מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותסינופד ואי ספיקת כליות בנונית

סינופד ואי ספיקת כליות בנונית

29/03/20 19:37
4 תגובות

שלום. יש לי נוזלים באוזן ימין. רופא א.א.ג המליץ לי טיפול בסינופד (או אוטריוין ספרי לאוזן). שאלתי האם מותר סינופד במקרה של אי ספיקת כליות בנונית? כנ"ל לגבי אוטריוין לאוזניים והאם תרופות יעילות? בתודה.


תגובות

שמעון שלום.
הצטברות נוזלים באוזניים נובעת לרוב כתוצאה מהפרעה בתפקוד חצוצרת השמע,שהיא מעין צינור שמנקז נוזלים מהאוזן התיכונה לאזור חלל הלוע והחלק האחורי של האף.
הרציונאל שעומד מאחורי השימוש בנוגדי גודש הוא הקלה על תפקוד חצוצרת השמע כאשר נוגדי גודש מפחיתים את הגודש בסינוסים ובחלל האף והלוע. פה עלי לדגיש שאוטריווין מיועד  לשימוש באף בלבד ולא לשימוש באוזן. להלן קישור לעלון לצרכן של אוטריוין:
https://data.health.gov.il/drugs/alonim/Rishum_2_275435216.pdf

לגבי יעילות התרופות שתיארת  וההתאמה שלהן לתפקוד הכליות :

סינופד (חומר פעיל Pseudoephedrine hydrochloride) היא תרופה נוגדת גודש סיסטמית אשר אחת מההתוויות המאושרות שלה בארץ היא טיפול בגודש בחצוצרת השמע.למידע על התויות התרופה במאגר התרופות של משרד הבריאות תוכל לקבל בקישור הבא:  https://data.health.gov.il/drugs/index.html#!/medDetails/030%2006%2025464%2000
תרופה סיסטמית, הכוונה לתרופה שדרך פעולתה היא ע"י ספיגה למחזור הדם הכללי בגוף ודרכו היא מגיעה לכל אברי המטרה שלה בגוף.              היתרון בכך הוא שהשפעתה נוגדת הגודש של התרופה יותר חזקה על כלל הגוף.מאידך כדי למנוע מינון יתר של התרופה בגוף עליה להתפנות ממנו.      בין יתר מסלולי הפינוי המרכזיים של התרופה יש מסלול של פינוי דרך הכליות ומכאן מובן שהתרופה תושפע משינויים בתפקודי הכליות.
לפי מאגרי המידע micromedex ו-UpToDate אין מניעה להשתמש ב-Pseudoephedrine  וגם אין התאמות מינון מיוחדות שצריך לעשות באי ספיקת כליות בינונית ,אבל יש לטפל במטופלים עם אי ספיקת כליות בזהירות תוך כדי מעקב של התגובה אצל המטופל ובדיקה שאין תסמינים של מינון יתר של התרופה במטופל(למשל עליית לחץ דם).
לסיכום נושא הסינופד- בבחירה בסינופד ,המלצתי במצב של הכליות שאתה מתאר   לשקול ללכת  לרופא המטפל שלך  שמכיר את מצב הכליות שלך  לעומק.יחד איתו תתאמו את המינון המיטבי עבורך. 

אוטריוין(חומר פעיל Xylometazoline hydrochloride) היא תרופה נוגדת גודש מקומית שההתוויה שלה בארץ היא טיפול בגודש באף בלבד.(בהתוויות המאושרות שלה בארץ לא נכלל טיפול בגודש בחצוצרת השמע).
על פי העלון לרופא של התרופה מעט ממנה נספג למחזור הדם הסיסטמי ורוב הפעילות שלה היא מקומית באף,כך שסביר להניח שההשפעה של תפקודי הכליות על כמות התרופה בגוף לא גבוהה.להלן קישור לעלון לרופא של אוטריוין:
https://data.health.gov.il/drugs/alonim/Rishum_2_275435316.pdf
לפי מאגרי המידע micromedex ו-UpToDate לא נמצאו אזהרות או הוראות מיוחדות לגבי מטופלים עם אי ספיקת כליות.
לסיכום נושא האוטריוין -התרופה במינון המקובל לא צפויה להיות מושפעת מאי ספיקת הכליות ,אך פחות מתאימה באופן רשמי להתוויה של טיפול בגודש בחצוצרת השמע ומשפיעה בצורה יותר מקומית על חלל האף ולכן סביר להניח שפחות תהיה יעילה בהפחתת הגודש בחצוצרת השמע בהשוואה לסינופד.       

 חשוב לי לציין שבמידה ואתה בוחר בטיפול נוגדי הגודש המקומיים יש לקחת אותו לזמן מוגבל(במקרה של אוטריוין בדרך כלל לא יותר משלושה ימים ברציפות), היות והן יכולים בשימוש ממושך לגרום לאפקט התמכרות(rebound effect).

