מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותאירוח מומחה: משאפים ואינהלציות

אירוח מומחה: משאפים ואינהלציות

20/12/18 10:30
25 תגובות

הידעתם? אנשים רבים משתמשים לא נכון במשאפים ובמכשירי האינהלציה שלהם.ומה עלול לקרות? התרופה לא תהיה יעילה, יהיו יותר תופעות לוואי והמצב רק יחמיר.

ביום שלישי (25/12) תתארח באתר ד"ר ורדית קלמרו, רוקחת קלינית, מנהלת קהילת תרופות ורוקחות ב"כמוני". ד"ר קלמרו תשיב לכל שאלותיכם בנושא: מה צריך לדעת כדי שהמשאף יעבוד לך? איך משתמשים בו נכון? איך מנקים אותו? מה אסור לעשות? וכן, מה לגבי הבעיות עם מכשירי האינהלציה? מהם הסיכונים בשימוש לא נכון במכשיר? ועוד.

כתבו כבר עתה את שאלותיכם וד"ר קלמרו תשיב לכם במועד האירוח - יום שלישי (25/12) בשעה 14:00 באתר כמוני.

(צילום: ענבל שפריר)


אירוח מומחה: משאפים ואינהלציות

תגובות

מיכאלה-שלי
23/12/18 14:18

שלום ורדית, אני עושה אינהלציה לבן שלי בן חצי שנה (מי מלח). הוא עם נזלת תמידית וליחה, זה לא תמיד עוזר, אולי אני לא משתמשת נכון? מכיוון שהוא קטן מאוד אז הוא לא מאפשר לשים לו את המסיכה על הפנים לאורך זמן וגם הרעש מלחיץ אותו, אז אני עושה לו כשהוא ישן אבל אז אני לא שמה את המסכה על הפנים אלא רק ליד... הוא נושם את האוויר שיוצא.. השאלה אם זה מספיק טוב? וכמה זמן אפשר לעשות את זה בגיל הזה?

 

ושאלה אחרונה חשובה - האם צריך לנקות את המכשיר אחרי כל פעולה? ואיך הכי נכון?

תודה

שלום מיכאלה שלי,

בפוסט הנ"ל העלית כמה שאלות.

אחלק את תשובותי לפי שאלותיך:

1. האם אני משתמשת נכון באינהלציה? האם נכון לשים את המסיכה ליד ולא על הפנים של הילד?
כאשר עושים אינהלציה, המטרה היא שהחומר הפעיל יגיע למערכת הנשימה (ריאות, דרכי נשימה) ויוכל להקל על הנשימה. ברגע שאת שמה את המכשיר/המסיכה ליד, ואינך מצמידה את המסיכה על הפנים, הוא נושם מעט מהחומר, ולכן לא יקבל את מלוא אפקט ההקלה הרצוי.
ברור שזה מלחיץ אותו, וגם טיפונת לא נעים. ולכן צריך לחשוב האם את תוכלי לבצע את האינהלציה בזמן הערות? בזמן סיפור חווייתי, או בזמן משחק משותף. אני יכולה לשתף, שבעבר עם ילדי הקטנים, האינהלציה של סליין (מי מלח), הייתי עושה אותה בזמן שאני על כדור פזיוטרפיה עגול והבן יושב עלי, ותך כדי אני מקפיצה את כדור הפזיו (בדיוק באותו הגיל). נסי להפוך את האינהלציה לחווייתית יותר כדי שהוא לא יחווה התנגדות. אפשרות נוספת, לבצע אינהלציה כשהילד ישן. אם זה מעיר אותו, אז כמובן לא מתאים...אבל יש ילדים שהאינהלציה לא מפריעה להם והם יכולים לישון בכל רעש (אגב, מבחינת עדיפות, תמיד עדיף לעשות אינהלציה בזמן ערות ולא בזמן שינה, כי אז הנשימות הן מלאות ולא שטחיות. אבל עדיף לעשות אינהלציה מאשר בכלל לא...במקרה הזה).

