מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניקהילת סכיזופרניהאיך ניתן להתמודד עם סימטומים שליליים(אני שואל לצורך עבודת מחקר בנושא)?

איך ניתן להתמודד עם סימטומים שליליים(אני שואל לצורך עבודת מחקר בנושא)?

05/08/19 9:04
2 תגובות

תגובות

צל-לילה
13/12/19 2:01

סימפטומים שליליים וחיוביים, זה מושג בפסיכיאטריה, שיש לו מעט מאד קשר להתמודדות בפועל עם המחלה. אני קראתי על זה ולא טרחתי אפילו לזכור, מושג חסר משמעות לחלוטין.

צל-לילה
17/12/19 3:29

הנה קח מידע מויקיפדיה: תסמינים שליליים ("שלילי" במובן של ליקוי, חוסר וצמצום חוויות): כוללים אפקט קהה (השטחה או הקהיה רגשית), אלוגיה (דיבור או שפה "מדוללים" בצורה או בתוכן, חסימה בדיבור), הזנחה אישית (היגיינה ירודה, לבוש מרושל), אבוליציה או אבּוּליה (חוסר מוטיבציה), חוסר הנאה כללי (אנהדוניה) ונסיגה חברתית. קראו הבחין בשני סוגים של סכיזופרניה: הפרעה מסוג I: ("חיובית": עם התחלה פתאומית, בעיקר תסמינים חיוביים, מבנים מוחיים תקינים בסריקות הדמיה ותגובה טובה יחסית לטיפול התרופתי האנטי-פסיכוטי. הפרעה מסוג II: בעיקר עם תסמינים שליליים, שינויים מוחיים חריגים בסריקות מוחיות ותגובה ירודה לטיפול התרופתי האנטי-פסיכוטי. סוג נוסף שהוצע הוא הבלתי מאורגן - סוג III - בלתי מאורגן (disorganized) (לידל): עם דיבור בלתי מאורגן - רפיון אסוציאטיבי, חשיבה עקיפנית וטנגנציאלית (הפרעת חשיבה), דיגרסיות, - התנהגות בלתי מאורגנת, ליקויים קוגניטיביים והפרעת קשב. ננסי אנדריאסן וס. אולסן מדדו (1982) בעזרת סולם הערכה חמשה ממדים של התסמונת השלילית: 1. נסיגה או צמצום אפקטיביים - מבע קפוא משהו, צמצום התנועות הספונטניות ושל מחוות הגוף, צמצום קשר העין, ירידה בתגובות הרגשיות, אפקט לא מותאם, קול חד גוני, תלונות על ריקנות רגשית או על תחושת אובדן חוויות רגשיות 2. אלוגיה: צמצום התקשורת המילולית, דלות תוכן הדיבור, חסימות, איחור בתשובות, קושי סובייקטיבי לחשוב ולארגן את המחשבות 3. אבוליציה-אפאתיה: הזנחת ההופעה והיגיינה האישית, חוסר חשק בעבודה ובלימוד, חוסר מרץ (אַנֶרגיה), תלונות סובייקטיביות על חוסר רצון ואפתיה 4. אנהדוניה ונסיגה חברתית: ירידה בעניין כולל בפעילויות הפנאי, בפעילות מינית, חוסר יכולת לחוות יחסים קרובים ואינטימיים, צמצום היחסים עם ידידים וקולגות, מודעות לחוסר ההנאה ולנסיגה חברתית 5. הפרעה בקשב: חוסר ריכוז בפעילויות חברתיות, חוסר ריכוז במבחנים, תלונות סובייקטיביות על חוסר ריכוז. לי באופן אישי, אין אף אחד מהתסמינים השליליים ואם יש, אז הוא נובע מדברים שמחוץ לסכיזופרניה. אלוגיה זה היה פעם כשעברתי קשירה כימית ישר אחרי הקשירה השלישית והטראומתית שעברתי, אבל אחרי שהורידו את המינון של התרופה, המח שלי שוב עבד כמו שצריך וזה כבר לא דרש מאמץ על רק בשביל להגיד משפט מהפה. על כן, יתכן שהסימפטומים השליליים לדעתי נובעים גם מהטיפול הרפואי, ולא בהכרח ממשהו שהוא באופן טבעי מהסכיזופרניה. יתכן גם שפשוט יש לי, כמו שרשום למעלה, "הפרעה מסוג I" ועל כן אני לא שם לב לאיזשהם סימפטומים שליליים שנובעים מהמחלה ועל כן זה תמיד נראה לי כמו משהו לא שימושי. אם עזרתי, תן לייק או תגיב. אחרת אני אחשוד שאתה סובל מתסמינים שליליים.