מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותרגישות לבנזודיאזיפינים- ואבן לוריוואן

רגישות לבנזודיאזיפינים- ואבן לוריוואן

23/08/19 23:10
7 תגובות

שלום רב למומחי הקהילה,
רקע:
אני גבר בן 38, סובל בשלוש שנים האחרונות מהפרעות שינה, הגורמים לי לעייפות כרונית קשה.
אני נרדם לשלוש שעות בצורה נורמלית, אך מתעורר לאחר שלוש שעות ראשונות ולא מצליח להירדם שוב, ער במהלך הלילה עד שעות הבוקר ולפעמים (במקרים הטובים) מצליח לתפוס שעה שעה וחצי נוספת בשעות הבוקר, שינה רדודה בה אני גם שומע מה שמסביבי.

תיאור המקרה:
לפני כשנה וחצי הרופאה נתנה לי לנסות כדור ואבן oxazepam (לאחר שבונדרומין לא ככ עזר וגם עשה לי תופעות לוואי חזקות של מיגרנה יום למחרת הנטילה). הואבן נתן לי לישון 5 שעות ברציפות להתעורר ולהירדם לאחר זמן מה לעוד שעה שעה וחצי, ממוצע של כ שש שעות שזה שיפור אדיר. ביום שלמחרת הנטילה היתה מלווה אותי כבדות כללית ומעין רגישות בראש ובעיניים.
מבחינתי הרווח גדול מההפסד ונטלתי את הכדור בממוצע של פעם עד פעמיים בשבוע כדי לקבל עוד שעות שינה שעוזרות בחיוניות ולהימנע מהתפתחות של תלות בכדור.
לאחר מספר חודשים בתדירות נטילה של פעמיים בשבוע תופעות הלוואי שתיארתי (כבדות כללית רגישות בראש ובעיניים) התגברו מאוד ומצאתי שזה מקשה עלי מאוד בתפקוד היומיומי ובעבודה, ובסוף יום עבודה כאבי הראש והעיניים היו ככ חזקים שהייתי צריך לשכב בחדר חשוך שעה-שעתיים כדי שזה יירגע מעט. לאחר מספר אפיזודות כאלה שקרו באופן עקבי ביום שלאחר נטילה הפסקתי עם הואבן.
לאחר כחצי שנה הפסקה, רופאת המשפחה נתנה לי לנסות כדור מאותה משפחה בעל אופי דומה לואבן (זמן מחצית החיים ארוך יחסית) לוריוואן Lorazepam.
כדי למנוע סירבול וכתיבה ארוכה, הסיפור דומה לואבן:
הכדור משפר את שעות השינה שלי ל 5-7 שעות בלילה. תדירות שימוש- פעם עד פעמיים בשבוע.
בתקופה הראשונה לנטילה- תופעות לוואי קלות ביום שאחרי. לאחר תקופה מסויימת- תופעות הלוואי התגברו משמעותית ויום לאחר הנטילה חווה תופעות לוואי דומות למה שתיארתי עם הואבן (כאבי ראש ועיניים, כבדות בראש וכבדות כללית חזקה שלא מאפשרת לנהל יום נורמאלי ומכריחה אותי לשכב במיטה כדי לקבל הקלה).

השאלה:
האם יכול להיות שפיתחתי עם השימוש רגישות לבנזודיאזיפינים בהם השתמשתי?
האם למישהו מכם יש נסיון עם מקרים דומים בשימוש עם בנזו׳ כאלה או אחרים?

אשמח לעזרתכם המקצועית,
בהערכה ותודה מראש,
ניר


תגובות

סימה-לבני
25/08/19 10:15

ניר שלום רב,

אם תבדוק בעלון לצרכן של התרופות שהזכרת,  (לעלון לצרכן של לוריוון הקלק כאן) ודומיהם תגלה שכל התופעות שלך מוזכרות. זה לא רגיל לשמוע את זה בעוצמה כזו מאדם אחד, אבל יש לזה כמה מסקנות חשובות:

  • כדאי שעל התיק הרפואי שלך יהיה כתוב שאתה רגיש לבנזודיאזפינים, שכן בעתיד יתכן שתזדקק לתרופות אלה כחלק מקולונוסקופיה, או ניתוחים שחס וחלילה יקרו בעתיד, וכדאי שהרופאים יהיו מודעים לחוזק התגובה שלך לתופעות הלוואי
  • כדאי שתשקול לבדוק ולברר את הסיבה לבעיות השינה שלך, אם באמצעות מכון מקצועי לשינה ואם באמצעים אחרים.בהמשך, ובהתאם לסיבות לבעיות השינה שיתגלו,  כדאי מאד, בגלל גילך הצעיר לנסות פתרונות לא פרמקולוגים. כמו CBT , מאמן אישי, ורפואה משלימה, כדי שלא להתחיל מהיום להיות תלוי בתרופות כדי לשון.
  • אם אין דרך "לא פרמקולוגית" לעזור לך, ואם לא מדובר בבעייה רפואית אחרת כמו הפסקות נשימה בשינה וסיבות אחרות, בקש מהרופאה לנסות תרופות ממשפחת התרופות לשינה שאינן בנזודיאזפינים, תרופות ה Z כמו שקוראים להן בספרות, ותבדוק גם שם אם התגובה שלך דומה. חשוב להבין שגם האמביאן (Zolpidem) וגם הסטילנוקס Zopiclone ודומיו פועלים על רצפטורים של בנזודיאזפינים, למרות שאינם בנזודיאזפינים,  ולכן צריך לשקול היטב אם להמשיך בכיוון הפרמקולוגי, או לנטוש אותו.