2. כמה זמן אפשר לתת אינהלציה של מי מלח לתינוק? כמה זמן שהרופא החליט. אם המדובר בסליין, מי מלח, - המדובר במים פזיולוגיים כפי שקיימים אצלנו בגוף. אפילו אין מדובר בתרופה. אבל, הנ"ל מצליח להקל על צינון ושיעול במידה מועטה, ולכן צריך סבלנות שהוירוס הקיים יעבור. אם המדובר בתקופה ארוכה, מומלץ לגשת לרופא ילדים עם התמחות בריאות, ואז לקבל הכוונה מדויקת.

3. האם צריך לנקות את המכשיר אחרי כל פעולה? איך הכי נכון לנקות?
לכל מכשירי האינהלציה יש דף הוראות. בכל מכשירי האינהלציה יש הוראות ניקוי וחיטוי. ממליצה לך להוציא את הדף מקופסת מכשיר האינהלציה ולקרוא את ההוראות המדויקות למכשיר האינהלציה שרכשת.
באופן כללי,
עפ"י הוראות היצרן של מכשירי האינהלציה השונים, יש לנקות את הנבולייזר (הפלסטיק שלתוכו מכניסים את התמיסה) ואת המסיכה אחרי כל שימוש. שמירה על כללי הניקיון והקפדה על ניקוי וחיטוי חלקי הנבולייזר לאחר כל שימוש, תאפשר פעולה טובה יותר של המכשיר לאורך זמן.
באופן הזה: לנער ולהוציא את החומר שנשאר/שאריות התמיסה מהנבולייזר ותחת מים זורמים להוציא את החומר וליבש. מלבד זאת, בסוף כל יום, אחרי האינהלציה האחרונה, ההנחיה היא לבצע השרייה של הפלסטיק עם המסיכה (ללא הצינורית) תחת ברז עם סבון ומים למשך 5 דקות. יש הוראות שימוש למכשירי אינהלציה נוספים שבהן מנחים לבצע אפילו חיטוי עם רבע כוס חומץ עם שלושת רבעי מים מזוקקים למשך 5 דקות.
הכי חשוב בסוף תהליך השטיפה, זה הייבוש של כל אביזרי הפלסטיק (מלבד הצינורית שאותה לא שוטפים).
אני מצרפת את הוראות השימוש והניקוי של מכשירי אינהלציה מסוג פארי טורבו, המופיעים שאתר של איגוד סיסטיק פיברוזיס, בו מופיעות הנחיות מדויקות לניקוי מכשירי אינהלציה. 


הרבה בריאות, בהצלחה בלעבור את תקופת גידול הילדים בעונת החורף (-:
ומקווה שנתתי מענה לשאלותייך,

ד"ר ורדית קלמרו
רוקחת קלינית

מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני'
עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

אשר.פרוליך
24/12/18 9:06

שלום

אני חולת סרטן ריאות שלב 4 ומטופלת בקיטרודה כבר 9 חודשים. לאחרונה חשתי חוסר נשימה חריפה בעקר בלילה.מקבלת טיפול באינאלציה עם משאב סלבותרים SALBUTAMOL וחמצן בלילה ורוב שעות היום. בדיקת רופא המליץ לאחרונה REOLIN כי אבחן  TRACHEITIS . 

האם יש טיפולים נוספים שיכולים לעזור במצב זה?

 

שלום, משאף סלבוטרים מכיל את התכשיר Salbutamol כפי שכתבת, והינו מרחיב סמפונות. משך פעולתו היא קצרה כ- 4-5 שעות, ולעיתים אף פחות. ייתכן שכדאי לקבל טיפול במשאף המכיל מרחיב סמפונות ארוך טווח מסוג Formoterol כמו פורדיל או משאפים משולבים. משאפים מהסוג הזה פועלים למשך 12-24 שעות, ואז מרגישים פחות קוצר נשימה גם בלילה. לעניין Reolin הטיפול מקובל בשביל להפחית ליחה, אם כי היעילות וההצלחה הקלינית היא נמוכה יחסית. אין בעיה לנסות לתקופה, ואם לא עוזר, אפשר להפסיק. כמובן, ממליצה לחזור לרופא ריאות מומחה, בכדי לקבל את הטיפול המיטבי לבעיה הנשימתית שאת סובלת ממנה. קיימת קהילה תומכת ב'כמוני' בשם 'סרטן ריאות', ואפשר להעלות שאלות בקהילה זו ולקבל מענה מאנשים בעלי חוויות דומות. אם יש לך שאלות נוספות, הנך מוזמן להעלותן בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני'. הרבה בריאות, ומקווה שנתתי מענה לשאלותייך, ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

