מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה
כמוניקהילת סכיזופרניהפסיכוזה עשויה להיות סוג של התמוטטות עצבים

פסיכוזה עשויה להיות סוג של התמוטטות עצבים

18/02/21 0:31
1 תגובות

התמוטטות עצבים הוא מונח שלא קיים בפסיכולוגיה הפורמלית, אלא ביטוי עממי למצבים כלליים של התמוטטות נפשית מהירה, לא בהכרח קשור לעצבים ועצבנות אבל יכול לכלול.
על פי ויקיפדיה, במצבים שהאדם מרגיש שהם מעבר ליכולות שלו להתמודד יכולים להיווצר 3 תגובות:
* שקיעה לתוך דיכאון עמוק, הסתגרות, כמו שקרה למנחם בגין ז"ל שפרש מראשות הממשלה לתוך ביתו אחרי שאמר "אינני יכול עוד".
* היווצרות טראומה
* אירוע פסיכוטי, סוג של ניסיון להתמודד בצורה קיצונית עם המצב, מצב פסיכולוגי קיצוני שלא ברור עדיין מספיק, גם לא לפסיכולוגיה הפורמלית.
במקרה שמצב הרקע הפסיכוטי נשאר וזה לא אירוע חד פעמי (הפרעה פסיכוטית קצרה - brief psychotic disorder, אני אביא קישור למושג למטה).

אני משער שהאירועים החוזרים של המצב הפסיכוטי בסכיזופרניה הם לא בהכרח התמוטטות עצבים כשלעצמם, אבל לפי מה שראיתי עד כה כל מצבי הסכיזופרניה התחילו בעצם מתוך משבר חריף מסוים, יכול להיות כלכלי, אישי או אחר. כשאחת מאפשרויות התגובה של העצמי על המשבר היא הפעלת המנגנון הפסיכוטי, שנראה שהוא מנגנון נואש אך אפקטיבי ביותר להתמודדות עם משברים, שבתקופות קדומות יותר יתכן שעבד טוב יותר.

אז אם כך אכן ניתן לתאר סכיזופרניה גם כהתמוטטות עצבים, באופן לא פסיכולוגי פורמלי, ויש מגלל השימוש במונח הזה בתרבות משמעויות אחרות וקונוטציות ואסוציאציות אחרות מלשימוש רק במונח סכיזופרניה. ויש עוד יתרון של חוסר סטיגמות יחסית לשימוש בביטויים שיגעון, התקף/מצב פסיכוטי, פסיכוזה או סכיזופרניה. יש למונח הזה פשוט דימוי חברתי אסוציאטיבי קצת יותר טוב. אף שסטיגמות והכללות הם שטויות להדיוטים בדרכי החיים, עדיין יש להם השפעה חזקה, בעיקר שמישהו לא הכיר אישית קודם את המצב.

תודה לרספוטין, ויקיפדיה וגוגל על המידע.
צל לילה.


תגובות

צל-לילה
19/03/21 7:42

מקפיץ. שתהיה שבת שלום. ונסו להיות קצת יותר פעילים באמת בקבוצה, אף אחד לא רוצה פה את רעתכם והדיבור שלכם היא לטובת קהילת הסכיזופרנים, קהילת הנפש והאחווה בין אנשים שמתמודדים עם אותו דבר לא קל, גם אם הם באו מכלל האוכלוסיה בלי בהכרח יותר מדי דברים משותפים ביניהם, חוץ מאולי נטייה לעשן.