15/06/11 0:13
0 תגובות
דברים שכדאי לדעת:

התמודדות עם לחצים

מכירים את התחושה שנגמר הכוח, והעיפות גוברת?

הטיפול בהורים מזדקנים או בחולה כרוני הוא טיפול ארוך ומתמשך ,ומלווה בלחצים נפשיים ובמאמצים פיזיים רבים,הנטייה היא להזניח את עצמנו מתוך מחשבה שהם כרגע חשובים יותר. נכון וחשוב,אך חשוב לא פחות זו שמירה על עצמנו ועל בריאותנו אשר תעזור לספק את העזרה שלה הם זקוקים.ולנו יהיה הכוח להמשיך ולתת ולטפל.

מהי הכוונה לשחיקה?

שחיקה מוגדרת כמצב של תשישות ועייפות גופנית ,נפשית ורוחנית וכן חוסר בכוחות ובסבלנות - עקב שימוש רב באנרגיה ,כוח או משאבים ,על מנת למלא דרישות או ציפיות מוגזמות, טיפול מתמשך בהורה מזדקן או בחולה עשוי להביא לשחיקה של האדם המטפל.

מהם הגורמים היוצרים את אותה שחיקה

האחריות העומס והדאגה בטיפול משפיע על המתמודדים. הוא כרוך בלחץ רב עקב הטיפול. היכול להתבטא בעומס פיזי, רגשי, כלכלי וצמצום של הזמן האישי של המטפלים (בני המשפחה).

בצד הנטל הטיפולי צריך להמשיך ולמלא אחר החובות והמחויבויות של משפחה, קריירה ומחויבויות חברתיות. הניסיון לענות על כל הדרישות \"ולהיות בסדר עם כולם\" יוצר לחצים מעיקים שלעתים קשה לעמוד ולהתמודד איתם. .במצבים מסוימים, עלול המטפל (בן או בני משפחה) לחוש בדידות, ניתוק תסכול ואף כעס על האחריות החדשה שהוטלה עליהם. ונוספות תחושות קשות של עצבות עצבנות וחוסר אונים מול הזדקנות ההורים והחולה הכרוני. וההזדקקות שלהם בנו.לפעמים ישנו הרצון לקום לעזוב הכול ולברוח ולהשאיר לאחרים את הטיפול והאחריות.פשוט להרים ידיים לתקופה או בכלל.

מס\' עצות למניעת שחיקה בעת הטיפול

1. אל תישארו לבד עם הקשיים והפחדים,שתפו אחרים התייעצו,לכו לקבוצות תמיכה,בקשו תמיכה מתוך המשפחה האישית, שיתוף פעולה. שתפו אותם בנעשה.הפכו אותם לשותפים בעשייה ככל שניתן,שגם הם יהיו חלק בנטל כפי יכולתם,וכך גם הם ירגישו מעורבים יותר ולא נטושים ולא ירגישו רגשות אשם.וייקחו חלק בטיפול ובשיתוף בין המטפלים בזקן או בחולה. יהיה נעים לחלוק את המטלות עם בני משפחה.

2. חפשו מסגרות תמיכה עבורכם.

תוכלו להיעזר רבות בשיחות עם אנשים המתמודדים עם קשיים דומים לשלכם ולהיעזר בהם.ישנן קבוצות תמיכה לבני המשפחה. מקום בו תוכלו לפרוק קצת מהקשיים והמצוקות שעוברות עליכם .ושעליכם עוד להתמודד איתם,לשתף בניסיונכם את האחרים וליהנות מתגובותיהם התומכות.

אין חכם ומבין כבעל ניסיון .

במידה ותרגישו צורך-אל תהססו לפנות לאיש מקצוע לקבלת עזרה מקצועית להתמודדות עם המעמסה הרגשית.

בדקו האם יש משימות בהם תוכלו להיעזר באנשים אחרים כדי לבצען(קניות,תשלום חשבונות)חלקו את הנטל והמטלות בין שאר בני המשפחה,ואף נסו לערב אותם במידת האפשר.השאירו לכם זמן לעצמכם והקפידו לשמור עליו,פנו זמן לבני זוגכם ולילדיכם ולתחביבים שלכם.

3. טפלו בעצמכם.

הקפידו על זמן איכות עם עצמכם לעצמכם, אם בני המשפחה,ילדים בני זוג. תזונה נכונה,נסו לקבוע זמן לחופשות ולבילוי איכותי עם בני משפחה וחברים,נהלו מעקב רפואי לעצמכם –לחץ ומתח משפיעים רבות על הבריאות,אל תזניחו אתה.

4. נסו למצוא זמן וטכניקות להרפיה והפגת מתחים.

תלמדו טכניקות להרפיה-כמו מדיטציה או תרגילי נשימות,ומצאו זמן במשך היום לתרגל אותם.פנו זמן ביום לפעילות גופנית חצי שעה כדי לשחרר את הלחץ.נסו להשתמש בהומור כטכניקה להפגת מתחים,מצאו זמן למנוחה במשך היום.נסו לתכנן את היום כך שיהיו לכם מספיק שעות לשנת לילה טובה.

פנקו את עצמכם, גרמו הנאה ושמחה בתוך כל הבלבול שסביבכם

מגיעה לכם לכול המטפלים גם ליהנות מרגעי נחת ושמחה בחיים.

5. חשוב לדעת שלא תוכלו להיות בסדר עם כולם כל הזמן.

הציבו גבולות ונסו לעמוד בהם,יידעו את הסביבה ואת הוריכם לגבי שעות המנוחה או הזמן הפרטי שלכם ובקשו שיכבדו זאת.אל תתביישו לבקש עזרה ולסרב לבקשות שלא תוכלו לעמוד בהם.תחושות אשמה הם רגשות לגיטימיים וטבעיים אך זכרו שלא תמיד יש מאחוריהם בסיס אובייקטיבי.לא כדאי שתעמיסו על עצמכם מטלות בגלל תחושות אשמה.

טיפול בהורים מזדקנים ובחולה עשוי להביא לשחיקה וקושי רב של המטפל העיקרי. ניתן למנוע זאת על ידי התארגנות טובה של המשפחה,קבלת עזרה ומציאת מסגרות תמיכה לבני המשפחה.

לידיעתכם: המידע המפורט הוא מידע כללי הוא אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו. ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי. אין להסתמך על מידע זה לצורך נקיטת הליכים ו/או כל פעולה.

כל המסתמך על המידע בכל דרך שהיא עושה זאת על אחריותו בלבד ומסיר מ\"עמותת נאמן\" כל אחריות.

שולמית

\"מנהלת קו תמיכה\"

\"עמותת נאמן\"



0 תגובות

מנהלי הקבוצה

שולמית רוזנצוייג
שולמית רוזנצוייג
רכזת קו תמיכה והכוונה של \\\"עמותת נאמן\\\"ניפגעי אירוע מוחי\\\".