מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

רמי יולזרי
רמי יולזרי
מתמודד עם פוסט טראומה מאז מלחמת לבנון הראשונה, רץ למרחקים ארוכים , מאד .  אב ל-3 בנים, תושב נס ציונה, יזם חברתי , מנהל חברה משפחתית למחקרי שוק , ועוד 
עמותת נט
עמותת נט"ל
נט"ל, נפגעי טראומה על רקע לאומי, היא עמותה (מלכ"ר) א-פוליטית, אשר הוקמה על ידי ד"ר יוסי הדר ז"ל ז"ל, הוגה המרכז ויוזמו, ויהודית יובל רקנאטי, יו"ר העמותה. נט"ל הוקמה בשנת 1998 מתוך רצון להעלות למודעות הציבורית את תופעת הטראומה על רקע לאומי, קרי השלכותיו של הסכסוך הישראלי-ערבי, ולהבחין בין נפגעיה של טראומה זו לבין נפגעי טראומה כתוצאה מאירועים א
גלי דגן
גלי דגן
גלי דגן -סמנכ"ל שיווק והסברה בנט"ל
כמוניטראומה מטרור ומלחמהפוסט טראומה וריצה למרחקים ארוכים

פוסט טראומה וריצה למרחקים ארוכים

רמי יולזרי

רמי יולזרי

מומחה כמוני
16/10/13 15:13
3 תגובות

מה המשותף לפוסט טראומה וריצה למרחקים ארוכים ?
אני רץ למרחקים ארוכים ב-4 השנים האחרונות. ב-4 השנים האלה הספקתי לרוץ 4 מרתונים, 2 תחרויות שליחים של 24 שעות, כ 10 חצאי מרתונים ואולטרה מרתון אחד למרחק של 61 קילומטר.
אני חי עם פוסט טראומה מאז מלחמת לבנון הראשונה. קיבלתי אותה "במתנה" בגיזרה המזרחית של לבנון בסדרה של כמה אירועים ביוני יולי 1983.
אז מה המשותףבין פוסט טראומה לריצה למרחקים ארוכים ?
בשני המקרים מדובר בניהול משברים , בניהול משברים לטווח ארוך. במהלך ההכנות לאולטרה מרתון הראשון שלי נתקלתתי במשפט
"אם בריצת אולטרה אתה מרגיש טוב, אל תדאג זה יעבור לך" נשמע כמו מוטו לחיים של פוסט טראומטיים.
ריצה למרחקים ארוכים היא ספורט סיבולת (יש כאלה שטוענים שזה ספורט סבל).
בדומה לפוסט טראומה יש בו הרבה סימני שאלה ? יש רגעים קשים, יש משברים שאתה נכנס אליהם ואתה לא יודע איך תצא מהם ? אם תצא מהם ?
בדומה לפוסט טראומה גם בריצה יש תמיד את סימני השאלה. כל רץ למרחקים ארוכים יגיד לכם שחצי השעה הראשונה של הריצה היא , מבוא לסבל וכאבים, לוקח זמן לגוף להימתח, לדם לזרום, ללב להגיע לדופק הנכון.
בדומה לריצה גם החיים עם פוסט טראומה דורשים סבלנות, דורשים התמדה, דורשים סבלנות.
בדומה לפוסט טראומה גם בריצה , ריצה גרועה לא הופכת אותך לרץ גרוע כמו שבפוסט טראומה יום גרוע לא הופך אותך לכישלון שאין לו סיכוי.
בדומה לפוסט טראומה גם בריצה להיות מוקף בסביבה תומכת זה אחד המפתחות שלך להצליח להתמודד.
פוסט טראומה היא מצב בריאותי למרחקים ארוכים . בשלושים השנים שלי עם פוסט טראומה חוויתי את כל פארק השעשועים של הרגשות והתחושות סביב זה : את ההאשמה, את תחושת הכישלון, את ריסוק החיים, את השחור השחור של הדיכאון שסוגר לך את העיניים וחוסם לך את האופק. לצד אלה חוויתי גם את הצמיחה, את החזרה מהיאוש, את היכולת להתמודד.