גילי2
24/12/18 9:50

שלום

יש לי cood, השאלה שלי היא האם אסטמה וירקות, הולכים יחד,

ועוד שאלה ,האם ניתן להשתמש בחומר שנשאר באנלציה גם למחרת היום 

תודה

שלום גילי, החלק הראשון של שאלתך לא ברור...."האם אסטמה וירקות, הולכים יחד" – לא ברור לי ההקשר. באסתמה צריך לאכול בצורה מאוזנת, כמו במחלות אחרות. לעניין החלק השני, "האם ניתן להשתמש בחומר שנשאר באינהלציה גם למחרת היום?" התשובה היא – לא. לא ניתן להשתמש בחומר למחרת היום בגלל שיכולים לקרות כמה דברים: 1. החומר הפעיל הנמצא בתמיסה ייהרס ולא יעבוד כמו שצריך. אז, למעשה, "בזבזנו" זמן אינהלציה בתרופה שאינה יעילה. 2. סיכון להזדהמות – ברגע שפתחנו את התמיסה והשארנו אותה באוויר (גם אם סגורה בתוך מיכל האחסון), חיידקים, וירוסים, פטריות מן החוץ יכולים להיכנס לתמיסה, ובכך לסכן את כל מי שעושה אינהלציה בכניסה של מזהמים, ועליה בסיכון לזיהום. לפיכך, בסוף כל אינהלציה, יש לנער את הנבולייזר (מכשיר הפלסטיק עם התמיסה) ולנקות את שאריות התמיסה וליבש. באופן כללי, עפ"י הוראות היצרן של מכשירי האינהלציה השונים, יש לנקות את הנבולייזר (הפלסטיק שלתוכו מכניסים את התמיסה) ואת המסיכה אחרי כל שימוש. שמירה על כללי הניקיון והקפדה על ניקוי וחיטוי חלקי הנבולייזר לאחר כל שימוש, תאפשר פעולה טובה יותר של המכשיר לאורך זמן. באופן הזה: לנער ולהוציא את החומר שנשאר/שאריות התמיסה מהנבולייזר ותחת מים זורמים להוציא את החומר וליבש. מלבד זאת, בסוף כל יום, אחרי האינהלציה האחרונה, ההנחיה היא לבצע השרייה של הפלסטיק עם המסיכה (ללא הצינורית) תחת ברז עם סבון ומים למשך 5 דקות. יש הוראות שימוש למכשירי אינהלציה נוספים שבהן מנחים לבצע אפילו חיטוי עם רבע כוס חומץ עם שלושת רבעי מים מזוקקים למשך 5 דקות. הכי חשוב בסוף תהליך השטיפה, זה הייבוש של כל אביזרי הפלסטיק (מלבד הצינורית שאותה לא שוטפים). אני מצרפת את הוראות השימוש והניקוי של מכשירי אינהלציה מסוג פארי טורבו, המופיעים שאתר של איגוד סיסטיק פיברוזיס, בו מופיעות הנחיות מדויקות לניקוי מכשירי אינהלציה. הרבה בריאות, ומקווה שנתתי מענה לשאלותייך, ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

שוקי-פלד
24/12/18 12:13

האם אפשר להשתמש בחומר האינהלציה שנשאר בכוסית המכשיו לעוד כמה פעמים

שאלה שניה כתןב שיש להשתמש באירובנט וונטלין חודש מיום פתיחתם אני מש.מש אפילו חודשים ויות

