מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

סימה לבני
סימה לבני
רוקחת בכירה, מנהלת המרכז לייעוץ תרופתי אישי, מחברת הספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי". לבני עוסקת בהפצה והטמעה של מאגרי מידע תרופתיים בחברת "זיעור". בעברה, ניהלה את בתי המרקחת של בתי החולים "הלל יפה" ו"רמב"ם". סימה שמה לה למטרה לקדם את הרוקחים כיועצים ורוקחים קלינים כמומחים לתרופות, כחלק מהצוות הרפואי. היא נותנת הרצאות ברחבי הארץ לקידום הניהול העצמי של התרופות באמצעות איתור מוקדם של בעיות שנובעות מתרופות, והספר "לעשות סדר בתרופות ובתוספים - בעידן שבו המידע אינסופי" הינו באותו עניין.
ליאת נסים
ליאת נסים
רוקחת קלינית בקופ"ח מאוחדת תואר ראשון בביולוגיה תואר שני ברוקחות קלינית וניהול רגולטורי
רוקחים קליניים- אוני
רוקחים קליניים- אוני
כל המשיבים הינם רוקחים מוסמכים הלומדים בבית הספר לרוקחות של אוניברסיטת בן-גוריון, במסלול לתואר שני ייחודי לרוקחות קלינית קהילתית וניהול רגולטורי (MSc) של בית הספר לרוקחות באוניברסיטת בן גוריון. המענה ניתן על ידי רוקחים מוסמכים במסגרת שיתוף פעולה ייחודי בין "כמוני", לבית הספר לרוקחות שבאוניברסיטת בן גוריון וזאת כחלק מקורס ייעוץ רוקחי תרופתי מתקדם, המקנה בין היתר מיומנויות מעמיקות בייעוץ ותשאול רוקחי ובמתן מענה לבעיות הקשורות בטיפול התרופתי, את הקורס מרכזים ומנהלים פרופ' איל שורצברג וד"ר אורלי שמעוני. .
ד
ד"ר פזית שקד רוקחת קלינית מומחית
שלום. אני ד"ר פזית שקד, רוקחת קליניתמובילה ופורצת דרך בישראל, היחידה בעלת תעודה מארה"ב של מומחית בטיפול תרופתי בקהילה. מאחוריי 23 שנות ניסיון שבהן הבאתי אלפי מטופלים בארה"ב ובישראל לאיזון תרופתי ובריאותי. צמצום תרופות מיותרות, איזון מחלות דרך תזונה ומניעת תופעות לוואי מתרופות הם נר לרגליי. במהלך שנות עבודתי התמקצעתי בנושא הטיפול בסוכרת וכיום אני משלבת הדרכה וליווי תזונתי יחד עם טיוב הטיפול בתרופות. בעבודה שלי משולבים יחס אישי חם, עוטף ומתחשב למטופלים ומקצוענות בתפירת הטיפול התרופתי היעיל והבטוח ביותר תוך השגת שיתוף פעולה מיטבי של הרופאים איתם אני מתקשרת באופן אישי לגבי כל מטופל/ת. לאחר תואר ראשון ברוקחות באוניברסיטה העברית השלמתי תואר ד"ר ברוקחות קלינית באוניברסיטת דוקיין בפיטסבורג, פנסילבניה בארה"ב, סטאג' בבית חולים Albert Einstein Medical Center בפילדלפיה, פנסילבניה. שימשתי 8 שנים כמנהלת שירותי רוקחות קלינית בבית חולים St. Mary Medical Cente בפרברי פילדלפיה , 13 שנים כרוקחת קלינית ב"שרותי בריאות כללית" ומזה 12 שנים נותנת שירות פרטי בלבד במסגרת הקליניקות בתל אביב וחדרה

