מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניטיפול פסיכולוגי ממוקדמהי פסיכותרפיה ממוקדת ואיך היא עוזרת?

מהי פסיכותרפיה ממוקדת ואיך היא עוזרת?

איתן-טמיר

איתן-טמיר

מנהל קבוצה
24/04/17 16:35
0 תגובות

קודם כל, מהי פסיכותרפיה?
פסיכותרפיה היא קשר בו אדם מסתייע בשירותיו של איש מקצוע כדי לנסות וליצור שינוי בהתנהגותו, מחשבותיו, או הרגשתו, במטרה להשיג איכות חיים טובה יותר. תפקידו של הפסיכותרפיסט הוא לעזור לאותו אדם להשיג את השינוי אליו הוא מייחל, ולפעמים לעזור לו להבין מהם השינויים הנדרשים בחייו. האופן שבו הפסיכותרפיסט מבצע את תפקידו תלוי בהכשרתו ונטייתו התאורטית. את רוב שיטות הטיפול ניתן להכניס תחת שלוש קטגוריות: טיפולים התנהגותיים, טיפולים פסיכודינמיים או פסיכואנליטיים, וטיפולים הומניסטיים.
טיפולים התנהגותיים (קטגוריה זו כוללת גם את הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי) מתמקדים בהווה, בבעיתיו ובסביבתו הנוכחית של המטופל, ועל ידי כלים ואסטרטגיות מבוססי מחקר, מסייעים לו ליצור את השינוי המיוחל. מבחינה התנהגותית המטופל רוכש כלים המאפשרים לו מידה רבה יותר של שליטה עצמית, באמצעות הדרכה ותרגול הנעשה גם מחוץ לפגישות. הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי, בנוסף על שינויים מבוססי התנהגות, שואף גם לשנות דפוסי חשיבה לא-רציונאליים ומעוותים, שלפי הנחת העבודה של שיטת טיפול זו, גורמים לקשיים התנהגותיים ורגשיים.
מטפלים בשיטות פסיכואנליטיות או פסיכודינמיות מאמינים שבעיות פסיכולוגיות לרוב נובעות מדחפים או קונפליקטים לא מודעים, שהודחקו בשלב מוקדם בחיים, או מחסכים שונים של חוויה התפתחותית תקינה. המטרה היא להעלות את התכנים הללו אל המודעות, להשיג תובנה לגביהם, או ליצור סביבה המאפשרת חוויה מחדש ואפשרות לתיקון באמצעות הבנה ואמפתיה.
טיפולים הומניסטיים משתמשים ביכולות המובנות של האדם להגשמה עצמית ומסייעים לאנשים לפתח את המודעות-העצמית והקבלה-העצמית שלהם. העיסוק בטיפול הוא בתכנים ורגשות מודעים, ובעידוד המטופלים לקחת אחריות על רגשותיהם ופעולותיהם, ולאו דווקא על חיפוש המניעים שבבסיסם.
רצוי לשאול לגבי שיטת הטיפול של המטפל המתעניינים בשירותיו. רוב המטפלים מחזיקים בגישה טיפולית מסוימת אך מאפשרים לעצמם גמישות ומשתמשים גם בטכניקות מגישות אחרות. כמו כן, טיפול לא חייב להיות אחד-על-אחד – טיפולים קבוצתיים, זוגיים, ומשפחתיים הם מאוד נפוצים ולעיתים עשויים להיות בעלי יעילות גבוהה יותר.
לאחר בחירת המטפל המתאים, הפגישה הראשונה, היא לרוב פגישת ייעוץ והיכרות לא מחייבת, במטרה לברר כיצד פסיכותרפיה עשויה להועיל למטופל, והאם גישתו של המטפל מתאימה לערכים ולעקרונות החשובים למטופל. במידה של חוסר התאמה בולט, רצוי לשקול מציאת מטפל אחר. לפעמים המטפל עשוי להפנות את המטופל למטפל אחר שלדעתו עשוי להתאים יותר לצרכיו. הפגישות שלאחר מכן יוקדשו לתהליך של הערכה של הנסיבות שהובילו את המטופל לטיפול. הערכה זו יכולה להיות מבוססת ראיון או להיעשות באופן פורמלי על ידי שאלונים ומבחנים. הערכה יכולה להיעשות גם בשלבים מתקדמים יותר של הטיפול כדי לבחון את מידת ההתקדמות ולשנות את מוקד הטיפול במידת הצורך.
לאחר שלב ההערכה הפגישות יתמקדו בטיפול בבעיות ובקשיים איתם המטופל מתמודד, והשינוי הפסיכולוגי שהוא מעונין ליצור. משך הטיפול עשוי להיקבע בתחילת הטיפול בהתאם לגישתו של המטפל או בהתאם להתקדמות הטיפול ועד שתהיה הסכמה שמטרות הטיפול הוגשמו. כך או כך, משך טיפול עשוי לנוע בין מספר חודשים למספר שנים. משך הפגישות ותדירותן גם כן תלויות בגישת המטפל אך לרוב מדובר בפגישה של 50-60 דקות אחת לשבוע.
חשוב לזכור שפסיכותרפיה אינה תרופת-פלא עבור כל אחד. אם מתעוררת במהלך הטיפול תחושה שהוא אינו משיג את מטרותיו או שההתקדמות אינה עומדת בציפיות, מומלץ לדבר על כך עם המטפל ולשקול אלטרנטיבות טיפוליות במידת הצורך.
הקשר הטיפולי מבוסס על כבוד, אמון, ביטחון הדדי, והבנה של המטפל את מצבו של המטופל. אמנם אלמנטים אלו דורשים זמן על מנת להתפתח, אך חשוב לשים לב מתי הם ממאנים מלהתפתח בטיפול, שכן בלעדיהם לא יכול להתרחש שינוי פסיכולוגי.
מטפלים מוסמכים מחויבים לקוד אתי פרטני המונע פגיעה בפרטיותו של המטופל, על ידי הסכם סודיות, וברווחתו ובזכויותיו, באמצעות תקנות של מה מותר ואסור שיתרחש בטיפול לרבות: קשר מיני או רומנטי, ניצול סמכות, והתעללות מילולית או פיזית. כאשר עולה חשש לגבי הפרה אתית, יש לדבר על כך עם המטפל. במידה והוא בוחר להתעלם או לתת מענה חלקי לנושא, יש להחליף מטפל וניתן לדווח עליו לגוף האחראי הרלוונטי.
פסיכותרפיה יכולה לסייע רבות בשיפור רווחת החיים, אך דורשת סבלנות רבה ומוטיבציה. מציאת המטפל ושיטת הטיפול הטובים ביותר עבורך הם הצעדים הראשונים בדרך לשינוי פסיכולוגי.




מהי פסיכותרפיה ממוקדת ואיך היא עוזרת?

תגובות