מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניקהילת סכיזופרניהמרבית התרופות הפסיכיאטריות לא טובות

מרבית התרופות הפסיכיאטריות לא טובות

18/01/20 11:49
16 תגובות

יש כאן מי שלוקח דור ראשון בתור תרופה עיקרית, או מהתרופות שמעלות הרבה במשקל (זיפרקסה למשל)? לא מבינה למה עדיין משווקים אותן.
זה די בעייתי מכיוון שנותנים את התרופות האלה ללא הסכמה, וגם קופת החולים קודם רושמת את התרופות הזולות בהן בעלות תופעות לוואי ועדיין משווקות, ורק אח"כ יש אישור ליותר טובות (שמספרן נמוך).


תגובות

צל-לילה
19/01/20 17:02

הי. אני מבין קודם כל שאת בצו מרפאתי. זאת בעיה, כי התרופות שאת מקבלת תלויות בפסיכיאטר ואם הוא לא משתף פעולה קשה להחליף אותו. תצטרכי כנראה לנסות לשכנע אותו עם תופעות הלוואי. אולי אפילו תמציאי אחת מהנפוצות של התרופה שלך או תגזימי כדי שיתן לך תרופה עם פחות תופעות לוואי. כמו כן, אם את מקבלת דקינט אז זה מונע חלק מהתופעות של התרופות הפחות נעימות שבסל. בנוסף יש את האתר של גהה שהוא לדעתי טוב בנושא של לראות מידע על התרופה ותופעות הלוואי שלהם, תוכלי להסתכל עליו. כך למשל כך הם רושמים בנוגע לתופעת הלוואי הנפוצה של עלייה במשקל, עקב תרופות או אירוע טראומתי: "לחלק מהאנשים התרופה גורמת עלייה במשקל. ניתן למנוע את זה בעזרת פעילות גופנית ודיאטה מתאימה.", לי למשל היתה עליה אחרי אחד האישפוזים שלי עליה גדולה במשקל וזה גרם לי לכולסטרול מה שהכריח אותי ללכת לדיאטנית והדיאטה שעשיתי החזיקה עדיין מעמד. גם החלפתי מאז תרופה. בהצלחה. צל לילה.

אביטל22
19/01/20 20:11

הי צל לילה, תודה על התשובה. אני לא בצו מרפאתי כפוי, התרופה היחידה בנתיים שעזרה לי ללא תופעות לוואי היא אריפליי, אבל הפסיכיאטר טוען שהיא לא טובה לי. ניסיתי כבר הרבה תרופות, דור ראשון שבדר"כ גורמות לתפיסות שרירים, דור שני גורמות לעלייה במשקל, עכשיו אני עם תרופה שנקראת פנפאט. היא לא גורמת לתפיסות שרירים, ואין לי מידע לגבי עלייה במשקל כי אני לא לוקחת אותה הרבה זמן. נראה לי שתרופה צריכה להיות כמה שיותר טובה ללא תופעות לוואי, ואם קיימות כאלה בשוק כמו אריפליי, אז לא צריך לשווק לצידן תרופות גרועות, במיוחד שיש מקרים שהן נתנות ללא הסכמת המטופל. הדיקנט או הפארטן לתופעות לוואי גם לא היו לי טובות.

צל-לילה
20/01/20 17:31

קודם כל זה טוב שאת חופשיה מצווים כפויים ושהחיפוש אחר התרופה המתאימה לך נעשה מתוך רצון חופשי, הלוואי וזה תמיד היה ככה. בנוגע לתופעות הלוואי של הדור השני, אני לא בטוח שזה כל התרופות מהדור השני ככה, כעיקרון לכל תרופה יש את מגוון תופעות הלוואי האפשריות שעשויות להתרחש או לא להתרחש לפי האינדיבידואל ובטח גורמים נוספים, אני למשל לוקח רספירדל 3 מ"ג ליום שזה תרופה מהדור השני והתרופה כשלעצמה לא גורמת לי להשמנה, למעשה הייתי מאד רזה איתה לפרקים, היא גם לא גורמת לי לתופעות לוואי בעייתיות מדי, קצת מחזק את הפרעת השינה, אבל זה יכול לגרום לתופעות לוואי כמו התכווצויות שרירים אני חושב, תוכלי לבדוק עליה אם תרצי. בהצלחה אביטל :)

אביטל22
20/01/20 20:04

מכירה את הריספרדל, קיבלתי אותה באישפוזים שהיו לי, ואחרי האישפוז הייתי מפסיקה אותה. גורמת להשמנה ושרירים תפוסים. יש תרופות בחו"ל שעדיין לא הביאו לארץ, שהבנתי שיש להן פחות תופעות לוואי, וחבל שהן לא מחליפות חלק גדול מהתרופות פה בארץ שיש להן תופעות לוואי באחוז גבוה של המשתמשים.

