מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קשב וריכוז

מנהלי קהילה

דר' טמיר אפשטיין
דר' טמיר אפשטיין
פסיכיאטר, מנהל מרפאת פוקוס. המרפאה להפרעות קשב במבוגרים, המרכז הרפואי ע\\\"ש שיבא, תל השומר.
ד
ד"ר גבריאל שחר
שמי ד"ר גבי שחר  הוסמכתי לרפואה באיטליה בשנת 1984 והתמחתי בישראל ברפואת ילדים . עבדתי במספר בתי חולים . כיום אני עובד כרופא ילדים בקופת חולים מכבי ומקדיש את מירב מירצי לאבחון וטיפול בהפרעות קשב . שילוב בין שני התחומים מאפשר ראיה מערכתית הן בתחום הרפואי והן בתחום הקשיים התפקודיים במשפחה בבית ספר ומחוץ לו . מרפאת הקשב שלי נמצאת בתל אביב  אשמח לעמוד לרשות הפונים דרך הרשת - כמוני או במרפאתי בצהלה בתל אביב  לקביעת תור 0549119798
ד
ד"ר נעמי וורמברנד
שמי נעמי. מזה תריסר שנים אני עוסקת בסיוע לנוער ומבוגרים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כדי להכשיר את עצמי למשימה זו,  למדתי חינוך ופסיכולוגיה בתואר ראשון, ויעוץ חינוכי וחינוך מיוחד בתאר שני ושלישי. כמו כן, אני מאבחנת דידקטית, מאמנת אישית להפרעות קשב, מנחת קבוצות. במשך שנים הייתי מרצה בחינוך מיוחד ופסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה, מכללת בית ברל ומכללת סמינר הקיבוצים. מעבר להיבט האקדמי, אני עוסקת ביזום והקמה של מסגרות מגוונות שפועלות לטובת האוכלוסיה של בעלי לקויות למידה והפרעות קשב. כך הקמתי, לפני כ- 12 שנה, את מרכז מהו"ת (מרכז התעצמות ותובנה)  במכללת סמינר הקיבוצים עבור הסטודנטים עם הלקויות. מאז הוקמו 26 מרכזי מהו"ת ברחבי הארץ עבור תלמידים בעלי לקויות למידה והפרעות קשב במערכת החינוך העל יסודי. המרכזים מנוהלים כרשת ושייכים מבחינה מקצועית למרכז "דרך מהות" של מכללת סמינר הקיבוצים, שאותו אני מנהלת. לפני כשנה הוקם מרכז מהו"ת בכלא מעשיהו עבור אסירים עם לקויות למידה והפרעות קשב. אנו מטפלים גם במובטלים כרוניים  על רקע לקותם, כדי להחזירם לעולם התעסוקה, בשיתוף עם עמותת בעצמי. בנוסף, אנו מנהלים מערך השתלמויות מסועף בחדרי מורים ובקרב מטפלים והורים.   
יפעת אלנקרי
יפעת אלנקרי
נעים מאוד, שמי יפעת אלנקרי דיאטנית קלינית בעלת תואר בתזונה B.SC מטעם אוניברסיטת אריאל ובעלת תואר B.A במדעי ההתנהגות. נשואה ואמא לארבעה. עובדת נכון להיום כדיאטנית כללית וילדים בקופ"ח לאומית, מקבלת בקליניקה פרטית בגינות שומרון אכילה רגשית והפרעות אכילה על כל גווניהן. בנוסף מתרגלת באוניברסיטת אריאל בחוג למדעי התזונה ודיאטנית בפרוייקט אורח חיים בריא מטעם משרד החינוך.
כמוניקשב וריכוזחדשותשיעורי נגינה בילדות עוזרים להתפתחות המוח

שיעורי נגינה בילדות עוזרים להתפתחות המוח

מחקר: לימודי נגינה שמתחילים לפני גיל שבע מעצימים את הקשרים במוח ותורמים להתפתחות יכולות מוטוריות


שיעורי הכינור לא היו בזבוז זמן (צילום: Shutterstock)
שיעורי הכינור לא היו בזבוז זמן (צילום: Shutterstock)

ההורים שלחו אתכם לשיעורי פסנתר או כינור בגיל צעיר? זה כנראה לא היה לחינם. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Neuroscience מצא כי שיעורי מוזיקה לפני גיל 7 יוצרים קשרים חזקים וקבועים במוח. ככל שמתחילים לנגן בגיל צעיר יותר, כך הקשרים במוח בין האזורים המוטוריים - החלקים במוח שעוזרים לנו לתכנן ולבצע תנועות - חזקים יותר.

 

החוקרים מהמכון הנוירולוגי במונטריאול, אוניברסיטת Concordia ואוניברסיטת McGill, מסבירים כי למידה לנגן על כלי נגינה דורשת קואורדינציה בין הידיים וגירויים חזותיים או שמיעתיים.

 

המחקר נערך בקרב 36 מוזיקאים בוגרים שהתבקשו לבצע משימות מוטוריות ועברו סריקות מוח. מחצית מאותם המוזיקאים החלו ללמוד מוזיקה לפני גיל 7, בעוד שהיתר החלו ללמוד בגיל מבוגר יותר. עם זאת, בשתי הקבוצות המשתתפים היו בעלי אותו משך זמן של ניסיון מוזיקלי. שתי קבוצות אלה הושוו גם לאנשים שלא עברו אימונים מוזיקליים פורמאליים.

 

כאשר הושוו המיומנויות המוטוריות (שאינן קשורות למוזיקה) בין שתי קבוצות המוזיקאים, מוזיקאים שהחלו לעסוק במוזיקה לפני גיל 7 הפגינו תזמון מדויק יותר, גם לאחר יומיים בהם הנחקרים התאמנו על המיומנות.

 

כאשר הושוו מבני המוח, נמצא כי מוזיקאים שהתחילו בגיל מוקדם יותר היו בעלי יותר סיבי עצב שתפקידם להעביר אותות באזור כפיס המוח - רקמה עצבית המכילה מאות מיליוני סיבי עצב המחברת את האזורים המוטוריים הימניים והשמאליים של המוח.

 

בקרב מוזיקאים שהחלו לעסוק במוזיקה לפני גיל שבע, ככל שהם התחילו בגיל מוקדם יותר, כך היו יותר חיבורים כאלה.

 

בסריקות המוח לא נצפה הבדל בין אנשים שלא היו מוזיקאים למוזיקאים שהתחילו ללמוד לנגן בגיל אחרי גיל שבע. זה מראה כי התפתחות המוח הזאת מתרחשת מוקדם או שאינה מתרחשת כלל. 

 

המחקר מספק עדויות חזקות לכך שהשנים שלפני גיל 7 מהוות תקופה רגישה בה אימון מוזיקלי יוצר אינטראקציה עם התפתחות מוח רגילה כדי להפיק שינויים ארוכי טווח ביכולות המוטוריות ומבנה המוח. כמו כן המחקר מראה שהיתרונות של לימודי מוזיקה בגיל צעיר לא מסתכמים ביכולת לנגן בכלי נגינה.

 

 

לפרטים נוספים באתר אוניברסיטת Concordia