נקסיום 80 מ

07/10/20 17:12
12 תגובות

האם מותר ליטול נקסיום 40 מ"ג פעמיים ביום (סה"כ 80 מ"ג ביום) לתקופה ארוכה וממושכת עקב החזר קיבתי וושטי מה שנקרא ריפלוקס עם תסמינים כרוניים של בחילות בעיקר בבוקר? האם אפשר ליטול 80 מ"ג נקסיום במנה אחת בבת אחת ביום ? או לחלק את המינון היומי לשתי מנות של 40 מ"ג פעמיים בבוקר ובערב ? יש לציין שאני מעשן הרבה ושותה הרבה קפאין וחלב קר על קיבה ריקה בבוקר ובערב ? האם יש נזקים מנקסיום במצב זה ? המון תודות!


תגובות

עמוס7
10/10/20 14:41

אסור לקחת נקסיום ללא מירשם רופא. לנקסיום יש גם השפעות שליליות. צריך להפחית את העישון ולהפחית מאד את שתיית הקפה. חלב לא משפיע טוב על עלית מיצי קיבה חזרה לושט. חשוב מאד להתייעץ עם רופא מקצועי גסטרו. חג שמח, עמוס7

עמוס7
10/10/20 17:52

בהמשך להודעה שכבר כתבתי.כדי להקל ולהפחית את תופעת הצרבת, במקום להשתמש בנקסיום. לא רצוי לאכול בוריקס, לא לאכול אוכל מטוגן, ולא לאכול בשר שמן.

עופר.בן
10/10/20 22:29

זה לא תמיד עוזר, תזונה מסוימת, אצלי למרות התזונה יש עדיין בחילות בבוקר ונקסיום הוא התרופה היחידה שמקלה ומעלימה

עמוס7
11/10/20 0:32

שלום עופר בן,

להתנהגות תזונתית ראויה דרושה סבלנות. אני כבר מתמרן מספר חודשים והגעתי למינון של 20 מ"ג פעם ביומיים. אינני רופא ואין לי מושג מה מצבו  הרפואי של השואל. לכן לדעתי צריך קודם כל להיבדק אצל בעל מקצוע ולקבל ממנו המלצות. משטר התזונה יכול לשפר את המצב וצריך תמיד לחשוב על תוצאות הלוואי של תרופות הקסם. בעלון של התרופה כתוב במפורש שלא רצוי שימוש ממושך בתרופה.

סימה-לבני
11/10/20 10:30

שלום רב,

אני מצטרפת לתשובות שניתנו קודם.

ראשית, המנה המומלצת של נקסיום היא עד 40 מג פעם אחת ביום.

אם יש לך אבחנה של Zollinger-Ellison syndrome אזי המנה יכולה להיות גדולה יותר. 

למשפחת ה PPI שנקסיום Esomeprazole הוא אחד ממנה, יש תופעות לוואי רבות. כמו כן, במשך השנים, דווחו על נזקים בלקיחה ממושכת. היו מחקרים שהצביעו על סרטן במערכת העכול, על אוסטאופורוזיס, על פגיעה בכליות ועוד. ראה עלון לצרכן של נקסיום כאן.

אי לכך, אני ממליצה לך לחזור אל הרופא המומחה, ולבנות תכנית טיפולית שתכלול בדיקה לסיבות שגורמות לרפלוקס, והתאמת הטיפול לסיבות.

חשוב לי לציין שכל זמן שאתה, כמו שכתבת, "מעשן הרבה ושותה הרבה קפאין וחלב קר על קיבה ריקה בבוקר ובערב" הרי שהתמונה שמצטיירת שנזקים לטווח ארוך לא ממש חשובים לך, וקשה יהיה לך לקבל את האמפטיה הנדרשת מהרופאים המטפלים, כמו גם טיפול שהולך לפי הקווים המנחים שלהם, כי כל טיפול במצבים כאלה מתחיל בהמלצות לשינוי אורחות חיים.

