מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותזמני שינה קבועים קשורים להתנהגות טובה יותר

זמני שינה קבועים קשורים להתנהגות טובה יותר

מחקר מצא שלילדים שלא הולכים לישון בשעה קבועה בלילה סבירות גבוהה יותר לבעיות התנהגות


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

ילדים בגילאי 3-7 שלא הולכים לישון בשעה קבועה בלילה, נוטים יותר לבעיות התנהגות כמו היפראקטיביות, בעיות עם חברים וקשיים רגשיים. כך עולה ממחקר שפורסם בכתב העת Pediatrics. עוד נמצא כי אצל ילדים שלא הלכו לישון בשעה קבועה ואז עברו לשעת שינה עקבית, חל שיפור משמעותי במדדי ההתנהגות.

 

המחקר, אותו ערכו חוקרים בריטים מאוניברסיטת College London, כלל יותר מ-10,000 ילדים.  כשהילדים היו בגילאי שלוש, חמש ושבע, אימותיהם נשאלו עד כמה לילד היו זמני שינה קבועים: תמיד, בדרך כלל, לפעמים או לעולם לא. בנוסף, האימהות והמורים של הילדים השלימו שאלונים על קשיים בהתנהגות אצל הילדים.

 

לאחר שהחוקרים נטרלו גורמים רבים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות - בהם גורמים חברתיים, גורמים כלכליים וגורמים הקשורים להתנהגות הורית - הם מצאו כי לילדים שהולכים לישון כל לילה בשעה קבועה, בין אם השעה מוקדמת או מאוחרת, היו פחות בעיות התנהגות.

 

נראה שלחוסר עקביות בשעת השינה יש השפעה מצטברת: ככל ששעות השינה הלא קבועות המשיכו לאורך הילדות, כך קשיי ההתנהגות היו חמורים יותר.

 

עם זאת, נראה שהמצב הפיך: בילדים שהתחילו ללכת לישון בשעות קבועות, היו שיפורים משמעותיים מבחינת ההתנהגות. כאשר ילדים עברו משנת שינה קבועה לשכיבה לישון בשעות לא קבועות, ציוני ההתנהגות שלהם ירדו.

 

למרות שהחוקרים לקחו בחשבון בחישוב הנתונים גורמים רבים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות, עדיין לא ניתן לדעת בוודאות על סמך מחקר שכזה, אם חוסר העקביות בשעות השינה הוא בפני עצמו הגורם לעליה בקשיי ההתנהגות.

 


Pediatrics, online October 14, 2013