צל-לילה
21/01/20 10:30

הבנתי שיש דור שני ומשהו שנקרא דור שלישי שהוא די דומה לדור שני וכולל רק תרופה אחת אריפליי, זאת כבר שניסית ואמרת שלא היו לך איתה תופעות לוואי, תוכלי לעשות חיפוש בגוגל עדיף באנגלית תרופות אנטי פסיכוטיות דור שלישי. בנוגע להשמנה, יכול להיות שתהיה תרופה מסוימת שהיא גורמת לתופעות השמנה והיא לא תגרום להשמנה גם אצל חולים שתרופות אחרות כן גורמות להם להשמנה. ובכל מקרה, זה קשור גם אכן לתזונה ולכושר, אני לא בטוח איך המנגנון שבתרופה שגורם להשמנה עובד. רספירדל אכן רשום בתופעות לוואי שהיא גורמת להשמנה אבל אצלי היא לא גרמה להשמנה, הקופיקסול שלקחתי לפני זה גרם אבל גם אכלתי אז לזכרוני קצת עודף קלוריות.

אביטל22
23/01/20 23:16

אז אתה מרגיש בריא/שלם עם התרופה הזו? אתה לא מתלבט מידי פעם אם לא עדיף ללא התרופה או עם תרופה אחרת? אני שומרת על תזונה, הדיאטנית אמרה לי אפילו לאכול יותר מהתפריט הרגיל שלי, אבל בספורט קצת קשה, נראה לי בגלל התרופה הדופק עולה מהר בעת מאמץ. למרות זאת משתדלת לעשות ספורט.

צל-לילה
24/01/20 0:15

אני מתלבט מדי פעם אם לא עדיף בלי התרופה או בלי לקחת כל יום כדור, נגיד יום כן ויום לא, כדי להפחית את המינון. תרופות אנטי פסיכוטיות גם "כשאין להם תופעות לוואי" מפחיתות סרוטונין ודופאמין ואני אכן זוכר שההנאה שלי מכל מיני דברים, למשל משחקי מחשב או הרבה דברים, פחתה מאז שהתחלתי לקחת תרופות. בנוגע לתרופה אחרת, אז יחסית זאת אכן תרופה שהיא עבורי באופן אישי חסרת תופעות לוואי, בעיקר זה מחזק אצלי את הפרעת השינה, למשל עכשיו אני לא הולך לישון, אני מתחיל "משמרת לילה" חדשה (קצת אחרי חצות) וזה לא יומיומי ככה כי השינה שלי טיפה גם קצת לא ישיבה, כמה שעות קדימה כמה שעות אחורה, לפעמים יש לי סיוטים, זה מורכב התופעות לוואי, כמו בנושא של השמנה וכדורים, יש לי גם סיבות טבעיות להפרעת השינה וזה לא רק הכדורים שהוא גורם נוסף במרכיבים. זה לא אומר שאם אני אשמע על תרופה שהיא יותר טובה מבחינת איך שהיא נשמעת (למשל מה זה האריפליי הזה שהוא נחשב ל"דור שלישי", זה יהיה יותר טוב מבחינתי באיזה מידה?) אני לא אבקש מהפסיכיאטר שלי להעביר אותי אליה, אבל.. סך הכל רספירדל אין לה תופעות לוואי מורגשות ביחס לתרופות אחרות שקצת ניסיתי לפניה. מהניסיון שלי מדיאטה, ספורט זה חשוב, אבל רק מעט, נסי לעשות הליכות, הליכות זה ספורט מרזה אך גם מהנה וללא הזעה ודפיקות לב כמו בריצה למשל, ספורט זה בעיקר בריא קצת באופן כללי ובלי קשר לדיאטה אני מזכיר לעצמי שאני צריך להשתדל יותר להתעמל. מה שחשוב בדיאטות זה לאכול מעט ובעיקר לאכול רזה. סלט ירקות זה גם טעים וגם ממלא, הרבה יותר מלמשל חפיסת שוקולד או גלידה. הדיאטנית שלי אסרה עליי פשוט לגמרי לאכול רשימת מאכלים. בפירות יש אגב סוכרים. ואסור לך בשום אופן מיצים ממותקים או מוגזים בתקופת הדיאטה. הורדתי 30 קילו תוך כשנה, ואת הקצת שנשאר לי להוריד מעבר הורדתי בדיאטה קלה יותר במשך השנתיים שאחרי זה. ואחרי זה באופן טבעי שמרתי על המשקל. עם הרספירדל שעשוי לגרום להשמנה היו לי תקופות שהייתי ממש שלד בלי שהייתי בדיאטה או משהו.

