מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

בלוג פתיחה או בשמו האחר : איך לכתוב...

למה אני שונא את הפרסומת של האוניברסיטה הפתוחה

16/07/11 21:28
1376 צפיות
למה אני שונא את הפרסומת של האוניברסיטה הפתוחה
שלום לכולם, לא יכולתי שלא להסב את תשומת ליבי לפרסומת שמשודרת מזה מספר חודשים בטלוויזיה ובתחנות הרדיו השונות: "יש לך הרבה פוטנציאל, לא חבל?". הפרסומת אמנם חביבה, וקולעת למטרת המפרסמים, אולם אני מוכרח לציין שבכל פעם שאני שומע אותה מתחילים לתקוף אותי פלאשבקים (לא נעימים כ"כ) מתקופת בית הספר.
בחרתי לשתף אתכם בתכנם של פלאשבקים אלו, ועל כן הרשו לי לחזור מספר שנים אחורה אל אותן אספות הורים מייגעות שלרוב נראו בצורה הזו:

מורה - חנן הוא ילד מקסים ומאוד נחמד.
הורים (בד"כ אימא) – תודה רבה (ומחייכים).
מורה - לרוב הוא משתתף בשיעורים ואין לו בעיות משמעת.
הורים – ממשיכים לחייך....
מורה – אבל... לרוב הוא לא מכין שיעורים והציונים שלו במבחנים מאוד נמוכים.
הורים – (החיוך נעלם). אוקי, מה אפשר לעשות ?
מורה – הוא צריך לשבת יותר על השיעורים, אולי כדאי שתשבו איתו יותר על השיעורים בבית ואולי כדאי לקחת מורה פרטי שיעזור לו.
הורים – אבל כבר יש לו !!!!
מורה – לחנן יש הרבה פוטנציאל, חבל שהוא לא ממש אותו.

המורה בסיטואציה הזאת השתמשה בשיטת הסלאמי (= מתחילים במחמאה, ממשיכים בציון הדברים הרעים ומסיימים במחמאה). חשוב לי לציין שהציטוט שהבאתי למעלה הוא עוד נחשב טוב !!!! היו מורים שסיימו את המשפט: " לחנן יש הרבה פוטנציאל, רק חבל שהוא לא ממש אותו בגלל שהוא עצלן". מיותר לציין שאותן מורות לא שמעו מעודן על שיטת הסלאמי.

זה לא שהמורים לא רצו לעזור לי וויתרו עלי לחלוטין (לפחות רובן). אבל הן שייכו את הקשיים שלי לעצלנות. הן שייכו את הקשיים שלי לעצלנות בגלל הדואליות שהייתה לי במהלך שנותיי במערכת החינוך. במקצועות הומאניים (שאהבתי) הייתי מוציא ציונים טובים, ואילו במקצועות ריאליים (ששנאתי למקצוע זה מלווה אותי עד היום), הייתי נכשל באופן קבוע ומגרד את השישים באופן תמידי. להוסיף חטא לפשע, הייתי ילד שקרא הרבה ספרים (ועדיין אוהב) וכאשר הייתי משתתף בשיעור הייתי מבין את החומר הנלמד, ואז כשאני מגיע למבחן הכול הולך לעזאזל.

הכעס שלי כלפי המשפט הזה נובע מכך, שבמהותו המשפט מהווה האשמה כלפי הילד שהוא לא מתאמץ ואם הוא היה מתאמץ אז הוא היה מצליח. אבל, אלוהים וכול רוחות השמיים עדים לכך שכן הייתי מנסה (במקרה שלי) ללמוד ולהצליח, והייתי יושב שעות לפני המבחן ומנסה ללמוד ולהצליח במבחן (כן כן, גם במתמטיקה). ההורים שלי (בהשפעת המורים), חשבו שאני לא מתאמץ מספיק והעמיסו עלי במורים פרטיים ובעונשים. ואני הייתי מקבל את הדין בהכנעה וממשיך לספוג את המשפט הזה ולהפנים אותה לתוך תוכי.

