מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםקנביס רפואיהשימוש בקנבינואידים למטרות ריפוי – ד"ר תמנע נפתלי

השימוש בקנבינואידים למטרות ריפוי – ד"ר תמנע נפתלי

מאת קנביסה
27/01/11 22:40
3918 צפיות
השימוש בקנבינואידים למטרות ריפוי – ד
 המכון לגסטרואנטרולוגיה ומחלות כבד, בית חולים מאיר
צמח הקנביס מוכר לאנושות מזה אלפי שנים כצמח בעל השפעות מיטיבות כמו שיכוך כאבים, הרגעה, מניעת שלשול , הורדת חום ורפוי כיבים. הצמח הגיע למערב עם שובו של מרקו פולו מסין בשנת 1297 והשימוש הרפואי בו היה פופולרי למדי עד שנת 1937. בשנה זו נחקק בארצות הברית החוק המגדיר קנביס כסם ואוסר את השימוש בו. מאז מוגדר הקנביס סם מסוכן ברוב מדינות העולם וכן על פי אמנות האו"ם. עם זאת בשנים האחרונות מחקר הקנביס הולך ומתרחב והאפשרויות הרפואיות הגלומות בשימוש בו הולכות ונחשפות.

צמח הקנביס מכיל כ 60 חומרים פעילים, הידועים כקבוצה בשם "קנבינואידים צמחיים". המוכרים ביותר הינם tetrahydrocannabinol הקרוי בקיצור THC והקנבידיול או בקיצור CBD. אך כאמור קיימים כ 60 רכיבים אחרים שהשפעתם ויחסי הגומלין בניהם עדיין אינם ידועים לנו.

בגוף היונקים קיימים גם קנבינואידים שהגוף עצמו מייצר ולהם תפקידים רבים ושונים. בין השאר הם אחראים על ויסות מנגנון הכאב בשיתוף עם המערכת האופיואידית (אותה מערכת המושפעת מאופיום) . כמו כן הם משתתפים בויסות התיאבון, משפיעים על מצב הרוח, ומשתתפים בויסות תהליכים דלקתייים.

קיימים דיווחים רבים של חולים במחלות רבות ושונות המתארים את השיפור שחל במצבם עם השימוש בקנביס, לאור דיווחים אלה משרד הבריאות מאשר שימוש בקנביס למטרות רפואיות. בין השאר הקנביס מאושר לשימוש לחולי סרטן המקבלים כמותרפיה, לחולי איידס להגברת התיאבון, לחולי טרשת נפוצה להקלה על התכווצויות שרירים וגם לחולי מחלת קרון.

הניסיון הרפואי מלמד אותנו, כי דיווחים אקראיים על תועלת של תרופה מסוימת הם תמיד מוטים ולא מדויקים. מטבע הדברים המטופלים אשר חשים כי התרופה הועילה להם ידווחו בהתלהבות על השיפור ולעומתם אלה אשר התרופה לא הועילה להם ייעלמו ולא ימסרו דיווח. נוסף על כך קיים גם " האלמנט הפסיכולוגי" הגורם לכך שעצם המתן של התרופה גורם למטופל תחושה יותר טובה גם אם בפועל מצבו נותר ללא שנוי. לכן הדרך הנכונה לבדוק יעילות של תרופה הינה באמצעות מחקר מבוקר, כאשר חלק מן הנחקרים מקבלים תרופה אמיתית וחלק "אינבו", כלומר תכשיר הדומה בצורתו לתרופה הנחקרת אך אינו מכיל באמת תרופה. רק כך ניתן בצורה אובייקטיבית להעריך האם התרופה אכן מועילה. מחקרים מסוג זה גם מאפשרים להעריך את המינון המתאים של התרופה, דרך המתן הטובה ביותר, משך הזמן שהיא משפיעה וכו'.

למרות השימוש הרפואי הגובר והולך בקנביס רפואי מפתיע לראות עד כמה מעטים המחקרים המבוקרים בנושא. מאחר ומגוון התרופות העומד לרשותנו לטיפול במחלות מעי דלקתיות מצומצם למדי, ברור כי תגלית של תרופה נוספת העשויה להועיל היא בעלת חשיבות עצומה. מאחר ומעולם לא נערך מחקר מבוקר הבודק את יעילות הקנביס בחולי מחלות מעי דלקתיות , החלטנו בבית חולים "מאיר" לערוך מחקר כזה. המחקר מתנהל מזה כחצי שנה ומטרתו לבדוק האם שימוש בקנביס מביא לרמיסיה בחולים עם מחלת מעי דלקתית פעילה.

