מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסשאלה למומחים. האם יש קשר בין PTSD להתלקחויות של הקרוהן?

שאלה למומחים. האם יש קשר בין PTSD להתלקחויות של הקרוהן?

13 תגובות

בס"ד

אני מוכר כנכה צה"ל 30% ptsd כתוצאה מהשתתפות במלחמת לבנון השנייה בצו 8 כאיש מילואים. תפקידי היה נהג אמבולנס ללא כל הכשרה בגלל שהנהג המקורי הלך. כל שלושת החודשים שהייתי שם היו מלווים בחשיפה תמידית לאש האויב וללא כל מחסה. חשיפה לפצועים רבים בפציעות שונות. וחוסר וודאות איך בכלל נגשים לטפל בזירת נפילה בא פצועים רבים וכל אחד זקוק לעזרה ולא היה לי שמץ של מושג איך אני יכול לעזור. אילו תרופות לתת לפרמדיקים ובעצם מה עלי לעשות עם חלקי הפצועים. אין ולא היתה לי שום הכשרה בתפקיד זה.

מפה לשם ולאחר חצי שנה של סבל וכאבי בטן חליתי בקרוהן.
רק שבתביעה שהגשתי לאחר 5 שנים של הפנמה וסבל תבעתי את צה"ל רק על הטראומה ולא על הקרוהן. מסיבה שעו"ד שלי אמר כי לתבוע על קרוהן זה הליך מסובך ויקח מלא זמן ומלא כסף עבור חוות דעת שונות הן לפוסט והן לקרוהן.
היום אני נשוי עם 4 ילדים חווה חרדות ולחצים, כאבים ושילשולים. מיואש מטיפולי תרופות שמשתיקות את מערכות החיסון בבטן. אגב, ניסיתי אימורן, רמיקייד, ועוד...

כל רעש נפץ או כל עצבים קטנים וזכרונות מעלים לי כאבים מטורפים בבטן והתקפי קרוהן ומייד אני רץ לשירותים לפחות 10 פעמים ביום ולפעמים גם 20. ירידה של 40 קג במשקל בשנה אחרונה גם.
היום אני לפני וועדה במשרד הביטחון ששמה תיקון 9 אשר אמור לקשר את מחלת ה PTSD עם התלקחויות הקרוהן.
הם מבקשים חוות דעת של מומחים.
מוזר לי מאוד ולכן אני מעלה כאן את הסיפור הזה שאף גסטרולוג לא מעוניין לתת לי חוות דעת חד משמעית שמקשרת בין "זה" "לזה"
מוזר ככל שהיה אני פשוט תקוע כרגע. ללא עבודה כבר שנתיים ועם 2 מחלות קשות ביותר. מבולבל, לחוץ ועם אישה שלא הכי מבינה כי בסך הכל היא מסכנה.
אבקש ממי שבאמת מבין או שיש לו חוות דעת אשר מוכיחה חד משמעית את הקשר לתת לי עזרה בנושא. זה מאוד דחוף לי בבקשה. שבת שלום ובשורות טובות לכולם.

droreliezer.terazi@gmail.com


תגובות

חזי-יזרעאלי
מומחה כמוני
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
02/06/18 12:55

שלום רב, ההתייחסות שלי לא מהווה חוות דעת רפואית שכן אינני רופא. סיפורך כואב וצר לי לשמוע על הסבל שאתה ומשפחתך חווים במישורי החיים השונים. אני מקווה שאתה מטופל הן לקרוהן והן ל-PTSD. הקשר בין גוף לנפש בהתפתחותן ובמהלכן של מחלות שונות הנו מורכב ובחלקו לא ידוע עדיין. יחד עם זאת, גם אינטואיטיבית אנשים מקשרים מצבי חיים שונים עם התפרצות ומהלך המחלה וגם מחקרים מראים לעיתים קשר ולעיתים לא. אני מציע שבעניין התביעה וההכרה תמשיך לנסות למצוא רופא שיעזור בחוות הדעת, אולי גם לנסות ליצור קשר עם אחרים שכבר הוכרו וללמוד מהם על התהליך. ובמקביל, לטובת איכות החיים, לעבוד בטיפול על איתור הקשרים הספציפיים שלך בין הגוף לנפש על מנת להתמודד בצורה יעילה ולשפא את איכות החיים.