הישועה שלי הגיעה בדמות המורה לביולוגיה בכיתה י"א אשר שמה לב לכך שכאשר אני משתתף בכיתה אני יודע את החומר ואילו במבחן אני נכשל באופן תמידי (הריטואל הקבוע). ואז ביום אחד, באמצע בוחן שנערך בכיתה היא קראה לי ואמרה לי להישאר לאחר השיעור כדי להיבחן. באותו בוחן, שנערך לי בע"פ קבלתי 80. מאותו רגע קיבלתי הקלות במבחנים השונים שנערכו לי בביה"ס ונאמר לי שכדאי מאוד שאני אפנה לעשות אבחון פסיכו-דידקטי בכדי שאוכל להשתמש באותן הקלות בבגרויות. זה לא שפתאום הפכתי לתלמיד שקיבל מאיות אבל הציונים שלי החלו לעלות לאזור השמונים (פלוס מינוס, תלוי במקצוע). ההורים שלי לא הבינו על מה מדובר, ולא הבינו מה זה האבחון הזה. הם היו שרויים תחת התפיסה שאני לא מצליח בגלל שאני מתעצל ולא אוהב ללמוד בגלל המנטרה הקבועה שנשמעה ע"י כול המורים לאורך שנותיי במערכת החינוך.

המשפט הזה שאם תתאמץ תצליח, המשיך ללוות אותי במשך חיי הבוגרים עד לשנותיי באקדמיה. כאשר, גם שם נתקלתי בקשיים רבים במבחנים. המצב השתנה עבורי, כאשר לפני חמש שנים התחלתי לעבוד במרפאת קשב וריכוז בניהולה של ד"ר איריס מנור. היא אמרה לי שיש לי הפרעת קשב וריכוז ודחקה בי לעשות אבחון. אני מצידי חשבתי, "אין מצב שיש לי הפרעת קשב וריכוז, אני סתם עצלן". מיותר לציין "שעברתי" את האבחון ולאחר זמן מה התחלתי לקחת רטלין (לקח לי עוד זמן מה לעכל את זה שבאמת יש לי הפרעת קשב וריכוז ואני לא באמת עצלן).

אני מודע לכך שאני נמצא במצב טוב בגלל שלא וויתרתי לעצמי, ושהמשכתי להתעקש ולא לוותר חרף הקשיים הרבים שליוו אותי וחרף תחושת הכישלון הקבועה שריחפה מעלי. הכישלונות הללו הקשיחו אותי והפכו אותי לאדם עקשן שלא מוותר על משהו שהוא רוצה. אני יודע את זה בגלל שאני רואה כמה אנשים מסביבי שוויתרו והתייאשו (ועל כך אני מודה להורי שלימדו אותי להיות עקשן). בנוסף לכך, אני מודה למזלי הטוב על כך שהתחלתי לעבוד במרפאה ושמישהו שם לב לקשיים שלי ושם את הכותרת של "הפרעת קשב וריכוז" לקשיים שחוויתי.

לסיכום, אני לא מאשים (לגמרי) את מערכת החינוך ואת ההורים שלי. אלא שעליהם לשים לב ולראות כול תלמיד בצורה פרטנית ולא כחלק מכיתה שלמה שבה יש תלמידים טובים ויש תלמידים חלשים (ולעסוק רק בנושא הציונים). אלא, לנסות לבדוק כיצד אפשר לגרום לכול תלמיד להצליח בדרך שלו (כמו שהמורה שלי לביולוגיה עשתה). אבל אין מה לעשות, בתקופתי לא הייתה את אותה מודעות כמו שיש היום ולהורים (שלי לפחות) לא הייתה בכלל מודעות לנושא. אני שמח שהיום יש הרבה יותר מודעות לנושא ומערכת החינוך מודעת לנושא של קשיים לימודים ושל הפרעת קשב וריכוז ומנסה לטפל בנושא. אך הדרך עוד ארוכה, וראשית (לדעתי) יש להפסיק את המשפט המקולל הזה שבסופו של דבר משפיל את התלמיד בעל הקשיים וגורם לו לדימוי עצמי נמוך שמלווה אותו לאורך שנים רבות.

נ.ב.

לדעתי יש להוסיף קריטריון חדש לאבחון להפרעות קשב: "כמה פעמים שמעת את המשפט, יש לך פוטנציאל, חבל שאתה לא ממש אותו".

תגובות

ראה את ההרצאה המשעשעת של סיר קן רובינסון על מערכת החינוך המדכאת את היצירתיות מה שכולל גם התייחסות להפרעות קשב.

