מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר יעל בר-זאב
רופאה, מומחית בבריאות הציבור, עם מיקוד בתחום קידום בריאות ורפואה מונעת.  אני יועצת לגמילה מעישון, ויו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בהסתדרות הרפואית בישראל. במרץ 2019 סיימתי דוקטורט מאוניברסיטת ניו-קאסל באוסטרליה שהתמקד בשיפור הטיפול לגמילה מעישון שניתן לנשים הרות אבוריגיניות מעשנות. עם חזרתי לארץ השתלבתי כחוקרת ומרצה בכירה בבית הספר לבריאות הציבור, הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית
נילי בראון
נילי בראון
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 

מובילי קהילה

מוג'ו
מוג'ו
מאובחן עם טרשת נפוצה אבל הוחלט ביני לביני לא לתת לזה להשפיע עלי. התחלתי לרוץ, הפסקתי לעשן (דבר שמתגלה כאתגר לא קטן) ובוחר בחיים. 
Yael Ya
Yael Ya
שלום, שמי יעל, ואחד הדברים שאני הכי גאה בהם בחיי הוא שהפסקתי לעשן לפני 8 שנים עישנתי קופסה וחצי ליום, עישנתי הרבה מעבר למה שבכלל רציתי ואפשר בהחלט לומר שהעישון השתלט לי על החיים- על הארנק, על מע' העצבים, על האישיות, ולמרבה הצער גם הרס בגופי מספר חלקות טובות לאחר מהפך בכל צורת החשיבה שלי- יום אחד הצלחתי לנתק את השלשלאות ולצאת לחופשי - וואוו- זה התגלה לי כדבר הכי טוב שאי פעם עשיתי עבור עצמי, ואני עדיין נהנית מהתגמולים הרבים של היותי לא מעשנת וחייבת לזה תחושת שפע, בריאות ושגשוג אז כן, יש כזה דבר להפסיק לעשן בהצלחה, מוזמנים להצטרף אליי. זה תענוג אמיתי :-)
כמוניגמילה מעישוןהקופסה שלא נגמרת