שלום שוקי, לעניין החלק הראשון, "האם ניתן להשתמש בחומר האינהלציה שנשאר גם למחרת היום לעוד כמה פעמים?" התשובה היא – לא. לא ניתן להשתמש בחומר למחרת היום בגלל שיכולים לקרות כמה דברים: 1. החומר הפעיל הנמצא בתמיסה ייהרס ולא יעבוד כמו שצריך. אז, למעשה, "בזבזנו" זמן אינהלציה בתרופה שאינה יעילה. 2. סיכון להזדהמות – ברגע שפתחנו את התמיסה והשארנו אותה באוויר (גם אם סגורה בתוך מיכל האחסון), חיידקים, וירוסים, פטריות מן החוץ יכולים להיכנס לתמיסה, ובכך לסכן את כל מי שעושה אינהלציה בכניסה של מזהמים, ועליה בסיכון לזיהום ריאתי. לפיכך, בסוף כל אינהלציה, יש לנער את הנבולייזר (מכשיר הפלסטיק עם התמיסה) ולנקות את שאריות התמיסה וליבש. ישנן הנחיות לניקוי מסודרות למכשירי האינהלציה. באופן כללי, עפ"י הוראות היצרן של מכשירי האינהלציה השונים, יש לנקות את הנבולייזר (הפלסטיק שלתוכו מכניסים את התמיסה) ואת המסיכה אחרי כל שימוש. שמירה על כללי הניקיון והקפדה על ניקוי וחיטוי חלקי הנבולייזר לאחר כל שימוש, תאפשר פעולה טובה יותר של המכשיר לאורך זמן. באופן הזה: לנער ולהוציא את החומר שנשאר/שאריות התמיסה מהנבולייזר ותחת מים זורמים להוציא את החומר וליבש. מלבד זאת, בסוף כל יום, אחרי האינהלציה האחרונה, ההנחיה היא לבצע השרייה של הפלסטיק עם המסיכה (ללא הצינורית) תחת ברז עם סבון ומים למשך 5 דקות. יש הוראות שימוש למכשירי אינהלציה נוספים שבהן מנחים לבצע אפילו חיטוי עם רבע כוס חומץ עם שלושת רבעי מים מזוקקים למשך 5 דקות. הכי חשוב בסוף תהליך השטיפה, זה הייבוש של כל אביזרי הפלסטיק (מלבד הצינורית שאותה לא שוטפים). אני מצרפת את הוראות השימוש והניקוי של מכשירי אינהלציה מסוג פארי טורבו, המופיעים שאתר של איגוד סיסטיק פיברוזיס, בו מופיעות הנחיות מדויקות לניקוי מכשירי אינהלציה. הרבה בריאות, ומקווה שנתתי מענה לשאלותייך, ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

vera55
24/12/18 12:43

אני חולת copd כשאני מתקררת בדרך כלל זה מסתבך לברונכיט וסינוסיטיס, אני משתמשת באופן קבוע סרטייד 50/500, ספיריבה וארדוטין. בנוסף טיפות אף פליקסנויז

בזמן התלקחות אני עושה 3 פעמים ביום אינהלציה, פעם עם בודיקורט ופעמיים עם ונטולין ואירובנט, בנוסף למשאפים, האם זה יכול לגרום לנזק? 

מה כמות הונטולין והאירובנט המומלצת לאינהלציה?