phoenix999a
02/06/18 21:50

שלום דרור. אינני יודע אם אני "באמת מבין" אני בסך הכל עברתי עשר שנות סבל. כאחד שעוסק בהתנדבות בניסיון לחלץ אנשים מהדבר הנורא הזה ששמו קרוהן או קוליטיס, אני יכול לומר לך שלא פגשתי עדיין אף אחד שלא דיווח לי על תקופות ארוכות של מצבי לחץ דחק או משברים נפשיים כאלה או אחרים לפני התפרצות הקרוהן או הקוליטיס, וכמובן הסימפטומים ממשיכים להתקיים ולהתפרץ עקב מצבים נפשיים ירודים. לצערי ולדעתי הנסיון שלך לשכנע את המערכת שיש קשר ישיר בין הקרוהן ולארועים הקשים שלהם נחשפת לא התקבל, גם אם יירדו ממרומים עשרה מלאכי שרת ויאמרו לחברי הוועדה ולשאר המערכת את זה לפנים, הם לא יקנו זאת. המערכת תמשיך לגשש באפלה ולחפש אחר חיידקים כאלה או אחרים. בכל אופן- הדבר האופטימי היחיד שאני יכול לומר לך שניתן לסיים עם הסבל, זה לא פשוט, זה לא קל. אבל אפשרי.

פרופ--דן-טרנר
מומחה כמוני
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
02/06/18 23:42

שלום לפונה, הספרות והמחקרים היום לא תומכים בקשר בין עקה נפשית לבין התהוות של מחלת קרוהן. בחלקים מאפריקה ודרום אמריקה תושבים חשופים לעיתים לסבל ודכאון משמעותיים ושם כמעט אין מחלות מעי דלקתיות. לעומת זאת בגן העדן של העולם, סקנדינביה, יש הכי הרבה מחלות מעי דלקתיות. מאידך יש לא מעט מחקרים שקושרים התלקחויות לעקה רגשית ונראה לי שזה הכוון שעליך ללכת בו. בהצלחה ומקווה שתמצא מזור לכאביך. דן טרנר.

דרור.אליעזר
02/06/18 23:52

סליחה על אי הבנתי. אז למי עלי לפנות? יש אישות מסויימת אשר מאמינה שהקשר קיים בין לחץ נפשי פוסט טראומה מלחמתית לבין התלקחויות? יש שם? יש טלפון? או רק ספרות? ואם מדובר בספרות מקובלת, איכן ניתן למצוא אותה לדעתך פרופ' דן טרנר. תודה על תגובתך וניסיונך לעזור בכל אופן.

phoenix999a
03/06/18 13:39

שלום פרופסור טרנר. קצת קשה לי להסכים עם דבריך. אפתח בזאת שעל פי דיווחים ממחקר שנערך, ישראל היא ראשונה בעולם בתחלואת קרוהן וקוליטיס (ראה מאמר, לינק מצורף) המאמר אמנם משנת 2015 אך אני חושב שישראל עדיין מחזיקה בתואר המפוקפק. מדוע ולמה אנו מובילים? זוהי כמובן שאלה רטורית. מדינות אפריקה ודרום אמריקה שונות שינוי מהותי באופי המנטלי של התושבים ולא ניתן להשווותן כל כך בקלות למדינות מערביות מתקדמות ועשירות. תן לברזילאי כמה דקות כל יום של סלסה או סמבה או תן לאדם באפריקה פעם בחודש שק אורז או תירס בכדי שיאכיל את משפחתו ועשית אנשים מאושרים. במדינות מתקדמות ועשירות(עשירות לעשירים) שם מקרי הקרוהן והקוליטיס משתוללים, ראיית העולם היא שונה לחלוטין ואדם שאינו הצליח לעמוד ביעד שהציב לעצמו להיות מנכל עד גיל 30 עם חשבון בנק מרופד היטב כבר שוקע בדיכאון עמוק. המיסוי הכבד גם אינו מיטיב עם האנשים (ראה מאמר מצורף) יש אומרים שגם לחורף הקשה שבו שעות החשיפה לאור הן מעטות יש השפעה על מצב הרוח של האנשים. לא יהיה ניתן לעולם להוכיח באופן מדעי את הקשר הישיר בין מצבי עקה מתמשכים ולהתפרצותן של מחלות מעי דלקתיות. ולכן האחזות בקרנות המזבח להמשיך ולומר שלא קיים קשר כזה תמשיך להאמר לנצח.

