מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' אורי אלקיים
פרופ' אורי אלקיים
מומחית לראומטולוגיה, מנהלת המכון הראומטולוגי במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב), יו"ר האיגוד הישראלי לראומטולוגיה.
ד
ד"ר חגית פלג
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
פרופ' מרב לידר
פרופ' מרב לידר
בוגרת ביה״ס לרפואה של אוניברסיטת תל אביב cum laude מומחית ברפואה פנימית (2000) ובראומטולוגיה (2006) פרופ׳ חבר קליני באוניברסיטת תל אביב. מחברת מעל 100 מאמרים ופרקים בספרים בתחום הפמפ, המחלות הראומטיות והאוטואימוניות. מנהלת היחידה הראומטולוגית במרכז הרפואי שיבא.

מובילי קהילה

רם בלס
רם בלס
יו"ר מתנדב בעמותת ענבר למחלות ראומטיות, אוטואימוניות ודלקתיות. מטפל כבר למעלה מ-20 שנה באישתי ומתמודדים יחד עם ראומטיק ארטריטיס (RA).
כמונימפרקים (ראומטולוגיה)האם כדאי להתחיל טיפול ביולוגי?

האם כדאי להתחיל טיפול ביולוגי?

28/01/17 20:53
5 תגובות

שלום רב,
לפני 4 ימים אבחנו לי AS.
בפענוח MRI כתוב שאין סימנים למחלה פעילה ובצילום רנטגן עמוד שדרה שעשיתי לפני כמה חודשים לא ראו שום דבר, ממש כלום. יש לזה משמעות מסויימת? אציין שאני סובלת מבלטי דיסק לפחות 10 שנים (או מה שהם חשבו שבלטי דיסק כשבעצם יש מצב שזה היה AS מלכתחילה).

הראומטולוג שלי אמר לי שהאבחנה חד משמעית ולא היסס לרגע לרשום לי טיפול ביולוגי גם כי איני יכולה לקחת NSAIDS (רגישה).

הנה התוצאות, זה אומר משהו למישהו?
להלן הסיכום:
סיבת ההפניה- סאקרואילאיטיס?
אין בדיקות להשוואה.
ממצאים:
שינויים סקלרוטיים בולטים ב- SIJ משני הצדדים עם מעורבות חלק איליאקלי והסקראלי של המפרק.
בנוסף יש אזורים כתמיים של החלפת השומן בעיקר בחלק איליאקלי של המפרקים משני הצדדים.
SIJ מימין לא סדיר עם ארוזיות קטנות.
אין לראות בצקת מח עצם בסקרום ועצמות האיליאקליות משני הצדדים.
ללא עדות לארוזיות מצד שמאל.
לאחר הזרקת גדוליניום אין לראות האדרה פתולוגית בעצמות רקמות רכות או סינוביום של המפרק.
בשולי הסריקה ב- S1-L5 יש בצקת מח עצם ב- S1-L5 PLATE END .
בסיכום:
ממצאים מרובים כמתואר ב- SIJ משני הצדדים מתאימים לביטוי של מחלה כרונית (שינוים סקלרוטיים, ארוזיות והחלפה שומנית).
כעת אין לראות סימני של מחלה פעילה.
שינויים ב- S1-L5 עם בצקת מח עצם בשולי הסריקה.
על פי צורך קליני נא לשקול ביצוע בדיקה מכוונת לעמוד השדרה המותני כולל הזרקת גדוליניום.

אני מאוד חוששת מהטיפול הביולוגי מכיוון והוא לא קיים מספיק שנים בכדי לדעת מה ההשלכות העתידיות, בנוסף, למיטב הבנתי - הוא מעלה את השכיחות למחלות מפחידות נוספות.
מצד שני, אני סובלת ממש מכאבים וחוששת מהתקדמות המחלה.. אולי אם היא לא פעילה אז זה אומר שנעצרה? יש מצב כזה?

אציין שאני כשנה אחרי לידה שניה והכאבים שמעירים בלילה (מוחמרים במנוחה) התחילו בזמן ההריון.

כמה שנים יש לי כאב לסירוגין בעצם של הירך (ממש פעם בכמה חודשים מרגישה כאב חד שעובר), עשו לי צילומים כאמור ולא ראו כלום.

תודה, שבוע מבורך ובריאות שלמה ומלאה!


תגובות

ד--ר-חגית-פלג
מומחה כמוני
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
28/01/17 22:14

לפי התאור של  ה MRI  יש לך עדות לסקרואילאיטיס אם כי ללא סימני פעילות ב MRI. שינויים כאלו בנוכחות כאבי גב בעלי אופי דלקתי  שככל הנראה יש לך ( לא תארת את אופי כאבי הגב שלך )  מתאימים לספונדילוארטורפתיה אקסיאלית . 
האם מדדי הדלקת שלך תקינים ?  האם בוצעה לך בדיקת HLAB27? 
עקרונית ההחלטה על טיפול נעשית על סמך הקליניקה ולא על סמך פעילות דלקתית בהדמיה. בכל מקרה נראה שכן יש לך סימני של דלקת בגב ( בצקת עצם בחוליה ) . אם את סובלת מכאבי גב  ולא יכולה לקבל טיפול ב NSAIDS ( למה את רגישה בדיוק ובה זה מתבטא) מקובל לטפל בטיפול ביולוגי. 
טפולי ביולוגי נמצא בשימוש כבר כ 15 שנים וככל שהשנים עוברות נראה יותר ויותר בטוח.  כמו כן  ניתן לנסות ותוך 3-4 חודשים אפשר לראות אם מועיל לך או לא .  האינדיקציה כרגע לטפול היא קייום כאבים. אמנם יש רמזים לכך שהטיפול עשוי להקטין את הנזק מהמחלה אך זה עדיין לא חד משמעי ולא מהוה סיבה בפני עצמה לטיפול . 