תודה

שלום ורה, מקובל לטפל במשאפים סרטייד + ספיריבה, ובתוספת של אינהלציות בודיקורט וונטולין או אירובנט בזמן התלקחות ריאתית. העניין הוא המינון, והאם את חווה תופעות לוואי ועוד נושאים. מה כדאי לך לשים לב: 1. אם ההתלקחות היא תכופה, כלומר: יותר מ- 2-3 בשנה, כנראה שאת צריכה טיפול נוסף להתלקחות ולא רק תיחזוק באינהלציות ומשאפים. לשם כך, יש לחזור לרופא הריאות. 2. בריבוי משאפים, אם יש בעיה לבבית, יכול להוות בעיה ולהוציא מאיזון לבבי, אז כדאי לבדוק שמבחינת הלב, הנך מאוזנת וללא סיכון להאצת קצב לב, דפיקות לב מהירות וכן הלאה. הנ"ל רלוונטי כאשר יש מחלת לב ברקע פעילה (קוצב, השתלת לב, לאחר ניתוח מעקפים, פרפור פרוזדורים וכו'). 3. בעדיפות, במקום באינהלציה, אפשר להשתמש במשאף. ניתן לעבור ממשאף סרטייד הניתן רק פעמיים ביום, למשאפים אחרים, כגון: פוסטר, או סימביקורט אשר ניתן לקחת יותר מנות מהם לאורך היום בזמן התלקחות, ואז להפחית את האינהלציות בבודיקורט (סטרואיד קיים גם בפוסטר ובסימביקורט) והאינהלציות באירובנט וונטולין. 4. מומלץ לקבל הדרכה יסודית לאופן השימוש במשאפים השונים. רשמת סוגים שונים של משאפים. כל אחד מהם נדרש לשאיפה אחרת ולתפעול אחר. אם שואפים לא נכון, הנ"ל יכול להוות חסם לטיפול טוב, היות שהתרופה לא תגיע לאתר המטרה – הן הריאות. אם לא משתמשים בהם נכונה - הם פשוט לא יעבדו טוב. את ההדרכה ניתן לבקש מהרוקח בבית המרקחת, או מהאחות אשר עוסקת בהדרכה במרפאת ריאות. לשאלתך האחרונה, מה כמות הונטולין או האירובנט המומלצים לאינהלציה? א. אעדיף שימוש במשאף ונטולין ומשאף אירובנט במקום באינהלציה בגלל יעילות זהה וסיכון מופחת לתופעות לוואי. אם כבר לוקחים משאף ונטולין או אירובנט, מומלץ לקחת במקביל מכשיר תומך הנקרא: ספייסר. קיימים ספייסרים של חברות שונות, כגון: אירוצ'יימבר. ב. אם אירובנט או ונטולין מגיעים בתמיסה, כלומר: בשימוש באינהלציה, יש לשים 0.5 מ"ל מהונטולין או מהאירובנט, ולהוסיף 2.5 מ"ל סליין 0.9% (סה"כ בכוסית המדידה 3 מ"ל נוזל). הרבה בריאות, ומקווה שנתתי מענה לשאלותייך, ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

avi3011
24/12/18 14:12

שלום אני משתמש כל השנה בפלקסונז לפי הוראת הרופא וגם בכדור טלפסט ובהתלקחות בסרוטייד ואינלציה עם ונטולין או ארוונט עם סילין סובל ממחלה אוטואמיונית ומערכת חיסון ירודה מאוד וcopd וכמה דברים נוספים רצוני לדעת האם כתוצאה מהזמן הארוך זה עדיין אפקטיבי תודה

שלום אבי, משך השימוש במשאפים אינו צריך להפחית מיעילותם, אבל בעת שימוש לא מדויק, הם מאבדים מהיעילות שלהם. כמו כן, באופן כללי, אמליץ לעבור למשאפים בעדיפות על אינהלציה בגלל סיכון מוגבר לתופעות לוואי, חוסר נוחות כי חייבים להיות משועבדים למכשיר ומשך שימוש ארוך יותר. למה כדאי לשים לב: 1. כאמור, במקום באינהלציה, אפשר להשתמש במשאף. ניתן לעבור ממשאף סרטייד הניתן רק פעמיים ביום, למשאפים אחרים, כגון: פוסטר, או סימביקורט אשר ניתן לקחת מהם יותר מנות לאורך היום בזמן התלקחות, ואז להפחית את האינהלציות באירובנט וונטולין. המשאפים שציינתי, פוסטר וסימביקורט מכילים מרחיב סמפונות, formoterol אשר עובד במשך פעילות מהיר יותר מאשר זה הקיים בסרטייד, ואף פעילות מהירה יותר מהונטולין. 2. מומלץ לקבל הדרכה יסודית לאופן השימוש במשאפים השונים. רשמת סוגים שונים של משאפים. כל אחד מהם נדרש לשאיפה אחרת ולתפעול אחר. אם שואפים לא נכון, הנ"ל יכול להוות חסם לטיפול טוב, היות שהתרופה לא תגיע לאתר המטרה – הן הריאות. אם לא משתמשים בהם נכונה - הם פשוט לא יעבדו טוב. את ההדרכה ניתן לבקש מהרוקח בבית המרקחת, או מהאחות אשר עוסקת בהדרכה במרפאת ריאות. 3. כיום, קיימים טיפולים תרופתיים נוספים שניתן לקבל, ולא רק משאפים, כאשר יש התלקחויות חוזרות ונשנות כתוצאה מ- COPD. ממליצה מאוד לגשת לרופא הריאות ולקבל התייעצות לגבי הטיפולים הביולוגיים או תרופות דרך הפה האפשריים לקחת, אשר מפחיתים משמעותית התלקחויות ריאתיות. הרבה בריאות, ומקווה שנתתי מענה לשאלותייך, ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

