מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותגירוי מוחי משפר את היכולות המתמאטיות

גירוי מוחי משפר את היכולות המתמאטיות

מתקשים במתמטיקה? חוקרים הצליחו לשפר את היכולות המתמאטיות של סטודנטים לטווח ארוך באמצעות גירוי מוחי


הגירוי החשמלי הגולגולתי הוביל לשיפור ביכולות המתמאטיות, שנותר גם לאחר חצי שנה (צילום: Shutterstock)
הגירוי החשמלי הגולגולתי הוביל לשיפור ביכולות המתמאטיות, שנותר גם לאחר חצי שנה (צילום: Shutterstock)

העברת גירויים חשמליים לא כואבים לחלקים במוח שמשחקים תפקיד במניפולציות של מספרים, עשויה בעתיד לסייע לאנשים לשפר את הכישורים המתמאטיים שלהם.

 

חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד ערכו ניסויים בגירוי מוחי המכונה "גירוי רעש אקראי גולגולתי" (TRNS) והצליחו בפחות משבוע לשפר את התפקוד של סטודנטים במשימות מתמאטיות.

 

TRNS מעביר רעש חשמלי אקראי מכוון לאזורים של קליפת המוח באמצעות אלקטרודות המונחות על משטח הגולגולת. מדובר בשיטה לא פולשנית, לא כואבת ויחסית זולה.

 

הניסוי שפורסם בכתב העת Current Biology כלל 51 סטודנטים שהתבקשו לבצע פעולות מתמאטיות שבחנו את יכולות החישוב (לדוגמא 56-19+7) ויכולת הלימוד המתמאטי בשינון (לדוגמא זכירת חישובים כמו 5 כפול 7 = 35) במשך תקופה של חמישה ימים. כמחציתם עברו TRNS בעודם מבצעים את המשימות כל יום. היתר עברו טיפול דמה.

 

לדברי החוקרים, בתוך חמישה ימים בלבד של אימון קוגניטיבי וגירוי מוחי לא פולשני, הם הצליחו להביא לשיפורים ארוכי טווח בתפקוד המוח ובתפקוד הקוגניטיבי. נמצא כי הגירוי שיפר את קצב הלמידה גם לחישובים וגם ליכולת השינון והביא לשיפור גבוה פי 2 עד 5 בלמידה. לאחר 6 חודשים, כשהנחקרים נבדקו שוב, נמצא כי עדיין היה שיפור בקרב הקבוצה שקיבלה את הגירוי המוחי.

 

החוקרים אומרים כי לא לגמרי ברור כיצד הגירוי עובד, אבל עדויות מעלות את האפשרות שהוא עוזר למוח לעבוד בצורה יעילה יותר באמצעות כך שהוא מביא לשיפור בהפעלת הנוירונים.

 

הם מדגישים כי מדובר במחקר קטן וראשוני ושדרושים מחקרים נוספים בנושא, אבל לדבריהם הטכניקה עשויה יום אחד לעזור לאנשים עם בעיות למידה או אנשים עם מחלות ניווניות של המוח כמו פרקינסון או אלצהיימר ואף לאנשים שעברו שבץ.

 

 

Current Biology, 16 May 2013

אלמו
20/05/13 11:44

המקצוע הקשה ביותר, שנים של כאבי ראש.

כתבה מעניינת, חבל שאי אפשר להיעזר בשיטה הזו בכיתות לימוד

לא נראה לי שזה יהפוך לטרנד .

מחקר ראשוני שעדיין לא הייתי מיישמת שכן בינתיים לא נבחנו פונקציות אחרות של המוח וזה אולי משפיע על תפקודי מח מתחומים אחרים.