מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותקשר בין ADHD לבעיות ראייה

קשר בין ADHD לבעיות ראייה

הילד סובל מהפרעות קשב וריכוז? אולי הוא רק זקוק למשקפיים


 אצל 83% מהילדים עם ADHD התגלו הפרעות משמעותיות בראייה (צילום: Shutterstock)
אצל 83% מהילדים עם ADHD התגלו הפרעות משמעותיות בראייה (צילום: Shutterstock)

 

יותר מ-80% מהילדים עם הפרעות קשב וריכוז סובלים גם מהפרעות משמעותיות בראייה, המחייבות משקפים. כך עולה ממחקר ישראלי חדש.

 

במסגרת המחקר, שהתפרסם בכתב העת European Journal of Ophthalmology, בדקו ד"ר עידי מצר, רופא בכיר במחלקת עיניים ומרכז תחום רפואת העיניים בילדים בקריה הרפואית רמב"ם, יחד עם ד"ר תמרה ויגננסקי-יפה, רופאה בכירה ביחידת עיניים לילדים ופזילה במרכז הרפואי שיבא, 51 ילדים, בני עשר בממוצע, שאובחנו כסובלים מ-ADHD (הפרעת קשב וריכוז).

 

החוקרים מצאו כי ב- 83% מהילדים שנבדקו התגלו הפרעות משמעותיות בראייה, המחייבות משקפיים. 43% מהילדים שנבדקו סבלו מקוצר ראייה של 0.5- דיופטר (יחידת מדידה של כוח התשבורת של העין) או יותר, בעיה הגורמת להם לראות מטושטש ממרחק של שני מטרים ומעלה. ב- 20% מהילדים נתגלתה בעיית רוחק ראייה של 3.5 דיופטר או יותר. ב-20% נוספים אובחנה אסטיגמציה (הידועה גם כבעיית "צילינדר", שהיא סוג נוסף של הפרעה בתשבורת) של 1- דיופטר או גבוה יותר. אלו הסובלים מבעיה זו רואים מטושטש, הן מקרוב והן לרחוק.

 

עוד עלה מממצאי המחקר כי בקרב 18% מהנבדקים, יש תופעה של עין עצלה (עיכוב בהתפתחות מערכת הראיה), בעין אחת או בשתיהן. 10% מהילדים סבלו מפזילה, ול-6% לא הייתה ראיית עומק. 4% מהנבדקים לא יכלו להתמקד למרחק קרוב.

 

בהשוואה לכלל האוכלוסייה, קבוצת המחקר מצביעה על פערים מובהקים במדדים שונים. למשל, בנושא של שכיחות קוצר הראייה, מהמחקר עולה כי הפער בין ממצאי המדגם להיקף באוכלוסייה גבוה מאוד ועומד על פי 3-4 (43% במחקר לעומת רק כ-10-15% מקרב ילדים ממוצא אירופאי).

 

הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לבעיות עיניים הוא נושא שמסקרן את הקהילה הרפואית, ובשנים האחרונות העניין בו הולך וגובר. המחקר הישראלי הינו המחקר השני שנעשה בעולם. המחקר הקודם, במסגרתו נבדקו 42 ילדים עם הפרעות קשב וריכוז, בוצע בשנת 2007 בשוודיה ופורסם בעיתון האיגוד הבריטי לרפואת עיניים (Eye).

 

לדבריו של ד"ר מצר, בקשר שבין הפרעות הראייה להפרעות הקשב והריכוז, עדיין לא ברור מה קודם למה: האם הפרעה בראייה יוצרת החמרה בהפרעת הקשב, או שהפרעות הראייה הן חלק ממכלול הפרעות הקשב והריכוז.

 

"מחקר זה מעלה שאלה לגבי הצורך לשלוח כל ילד עם הפרעת קשב וריכוז או עם חשד לבעיה, לבדיקת מיקוד ראייה. יתכן שהצוות הרב-תחומי צריך לכלול גם רופא עיניים לילדים", אומר ד"ר מצר "השאלה נובעת מהחשד שהפרעות במערכת הראייה עלולות להחמיר מחד את הפרעות הקשב והריכוז ומאידך, הן עלולות להיות יותר שכיחות באוכלוסייה זו".

 

המחקר הישראלי התקבל לאחרונה להצגה בכנס העולמי לרפואת עיניים בילדים, שיערך בחודש ספטמבר במילנו, איטליה.

 

 

רוצים לדעת איך מאבחנים בעיות ראייה בילדים? הקליקו וקבלו חמישה טיפים מד"ר מצר

 

Eur J Ophthalmol. 2012 Apr 2:0. doi: 10.5301/ejo.5000145

elihai80
17/05/17 17:10

מה גורם לבעיות ראייה - מספר תהיות אינני בעל ידע רפואי/סטודנט, יש לי כמה דברים להוסיף ראשית האם יתכן שאחד הגורמים לבעיות ראייה הוא דחק תמידי (STRESS) בשילוב מאמץ של העין ? הרי ילד בגיל 10-11 נכנס לתקופה מאתגרת התפתחותית ויתכן שבנוסף יש גורם כלשהו, נניח מחנך כיתה או מישהו אחר בסביבה הגורם לדחך השרירים בגוף מתכווצים ויתכן ואז הילד לא מצליח להתמקד בעצמים רחוקים. מעבר לכך מי שקורא חומר מודפס מאמץ את העיניים ביחוד אם אין תאורה הולמת (בכתבי יד הכתב גדול בהרבה) ואם יש תאורה מרצדת/מסך זה כנראה יחמיר זאת, האם זה לא נחשב לגורם בעיית ראיה נוסף ? נ.ב אם נותנים לבעל קוצר ראייה מדומה חומר שמרפה את שרירי העין ולבצע בדיקת ראייה אפשר לקבל חיווי באם הבעייה בעין עצמה או שמדובר בפקודה מוחית (מה שמתרחש במצבי דחק). האם אכן כך ?