סיכום והמלצות

אני ממליצה לך, במצבך הנוכחי שלא לקחת מנה גבוהה מ 40 מג ליום, לצרף לטיפול ב PPI טיפול מקומי בצרבת באמצעות תכשירים סותרי חומצה. כמו ריני, גביסקון, סוכריות טמס, מאלוקס ואחרים. במקביל לקבל החלטה בריאה לגבי הטווח הארוך של החיים שלך, ולשקול לחפש בקופת החולים שלך קורס או יועץ להפסקת עישון.  בנוסף, באפשרותך לקבל בקופת חולים דיאטנית קלינית שתלווה אותך תקופה מסויימת כדי להסדיר את התזונה שלך ולהתאים אותה למצבך הבריאותי.  אם כל הצעדים האלה לא יעזרו לצרבת, תוכל לחזור לרופא ולבקש בדיקות חודרניות נדרשות.

אחרי הכל  אולי באמת יש לך מצב שמחייב מינונים גבוהים של נקסיום (כמו Zollinger-Ellison syndrome) מה שמצדיק לקיחת הסיכונים של הטווח הארוך בטיפול ב PPI לטובת הטווח הקצר.

לא פשוט!

למידע נוסף על רפלוקס ושטי קיבתי, על הסיבות ועל הטיפולים, מאתר הכללית הקלק כאן.

בברכה,

סימה לבני
רוקחת
המרכז לייעוץ תרופתי אישי
www.mypharmacist.co.il
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות- בעידן שבו המידע אינסופי"

 

עופר.בן
11/10/20 13:47

הי סימה, אני הבנתי מרוקח שרק אחרי שנתיים לקיחה של 40 מ"ג נקסיום יש את התופעות ללואי הבעייתיות. דבר שני- מה נדרש לא לאכול על מנת להוריד רפלוקס, דבר שלישי אם אני לוקח נקסיום 20 ולפעמים 40 מידי פעם, כשיש לי צרבת, זה יכול להיות טוב יותר? כמו כן אני מבין שאין בעיה לשלב גביקסון עם נקסיום כי בתווית של גביקסון לא ממליצים על זה...

סימה-לבני
12/10/20 20:52

הי,

כאשר מדברים בספרות על LONG-TERM מתכוונים ל 180 יום ומעלה.

מצאתי בשבילך מחקר גדול שהתפרסם בתחילת השנה, ובודק את הקשר בין שימוש ארוך טווח ב- PPI לבין הארעות סרטן בלבלב. בהקדמה תוכל למצוא את כל הבעיות האחרות שטיפול ממושך ב PPI נקשר בהם, כולל זיהומים בקלוסטרידיום, דלקות ריאות אוסטאופורוזס ושברים בירך, סרטן במעיים ועכשיו גם סרטן בלבלב.

יתכן שמחקר זה או אחר התייחס דווקא לשנתיים, אבל זה לא מדע מדוייק. הדיווחים הם ממוצעים. אצל האחד התופעות מגיעות אחרי חמש שנים של שימוש ממושך ואצל האחר זה מגיע אחרי חצי שנה.

הכלל שנקבע ע"י היצרנים ומשרדי הבריאות הוא שנותנים את הטיפול ב PPI במינון הנמוך ביותר שעוזר, לזמן הקצר ביותר.

למחקר השבדי שפורסם השנה בנושא PPI והארעות סרטן הלבלב הקלק כאן.

שים לב שאצל צעירים מתחת לגיל 40 , על פי המאמר, הסיכון לסרטן בלבלב היה פי 9 יותר מאשר אצל כאלה שלא צרכו PPI. בעוד שהסיכון הכולל עלה רק פי 2. נתון זה ממחיש לך עד כמה צריך להזהר ממוצעים. וכמה עדיף לחפש פתרונות במינון נמוך ולא קבוע.

לגבי גביסקון, לא מצאתי בתוויות שלו כל אזהרה ללקיחה משותפת עם PPI, ראה עלון לצרכן של גביסקון כאן גם לא מצאתי בספרות המקצועית שלי אזהרה לגבי אינטרקציות מדווחות בין השניים. אתה מוזמן לצרף כאן את מקור המידע שלך ואנסה להתייחס.

