מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניבלוגיםמכל הלב 10 טיפים לפגישה עם הרופא

מאת אנונימי
07/07/11 16:29
2375 צפיות
10 טיפים לפגישה עם הרופא
אחד מתפקידיו של רופא המשפחה הוא לסייע לאנשים שבאים אליו לטיפול בהתמודדות עם מערכת הבריאות. אני מציגה כאן טיפים שיכולים לסייע להפוך את הזמן המועט שמוקדש לפגישה זו ליעיל יותר.


מחקרים רבים מראים שאנשים שמגיעים מוכנים, עם ידע ושאלות ספציפיות - מקבלים טיפול איכותי יותר.


לרוב, אנשים מצליחים ומאורגנים, לא מוותרים על הכנה לפני מפגש בעבודה, אבל מגיעים לרופא עם צרכים עמומים, תיעוד חסר של מעקב רפואי קודם וציפיות לא ברורות מהמפגש.


בכמה צעדים פשוטים ניתן לשפר את איכות המפגש בלי להאריך אותו באופן משמעותי, ולהגביר את שביעות הרצון של שני הצדדים:


1. הכינו לעצמכם תיק בריאות אישי
כמו שאנו שומרים חשבונות, תלושי משכורת וקבלות שונות, כדאי שתהייה לנו תיקייה רפואית מסודרת לכל בן משפחה, ורצוי להגיע עם החומר הרלוונטי למפגש עם הרופא. התיקייה צריכה להכיל:
רשימת בעיות, תרופות, רגישויות, אשפוזים, וניתוחים. בדרך כלל אפשר לקבל רשימה כזאת אצל הרופא המטפל (סיכום מידע רפואי או סיכום תיק).
העתקים של מסמכים רפואיים – מכתבים מרופאים יועצים, תוצאות בדיקות, תוצאות בדיקות מעבדה (אפשר לקבל תדפיס של בדיקות המעבדה באתרי הקופות השונות). העתקים של פוליסות ביטוחי הבריאות העדכניים.


2. לפני קביעת תור עם רופא שאל את עצמך את השאלות הבאות:
מה מטרת המפגש?
מה הבעיות שהייתי רוצה להעלות?
מה הצרכים שלי?
מה השאלות שהייתי רוצה לקבל אליהן תשובה?
מה תוצאת המפגש הרצויה בעבורי?


3. הכינו שיעורי בית
כדאי להתכונן לפני המפגש ולקרוא מעט על הבעיה. אם לדוגמה המפגש הקרוב עם הרופא הוא סביב רמות הכולסטרול, כדאי לקרוא מעט על הנושא אפשרויות הטיפול, בכדי להגיע מוכנים למפגש. כך ניתן לחסוך זמן יקר של הסבר בסיסי ולהעמיק את המפגש לרמת הטיפול המתאים ביותר לך.


4. הכינו את רשימה הבאה:

א. נושאים לשיחה לפי סדר החשיבות- כך תוכלו להימנע מתופעה נפוצה בה רוב זמן המפגש עובר בדיון על נושאים פחות חשובים, והנושאים המהותיים נדחים או מטופלים בזריזות לפני סיום המפגש. לדוגמה: כאב הקרסול בעדיפות ראשונה, הפחתת משקל בעדיפות שנייה ושיחה על רמות הכולסטרול בעדיפות שלישית.

ב. שאלות ספציפיות - לדוגמה: מה לדעתך גורם לכאב הרגל שלי? מה דרגת השמנת היתר שלי ומה המשמעות שלה?

ג. מה אני בעצם צריך מהרופא - זמנו של הרופא קצר ולכן חשוב להתנסח באופן ברור ומדוייק. לדוגמה: אני מבקש שתבדוק את הקרסול שלי ותמליץ על בירור או טיפול, או אשמח לקבל הפניה לדיאטנית.

ד. תיעוד סימפטומים - אם נמשיך בדוגמה של כאב בקרסול, כדאי לכתוב לקראת הפגישה עם הרופא: מתי הכאב מופיע, איך התחיל, מה עוצמתו, מה משפר ומה מחמיר אותו.


5. הערכת זמן והסדרת ציפיות:
כאשר קובעים את התור, כדאי לשאול מה אורך התור. הערכת הזמן יכולה לסייע לנו בהכנה לקראת המפגש: יש לרשותי עשר דקות, לכן אתמקד בנושא כאב הקרסול, נושא התזונה בעדיפות שנייה - ואם לא אקבע תור נוסף. תור של עשר דקות מספיק לרוב לדיון בבעיה אחת בצורה טובה, ולטיפול קצרצר בבעיה נוספת. לדוגמה: טיפול בבעיית הקרסול והפנייה זריזה לדיאטנית.


