מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןתגיד לי דוקטור, מה הסיבה לזה?

תגיד לי דוקטור, מה הסיבה לזה?

10/05/20 0:11
3 תגובות

שאלה; האם אדם יכול ללכת לרופא מומחה ולשאול מה הסיבה למחלה ולא לצאת מטומטם?
אם למשל התקלקל הבויילר מה ששוכב בביודם באמבטיה אז מזמינים טכנאי שלא תמיד למד באוניברסיטה ושואלים אותו, תגיד ממה זה יכול להיות? והוא לפעמים אומר אולי אבנית או אולי שכחתם אותו דולק הרבה זמן והתרמוסטט התקלקל.
אבל אם אדם הולך לרופא מומחה ושואל תגיד ממה בדיוק נפל עלי התיק הזה? הרופא מסתכל עליו כאילו התחלק לגמרי על השכל ואומר אין לנו תשובה לזה. קצר ולעניין צריך להמשיך הלאה בבדיקות ובאיבחונים ואז להחליט על ניתוח הקרנות וכאלה.
עכשיו אם משווים בין הדברים רואים שהיכולת לשאול שאלות כאלו, שקיימת במידה מסוימת ביחס לתיקונים ביתיים פשוטים - לא תמיד קיימת ביחס לטיפולים בריאותיים גורליים. ועוד דבר לפעמים הטכנאי שבא לתקן את המקרר לא יוצא לגמרי צדי הדור והוא אומר הלך המנוע ובפועל מתברר שהלך בסך הכול איזה נתיך קטן שעולה גרושים.
השאלה היא האם בדרך כלל הנטייה של הרפואה הרגילה היא להגיד "אין לנו תשובה מדעית לכך" וגם "כמעט הלך המנוע" אז כדאי לך להזדרז כי אין לנו יותר מדי זמן?
ועוד שאלה אם ל'מדע' אין באמת תשובה לשאלת הלמה זה קרה... אז איך הוא ימנע אותה? איך הוא יתקן וירפא אותה? ואיך בדיוק הוא ימנע את חזרתה?
והאם היעדר התשובה מעיד בהכרח על חוכמה יתירה? הגיון בריא? או מדעיות מוצקה? או שאולי ההפך...
ואם כן מה עושים עם זה?


תגובות

דניאלה-הרצוג
מומחה כמוני
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
12/05/20 18:33

רפי שלום רב, אני מבינה כי אתה מטורד משאלות רבות. אנסה לענות. ככלל, הרפואה היום מבוססת מחקרים מדעים וגם הידע של הרופאים מבוסס מחקרים מדעים. כדי למנוע מחלות, עלינו לאמץ אורח חיים בריא, כולל תזונה נכונה, פעילות גופנית, אימוץ כלים להתמודדות עם סטרס. לעתים, המחלות קשורות למטען הגנטי שכל אחד נושא וזה קשור להורים. עם המטען הגנטי אין לנו הרבה מה לעשות. אך כן נוכל לנסות למנוע הופעת מחלות ע"י אימוץ אורח חיים בריא, כפי שתיארתי קודם. כאשר המחלה כבר מופיע, עלינו להיצמד להמלצות רפואיות מבוססות מדעית. ההבדל הגדול בין תקלות של חפצים שונים בבית לבין מחלות המופיעות אצל בני אדם זה העובדה שבני אדם מאופיינים במרכיבים נוספים כגון נפש, רגשות, שלהם השפעה חשובה על הגוף והופעת או היעדר מחלות. מקווה שעניתי לך מאחלת לך רק בריאות

מלי-14
13/05/20 16:12

מסכימה עם דניאלה, רפואה היא מדע לא מדוייק, לבעיה רפואית מסויימת יכולות להיות סיבות רבות, לשני חולים עם אותה בעיה בדיוק, אפשר להינתן טיפולים שונים. ההשוואה בין האדם לכלי מכני או חשמלי אינה מתאימה, יותר מכך, רופא א' יכול להציע בדיקות וטיפול מסויים, רופא ב' טיפול אחר, לכן כדאי במקרים רציניים לבקש חוות דעת נוספת ....לא קלה היא דרכינו, רפואה שלימה

רפי.מלאך
14/05/20 16:52

תודה למגיבות אבל כל מצב שבו דבר מה מתקלקל בין בגוף האנושי בין במכונה ובבית מחייב בירור... אם הבירור לא נעשה ואם הרפואה הרגילה אינה מראה כל נכונות לבצע אותו ואם גם אין מחקר של ממש למניעה... אז המצב לא יתוקן לעולם אלא רק ילך ויחמיר וזה מה שאנחנו רואים כאן מסביב יום יום. כלומר אי אפשר להגיד זה מדעי ובאותה נשימה גם זה לא מדעי מדויק ובאותה נשימה גם אין בזה בכלל הגיון. אם לא מנסים למנוע וגם לא מנסים להבין מה גרם לאדם א לחלות כי אז לא נצליח לרפא באמת את האדם ואת החברה.