חנן-טסקר
16/07/11 22:38

ההרצאה בהחלט משעשעת אך מעלה נקודות מאוד חשובות שאני מסכים איתן והעיקרית היא ההתייחסות של ביה"ס לציונים ולקונפורמיות ולא ליכולות האישיות של התלמידים השונים.
דרך אגב, בגלל זה צירפתי לבלוג את התמונה של פינק פלויד, ששרו על מערכת החינוך בבריטניה של שנות ה- 70

את ההרצאה הזאת אוהבים המונים... כי כולם מבינים את הטעות העקרונית של בתי הספר שלא יודעים איך ללמד את מה שאנחנו באמת צריכים בחיים.
ראה שאת ההרצאה של רובינסון בטד ראו כבר למעלה מ- 5 מיליון איש.

tal2la
20/07/11 8:06

 גם אני שמעתי לא מעט את המשפט הזה... והיום אחרי הרבה שנים אי חושבת לעצמי, האם אותן מורות מימשו את הפוטנציאל שלהן? לא נראה לי שלהיות מורה במערכת חינוך רקובה זה מימוש מקסימלי של פוטנציאל של מישהו, ואם כן אז זה רק מעיד על טיבה של המערכת ואלה שעובדים בה / מנהלים אותה

חנן-טסקר
23/07/11 13:32

שלום tal2la,
אני מקווה שהמשפט הזה לא ליווה אותך ליותר מידי זמן והצלחת להתנער ממנו.
במהלך שנותי פגשתי לא מעט מורים. חלקם היו (ואני מצטער על הביטוי) חרא של מורים. שאיבדו את חדוות הלימוד ונראה שהם היו בכיתה רק בכדי להעביר את הזמן עד לפנסיה, וחלקם היו מופלאים שהעבירו את חומר הלימוד בצורה יצירתית והיו רגישים לתלמידים שלהם.
מאחר ואני אופטימי במהותי אני מקווה שרוב המורים נכנסים למערכת הלימוד בכדי ללמד ולחנך את הדור הצעיר אבל משהו בדרך אבד והתקלקל. הדרך לגיהנום רצופה כוונות טובות....
לדעתי, התגובות שלהם נובעות :

  1. מלחצים של המערכת עצמה ע"י כך שהם צריכים להתמקד בהשגת ציונים טובים של התלמידים ולא בחינוך עצמו ולהעשיר את הידע של התלמידים.
  2. חוסר גיבוי מצד המערכת בנושאי משמעת ושכר נמוך.
  3. כיתות עמוסות מידי אשר מביאות את המורה לתסכול וגורמות לו שהוא/ היא אינם יכולים להעביר את מערך השיעור כראוי דבר הגורם לו לתסכול.
  4. מורים אשר נמצאים במערכת החינוך יותר מידי זמן והם מתוסכלים.
לדעתי כול אלה ועוד, גורמים למורים עם הזמן להיות מרירים. ואת המרירות הזאת הם מוציאים על התלמידים ובמיוחד על התלמידים הסובלים מקשיים.



אם תשאל כמה פעמים שמעתי את המשפט הזה, אענה לך שהצג של החשב כבר מלא.
אף פעם לא אבחנו אותי, אבל כמעט אף פעם לא הכנתי שיעורי בית, למרות שהייתי ילדת פלא שהועלתה לכתה א' בגיל חמש וחצי. [אגב, לעולם אל תעשו את העוול הזה לילדי הפלא שלכם].

ויש לי היום ילד מאובחן, מקבל ריטלין, מכיר את כל ההומלסים של העיר, את כל עובדי הנקיון של השכונה, ואת .... כל מה שילד לא אמור להכיר.

חנן-טסקר
05/08/11 0:39

שלום לאמא של ילד חמוד,
אני חושב שאם היינו מקבלים שקל על כול פעם ששמענו את המשפט הזה אז היינו יכולים לרכוש כבר מזמן דירה ללא משכנתא.
ילדים עם "הפרעת" קשב וריכוז הם ילדים מאוד יצירתיים שרואים את העולם בצבעים אחרים, ולחלק מהסובבים יש קושי רב להתמודד עם זה ועם האנרגיות הרבות המתלוות לכך.

קריסה
10/02/12 2:32

"כל סיפורים על ילדות בצל ADHD הם דומים אחד על השני, כל ילד אומלל אומללבדרך שלו" כך אפשר לשנות את המשםט הידוע כדי לתאר את עולם של ילד שיש לו ADHD.
אנחנו, חולי ADHD , כולנו חווינו אותם קשיים:חוסר הבנה  מצד הורים ומורים, דימוי עצמי נמוך, בגלל חוסר עמידה בציפיות של אחרים, פאר בין ידע ובין הציונים,וכו. בגדול כל הדברים שאתה ציינת פה, הם רלוונטיים לאנשים כמונו. 
איזה מזל שאפשר להכיר אנשים כמוני ויחד ללמוד להתגבר על הבעיה

חנן טסקר
חנן טסקר
תואר BA במדעי ההתנהגות. תואר BA בעבודה סוציאלית. עובד ביחידה להפרעות קשב וריכוז - מרכז לבריאות הנפש גהה.