נכון להיום מתנהלים במאיר שני מחקרים הבודקים את יעילות הקנבינואידים במחלות מעי דלקתיות. מחקר אחד בודק שימוש בקנביס רפואי והשני בודק שימוש בחומר המופק מן הקנביס הקרוי קנבדיול. חשוב לציין כי המחקרים מתנהלים באישור ועדת הלסינקי של בית החולים וכן באישור משרד הבריאות.

במחקר הראשון אנו בודקים חולים עם מחלת מעי דלקתית (קרון או קוליטיס) הנמצאים בשלב פעיל של המחלה. לאחר בדיקות סקר, הסבר על המחקר וחתימה על הסכמה מודעת המטופלים מקבלים סיגריות אשר עשויות להכיל קנביס פעיל או קנביס אשר החומר הפעיל מוצה ממנו ואין לו כל השפעה. הסיגריות מסומנות בקוד כך שלא המטופל ולא החוקר לא יודעים האם המטופל אכן קבל חומר פעיל או לא, וזאת על מנת לשמור על אובייקטיביות מוחלטת של המחקר. המטופלים מקבלית הדרכה כיצד לעשן את הקנביס ונשארים במעקב למשך 8 שבועות. כדי להעריך האם אכן קיים שיפור המטופלים עוברים במשך תקופת המחקר ראיון, בדיקה רפואית, בדיקות דם ובמקרים מסוימים אנדוסקופיה. בסוף המחקר יפתח הקוד ואז ניתן יהיה לדעת מי מן המשתתפים אכן קיבל חומר פעיל ומי קיבל אינבו. כך ניתן יהיה לעשות השוואה בין אלה שקבלו קנביס פעיל לאלה שלא קבלו אותו ולדעת האם אותם חולים שטופלו אכן חשו יותר בטוב מאלה שלא טופלו.

במקביל למחקר זה נערך מחקר נוסף בו אנו בודקים שימוש בקנבדיול, או CBD. הקנבדיול הוא חומר המופק מצמח הקנביס אך אינו חודר למוח ועל כן אין לו כל השפעה מרכזית ואינו גורם לתחושה של נטילת סמים. הקנבדיול נקשר לתאי הדם הלבנים ומחליש תהליכים דלקתיים. חומר זה נבדק בעכברים עם קוליטיס ובעכברים עם דלקת פרקים ונמצא כי הוא מעכב דלקת יעיל ביותר. החומר ידוע כבטוח מאוד לשימוש ואין לו תופעות לוואי. גם במחקר הקנבדיול אנו בודקים חולים עם מחלת קרון או קוליטיס פעילה אשר חלקם מקבלים קנבדיול וחלקם מקבלים פלצבו.

מטופלים עם מחלת קרון או קוליטיס פעילה המעוניינים להצטרף למחקר מוזמנים לפנות למתאמת המחקרים בבית חולים "מאיר" בכפר סבא, טלפון 09-7471017

אנו מקווים כי מחקר זה יאפשר לנו להיווכח אם אכן מדובר בתרופה שמביאה לשיפור במהלך המחלה. יש לזכור כי למרות התוצאות הראשוניות המעודדות גם לקנביס כמו לכל תרופה אחרת תופעות לוואי לא רצויות ויש להימנע משימוש בו שלא לצורך ובתנאים לא נכונים. מצד שני, אם אכן זו תרופה מועילה ניתן יהיה להרחיב את השימוש בה לקבוצות חולים גדולות יותר. בעתיד יש לקוות כי ניתן יהיה לייצר קנבינואיד בעל השפעה אנטי דלקתית אשר לא יהיה בעל השפעה מרכזית כך שלא ישפיע על מצבם הנפשי של המטופלים אלא על התהליך הדלקתי בלבד.

תגובות

קנביסה
קנביסה
בשנתיים האחרונות אנו עוסקים בנושא הקנביס הרפואי במספר רב של תחומים:כגון יעוץ בנושא גידול והשבחת קנביס רפואי, תמיכה במטופ...