הקופסה שלא נגמרת

29/05/21 10:55
2 תגובות

שלום לכם , זה שוב אני , למרות שחשבתי שלא אכתוב כאן השנה אלא רק ב1.03.22 בסיכום השנה שחלפה .טעיתי ,
בעת הנחת התפילין שלי בבוקר שישי זיוה הגיחה מאחורי ולחשה לי שהיא הולכת לקפה עם חברה , הנחתי ידי על ראשה כנהוג בעדות שלנו ובירכתי אותה , זיוה ראה את דף התפילה הפרטית שלי שאני נושא כל בוקר לאחר הטקס הרישמי ,הדפסתי את הדף והוספתי בכתב יד ליד שמה ברכה אישית ,
נחזור לסיבה שאני כותב כאן שוב , האמת ניתנה כדי שנאמר אותה זיוה שלי חזרה לעשן בשל משבר עם הילדה ( גיל ההתבגרות על כל צורותיו ) ,
במשבר הזה הייתי לצד זיוה , שוחחנו בינינו לפני שלקחנו את הילדה לשיחה משמעותית ונדמה לי שצלחנו את המשבר הזה מבלי שזיוה תבחר בסיגריה כפיתרון , ניסיתי בדרך הומור לשחרר מזיוה חיוך קל כאשר ראיתי משיכת מזומן בחשבון הבנק ... ( היא לא צחקה )
אך שמתי לב לשינוי בהתנהגות קצת מרוחקת , נכנסת הבייתה ורצה להתקלח ולצחצח שיניים כחלק מנוהל קורונה שהנהגנו בבית בימים הקשים של המגפה , גם ביני לבינה חשתי במרחק קטן שהיא תפסה , לא ייחסתי לזה חשיבות רבה , הבנתי שזה כנראה בגלל המשבר עם הילדה ועוד ימי עבודה לחוצים שלה ושלי ,
אתמול בשעות הצהרים המאוחרות שמצאנו לנו זמן לנוח רק אני והיא מול הטלוויזה , הסתכלתי לה בעיניים ושאלתי ישירות חזרת לעשן ?
כאשר דמעות ניקוות בעינייה היפות היא אמרה לי תבין עבר עלי שבוע קשה מאוד ... היא המשיכה לדבר כן אני יודעת שזה לא פיתרון אך אני בורחת לשם לא יודעת למה ? אני יודעת הכול אבל עדיין בוחרת בה כפיתרון .
אמרתי לה ביום שתייחסי ליום שאת מפסיקה כלידה מחדש , ביום שתביני שהיא לא הפיתרון אלא הסיגריה עושה לך בעיות אחרות של בריאות , כסף ומרחיקה אותך ממני וייתכן ואף הילדים ילמדו ממך שאפשר לעשן ואני בזהירות רבה אומר שייתכן והילדה הגדולה 15 פלוס כבר התחילה לעשות צעדים בעולם הזה וליבי דואב על כך מאוד .ואין לי איך למנוע זאת. ראיתי כבר בתיק שלה מאייד וחומר אידוי.
ניסיתי לדבר עם המתבגרת והיא טענה שהיא לא מעשנת ואם היא כן האחרון שהיא תפנה אליו זה אני מאחר והיא רואה איך אני מגיב לזיוה .
אמרתי לה סיגריה שתדליקי עכשיו בגיל 15לא תצליחי לכבות בגיל 43 . ליבי דואב מאוד .
נכשלתי מול זיוה , ניכשלתי מול הילדה .
אמשיך ואומר שהיו כמה דקות של שקט מוחלט ואני פתחתי את פי ושאלתי אותה זוכרת הבוקר שהסתכלת עלי בתפילה , ראית מה כתוב בדף ?
לא הצלחתי להבין מה כתבת בכתב יד
אז ככה כתוב שם " תן לה את הבינה , הדעת והכוח להיגמל לתמיד .
לילדה אני מוסיף "תן לה את הבינה, הדעת והכוח לא להתחיל בכלל .
זהו זיוה שלי אני לא אומר כלום , הבנתי הפנמתי הכול אני יודע , כל הצעדים שעשינו בחיים כל התיאום ציפיות שהיה לנו .
אני אומר לך שאת זה אני רוצה . אני לא רוצה את הסיגריה ביני לבינך , זה מרחיק אותי ממך מצטער .
אני יודעת אהובי , אני יודעת הכול , אמרתי לה אני לא רוצה להמשיך לדבר על זה , לא רוצה ליצור אצלך אנטי , לא רוצה להגיע לצעקות או למלחמות .
2-3 ביום שפשוט לא עוזבות את זיוה שלי ,
לפני כחודשיים זיוה ואמא שלה הלכו לאברהמסון לצורך גמילה מסוכר ופחמימות , אמרתי להן אני גם אצטרף לזה אבל אני לא צריך את הסדנה או ההיפנוזה , אצלי אני יודע הכול בראש,
ואכן הפסקנו ביחד עם הקמח לבן וסוכרים ורואים תוצאות השלנו כמה ק"ג ממשקל גופנו , ואני בראש שלי מתייחס לזה כמו אל סיגריות לא נוגע ותאמת יש לי דחף מסויים לאכול איזה מאפה שזיוה שלי אופה בחסד עליון ,עושה לאורחים או לילדים ואני לא נוגע , אומר לעצמי זה סיגריה נגעת נסעת שלא תעיז ורק זיוה יודעת כמה אני מכור ללחם ומאפים .
אז אמרתי לה בחצי חיוך לאחר שהיא אמרה שהיא יותר לא מוציאה כסף על גמילות , אמרתי לה לכי לחיזוק על הגלוטן ושניה לפני תגידי למטפל תעשה טובה תעשה לי על הסיגריות .אולי נחסוך קצת כסף על כך .
ואז דפיקה בדלת של המשפחה , זיוה ביקשה שאשים את המסיכה ונמשיך לדבר אחר כך ,
שמתי את המסיכה והסרתי אותה הבוקר , כאשר אני כותב כאן .
נראה שאין פיתרון נראה לעין , זויה אמרה אני לא רוצה להבטיח כלום אני רוצה לא לעשן יותר ,
הלוואי ואתבדה , אך נראה זיוה שלי רואה בסיגריה בריחה , מצג שווא של פיתרונות קסם שאני לא יכול לתת לה תחליפים כאן , לפעמיים אני מצטער שפתחתי בקרב הזה , לא צפיתי שאחרי 13 שנה עוד אתעסק בכך .
צר לי שזיוה שלי לא רואה את הדברים אולי טיפה אחרת , אולי אם לא הייתה נכנעת לפולס החשמלי הזה , ייתכן ו היייתה מתגברת על כך, נשאיר זאת כאקסיומה .
שהרי ביודעין היא הלכה קנתה קופסה ביודעין היא הלכה ועישנה ואז עוד אחת ועוד אחת ומשבר עם הילדה לא נפתר , הוא ייפתר בדרך אחרת , לא עם סיגריה וזיוה יודעת זאת , כך גם המצב הכלכלי ... ואל משנה כמה סיגריות היא מעשנת לאחר שהיא רואה את המינוס , המינוס לא נעלם , רק גדל .
ואני אמשיך לשים את המסיכה ולחזור לימים עברו שחשבתי ל תומי שחלפו מהעולם שזיוה עישנה ואני עשיתי את עצמי כאילו לא יודע .
משהו בי נסדק , נשבר מהקרב הזה, לא האמנתי ואני עדיין לא מאמין שזה כזה קרב ארוך ממש ארוך ומתיש .אחרי אלן קאר שהיא הלכה לפני 3 שנים בדיוק. חשבתי לתומי שיש לנו שקט של כמה שנים טובות ,בחלומות הכי שחורים לא חשבתי שזיוה תמיד ככה בעישון במשך ה3 שנים האחרונות
היום לה הרבה ימי הצלחה אך כל פעם שהיא חוזרת לעשן נמחק הכול והיא בסתר ליבה לא רוצה להפסיק כדי לא ליפול שוב.
אני זועק בתוכי אישתך מעשנת ותתמודד עם זה. זהו .
נקודה סוף פסוק.
אין לי מילים יותר לומר כי אמרתי הכול.
אין לי מעשים לעשות כי עשיתי הכול.
חבל , חבל מאוד שהתחלתי בקרב הזה .
בתיקווה לבשורות טובות יותר וימים טובים.
תודה לכם על ההקשבה .