שייקה1
24/12/18 23:42

בדיקה למה 20 שורות שכתבתי ולא עלה :(              .....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

שלום שייקה, שווה להעלות את השאלה שוב...ברור שזה מתסכל שכתבת והכל נמחק.... אתה יכול להעלות שאלה ואני אענה לאורך היום. התשובה לשאלה תופיע פה תמיד ותוכל לחזור אליה אם צריך. ואם לא לכאן,תוכל להעלות שאלה לקהילת 'רוקחות ותרופות' ב'כמוני'. הרבה בריאות ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

שייקה1
25/12/18 22:21

תודה

גילי2
25/12/18 8:10

שלום האם יש מחנה משותף בין אסטמה לבין חרדות

איש לי COPD ,ואני משתמשת במשפטים רק בעת הצורך ,האם זה מזיק יותר מאשר עוזר

כשאני עושה אנלציות, אני משתמשת עם החומר עד שנגמר ,לפעמים  גם יומים 

האם זה מזיק?

 

 

תודה גילה יואב 

שלום גילי, קיים קשר בין גוף ונפש, ולכן קיים קשר בין מצב חרדתי, והופעת התקפי אסתמה. לעיתים, התקף פאניקה יכול, בטעות, להיחשב, כהתקף אסתמה. לשם כך, יש לבצע אבחנה מסודרת ע"י הרופא. אם יש לך COPD השימוש במשאפים צריך להיות קבוע ולא "לפי הצורך". COPD היא מחלה כרונית, בדיוק כמו שיתר לחץ דם היא מחלה כרונית, ובדיוק כמו מחלות אחרות. השימוש במשאפים צריך להיות קבוע. אי שימוש בהם באופן קבוע, גורם לעליה בהתלקחויות הריאתיות ועליה בשימוש באנטיביוטיקות מיותרות ובאשפוזים. מומלץ לקבל הדרכה יסודית לאופן השימוש במשאפים השונים. רשמת סוגים שונים של משאפים. כל אחד מהם נדרש לשאיפה אחרת ולתפעול אחר. אם שואפים לא נכון, הנ"ל יכול להוות חסם לטיפול טוב, היות שהתרופה לא תגיע לאתר המטרה – הן הריאות. אם לא משתמשים בהם נכונה - הם פשוט לא יעבדו טוב. את ההדרכה ניתן לבקש מהרוקח בבית המרקחת, או מהאחות אשר עוסקת בהדרכה במרפאת ריאות. כיום, קיימים טיפולים תרופתיים נוספים שניתן לקבל, ולא רק משאפים, כאשר יש התלקחויות חוזרות ונשנות כתוצאה מ- COPD. ממליצה מאוד לגשת לרופא הריאות ולקבל התייעצות לגבי הטיפולים הביולוגיים או תרופות דרך הפה האפשריים לקחת, אשר מפחיתים משמעותית התלקחויות ריאתיות. לגבי השימוש בחומר שיש בתוך מכשיר האינהלציה עד שהוא נגמר – הנ"ל לא רצוי. לא ניתן להשתמש בחומר למחרת היום בגלל שיכולים לקרות כמה דברים: 1. החומר הפעיל הנמצא בתמיסה ייהרס ולא יעבוד כמו שצריך. אז, למעשה, "בזבזנו" זמן אינהלציה בתרופה שאינה יעילה. 2. סיכון להזדהמות – ברגע שפתחנו את התמיסה והשארנו אותה באוויר (גם אם סגורה בתוך מיכל האחסון), חיידקים, וירוסים, פטריות מן החוץ יכולים להיכנס לתמיסה, ובכך לסכן את כל מי שעושה אינהלציה בכניסה של מזהמים, ועליה בסיכון לזיהום ריאתי. לפיכך, בסוף כל אינהלציה, יש לנער את הנבולייזר (מכשיר הפלסטיק עם התמיסה) ולנקות את שאריות התמיסה וליבש. ישנן הנחיות לניקוי מסודרות למכשירי האינהלציה. באופן כללי, עפ"י הוראות היצרן של מכשירי האינהלציה השונים, יש לנקות את הנבולייזר (הפלסטיק שלתוכו מכניסים את התמיסה) ואת המסיכה אחרי כל שימוש. שמירה על כללי הניקיון והקפדה על ניקוי וחיטוי חלקי הנבולייזר לאחר כל שימוש, תאפשר פעולה טובה יותר של המכשיר לאורך זמן. הרבה בריאות, ומקווה שנתתי מענה לשאלותייך, ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