 

בברכה,

סימה לבני
רוקחת
המרכז לייעוץ תרופתי אישי
www.mypharmacist.co.il
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות- בעידן שבו המידע אינסופי"

עופר.בן
17/10/20 12:46

דרך אגב, סימה, עוד הערה על המחקר, לא הבנתי איך הם התמודדו עם סיטואציה שבה אנשים שהתחיל להם סרטן הלבלב טרם אבחונו ובעצם היו להם תסמיני עיכול ואז הם לקחו ppi... זה יכול להיות מסיח רציני למחקר. 

שהנז
15/10/20 13:36

אני לוקחת נקסיום, לפני זה אומפרדקס ודומיו במשך שנים רבות. שמירה על תזונה נכונה, לא בדיוק עוזרת לצרבות. האמת היא שכלום לא עוזר. ניסיתי להפסיק, לא יכולה להחזיק מעמד יותר מיום יומיים. ניסיתי להפחית - לא הולך. תמיד מדברים על תופעות לוואי ומפחידים אותנו. נשאלת השאלה מה האלטרנתיבה? הגעתי למסקנה שאצטרך לקחת את הכדורים האלה כל החיים. פשוט אין ברירה אחרת. אז???????

סימה-לבני
15/10/20 19:45

שלום רב,

האמת שאת מעלה בדיוק את הבעייה הקשה של לקיחת PPI.

גם אם רוצים להפסיק אותם לא יכולים בגלל אפקט של ריבאונד. בימים הראשונים שמפסיקים, הצרבות מתגברות הקיבה "מתנקמת" בזה שרוצה להפסיק ומייצרת יותר חומצה. יש מחקרים שמראים שהאפקט מתחיל שבועיים אחרי ההפסקה וממשיך שבועות.

אם יש לך בעייה אמיתית מאובחנת שבגללה את צריכה לקחת את הטיפול כל החיים, אז בוודאי שאת צריכה כי המצב בלי טיפול יותר חמור מאשר המצב עם טיפול. אבל משאלתך עולה שאין כל כך בעייה אנטומית פסיולוגית רפואית שמצביעה על כך שאת חייבת לקחת את ה PPI.

במקרה כזה, צריך לקבל החלטה, ולהפסיק. להצטייד בסותרי חומצה כמו טמס ריני גביסקון ואחרים, ולנסות לעבור את התקופה הקשה שמיד לאחר ההפסקה. שכן אם באמת אין מחלה שמחייבת טיפול לנצח, אזי זה רק תקופה קצרה של מעבר, ואת מורידה את הסיכון העתידי שלך מטיפול ממושך ב PPI שאיננו נחוץ.

למאמרים בנושא אפקט ריבאונד של הפסקת טיפול ב PPI הקליקי כאן.

אל תוותרי ושיהיה לך בהצלחה,

בברכה,

סימה לבני
רוקחת
המרכז לייעוץ תרופתי אישי
www.mypharmacist.co.il
מחברת הספר: "לעשות סדר בתרופות- בעידן שבו המידע אינסופי"

 

עופר.בן
15/10/20 20:50

האפקט של הרייבונד מתחיל שבועיים אחרי ההפסקה? אני נניח לקחתי לשבועיים 40 ואחר כך לשבוע 20, עדיין יהיה אפקט רייבונד אחרי שבועיים? בעצם יהיו צרבות או רפלוקס קשים? הרי אלו בעצמם יכולים לגרום לנזקים לוושט... 

שהנז
02/11/20 14:43

תודה רבה לך. השאלה היא באיזה מקרים באמת צריך לקחת לכל החיים? בזמנו היתה לי תסמונת בארט שחלפה ואיננה עוד תודה לאל. אבל הריפלוקס הגבוה עדיין קיים, הבקע הסרעפתי לא הלך לשום מקום... ולא יכולה לחיות בלי הכדורים...