אביטל22
24/01/20 7:39

התרופות האנטי פסיכוטיות גורמות לדיכאון. אני לוקחת גם נגד דיכאון edronax, שזה ממש עוזר ועדיף על פני דקינט או פארטן. עכשיו אני אחזור להליכות מקווה שזה יכניס אותי לכושר ואחזור לרוץ, זה די קשה עם התרופות. לגבי האוכל, לא צריך לאכול הרבה אבל גם לא מעט מידי, ואני אוכלת סביר ובלי אוכל משמין ועם התרופה הקודמת גם שאכלתי סביר העלתי במשקל. מקווה שעם הפנאפט יהיה יותר טוב. לגבי המשקל בנתיים רק האריפליי היה טוב, אכלתי גם דברים משמינים, הוא לא גרם להגברת תאבון ולא השמנתי איתו.

צל-לילה
25/01/20 12:24

יש פה גם קהילה גדולה של "דיכאון וחרדה", אני אישית לא מבין בתרופות נגד דיכאון, רק בנגד דיכאון. לדעתי מבחינת דיכאון זה כמו השמנה, הם עשויות לגרום אכן לדיכאון כתוצאה מהפחתת הפעילות של הדופאמין והסרוטנין אך זה גם תלוי במציאות ודברים אחרים, אם יתנו לך עכשיו מיליון דולר במתנה את כנראה תשמחי בלי קשר לתרופות הפסיכיאטריות. יש בזה מורכבות. אני מרגיש שאת מסכמת והספיק לך מה שרשמנו בפוסט הזה, אני מקווה שהועלתי, אם תרצי לתרום לקהילה פה את מוזמנת להסתכל על הפוסטים הקודמים שנכתבו בקבוצה ולהגיב עליהם, כל הנושאים הרשומים עדיין רלוונטים גם אם השרשור התחיל לפני כמה שנים. לפי מה שמעניין אותך, יש הרבה נושאים ורושמים פה הרבה על תרופות, אני חושב שהזכירו כמה פעמים בעבר בפוסטים אחרים למשל את האריפליי ואולי תוכלי לעשות גם חיפוש בעזרת תיבת החיפוש של כמוני כדי למצוא מידע נוסף שיעניין אותך. אמרתי לך לדעתי את מה שאני יודע על תופעות הלוואי של התרופות האנטי פסיכוטיות. מקווה שעזרתי במשהו :) צל לילה.

אילנהאילנה
25/09/20 15:07

אשמח לדעת כמה זמן אתם לוקחים תרופה כדי לדעת אם היא טובה? תוך כמה זמן צפוי להיות שיפור בסימפטומים?

אביטל22
27/09/20 10:29

בערך שבועיים הסימפטומים אמורים לעבור, אבל חלק מהם עוברים רק בגלל שמנסים להפסיק לרצות לכלוא אותך בבית חולים אחרי שמסכימים לקחת את הכדורים האלה. זה לא צריך להיות שיקול יחיד מתי עוברים הסימפטומים, כי יש כאלה שמעבירים מהר אבל לטווח ארוך יש להם תופעות לוואי.