רפי-61
25/12/18 13:36

אני סובל מאסטמה משתמש עם ונטולין וסרוטייד , לא מרגיש שהסרוטייד עוזר.

שלום רפי, באם הנך סובל מאסתמה ואתה מרגיש שהמשאפים כבר לא עוזרים, כדאי לשים לב לדברים הבאים: משך השימוש במשאפים אינו צריך להפחית מיעילותם, אבל בעת שימוש לא מדויק, הם מאבדים מהיעילות שלהם. כמו כן, באופן כללי, אמליץ לעבור למשאפים בעדיפות על אינהלציה בגלל סיכון מוגבר לתופעות לוואי, חוסר נוחות כי חייבים להיות משועבדים למכשיר ומשך שימוש ארוך יותר. למה כדאי לשים לב: 1. מומלץ לקבל הדרכה יסודית לאופן השימוש במשאפים השונים. רשמת סוגים שונים של משאפים. כל אחד מהם נדרש לשאיפה אחרת ולתפעול אחר. אם שואפים לא נכון, הנ"ל יכול להוות חסם לטיפול טוב, היות שהתרופה לא תגיע לאתר המטרה – הן הריאות. אם לא משתמשים בהם נכונה - הם פשוט לא יעבדו טוב. את ההדרכה ניתן לבקש מהרוקח בבית המרקחת, או מהאחות אשר עוסקת בהדרכה במרפאת ריאות. 2. ייתכן שאתה סובל מהתלקחות/החמרה ריאתית, אשר מתאימה לעונת החורף. ולכן, כדאי לחזור לרופא לקבל הערכה חוזרת לאיזון של מחלת האסתמה. נשמע שהטיפול הסטנדרטי לא עוזר לך, וצריך לשנות את הטיפול. אסתמה היא מחלה שיכולה להיות עונתית ובעלת מופע כרוני אבל משתנה ודינמי מאוד. ניתן לעבור ממשאף סרטייד הניתן רק פעמיים ביום, למשאפים אחרים, כגון: פוסטר, סימביקורט או פלוטיפורם אשר ניתן לקחת מהם יותר מנות לאורך היום בזמן התלקחות, ואז להפחית את השימוש בונטולין וגם להרגיש יותר טוב לאוך ריום. המשאפים שציינתי, פוסטר, סימביקורט ופלוטיפורם מכילים מרחיב סמפונות, formoterol אשר עובד במשך פעילות מהיר יותר מאשר זה הקיים בסרטייד, ואף פעילות מהירה יותר מהונטולין. 3. כיום, קיימים טיפולים תרופתיים נוספים שניתן לקבל, ולא רק משאפים, כאשר יש התלקחויות חוזרות ונשנות כתוצאה מאסתמה. ממליצה מאוד לגשת לרופא הריאות ולקבל התייעצות לגבי הטיפולים הביולוגיים, משאפים חדשים או תרופות דרך הפה אשר מפחיתים משמעותית התלקחויות ריאתיות. הרבה בריאות, ומקווה שנתתי מענה לשאלותייך, ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

