מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסהודעת החוג למחלות מעי דלקתי בהקשר לחיסוני וירוס הקורונה - עדכון 21 דצמבר 2020

הודעת החוג למחלות מעי דלקתי בהקשר לחיסוני וירוס הקורונה - עדכון 21 דצמבר 2020

פרופ׳ הנית ינאי

פרופ׳ הנית ינאי

מומחה כמוני
21/12/20 19:37
13 תגובות

בימים אלו מגיעים חיסוני RNA ראשונים לישראל של חברות פייזר ומודרנה. בהקשר זה ידוע כי: חולים בקרוהן וקוליטיס באופן כללי, ובכלל זה חולים מטופלים במדכאי חיסון ו/או תרופות ביולוגיות אינם נמצאים בסיכון מוגבר להדבקות בנגיף קורונה או למחלה קשה יותר במידה ונדבקו. יוצאים מהכלל הינם חולים עם מחלת מעי פעילה שאינה בשליטה או חולים המטופלים בסטרואידים – אלו נמצאו במספר מחקרים כבעלי סיכון יותר גבוה ללקות במחלת קורונה קשה

 יתרונות החיסונים ועובדות שכדאי לדעת:

1. חיסוני RNA של חברת מודרנה (ושל חברה נוספת בשם (CureVac נבדקו בבני אדם לראשונה בשנת 2017 (אלו חיסוני RNA שלא היו מיועדים לוירוס הקורונה). במסגרת מחקרים אלו חוסנו סהכ כמה מאות של אנשים ובמעקב של 3 שנים עד כה לא דווחו על תופעות לוואי ארוכות טווח חדשות מחיסון RNA.

2. בדומה למולקולות חלבון בחיסונים רגילים, מולקולת RNA שמוזרקת לגוף, אינה יכולה להיכנס לגרעין התאים, ולכן אינה נקשרת ואינה משבשת את המטען הגנטי של התאים (אינה משנה את ה-DNA). יתרה מכך, RNA הינו מולקולה לא יציבה שמתפרקת במהירות בגוף.

3. במחקרים שבוצעו בחיסוני RNA של חברת פייזר וחברת מודרנה שכללו למעלה מ30,000 נבדקים בכל אחד מהמחקרים, נמצאו החיסונים בעלי יעילות רבה במניעת הדבקה בקורונה, ובמניעת מחלה קשה.

4.בדומה לתופעות שקורות לאחר חיסונים אחרים כגון חיסון השפעת, גם בקרב מתחסנים בחיסוני RNA לקורונה נצפו תופעות לוואי שכללו חום, כאבי פרקים, כאב מקומי באזור ההזרקה. תופעות אלו נמשכו שעות עד ימים בודדים ונחשבים כחלק מהפעלת מערכת החיסון שהינה חלק ממנגנון רצוי של החיסון

5. נצפו מקרים בודדים של אלרגיה קשה, ולכן המלצת משרד הבריאות הייתה להימנע מהתחסנות ממי שסובלים מאלרגיה קשה (ארוע אנפילקסיס בעבר), אך החיסון מותר יהיה למי שסובלים מאלרגיות קלות, תוך מתן החיסון בהשגחה. גם הנחיות אלו משתנות ככל שנצבר נסיון מיום ליום ולכן יש לעקוב אחר הנחיות משרד הבריאות מגבלות החיסונים : 1. נשים בהריון וילדים לא נבדקו במחקר. יש לעקוב אחר הנחיות משרד הבריאות לגביהם. 2. מחקרי חיסון RNA לא כללו חולים מטופלים בתרופות מדכאות חיסון או ביולוגיות. עם זאת, צריך לזכור ששני חיסונים אלו אינם מכילים וירוס חי מוחלש ולכן אין להם יכולת הדבקה זיהומית ומבחינה זו הינם בטוחים גם עבור מדוכאי חיסון 3. חולים במחלות אוטו-אימוניות וחולים במחלות קרוהן/קוליטיס לא נבדקו במחקרים אלו ולא ידוע האם החיסון עשוי להגביר את פעילות מערכת החיסון עד כדי החמרת המחלה הבסיסית או עירור מחלות אוטואימוניות. עם זאת, לדעת רוב המומחים הסיכון לכך הינו קטן ביותר או תיאורטי בלבד 4. המעקב אחרי החולים במחקר הינו בן מספר חודשים. עם זאת, הסיכוי לגילוי תופעות לוואי מאוחרות ממולקולת RNA שמתפרקת במהירות תוך דקות/שעות, הינו קטן ביותר. יש גם לזכור שלאחרונה מתברר כי למחלת קורונה עצמה ישנם בחלק מהחולים סיבוכים מאוחרים שמופיעים לאחר שבועות/חודשים, ומניעה של סיבוכים אלו עשויה להיות יתרון נוסף של החיסון.