6. תנו חיוך, זה בחינם:
בכניסה לחדר הרופא, כדאי לחייך ולברך לשלום. רצוי גם לשוחח בטון רגוע. רופא שחש שרואים אותו כאדם, משרת את האדם שמגיע לטיפול בצורה טובה יותר.


7. טקטיקה נכונה:
ציין את הבעיה המרכזית ואת הצרכים בצורה ברורה ומכובדת. חשוב להעלות את הצרכים בצורה מושכלת. בדוגמה של כאב הקרסול, בעת ההכנה למפגש אני קובע לי מטרות: צילום רנטגן והפנייה לאורתופד. מפגש שייפתח בדרישה להפניה לצילום ואורתופד בלי דיון מוקדם על הבעיה עלול ליצור קונפליקט במקום בו אין צורך בעימות. ניסוח הבעיה בצורה פתוחה, כמו "כבר שבועיים אני סובל מכאב בקרסול לאחר הליכה קצרה. הכאב מטריד מאוד ומגביל את יכולת ביצוע המאמצים שלי. אשמח מאוד לקבל את חוות דעתך בנושא הכאב, האם לדעתך כדאי שנתייעץ עם אורתופד או נבצע צילום?" כדאי לזכור שרופא המשפחה סיים לימודי רפואה ועבר התמחות שכוללת בתוכה פרקים באורתופדיה, פסיכיאטריה, רפואת ילדים, רפואת עור וכדומה. לכן כדאי לשמוע את חוות דעתו.


8. שאלות אבחנתיות:
שאל שאלות בנוגע לאבחנה: מה לדעתך מתרחש בקרסול שלי? מה השלבים הבאים באבחנה ובטיפול? האם יש אפשרויות אחרות שאתה בוחר שלא להמליץ עליהן היום?


9. האם הבנתי נכון?
סכם במשפט או שניים את מה שהבנת: אני מבין שלדעתך מקור כאב הקרסול שלי הוא בדלקת של גיד האכילס. הפתרון שאתה מציע הוא מנוחה, פיזיותרפיה, וסד מיוחד. בשלב זה אתה לא רואה סיבה להתייעצות עם אורתופד או צילום, מאחר שמדובר בבעיה ברקמות רכות שלא רואים בצילום רנטגן, ואתה מציע שאם תוך שבועיים הכאב לא יחלוף כדאי שאבוא לביקורת. נכון? משפט כזה מאפשר לוודא הבנה הדדית מלאה.


10. סיכום בכתב:
בקש סיכום כתוב של הביקור. לא בכל ביקור אצל רופא המשפחה יש לכך מקום, אך בכל ביקור אצל רופא יועץ, ובמיוחד בהתייעצות במסגרת המושלם או המסגרת הפרטית רצוי לבקש תיעוד של הביקור עם המלצות, בכדי לעבור עליהן מאוחר יותר. כדאי מאוד לשאול מהן דרכי התקשורת והמעקב, אם מתעוררות שאלות או בעיות עם ההמלצות.


עצת בונוס:
אפשר בהחלט לסיים את הפגישה באחד ממשפט המחץ: "אני מודה לך", "המפגש היה טוב", "לא הספקנו לדבר על נושא השמנת היתר אבל נשמור את זה לפעם הבאה".
גם ביקורת – כאשר היא מנוסחת בצורה חיובית - עשויה לתרום לקראת המפגשים הבאים ("הייתי שמח אם תוכל להסביר לי את מהות הבעיה לעומק, או, אם נוכל לדבר גם על נושאים אחרים").

 

תגובות

אפרת_זיו
07/07/11 20:33

פוסט נהדר! ממש "גזור ושמור".

אני שמחה !!! אני חושבת שהרבה אנשים הולכים לאיבוד.
גם אני, אדם עם נסיון ורקע מקצועי מצאתי את עצמי השבוע בבדיקה מול רופא שלא הסביר לי כמו שצריך וממש הייתי צריכה לחלוב אותו כדי לקבל תשובה לעניין, אז בטח ובטח האדם מן היישוב שלא יודע איך לעמוד מול אותו רופא...
שבת שלום

okochavi
09/07/11 23:54

 בעניין הכולסטרול המלצתי תהיה כמובן להתחיל עם רפואה טבעית כמו פיטוגארד ורק אז לעבור לתרופות מסורתיות

מיכל אברג'יל
מיכל אברג'יל
אחות אי ספיקת לב- מכבי שירותי בריאות