מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

הבלוג של מיכל אפק - קל לעיכול

כמוניבלוגיםהבלוג של מיכל אפק - קל לעיכולכמה הירהורים בנושא - ופרידה קצרצרה

21/03/11 22:53
2130 צפיות
כמה הירהורים בנושא - ופרידה קצרצרה
פרידה היא חלק בלתי נפרד מהחיים. למעשה החיים שלנו מתחילים בפרידה ברגע בו אנו מגיחים אל העולם ונפרדים מגן העדן של רחם אימנו. בהמשך החיים מזמנים לנו אין סוף פרידות, חלקן טובות וחלקן מכאיבות. כל מטפל מכיר ויודע עד כמה פרידות ובמיוחד השלב של סיום בטיפול הנם בעלי חשיבות רבה ולעיתים קרובות קשה להתמודד עימם.

יש פרידות אשר מאפשרות צמיחה ופרידות ממקום בו לא היה לנו טוב. יש פרידות אשר מסמנות עצמאות ופרידות שמסמנות התפתחות. יש פרידות אשר נותנות לנו אפשרות לגלות את כוחותינו.

עבור אנשים מסויימים פרידה, ולו זמנית, מעלה רגשות אשר קשורים לנפרדות שלנו מהאחר לו אנו זקוקים מאד, לחוסר השליטה שלנו בחיים, ועל כן רק אזכור השל פרידה עשוי לעורר חרדה.

פרידה למעשה מהווה גבול ומאלצת אותנו להתמודד עם הרגשות שאנו חווים נוכח גבול. פרידה וסיום קשורים גם למושג של Letting Go. מושג זה מתקשר ליכולת של ההורה למצוא איזון מתאים בין החזקת הילד לשחרור שלו. בו זמנית גם הילד או המטופל צריך להיות מוכן ויכול לשחרר את ההורה.

פרידה בטרם עת יכולה לעורר תחושות של נטישה ולהחוות עבור אנשים מסוימים כשיחזור תסריטים מהעבר בהם נאלצו להיפרד מאחרים משמעותיים. דבר זה יכול לעורר תחושת חוסר ערך, כעס, תחושה של עצב, אובדן או תחושה של חרדה. לפעמים אבדנים מהעבר עלולים להתאחד בכל רגע של פרידה משמעותית בהווה. יש מקרים בהם התגובה היא דווקא של הכחשת רגשות, אדישות לכאורה או כהבנה שכלתנית וקבלה ללא מודעות לתגובות הרגשיות.

בטיפול פסיכולוגי אנחנו נפרדים לעיתים מדפוסים והתנהגות שגורמים לנו לסבל נפשי. אבל גם פרידה מהחלקים האלו באישיות היא סוג של אובדן. לכן כל שינוי קשור גם בכאב נפשי...ולכן כל כך קשה לנו להשתנות.

ההתפתחות שלנו מלאה ברצף של מעברים ופרידות, שבנסיבות מיטיבות הן תנאי להתפתחות ולגדילה שלנו.


ולמה בכלל פתאם עלו בי מחשבות על פרידה??
אני נפרדת מכם אבל רק לחמישה ימים ואחזור ביום שני הבא. מחר עוד אהיה כאן לקרוא מחשבות והירהורים שלכם בנושא.

אני משאירה אתכם בידיה הטובות של אורית זאבי יוגב.

שלכם,
מיכל

תגובות

רחי
22/03/11 2:43

פרידה זה נושא מסובך. לא נראה לי שעד היום התמודדתי איתו כראוי . לדעתי הנושא של פרידה לא נוגע רק לדמויות אנושיות אלא גם ליכולת להפרד מחפצים וממקומות מוכרים, וכמובן הכי קשה- להפרד 'מהגנות/זהויות' ישנות. נראה לי שמצד השני של המטבע יש גם קושי לא רק להפרד מהישן המוכר אלא גם קושי בפתיחות להתנסויות חדשות. הלא נודע מערער את תחושת הבסיס הבטוח והמוכר ולכן זה גורם להצמדות לקיים וחוסר נכונות להפרד ולעבור הלאה, לא כי בגלל שהישן כזה מושך, אלא בגלל שהלא ידוע מעורר חרדה. אנשים בריאים נפשית הרבה יותר נהנים וסקרניים לחוות דברים חדשים מאשר אנשים שאין להם תחושת בטחון בסיסי והנפש מוצפת בריגוש חרדתי  (מי כמוני יודעת.......:/)

באופן אישי מה שאני אוהבת ביוגה  שבעיני במידה מסויימת היא מחזירה את המגע עם גן העדן האבוד (של הרחם) בצורה אנרגטית-רוחנית. הנשימה למשל היא משהו שהוא חלק בלתי נפרד מאיתנו, מלווה אותנו כל הזמן, עד לרגע האחרון. הנשימה גם מתווכת בין פנים לחוץ וממחישה שלא קיימת הפרדה מהותית ביניהם (האויר (פראנה) ששואפים מהסביבה החיצונית לתוך הגוף פנימה ונושפים החוצה לסביבה). התרגול היוגי מוביל לחוויות חיבור ראשוניות שהן כמו 'טרום לידתיות' לעיתים. ביוגה לא מתרגלים פרידות, אם כבר מתרגלים 'התאחדויות' :)

אגב,  שקראתי את הכותרת התחושה הראשונית שלי הייתה שאת הולכת להכריז על כוונתך להעדר למשך חודשיים! כך ש 5 ימים זה לא נורא ... הזדמנות לתרגל קצת פרידה ולהתגעגע :)

מיכל אפק
מיכל אפק
פסיכולוגית קלינית, המרכז להפרעות אכילה ומשקל בתל השומר. קליניקה פרטית ברמת השרון.