מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותנקסיום לעומת אומפרדקס - הוראות נטילה שונות - מדוע?

נקסיום לעומת אומפרדקס - הוראות נטילה שונות - מדוע?

16/02/20 16:15
3 תגובות

לפי הרישום בעלונים לצרכן:
נקסיום אפשר לקחת בכל שעה של היום, על בטן ריקה או מלאה.
אומפרדקס צריך לקחת לפני הארוחה, רצוי לפני ארוחת בוקר (לפי הוראת הרוקחת: חצי שעה לפני).
מדוע ההוראות שונות?


תגובות

סימה-לבני
16/02/20 23:04

שלום רב,

נקסיום ואומפרדקס אינן תרופות זהות וגם לא תרופות גנריות. אלו הן שתי התרופות מאותה משפחה, משפחת ה PPI. כשהנקסיום הינו מרכיב בחומר הפעיל של הלוסק, בהיותר איזומר אופטי שלו. הלוסק מכיל Omeprazole, והנקסיום מכיל Esomeprazole .

מהעלון לצרכן של לוסק, תרופת המקור של אומפרדקס,  עולה שיש לקחת אותה לפני הארוחה, ועדיף בבקר. מכאן שאפשר לקחת אותו בכל שעות היום בדיוק כמו את הנקסיום ורק עדיף בבקר (לא חובה!) ראה עלון לצרכן של לוסק כאן.

מהעלון לצרכן של נקסיום עולה ש"ניתן ליטול את הטבליה בכל שעה במהלך היום. ניתן ליטול את הטבליה עם האוכל או על קיבה ריקה" במרטינדל האנגלי מצאתי שהמזון אומנם מקטין את הספיגה של נקסיום  וגם מאיט אותה, אבל מבחינה קלינית האפקט נוגד החומצה לא מושפע מכך. ולכן מובן מדוע נאמר עליו שאפשר לקחת אותו עם או בלי האוכל.  עלי לציין שמיקרומדקס האמריקאי ממליץ לקחת את הנקסיום שעה לפני האוכל, אפילו שבהמשך הוא מציין שבלקיחה ממושכת מתייצב האפקט נוגד החומצה לאחר שלושה עד חמישה ימים, ואין משמעות לנוכחות המזון.

על אומפרזול אומר מרטינדל שמזון לא משפיע עליו, כך שהסיבה ללקיחתו לפני האוכל היא שונה ונובעת כנראה מכמה זמן לוקח לתרופה להגיע למקסימום האפקט שלה.

בלקיחה חד פעמית, הפיק של האפקט של נקסיום הוא תוך 1-2 שעות, והפיק של אומפרדקס הוא כשעתיים לאחר הבליעה. אם נתייחס לנתון הזה, אזי יש הגיון בלקיחת חצי שעה עד שעה לפני האוכל בשתי התרופות, בכל שעה של שעות היום, כדי להבטיח אפקט מקסימלי כשעה עד שעתיים לאחר הבליעה שלו שאז הסבל מצרבת הוא הגדול ביותר.

סיכום

שתי התרופות הן מאותה משפחה. הנקסיום הינו מרכיב בחומר הפעיל של הלוסק, בהיותר איזומר אופטי שלו. 

את שתי התרופות ניתן לקחת עם האוכל או בלי האוכל, אם הטיפול הוא ממושך, שכן האפקט מתייצב לאחר 3-5 ימים ואין משמעות לנוכחות מזון בקיבה. 

בלקיחה חד פעמית של שני התכשירים, יש הגיון בלקיחה של חצי שעה עד שעה לפני הארוחה שגורמת לכם צרבת (בכל שעה משעות היום) כדי שהאפקט המקסימלי יהיה בדיוק כשהסבל מהחומצה הוא מקסימלי, תוך שעה עד שעתיים לאחר הבליעה.

לעלון לצרכן של נקסיום הקלק כאן.

למה העלונים של שתי התרופות שונים זה מזה, אם כל הנ"ל תקף לשתי התרופות? מאותה סיבה שהמידע במרטינדל האנגלי שונה מהמידע במיקרומדקס האמריקאי. השוני נובע מהמידע שהוצג לפני משרדי הבריאות במקומות הרישום המקוריים שלהם, ומהמחקרים שבכל מקום חשבו לנכון שהם המשפיעים ביותר על המידע בעלון לצרכן. מידע שהוצג באירופה משפיע באופן שונה על העלון מאשר מידע שמוצג בארה"ב.

מקווה שהנושא מובן יותר עכשיו, 

בברכה,

סימה לבני
רוקחת
המרכז לייעוץ תרופתי אישי
www.mypharmacist.co.il
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות- בעידן שבו המידע אינסופי" 

 

אני151
29/02/20 18:14

תודה על המידע המפורט.

הסימפטומים אצלי שונים. היה חשוב לי לדעת אם אפשר לקחת את האומפרדקס לפני השינה. לפני כן השתמשתי בנקסיום, לקחתי כמה זמן לפני השינה וזה עזר.

בסופו של דבר אני מתכוונת לחזור לנקסיום משום שהאופרדקס לא נראה לי מועיל כמו הנקסיום.

נחמה15
13/06/22 17:09

תודה סימה, מכינה חידון למחלקה , ונעזרת בדבריך, תמר  שיקום הר  הצופים