לפיכך אנו סבורים כי התועלת בחיסון עבור חולים בקרוהן או קוליטיס עולה משמעותית על הסיכון (התיאורטי) שבו, בפרט בחולי קרוהן וקוליטיס עם גורמי סיכון נוספים למחלת קורונה קשה (גיל מבוגר, מחלות רקע נוספות, משקל עודף, וכו'), ובכל מקרה יש להיצמד להנחיות משרד הבריאות כפי שמתפרסמות.

חברי ועד החוג למחלות מעי דלקתיות פר' שומרון בן-חורין, ד'ר הנית ינאי, פר אורי קופילוב וד'ר אריאלה שטרית וביעוץ פר' גילי רגב, מנהלת היחידה למניעת זיהומים, מרכז רפואי שיבא תל השומר


תגובות

פרופ׳-הנית-ינאי
מומחה כמוני
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
21/12/20 20:02

שלום לכל החברים,
בהמשך לפוסט הקודם בנוגע לחיסון נגד הקורונה, להלן עיקרי הדברים:
התועלת בחיסון של חברת פייזר (mRNA) עבור חולים עם מחלה ע״שׁ קרוהן או חולים עם קוליטיס כיבית עולה משמעותית על הסיכון (התיאורטי) שבו, במיוחד עבור חולים עם גורמי סיכון נוספים למחלת קורונה קשה (גיל מבוגר, מחלות רקע נוספות, משקל עודף, וכו').
החיסון אינו כולל וירוס חי מוחלש ולכן אינו מדבק מבחינה זיהומית, אין שום סיכוי לפתח מחלת קורונה, גם לא בקרב מטופלים שמקבלים תכשירים מדכאי חיסון או תרופות ביולוגיות.
בשלב זה אין לחסן ילדים מתחת לגיל 16, ואין לחסן מטופלים עם היסטוריה של תגובה אלרגית קשה כלשהי.
לגבי מטופלים עם מחלת קרוהן או קוליטיס פעילה /התלקחות, או תחת טיפול בסטרואידים- מומלץ להתייעץ עם הרופא המטפל.
אני ממליצה להיצמד להנחיות משרד הבריאות אשר מתעדכנות מעת לעת בכל אמצעי התקשורת.
בנוסף, ביום שני ה- 28 בדצמבר בשעה 18:00 יתקיים כנס מטופלים וירטואלי של היחידה למחלות מעי דלקתיות בבי״ח בילינסון, המרכז הרפואי רבין. בכנס נדון גם בנושא החיסון נגד הקורונה. למעוניינים, הרישום לכנס דרך תניר, אימייל: tanirzi@clalit.org.il.
מאחלת לכולנו בריאות שלימה, חורף קל, ואמן ללא קורונה.
הנית ינאי

אדית.
23/12/20 12:12

שלום ד"ר ינאי. כתבת כי: חולים במחלות אוטו-אימוניות וחולים במחלות קרוהן/קוליטיס לא נבדקו במחקרים אלו ולא ידוע האם החיסון עשוי להגביר את פעילות מערכת החיסון עד כדי החמרת המחלה הבסיסית או עירור מחלות אוטואימוניות. עם זאת, לדעת רוב המומחים הסיכון לכך הינו קטן ביותר או תיאורטי בלבד האם חולה קרוהן, שהוכח שיש לו כשל חיסוני מסוים, לא מסתכן בכך שהוא נוטל את החיסון? הרי המערכת החיסונית שלו לא יודעת להבחין את מה היא תוקפת, שם מתחילה הבעיה האוטואימונית. מי ערב לי שחיסון הקורונה לא יביא מחלה אוטואימונית נוספת? בנוסף, כמה חולי קרוהן או מטופלים בתרופות ביולוגיות הסתבכו עם וירוס הקורונה? כי ממה שאתם אמרתם כאן, הסיכון שלנו היה קטן. אולי כדאי לחכות עם החיסון? תודה רבה על הסבלנות וההענות המדהימה.

פרופ׳-הנית-ינאי
מומחה כמוני
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
24/12/20 0:03

בשלב הזה, ואחרי שלוקחים בחשבון את מה שידוע ומה שלא ידוע, הרושם הוא שבמקרים רגילים של מחלה ע״ש קרוהן או קוליטיס כיבית הסיכון לערעור מערכת החיסון בעיקבות מתן החיסון הוא מינמלי או אפילו תאורטי! מנגד, הסיכון ממחלת הקורנה (ללא קשר למחלת המעי הדלקתית) הוא הרבה יותר ממשי ומשמעותי. לאור זאת, ההמלצה היא להתחסן, בדיוק כמו ההמלצה לכלל האוכלוסיה, עם ההסתייגות שציינתי בפוסט המקור (חיסון ניתן רק מעל גיל 16 ולמטופלים שלא היתה להם היסטוריה של אלרגיה קשה ושאינם בשלב של התלקחות של מחלת המעי). ההמלצה להתחסן עוד יותר רלוונטית עבור מטופלים עם גורמי סיכון למחלה זיהומית מורכבת (לדוגמא גיל מבוגר , השמנת יתר, עישון וכו׳). במידה ומחלת הקרוהן שלך מורכבת ומלווה גם בבעיה של כשל חיסוני כלשהו צריך כמובן להתיעץ עם הרופא המטפל. בנוסף, במידה ויש לך איזה ספק תמיד צריך להתיעץ עם הרופא המטפל ולא להסתמך על המלצות כלליות בפורום כזה או אחר. הפורום לא מיועד למתן המלצות פרטניות. מאחלת כל טוב והרבה בריאות.