טני-כליפה
29/01/17 12:01

שלום ד"ר פלג, תודה על המענה המהיר. מדדי הדלקת מעט מוחשים CRP בסביבות ה- 40 בפעם האחרונה שבדקתי אך גם היתה לי דלקת קטנה בכף הרגל שעברה מאז אז אני לא יודעת.. עוד לא הספקתי לעשות את ה- HLA.. נניח וה- HLA חיובי ונניח וה- CRP חזר להיות תקין - ייתכן שלא יהיה צורך בטיפול ביולוגי? אני מאוד חוששת להתחיל עם משהו לכל החיים מבלי לדעת שזה הדבר היחידי שיכול לעצור. איך אוכל לדעת אם המצב בהתקדמות או בישורת? אני רוצה לנסות תזונה טבעונית, ירידה במשקל, פיזיו וכו' אבל הבנתי שזה רק משפר תסמינים ולא עוצר את התקדמות המחלה. לגבי כאבים - יש לי כאבים בגב האמצעי/ צלעות באמצע בלילה - משתפר ככל שעובר זמן מאז שאני מתעוררת, לא כל לילה ולפעמים כואב ממש אבל בעיקר כאב נסבל. חוצמזה, יש לי כאבי גב תחתון (בדרך כלל בתקופת החורף לשבועיים עד חודש) אבל יש גם בלטי דיסק ב- L4-L5 L5-S1 (לפחות 10 שנים) אז אולי זה מזה. בנוסף, יש לי גירודים בעיניים (מרגיש כמו אלרגיה אבל אולי זה עוד תסמין של הדלקת), רק גירודים ואת הכאבים שציינתי שיש לי בירך (אחת לכמה חודשים לכמה שעות). שוב, אין עדות לשינויים ברנטגן. אם זה רק פותר את עניין הכאב אז אני יכולה לחיות עם זה, בעיקר לאור העובדה שטיפול ביולוגי עלול לגרום לדברים אחרים לצוף (מחלות ממאירות/ טרשת/ זיהומים). תודה רבה ושבוע מבורך!

ד--ר-חגית-פלג
מומחה כמוני
רופאה ביחידה הראומטולוגית בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים . מומחית בפנימית וראומטולוגיה. 
29/01/17 22:04

קשה לי לתת לך תושבה חד משמעית וראומטולוגים שונים נוהגים אחרת . אני חושבת שעדיין צריך לטפל לפי התלונות של החולה ושאין מספיק מידע שמצדיק טיפול רק כדי לעצור התקדמות . זאת בתנאי שנמצאים במעקב מסודר אצל ראומטולוג שיכול לעקוב אחר התלונות שלך הירידה בגמישות וכמובן יתכן ובעתיד יהיה שינוי בגישה הטיפולית . אם התלונות של הכאבים לא קבועות ולא משמעותיות ובמיוחד עם מדדי הדלקת תקינים נראה לי סביר לעקוב ללא טיפול במידה ואת חוששת ממנו . בכל מקרה אין לדעתי מה לחשוש מטיפול ביולוגי וגם אין בזה התחייבות לכל החיים .את יכולה לנסות לראות . תוך מספר חודשים תוכלי להרגיש אם הטיפול שיפור משמעותית את אכות חייך או לא ותמיד ניתן להפסיק אם רוצים . בכל מקרה לדעתי כדאי לך לדון על זה עם הראומטולוג שלך כי לרופאים שונים יש גישות שונות בעניין .

טני-כליפה
30/01/17 9:07

ד"ר פלג, עשית לי הרבה סדר בראש. בעיקר בזה שכלום לא חד משמעי וחותך וכן יש אפשרות לבחור. ת-ב-ו-ר-כ-י-!!

Sides-David
04/02/17 11:52

טין טן..
אצל מרבית חברותי החולות בA.S, התפרצה המחלה אחרי הלידה, בעקבות טראומה או הצטברות סטרס. הנזק הנגרם למפרקים, הוא בלתי הפיך, יש חולים רבים, שלא ניתן לראות במדדי הדלקת/בבדיקות הדם אצלם, שהדלת חוגגת ומכרסמת את המפרקים, עד שלפעמים מתעוררים, רק כשנוצר הצורך בהחלפת המפרק האכול. ממליץ לך מכל הלב, לא לחפש את התשובות שרוצה לשמוע וללכת עם הצילומים דרך המושלם או באופן פרטי, לחוות דעת נוספת אצל המומחה המומלץ ביותר באבחון.
גם שם... לא חייבת לקבל את המלצתו.. אך תוכלי להשוות, להבין את משמעות היעדר טיפול ו/או האפשרויות לטיפול... ולהחליט.
בהצלחה!!