לעלון לצרכן של אמביאן הקלק כאן

לעלון לצרכן של לוריוון הקלק כאן

למדריכים בנושא בעיות שינה מתוך כמוני הקלק כאן

למידע על נדודי שינה מאתר הכללית הקלק כאן,

 

מקווה שעזרתי,

בברכה,

סימה לבני
רוקחת
המרכז לייעוץ תרופתי אישי
www.mypharmacist.co.il
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות- בעידן שבו המידע אינסופי" 

ניר12
06/09/19 21:48

סימה,

תודה רבה על התשובה המפורטת.

הפרעות השינה שלי הן לצערי חלק מתסמונת הכוללת גם כאב כרוני מפושט ברקמות רכות (שרירים וגידים), עייפות ותשישות קשה. 

פיברומיאלגיה....

עם הכאב המפושט אני מצליח להתמודד- פעילות גופנית מתונה, עיסוי, אמבט חם, סאונה ועוד.

אך הפרעות השינה והתשישות הכרונית המלווה אותן לא מאפשרות לי לנהל חיים תקינים וזה בלשון המעטה.

טרם מצאתי כיוון אשר ישפר לי את המצב.

 

שוב תודה

ניר

rzo
29/08/19 18:35

המלצה חמה ודחופה. לעשות בדיקת שינה במכון. אפשר גם בדיקה ביתית. אם יש דום נשימה בשינה, יומלץ על טיפול שאינו תרופתי. חבל לקחת תרופות כשיכולות להיות צורות טיפול אחרו.

ניר12
06/09/19 21:40

תודה על ההמלצה

עמי-3
30/08/19 9:35

אני מצטרף להמלצה של בדיקת שינה במכון.   מעבר לכך מצאתי כיעיל בימים של נדודי שינה  לקחת 2 כדורי ולריאן מסוג "נרבן"   [אולי התרכובת שם יותר יעילה] הגורמים לשינה ונטילה עפ"י הוראות השימוש ,אינה גורמת לישנוניות או חוסר ריכוז בבוקר. העניין  הוא שמנטילת הכדורים ועד  השפעתם המלאה [השינה ]  יחלפו  כ- 20-30 דקות . מה שאני עושה  לעיתים במקרה של לילה עם נדודי שינה לוקח את הכדורים  [בדר"כ בשיטה זו מספיק כדור אחד] עם מעט מאוד  ויסקי מהול  50% במים  [כ- 20% אלכוהול] והשינה מגיעה תוך  כ-5 דקות.

הבהרה ואזהרה - 1. מציע  לנסות פעם פעמיים, כי לא בהכרח מה שמתאים לאדם אחד טוב למשנהו. 2.ביום שאתה לוקח בנזואפינים וכיו"ב אל תשתה שתייה חריפה.. 3.  ביום שהינך נוטל וליראן מהסוג שציינתי  [יש סוגים עם הרבה יותר ולריאן, חלק ניסיתי והם לא עשו את העבודה] בכל מקרה תקפיד שכמות הויסקי לא תעלה על כוסית  קטנה ביום.  4. במידה ובבוקר אינך עירני לחלוטין אל תשתמש בויסקי כאמור.

 

ניר12
06/09/19 21:42

תודה רבה עמי.

אנסה את כדורי הולריאן ללא האלכוהול תחילה.

rzo
07/09/19 6:18

ניר. אני רוצה לחזור על המלצתי לבדיקת שינה. נראה שאתה ממשיך לנסות תרופות וזה מאד חבל בגילך הצעיר. גם לי היו תופעות של יקיצות תכופות, קימה מס פעמים בלילה לשירותים והרגשה שאני לא ישנה. ולא חשבתי שמדובר בהפרעת שינה. כשבלחץ המשפחה עשיתי את הבדיקה (ישנים במשך הלילה עם אלקטרודות בכמה מקומות בגוף, אפשר בבית או במכון שינה) הופתעתי מהתוצאות. נמצאו 32 הפסקות נשימה בשעה  במקום 4 שזה הרגיל. כל כך לא האמנתי לרופא שבקשתי שיבדוק שוב ושוב את תעודת הזהוי הרשומה על הבדיקה. קיבלתי מכשיר CPAP שזה מכשיר שמשפר את הנשימה בשינה. לקח לי פחות משבוע להסתגל אליו. אבל זה גרם לי לשיפור מדהים בשינה ובאיכות החיים. הבן שלי, בשנות השלושים ביצע גם את הבדיקה בגלל שנחר וקם עם פה יבש. הסתבר שגם הוא סובל מאותה תופעה. גם הוא משתמש ב CPAP והשיפור גדול.

דרך אגב גם אני סובלת מכאב מפושט וכו. אז לפחות לישון כמו שצריך....בהצלחה