בני בן ה-8 משתמש במשאף לאסטמה ונוצר לו לבן על הלשון.. מה זה אומר? האם זה מסוכן?

שלום עמיחי, לתרופות רבות הניתנות לטיפול באסטמה יש שילוב של שני חומרים פעילים: מרחיב סמפונות, והשני הוא סטרואיד. אחת מתופעות הלוואי של משאף המכיל סטרואיד היא פטרת הפה, oral thrush. מה שהנך מתאר דומה מאוד לפטרת הפה - כתמים לבנים לעיתים מפריעים, שיכולים להופיע על הלשון והשפה. ראשית - יש לחזור לרופא/ה בכדי לקבוע אבחנה ולהחליט על המשך הטיפול. ייתכן שצריך להפסיק משאף לתקופה מסוימת, או לתת טיפול לפטריה בפה( אם זאת האבחנה). שנית - ממליצה לך לבדוק עם הרוקח( או הרופאה/או האחות... מי שזמין וגם יודע להדריך נכון ) איך להשתמש בצורה נכונה במשאף. פעמים רבות, שימוש לא נכון במשאף מוביל לפטרת הפה. מבחינת הוראות השימוש - יש לשטוף פה, לגרגר, ולירוק את המים תמיד אחרי המשאף. ייתכן שאם תעבור למשאף אחר, כגון: פוסטר או פלוטיפורם בשימוש עם ספייסר( הרוקח בבית המרקחת יסביר לך מה זה) התופעה תיעלם לחלוטין. מקווה שסייעתי בתשובותיי והרבה בריאות, ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

בונד
25/12/18 14:16

חבל מאד שבכניסה לאתר לא מוצאים כיצד להצטרף לשיחה של הגב ורדית. גם אין הנחיות במייל שהודיע על השיחה. ממליץ שתתיידדו.

שלום, אתה יכול להעלות שאלה ואני אענה לאורך היום. התשובה לשאלה תופיע פה תמיד ותוכל לחזור אליה אם צריך. ד"ר ורדית קלמרו רוקחת קלינית מנהלת בקהילת 'תרופות ורוקחות' ב'כמוני' עוסקת בייעוץ תרופתי אישי

מערכת-כמוני
25/12/18 15:43

הי בונד לא מדובר בשידור חי - אלא באירוח מומחה בו אתה יכול להשאיר שאלה וד"ר קלמרו משיבה לשאלות שהצטברו באופן מרוכז. הכוונה למענה בכתב כאן בעמוד. במידה ועוד יש לך שאלה אתה מוזמן לכתוב אותה - כפי שכתבת לנו קודם ונדאג שד"ר קלמרו תשיב לך.

מישו148
25/12/18 16:41

שלום רב! יש לי מספר שאלות: 1. האם יש דרך לטפל בשיעול שרק מתחיל לפני שהוא הופך להיות זקוק לאינהלציה? 2. שמעתי שהחומר של האינהלציה גורם לבעיות של עיכוב ההתפתחות, האם זה נכון? 3. האם החומר בודזונייד ששמים באינהלציה הוא סטרואידים? 4. הרבה פעמים הרופא שלנו לא 'שומע' בבדיקה משהו חריג ונותן אינהלציה רק כדי לעזור, כי הילד לא נרדם בלילה מרוב שיעול. האם אין עצה אחרת אלא אינהלציה? אין תרופה אחרת שאפשר לתת בצורת סירופ ולא הסירבול המייגע של ההינהלציה? תודה נראש