוגעת ביעילותה.

לכן חשוב לעדכן את הרופא והרוקח על תוספי התזונה והויטמינים הנלקחים ולהתייעץ לגבי דיאטה מתאימה בעיקר אצל חולים כרוניים.

תגובות