אז בידך הבחירה-אוטריוין שאמנם בטוח יותר לכליות אך פחות יעיל להתוויה של גודש בחצוצרת השמע או סינופד שאמנם מיועד יותר לגודש בחצוצרת השמע אך במטופלים עם אי ספיקת כליות מומלץ להשתמש בו במעקב ותיאום עם הרופא המטפל שמכיר אותך.

מקווה שהצלחתי לעזור

עומר סברדליק –רוקח
סטודנט לתואר שני רוקחות קלינית אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

שמעון28
01/04/20 12:12

קודם כל תודה רבה על הפרוט הנרחב. בירשותך אוסיף שאלה: כרגע חזרתי מרופא א.א.ג וסיכמנו שלא אקח סינופד אחרי שהסברתי לו מה שכתבת כאן . הבנתי ממנו שהנוזלים באוזן מתיבשים לבד עם הזמן והמליץ לי בכל זאת : תרסיס לאף אלגרו והסביר לי שאין בעיה עם תרופה זו. קראתי בעלון שמקבוצת : קורטיקוסטרואידים ויש בכל זאת אזהרה לחולה כליות דבר ששוב הלחיץ אותי. יתכן שאני מגזים. אני יודי שאני צריך להיזהר מתרופות מהקבוצה NSDA (מקווה שדייקתי בתאור של ראשי תיבות). לסיכום: מבקש חוות דעת לגבי תרופה זו. בתודה.

שלום שמעון
קודם כל יפה שאתה אחראי ושואל שאלות על התרופות שאתה נוטל ואכן כל שאלה תתקבל בברכה והכבוד הראוי לה.
לגבי נושא הNSAID (משככי כאבים שאינם סטרואידים כמו איבופרופן,דיקלופנק וכדו') אתה צודק שלא מומלץ לקחת אותם באי ספיקת כליות, אך מדובר בקבוצה שונה מהקורטיקוסטרואידים שהאלגרו(חומר פעיל Fluticasone Propionate )אכן שייך להם כפי שציינת.
לגבי חוות דעתי על התרופה אתייחס לשתי נקודות-יעילות ובטיחות:
בטיחות-לאחר בדיקה במאגרי המידע UpToDate ו-Micromedex אין כל מניעה בשימוש ואין צורך בהתאמת מינון למטופלי אי ספיקת כליות.
לאחר עיון ב- Micromedex ובעלון לרופא של תכשיר גנרי לאלגרו flixonase נמצא כי הספיגה למחזור הדם זניחה במינונים מקובלים.כך שבדומה למה שאמרנו על האוטריוין הסיכוי להשפעה של התפקוד של הכליה ולהיפך במינונים מקובלים נמוך מאוד.לקישור לעלון לרופא של flixonase תוכל להיכנס פה: http://data.health.gov.il/drugs/alonim/Rishum_7_53443118.pdf
בעלון לצרכן אכן רשום שאם סובלים "ליקוי בתפקוד הכליה" (שים לב מונח מאוד כללי) לא להשתמש לפני שמתייעצים עם רופא.                                חוות דעתי לאור הממצאים היא שבמידה ואתה משתמש במינון המקובל (לפי העלון או הוראת הרופא) ובמידה והרופא הממליץ מכיר את הרקע הרפואי שלך. אין כל מניעה בטיחותית להשתמש בתרופה.
יעילות-התרופה ניתנת בארץ להתוויה של נזלת אלרגית עונתית.למידע על ההתוויות לתרופה באתר משרד הבריאות לחץ כאן:
http://data.health.gov.il/drugs/index.html#!/medDetails/118%2030%2029900%2000
כלומר שימושה העיקרי בתור סטרואיד אפי בארץ הוא למקרים שיש אלרגיה לאזור מקומי של חלל האף.
בחיפוש במאגר המידע UpToDate נמצא כי השימוש בקורטיקוסטרואידים לשימוש מקומי באף לטיפול בגודש בחצוצרת השמע הוא שימוש מקובל.          מצד שני נמצא כי במידה והמתן של התרופות מסוג זה למטרה של טיפול בגודש בחצוצרת השמע ,לא היה על רקע דלקת בסינוסים סמוך לאף, הטיפול לא הראה תועלת .


בשורה התחתונה אתה יכול לנסות לקחת את האלגרו ללא חשש למשך כשבוע ולבחון האם הטיפול עזר לך בסימפטומים של הנוזלים באוזן ימין.


מקווה שעזרתי

עומר סברדליק-רוקח
סטודנט לתואר שני ברוקחות קלינית-אוניברסיטת בן גוריון בנגב

שמעון28
02/04/20 21:38

תודה רבה עומר.