דרור.אליעזר
02/06/18 23:44

תודה רבה לעוזרים ולמנסים לעזור. בכל אופן אם יש בפורום ד"ר או פרופסור אשר מוכן לאשר את הקשר הישיר שאני חווה יום יום מכל לחץ ועצבים, חוסר שקט וחוסר שינה. מקרין לי ישר לבטן יום יום להתלקחיות מחלת הקרוהן אשמח לפגישה כמובן בתשלום על חוות דעת מקצועית אם יש צורך. זה חשוב לי ולמשפחתי. אני לא מסוגל לעבוד ומשרד הביטחון מכיר רק ב PTSD 30% אשר מכנה לי 1.300 שקל בלבד מידי חודש ואין זה סכום שאוכל לפרנס את משפחתי נשוי +4 המצוקה רבה וחבל שעלי לפנות בדרכים אלו ובכלל לחשוף את כל כולי ברשת ניתן לפנות אלי בפרטי בבקשה. droreliezer.terazi@gmail.com שוב תודה לכל התומכים יישר כוח. שבוע טוב

לכל המומחים פה אין מה לומר? מחכה לדעתכם/ן בנושא בבקשה פרופ' איריס דותן ד"ר הנית מנאי שביקרתי אצלך כבר מספר פעמים באיכילוב ואם יש כאן עוד מומחים בתחום אני יותר מאשמח לשמוע ממכם........ בבקשה.

פרופ--דן-טרנר
מומחה כמוני
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
05/06/18 22:39

המאמר המצוטט לגבי התחלואה בישראל מוכר לי היטב...המחקר שמאחוריו שלי הוא.... מכיר את הפרטים. חוזר ואומר שאין כיום שום עדות טובה שהמחלה נגרמת מסטרס נפשי- ממחקרים שונים מכוונים שונים. אני מעדיף להתרכז בממצאים מחקריים ולא להיות מוטה מאמונות אישיות ולהתעלם מהעדויות הקיימות. אולי בעתיד אלו ישתנו אך ככל שידוע כעת- אין קשר מוכח. כך או אחרת לא מתכוון להתנצח כאן בפורום ומכבד גם דעות אחרות. דרור- הייתי ברור בתשובתי. הפורום לא נועד לחוות דעת רפואיות ולא להמלצות פרטניות וגם לא להפנות למרפאות של אנשים. עניתי ואני חוזר ואומר שיש ספרות לא מועטה שרובה תומכת בכך שעקה נפשית תורמת אף היא להתלקחויות. בהחלט לא גורם יחיד וייתכן שלא דומיננטי אך תורם. בהצלחה!

phoenix999a
06/06/18 0:44

שוב שלום. פרופסור טרנר ברצוני לומר לך שאתה צודק במאה אחוז, ואני באמת מתכוון לזה. אתה איש רפואה, איש מדע, ואם נתעלם מכל "הראיות" הנסיבתיות שקיימות וקיימות המון כאלה. לא קיימת שום הוכחה מדעית חד משמעית ומוכחת לגבי התפרצותן של הקרוהן והקוליטיס או אם ניתן לשלוט בהן בעזרת כוח הנפש ולחיות חיים רגילים. ולא רק לגבי מחלות מעי דלקתיות, אלא גם לעוד אין ספור של מחלות אחרות. אין לי שום ספק שאינך יכול לשנות טיפול, להוסיף טיפול, או פשוט לא לטפל בכלל ולשלוח את החולה לביתו להרגע, וזאת על פי סיפורים אישיים של אנשים. וגם אם היית רוצה לעשות זאת, אני חושב שגם אסור היה לך לעשות זאת. בתחילה חשבתי שאולי יש סיכוי שמשהו השתנה, אך לאחר שסיפורי האישי נקרא עד היום על ידי מאות רופאי גסטרו, הבנתי שהשינוי המיוחל הוא רק חלום, והגישה לא תשתנה לעולם. לכן אני שוב אומר שאתה צודק בגישתך. אבל, וזה אבל גדול. אם אני הייתי לפני כמעט שלוש שנים מנסה או רוצה להיות צודק, יכול מאוד להיות שהייתי צודק, אבל סביר מאוד להניח שהיום הייתי נשאר גם בלי מעיים. לכן כפי שאומר המשפט המפורסם, בכביש אל תהיה צודק תהיה חכם, עדיף לאנשים שסובלים מהבעיות האלה להיות חכמים, ולא צודקים.

phoenix999a
30/07/18 11:32

שלום דרור. יש כאן משהו תקדימי שיוכל אולי לעזור. בית המשפט קבע שמצב נפשי הוא זה שגורם לסימפטונים ולא ההיפך. הרופאים תמיד טוענים שהסימפטומים הפיזיים הם אלו שגורמים למצב הנפשי, וסוף סוף בית המשפט עשה סדר בדברים. תקדים חשוב מאוד, בשאלה מה קדם למה.

דרור.אליעזר
01/08/18 13:46

תודה רבה

דרור.אליעזר
31/07/18 23:16

בס"ד אז יש עדכון.. למי שמתעניין באותו נושא. http://www.pnz.co.il/%D7%A0%D7%9B%D7%99_%D7%A6%D7%94%D7%9C_%D7%94%D7%A4%D7%95%D7%A1%D7%98_%D7%98%D7%A8%D7%90%D7%95%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%9D.html