בלהבלהבלה
27/09/20 23:08

מהנסיון שלי אני יכולה לומר שלמרות שאני לא מתה על הצורך בתרופות (בין השאר בגלל חשש מתופעות לוואי, ויש כאלה שמפחדים גם משינוי המחשבות), אבל לא הייתי מסתדרת בלי התרופה (פרפנאן), וברפואה השאלה היא תמיד האם התועלת עולה על ההפסד. בזכות התרופה אני יותר יציבה נפשית, אני לא פסיכוטית ואני מעבדת את הרגשות והתחושות שלי נכון ולא מפתחת דפוסי חשיבה מוזרים. אני אדם שלם ורגוע יותר. ככה זה אצלי לפחות. יכול להיות שיש חלופות טובות יותר מפרפנאן מבחינת התופעות לוואי (שנתיים לוקחת ובינתיים אין לי). אני בהזדמנות הזו רוצה להזהיר לגבי משהו שלדעתי רוב הסכיזופרנים לא יודעים עליו - נזק מוחי שנגרם כתוצאה מפסיכוזה. זה נבדק מחקרית, ונמצא שפסיכוזה גורמת לאובדן תאים לבנים ואפורים במוח, מה שעלול להביא גם לבעיות קוגניציה שונות (חשיבה, זכרון ועוד ועוד). תרופות עוזרות לעצור את הנזק המוחי כי הן מטפלות בפסיכוזה. אני אומרת את זה מניסיון אישי. החלטתי לשחק עם התרופות אחרי שיצאתי מהתקף פסיכוטי ובמשך יותר משנה הייתי פסיכוטית, יותר, פחות, ולא לקחתי טיפול תרופתי והיום יש לי בעיות קוגניציה שלוקח לי שנים לשפר בעבודה קשה. ממליצה למי שלא מאמין לי לחפש מחקרים על נזק מוחי בפסיכוזה ונזק מוחי אצל סכיזופרנים.
גמר חתימה טובה

בלהבלה, תודה לתשובתך. איזה מינון את לוקחת? איך משפיע על השינה? זה לקרובת משפחה שנמצאת במצב נפשי לא טוב ולא ישנה כמעט בכלל. מאוד אודה לך אם תעני לי. תודה

בלהבלהבלה
28/09/20 10:00

אני מקבלת 32 מ"ג ובדרך כלל אני לא סובלת מבעיות שינה. אני לא יודעת לומר הרבה חוץ מזה שסה"כ אני מרוצה מהתרופה, אבל אני כנראה אברר לגבי חלופה שיש לה פחות תופעות לוואי. היו לי בעבר בעיות שינה שונות (לפני שהתחלתי עם הפרפנאן). היו תקופות שלא יכלתי להרדם בגלל סיבות כמו לחץ, חרדה, צורך להספיק או לפתור דברים, קושי לשחרר ולאבד שליטה ועוד, והיו לי תקופות שהרגשתי שאני פשוט לא מסוגלת להרדם. חשוב להבין מה הסיבה. סתם ככה אני ממליצה לך להציע לה לנסות לשמוע לפני השינה דמיון מודרך לשינה/להפגת חרדה (יש כל מיני ביוטיוב). יש משמעות גדולה גם לשמירה על היגיינת הרגלי שינה נכונים (תקראי על זה). ממה שאני זוכרת - אם לא מצליחים לישון אחרי עשרים דקות, להפסיק לנסות לכמה זמן. לא להשתמש במכשירי סלולר/מחשב/טלוויזיה לפני השינה (בגלל קרינת אור כחול שמעכבת הפרשה של הורמו השינה מלטונין), או לפחות להשתמש בפילטר אור כחול בסלולר/מחשב. בנוסף חשוב לא לעשות כלום במיטה חוץ מלישון (להרגיל את המוח שבמיטה ישנים). סיגריות לפני השינה גם מעוררות מאוד.

בתקופות שהיו לי בעיות שינה השיטות הנ"ל עזרו במידה. עוד משהו שעזר לי אישית, טמפרטורה נמוכה בחדר וכשהייתי ברמת מתח גבוהה אז האלבום של מתי כספי - "המיטב" עזר לי להרגע ולהרדם.

אילנהאילנה
28/09/20 10:16

תודה יקרה כל ההתייחסות והתגובה. המינון כרגע 20. רופא אחד אומר שהתרופה לא מתאימה ורופא שני אומר להעלות מינון. מה נכון??? אין לי כוח לניסיונות. יש לי עוד המון שאלות...

בלהבלהבלה
28/09/20 11:29

אני מבינה אותך לגבי עניין הנסיונות, אבל לצערי אני לא חושבת שיש פתרון לעניין הזה חוץ מניסוי וטעייה. את אומרת את זה בקשר לבעיות שינה? לגבי באיזו דיעה של איזה רופא לבחור, קשה לומר. יכולים להיות הבדלים ברמת לימודים ובהתמחות המקצועית ושנות הניסיון. את יכולה לבקש משני הרופאים שיסבירו לך, אפילו בכתב, איך הם התרשמו מהמצב הנפשי, ולשאול אותם מה השיקולים שלהם לשלול את הפרפנאן או לתת יותר ממנו בהקשר לבעיות שינה. אולי אולי להעלות מינון יהיה תהליך קצר יותר מבחינת הזמן שבו יהיה אפשר לראות אם יש הטבה.