נכון אי אפשר למחוק את הטראומה , אתה לא יכול לעשות UNDO לאירועים, חוויות, זיכרון אבל אפשר עם הרבה סבלנות , הרבה תמיכה מהסביבה להגיע למצב שבו הטראומה נוכחת בחייך אבל אתה זה שמנהל אותה. אפשר עם פוסט טראומה לרוץ למרחקים ארוכים או לעשות כל דבר אחר שחולמים עליו.
אנחנו פה בקהילה כדי לתמוך, כדי לעזור, להקשיב , להחליף חוויות קשות או חוויות טובות.
אנחנו פה לטווח הארוך.
אז מה בסופו של דבר משותף לפוסט טראומה וריצה למרחקים ארוכים . שאלו אותי בימים האחרונים "איך אתה מסוגל לרוץ 61 קילומטר ?"
התשובה שלי :
לא רצתי 61 קילומטר , רצתי 61 פעמים , בכל פעם קילומטר אחד.
בתמונה : 11/10/2013 שעה 14:30 בצהריים , אני עם שניים מהבנים שלי חוצה את קו הסיום לאחר למעלה מ-10 שעות של ריצת שטח.

אנחנו יכולים לעשות הכל, העבר שלנו הוא לא מנבא של העתיד שלנו.


פוסט טראומה וריצה למרחקים ארוכים

תגובות

פוסט מעולה... באמת זו ההגדרה, ללמוד לחיות עם הכאב, לא להכחיש אותו אך לא להשלים וליפול לתוכו. לפתח עמידות בפניו, לתת לו את מקומו הראוי בין 'מדפי' החיים ועם כל הכבוד לכאב, יש עוד חיים מלאים ומעניינים בצד. ישר כח!

ד--ר-רון-גולן
18/10/13 11:36

כל הכבוד רמי, מזדהה איתך בכל מילה ומילה!

הייתי בגזרה המדוברת, באותם זמנים ובחלק מאותם אירועים. 

הייתי סטודנט צעיר ואמביציוני לרפואה, בדרך למעלה, אך עדיין קצין חי"ר ביחי' סיור, ולא נתתי לזה להפריע לי... כך חשבתי.

מדובר בסוף שנת הלימודים השנייה שלי בביה"ס לרפואה. הייתי חוזר מאובק וספוג "חוויות", ובעוד חבריי לספסל הלימודים המשיכו בשגרת חייהם, אני חזרתי לגזרה המזרחית וליום הקרב היזום שלנו, בסוף יולי 1983, ולאירועים שנלוו לו.

אצלי, הספורט היה תמיד כלי ביטוי משמעותי וחלק מרכזי בחיי, ולכן הפכתי אותו למקצוע - רפואת ספורט

אבל החיים מזמנים לך כל הזמן הבזקים מהעבר, ומעוררים רגשות שנדחקו.

ככל האדם, אני שוכח בהדרגה רגעים מעברי. רגעים שהולכים ומטשטשים עם הזמן. אך את פרטי האירועים שעברתי כחייל צעיר בהתשה ברמת הגולן, לאחר מלחמת יום כיפור, ובמלחמת לבנון הראשונה, אני זוכר לפרטי-פרטים. כל פעם שהמוח הולך לשם, אני יוצא לעיסוקי הספורטיביים ומנקה אותו - מנקה את הראש. אני "משוכנע" שאני "שולט" בזה, ומצליח לנהל חיים נורמטיביים, אך אין לי ספק שזה חוזר בדלת האחורית. זה חלק מאיתנו, וטוב שיש (או שיהיה) לכל אחד מאיתנו דרך לטפל בזה.

לכן, אני מזדהה איתך וחש שותפות גורל מסוימת, עם תחושת הקלה שיש פתרונות סבירים וקרובים.

בברכת בריאות פעילה,

רון, SportsWave

shayush
20/10/13 16:51

לי יש "תסמונת אספרגר" שזה בעיות תקשורת, בתור ילד הייתי יותר רגיל היוו לי חברים והשתלבתי עם בני גילי. אחרי גיל 10 התחלתי להשמין, בגיל הבר מצווה נכנסתי לדיכאון ויצאתי ממנו בגיל 26 לאחר דיאטה דרסטית, ירדתי 70 ק"ג במשך חצי שנה, התחלתי בתאריך 17.5.09 ודצמבר 09 הייתי פחחות מ80 ק"ג. היום אני שומר על עצמי בעווד כ10 דקות אני יוצא להליכה, אני רץ ברמה סבירה אבל לא מאוד מהיר, בשביל להשתפר צריך יוותר לפתח סיבולת לב ריאה. אפרט יותר בהמשך על חיי ועל מה שעברתי כולל הטראומות. ובזכות התסמונת אני גם "זיכרון מהלך" והרבה שנים נטרתי לאנשים, אבל דיאטה כזאת דרסטית הוציאה לי את כל הטינה מהלב.