תגובות

נילי-בראון
מומחה כמוני
מטפלת בהתמכרויות, יועצת ומנחת קבוצות מוסמכת לגמילה מעישון, מדריכה במיומנויות הראיון המוטיבציוני. עובדת במוקד הלאומי הטלפוני לגמילה מעישון של משרד הבריאות. בעלת תואר ראשון בלימודי התמכרות (BSc Addiction Studies) מאוניברסיטת לידס באנגליה. 
29/05/21 15:13

עמי היקר ליבי אתך. אכן מתסכל ועצוב שזיווה עדין מעשנת וכולי תקווה שביתך לא תתחיל לעשן. עם זאת אני מרשה לעצמי לראות את הצד החיובי שבסיפור אמנם זה לא מה שהיית רוצה אבל עדין יש נקודות אור. אמרנו את זה פה בעבר אז סליחה על החזרתיות. זיווה משתפת אותך, מספרת לך על ההתמודדות שלה, והכי חשוב - ירדה לסיגריות בודדות ביום. זאת התקדמות. אמת פשוטה היא שאנחנו לא יכולים לשנות התנהגות של אדם אחר. זיווה תפסיק לעשן כשתהיה מוכנה לכך, אל תאבד תקווה, גם לא עם הילדה שלך. (אבל אם היא אמרה שאתה לא פרטנר לשיחה בנושא הזה בעיניה בקש מזיווה לדבר איתה. אולי אם היא תשמע את עצמה מסבירה לילדה למה לא כדאי לעשן - שתיהן יקשיבו, זיווה וגם הילדה). חשוב לי להוסיף עוד נקודה שאולי תעודד אותך - זיווה לא ממשיכה לעשן כי לא אכפת לה ממה שאתה חושב או מההשלכות השליליות של העישון. בדיוק בגלל זה היא מנסה לעשן פחות ולמזער את הנזקים שהעישון גורם לה. הבעיה היא שעבור זיווה הסיגריה מאוד חשובה. זה לא אומר ששום דבר אחר לא חשוב - זה רק אומר שהסיגריה ממש ממש חשובה ברמה שקשה למעשנים לדמיין את עצמם מתפקדים בלעדיה ונהנים מהחיים בלעדיה. קשה למי שלא מעשן להבין זאת. זה החלק הפסיכולוגי שהופך את הגמילה לקשה כל כך...

עמי188
29/05/21 17:20

נילי תודה על תשובתך , זיוה שלי בסיגריות בודדות כבר שנים רבות מעין פשרה שהיא הגיעה אליה כדי לא לוותר על התענוג הזה , בקשר לילדה כמובן שזה קרה וזיוה שוחחה עם המתבגרת על נושא העישון ועל כל ההשלכות שלו ויוצא בזה היה אפילו ערב אחד שזיוה אמרה לי שהיא הייתה עושה את הדברים אחרת והייתה מקפידה על הגמילה לפני שנים רבות שהילדים היו קטנים יותר , שמחתי על דבריה של זיוה וחשבתי שזהו זיוה בדרך הנכונה , בדיעבד הבנתי שהיא אמרה זאת רק לאחר שנחשפה לצעדים של הילדה בתחום הזה . אמרת שאי אפשר לשנות התנהגות של אדם קרוב , כמובן שאי אפשר ,למדתי זאת בקורס בפיסכולוגיה , אי אפשר לדרוש מבן \בת הזוג להשתנות , אך במהלך השנים אנחנו רואים שבני זוג כן משנים התנהגויות בזוגיות ואני יודע במערכת היחסים שיש לי עם זיוה ובאופן שהזוגיות שלנו מתנהלת קיוותי שזיוה תשתנה קצת למעני ורק בזה , כנראה שהבקשה שלי הייתה מאד מוגזמת , אני יודע בוודאות שאני הייתי זאת למענה בלי לחשוב פעמיים ולפני הרבה שנים , אני אתן לך עוד דוגמא קטנה , זיוה מאוד רוצה ללמוד תואר שני , אני תמיד בעד לימודים ופיתוח המחשבה ועוד , אני רק ביקשתי ממנה קצת לחכות לתחילת 2023 כי יש לנו כמה התחיבויות כספיות שמסתיימות אז , אני גם מקווה שזיוה תהיה לא מעשנת באופן מוחלט עד אז, כדי לא אצטרך להוסיף עוד כ 600 ש"ח פר חודש לתקציב הלימודים שלה כמו בימים הטובים לתואר הראשון . יחד עם כל הרציו שזיוה יודעת , חסר רק עוד חלק אחד קטן שישלים את הפאזל וזיוה באמת תיגמל מעישון , אנחנו עוד רחוקים מרגע זה אך אני מקווה שהוא יגיע .