מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ורד עזריאלי
ורד עזריאלי
עובדת סוציאלית קלינית ופסיכותרפיסטית. בעלת ניסיון רב בתחום האונקולוגיה ובריאות הנפש. כיום עובדת כפסיכותרפיסטית בעמותת "בית חם".קליניקה פרטית בירושלים.
לנה קורץ
לנה קורץ
מטפלת ויועצת במיניות, יועצת מיניות באגודה למלחמה בסרטן. מלמדת בחוג ללימודי המשך של עבודה סוציאלית, בקורס טיפול מיני כללי ובקורס טיפול מיני לאנשים עם צרכים מיוחדים, אוניברסיטת בר אילן ואוניברסיטת חיפה. בוגרת אוניברסיטת תל אביב: B.A בסיעוד. בוגרת אוניברסיטת חיפה: MA בבריאות נפש קהילתית. בוגרת קורס לטיפול מיני באוניברסיטת בר אילן. התמחות בטיפול מיני במרפאה לטיפול מיני, בית חולים "מאיר" כפר סבא. לינק לאתר שלי http://www.lenak.co.il/
שלומית שדמון-אזרד
שלומית שדמון-אזרד
אנתרופולוגית רפואית מנהלת מערך התמיכה בארגון הישראלי לבני משפחה מטפלים בישראל CareGivers Israel שותפה לכתיבת מחקר (מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל) על בני משפחה מטפלים בדמנציה בארץ ובעולם בעלת ידע מניסיון כבת משפחה מטפלת- Caregiver

מובילי קהילה

רם בלס
רם בלס
יו"ר מתנדב בעמותת ענבר למחלות ראומטיות, אוטואימוניות ודלקתיות. מטפל כבר למעלה מ-20 שנה באישתי ומתמודדים יחד עם ראומטיק ארטריטיס (RA).
כמוניבני משפחה מטפליםאיך מסרבים \"יפה\" לתרומת מח עצם?

איך מסרבים \"יפה\" לתרומת מח עצם?

בת-אל
20/12/11 23:52
3 תגובות

אמא של חברה קרובה סובלת מסרטן וצריכה השתלת מח עצם
rnהאחיות שלה נמצאו לצערי לא מתאימות וחברתי פנתה אלי ולמשפחתי (אנחנו חברות ילדות) וכן לחברים ושכנים נוספים בבקשה להיבדק ולהצטרף למאגר מח העצם.
rnאצלי במשפחה מאד אוהבים ומעריכים את המשפחה אבל לא מוכנים להתערב פיסית.
rnהשאלה היא מה עושים - לשקר לה ולהגיד שהצטרפנו למאגר? יש לה דרך לדעת שזה לא נכון? וגם איך נחיה עם עצמינו בצל השקר?
rnבקיצור - בעיה. נשמח לדיעות.


תגובות

שלום וברכה ותודה על פנייתך.
את מעלה פה דילמה ולפני שאתייחס אליה מבחינה רגשית, חשוב לי לציין רק מספר עניינים "טכניים".

ראשית תרומת מח עצם היא דבר מאוד פשוט וקל יחסית. לא מדובר במשהו שמהווה חלילה סכנה לתורם להבדיל מתרומת איברים אחרים.

הבדיקה עצמה היא גם מאוד קלה ובעצם כמו בדיקת דם פשוטה ולמעשה נשמרת במאגר לצמיתות כדי לבדוק התאמה לכל אדם שיצטרך בעתיד השתלת מח עצם. (בד"כ מדובר במאגר היהודי של "עזר מציון").
בכל אופן הסיכוי שאת או בני משפחתך תתאימו לאמה הוא קטן.
ציינתם שאינכם מוכנים להתערב פיסית, אז רציתי רק לודא שאתם מבינים שלא מדובר בפעולה שמסכנת חיים או פוגעת באיכות החיים.

במידה וזה לא השיקול שלכם הייתי מציעה שתבדקו עם עצמכם מדוע אינכם מוכנים להתערב, במיוחד כשציינתם שאתם מאוד אוהבים ומעריכים את המשפחה.
האם זה מגיע מחשש שחלילה התרומה לא תצליח ותתמודדו עם תחושות קשות או שתהיו מעורבים מדי בחיי המשפחה, האם אתם חוששים מהתהליך?
עוד נתון שחשוב לציין שזהות התורם לא נחשפת בעיני הנתרם בשנה הראשונה ולמעשה התורם לא ידע למי תרם ולהיפך. זה מגיע מתוך רצון להגן על התורם ושלא יופעל עליו איזשהו לחץ פסיכולוגי לתרום שוב אם התרומה לא תצליח. וגם אחרי שנה זה תלוי ברצון של שניהם להיפגש.

לסיכום, אני לא ממש נותנת לך תשובה חד משמעית כי זה לשיקולכם, אלא רק מציינת כמה נקודות שאולי יסייעו לכם לקבל החלטה.
אגב, אפשר להיכנס למאגר (כאמור תרומת דם פשוטה) ובהמשך אם תימצאו מתאימים (שהסיכוי הוא קטן) להחליט אם אתם כן מעוניינים או לא. זה כמובן לא יוודע להם.
לגבי לשקר לה, אני אישית לא ממליצה לשקר, אני גם חושבת שזה כפי שציינת נותן הרגשה לא טובה וגם למעשה נותן פיתרון לסימפטום ולא לבעיה ואני חושבת שאולי כדאי לבדוןק כאן מאיפה מגיעה ההתנגדות- אם זה לא קשור לחשש מהתרומה, אולי זה קשור לרצון לשים גבולות וכו' ואולי הבעיה הזאת באה לידי ביטוי גם בעניינים נוספים שחשוב להבהיר אותם.
בכל אופן זאת עצתי, אולם אם עדיין אין אפשרות להתמודד עם לספר את האמת ולהתעמת ואת חושבת ש"שקר" יפתור את הבעיה, זה לשיקולך.
בכל זאת אם אין בעיה של גבולות ותחושה של תובענות כלפיכם, אם אין חשש מהתרומה עצמה ואתם באמת אוהבים ומוקירים כן הייתי מציעה לשקול את הענין שוב.
אשמח אם תהיינה שאלות נוספות או אם תרצי לעדכן במשהו נוסף אם תשובתי לא סיפקה אותך. 

אפרת_זיו
21/12/11 10:53

תודה ורד. החשש הוא בעיקר גם ממה יהיה אם כן - אם כן יתאין מה אז?

שלום בת-אל:
האם החשש קיים על אף כל מה שציינתי.  שזה לא מהווה למעשה סכנה לתורם?
אם כן ואני מציעה שאולי תשוחחי עם רופא שיפיג את החששות ואם בכל זאת יש חשש מהתרומה (כלומר אם גם תרומת דם רגילה היא לא נעימה בשבילכם וזה מאוד דומה) אז פשוט צריך לקבל החלטה איזו תחושה יותר דומיננטית האי נעימות מהחברה או האי נעימות מהתרומה ולנסות להיות שלמים עם מה שמחליטים.
כפי שציינתי אם עיקר הבעיה היא לא עם הבדיקה, אלא עם התרומה אז אפשר להצטרף למאגר ואם תתאימו (והסיכוי הוא מאוד קטן) אז לא לתרום. אף אחד לא יכריח אתכם והמידע לא עובר לחולה ולבני משפחתה.
אולי עד אז תשנו את דעתכם, החששות יפחתו וכו'.
המון בהצלחה!