מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה
כמוניתרופות ורוקחותהאם טופומקס/טופיטרים מחליש את המערכת החיסונית?

האם טופומקס/טופיטרים מחליש את המערכת החיסונית?

03/04/20 22:22
3 תגובות

שלום,
אני לוקח טופומקס 25 מג פעמיים ביום למניעת מיגרנות.
ראיתי שאנשים הנוטלים תרופות המחלישות/מדכאות את המערכת החיסונית נמצאים בקבוצת הסיכון של מחלת הקורונה.
השאלה שלי אם טופומקס 25 פעמיים ביום מחליש או מדכא את המערכת החיסונית?
אגב הרופא לא אמר כלום על זה כשהציג את תופעות הלוואי האפשריות של הכדור.
תודה.


תגובות

שלום רב,
אציין תחילה שבמינוח "תרופות מדכאות מערכת חיסון" מדובר בתרופות שהמטרה שלהן היא מראש החלשה של המערכת החיסונית כמו למשל תרופות למניעת דחיית שתלים במטופלים שעברו השתלה,תרופות אנטי דלקתיות במחלות אוטואימוניות וקורטיקוסטרואידים.
בנוסף קיימות תרופות שההתוויה שלהן היא לא להחליש או לדכות את מערכת החיסון,אבל ידוע שחלק מתופעות לוואי שלהן כוללות החלשה או דיכוי של מערכת החיסון ולכן דורשות מעקב מיוחד מצד הרופא והמטופל.
Topamax (חומר פעיל Topiramate) היא תרופה שעובדת על מערכת העצבים המרכזית ובין יתר ההתוויות שלה ישנה התוויה של מניעה של התקפי מיגרנה.
באופן כללי התרופה לא נחשבת כתרופה המדכאת את מערכת החיסון ואיננה נחשבת כמשפיעה על מערכת החיסון של רוב המטופלים.
עם זאת,אסייג את דברי היות שבחיפוש במאגרי מידע Micromedex ו-UpToDate נמצא כי דווחו בשכיחות של 2%-8% זיהומים ויראליים כלליים מקרב המשתמשים בתרופה.
באותם מאגרי מידע נמצא גם כי היו דיווחים גם על זיהומים בדרכי הנשימה בשיעור של 13%-26%.
בנוסף לפי העלון לצרכן של טופמקס יכולה להיות בשכיחות נמוכה של 1% אנמיה או ירידה בספירת דם.תופעה שעלולה להחליש את מערכת החיסון.
לקישור לעלון לצרכן לחץ כאן:
http://data.health.gov.il/drugs/alonim/Rishum_2_295348816.pdf
תופעת לוואי זו גם צוינה במאגר המידע UpToDate שקורה בשכיחות לא ידועה.


לסיכום ,בהנחה שאין לך מחלות רקע נוספות פרט למיגרנה ושאינך לוקח תרופות נוספות שמחלישות את מערכת החיסון, סיכויים רבים שהמערכת החיסונית שלך לא תושפע מהתרופה. אך במידה ואתה חש תסמינים של הצטננות,חולשה או כל תופעת לוואי חריגה אחרת תעדכן את הרופא ותתייעץ איתו לגבי המשך השימוש בתרופה.תוכל גם לבקש ממנו מיד פעם לעשות ספירת דם כדי לראות שאין שום תופעת לוואי חריגה.
מקווה שעזרתי.


עומר סברדליק-רוקח
סטודנט לתואר שני ברוקחות קלינית -אוניברסיטת בן גוריון בנגב

אופטימי1
05/04/20 16:29

קודם כל תודה רבה, עזרת לי מאוד.

דבר שני, ציינת שלוש תופעות לוואי ורק באחת מהן(האחרונה שציינת, 1%) הדגשת שהתופעה עלולה להחליש את המערכת החיסונית.

אני יכול להסיק מכאן ששתי התופעות האחרות שציינת אינן מחלישות/ מדכאות את המערכת החיסונית?

סליחה אם אני שואל שאלות שיכול להיות שהתשובה עליהן ברורה אני פשוט לא כל כך מבין בנושא.

תודה מראש.

שלום רב,
שלוש תופעות הלוואי שציינתי קשורות במישרין או בעקיפין למערכת החיסונית.
הדיווחים על תופעות לוואי של זיהומים בדרכי הנשימה או זיהומים ויראליים יכולים לרמוז על תוצאה של השפעת התרופה על יעילות המערכת החיסונית להתמודד עם זיהומים.המנגנון במקרים הללו לחולשה של מערכת החיסון בדיווחים האלו לא ברור לחלוטין.
תופעת הלוואי של אנמיה(ששכיחותה 1% לפי העלון לצרכן), במיוחד אם מדובר בירידה בלויקוציטים(במספר התאים הלבנים),יכולה לגרום להחלשת המערכת החיסונית בצורה ברורה וישירה אם היא אכן מתרחשת.
שוב התשובה שלי הדגישה שתופעות הלוואי הללו לא קורות לרוב המטופלים בטופמקס אך אין להוציא מכלל אפשרות שהן יכולות להתרחש .

בנוסף אני מוסיף לינק לאתר משרד הבריאות בנושא מידע על נגיף הקורונה וההתמודדות איתו:

https://govextra.gov.il/ministry-of-health/corona/corona-virus/faq-corona/

עומר סברדליק-רוקח
סטודנט לתואר שני ברוקחות קלינית –אוניברסיטת בן גוריון בנגב