עופר.בן
28/12/20 12:04

שלום דר ינאי, השאלה מה קורה לטווח ארוך עם החיסונים הללו, זה דבר שלא נבדק בהקשר של חיסון הקורונה, האם הם יכולים לגרום לגילאן ברה או למחלות אוטואימוניות או להחמיר קרוהן וכ"ו. ברור שעדיף לא להיות בקורונה אבל זה מה שמדאיג אותי בהקשר של החיסון הזה.

פרופ׳-הנית-ינאי
מומחה כמוני
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
10/01/21 7:08

שלום עופר. ראשית, כמובן שבשלב הזה אין מידע קליני ברור שנותן מענה למידת הסיכון לטווח רחוק ולשאלות הספציפיות שהעלת. מבחינה תאורטית ומנגנונית, ועל סמך האופי המולקולרי של ה mRNA שמתפרק מהר ולא נכנס לחומר הגנטי של התא, הסבירות לתופעות כאלה מאוד נמוכה, יתכן אפילו שנמוכה מזו שמתוארת עם חיסונים קונבנציונליים. ראה התיחסוות לנושא בהודעת החוג. כל טוב והרבה בריאות. הנית ינאי.

עופר.בן
10/01/21 8:50

תודה רבה על התשובה ד"ר ינאי, אני מבין שהרנא מסנגר מתפרק מהר וגם החלבונים, אבל מה שנשאר אלו הנוגדנים, הזיכרון החיסוני שהגוף מייצר והשאלה אם במקרה מיוצרים גם נוגדנים אחרים שפועלים כנגד רקמות הגוף, כמו שגם קורה לפעמים עם נגיף הקורונה, אני מאמין שרק הזמן יענה על השאלה הזו.

מלי-54
19/01/21 17:47

שלום, קראתי שבסקר שנערך בשיבא 98% פיתחו נוגדנים למעט 2 , אחד מהם מדוכא חיסון, אם כך חולי קוליטיס הנוטלים אימוראן בקביעות יכולים שלא לפתח נוגדנים למרות התחסנות ב-2 מנות?

ortaltal88
19/01/21 22:32

שלום ד״ר ינאי, כתבת שלגבי חולים עם קוליטיס פעילה יש להתייעץ עם הרופא המטפל, מה הסיכונים של חיסון בחולים פעילים?

פרופ׳-הנית-ינאי
מומחה כמוני
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
21/01/21 21:34

ערב טוב. לא דווחו תופעות לואי חריגות אחרי חיסון אצל חולים עם מחלה פעילה, וחשוב להדגיש שמחלה פעילה אינה הוריית נגד לחיסון. עם זאת, ומאחר ומחלה פעילה יכולה להתבטא אצל אנשים שונים באופן שונה כדאי תמיד להתיעץ עם הרופא המטפל ולקבל הנחיה מותאמת באופן אישי. כל טוב והרבה בריאות, הנית ינאי

טולדו
21/02/21 23:30

שלום ד"ר הנית ינאי אני בן 21 עם קורהן נוטל תרופה סטאלרה, הבדיקות שלי תקינות. לקחתי את החיסון של פייזר לקורונה בתאריך 20.2.2021 ואני אמור לקחת את הסטלארה בתאריך 8.3.21 ואחרי 5 ימים בתאריך 13.3.21 אני אמור לקבל מנה שנייה של חיסון קורונה. שמעתי שצריך להיות פער של 10 ימים לפחות בין נטילת הסטלארה לבין חיסון קורונה שלב 2 איך להתנהל? מתי לעשות את החיסון ? (אחרי 10 ימים?) תודה רבה.

עופר.בן
21/02/21 23:42

אני אמנם לא ד"ר ינאי, אבל ממה שאני יודע אתה יכול לדחות את החיסון השני למרחק 28 יום מהראשון ובמקרים מסוימים גם ל-35 יום.

פרופ׳-הנית-ינאי
מומחה כמוני
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
22/02/21 11:46

שלום טולדו, מסכימה עם עופר, אפשר לדחות את החיסון השני במס׳ ימים, דרך אגב, אפשר גם להקדים את זריקת הסטלרה במס ימים ככה יווצר פער מספיק רחב בין הטיפול והחיסון. בהצלחה רבה, הנית ינאי

טולדו
23/02/21 13:28

תודה רבה על המענה המהיר והמועיל