מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

תובנות של עובדת סוציאלית על תהליך השיקום...

אני עובדת סוציאלית שיקומית מזה כעשרים שנה. כמה תובנות שנצברו על ידי לאורך הדרך..... עבדתי עם אוכלוסיות שונות, וכעת בשנות בגרותי עולות בראשי מחשבות שונות אודות הטיפול בהן. הגעתי לעבודה זו עם סל של מחשבות, דעות, ערכים ורקע מהבית. רכשתי ניסיון, ידע, והכרות עם נושאים שונים המהווים מרכיבים משמעותיים בתהליך השיקום. אני ממשיכה לעבוד עם אנשים, כמעט באותה התלהבות ואותה שמחה שליוו אותי בתחילת דרכי, בנוגע לכל הצלחה אליה אני מגיעה בתהליך השיקום, ובמקביל עדיין עצובה על כל כשלון, אך כיום אני מבינה כי גם כשלון יכול להפוך בזמן אחר או באמצעות טיפול אחר להצלחה. אינני טובה בכתיבה, ולכן אני מבקשת שתחוו את הכתיבה שלי כשיחה קולחת... אני מקווה שתקבלו זאת, ואני מדגישה כי כל מה שנכתב על ידי בלשון זכר, כוונתו היא גם ללשון נקבה כמובן. האמנתי ואני ממשיכה להאמין, שיחסו של המטפל אל המטופל, המשמש כ"סוכן שינוי" כפי שקראנו לכך בלימודי עבודה סוציאלית, לפני עשרים שנה, חייב להיות ממקום של ענווה, יחד עם זאת אני מאמינה שחשוב שהמטפל יביא את עצמו אל התהליך הטיפולי/שיקומי. יש כמובן צורך לעשות זאת בזהירות, ולוודא את מידת יכולת "קריאת הגבולות " של השותף לתהליך השיקומי. ככל שהצלחתי לשתף יותר את מבקש העזרה בתהליך השינוי של עצמו, כך ההצלחה בתהליך השיקום היתה גדולה יותר. ככל שהשתמשתי פחות במילים המקובלות מפיו של המטפל כלפי המטופל בתהליך השיקום כגון: "אני רוצה ש...", "אני מציעה ש...", "אני יודעת", "בוא ונשים אותך...", "בוא ונשלח אותך..." כך הצליח המשתקם לחוש שותף לתהליך השיקום ולבחור את דרכו, גם אם הדבר נעשה באופן איטי. עצם גילוי קיומה של יכולת הבחירה, העניק למטופל כוחות ,אשר סייעו לו בתהליך השיקום. מקומות שיקומיים רבים מנסים למדוד את תהליך השיקום, ובעת שהם עושים זאת, הם משתמשים במילים בעיתיות כגון: "הידרדרות", "אי תפקוד" (בהשוואה למה?), "אי שיתוף פעולה" ( של מי?) ועוד כהנה וכהנה. אני מאמינה שבדרך המובילה לקראת תהליך השינוי (שיקום), חשוב שיוצבו תמרורי מטרות אל מול עיניו של המשתקם. מטרות אלה, חשוב שיקבעו על ידי מבקש השינוי – המטופל/ המשתקם. מותר לנו – "סוכני השינוי" לסייע ולהנחות, אולם בו זמנית לחזק באופן עיקבי את מבקש השינוי, תוך הדגשת יכולת הבחירה שלו בכל הקשור ל: "מה", "מי" ו"מתי". בעבודתי אני משתמשת רבות במשפט: "אני לא אחליט בשבילך על מה לעבוד, אבל אהיה הנודניקית הפולניה, שתזכיר לך מה הם הנושאים עליהם ניתן לעבוד ואחכה שתהיה בשל לעבוד עליהם". אני בהחלט אציע לעשות דברים מסויימים, ואעזור למבקש השינוי להכיר דרכים בהן ניתן לפרק את השינוי ליעדי משנה ברי השגה, המקלים ומפשטים את התהליך כולו. אני מאמינה בשילוב של בדיקה רגשית במסגרת השיחות בין המטפל למטופל, תוך נגיעה במעגל החיים הסובב את מבקש השינוי. אני מאמינה בצורך של המשתקם להיות מוקף ברשת תמיכה, אשר תעזור לו להתחזק בהיבטים שונים של החיים כגון: יחסים בין אישיים,תעסוקה , שעות פנאי ושמירה על סדר סביר וניקיון. אני מאמינה ש"החוטים המקשרים" חייבים להיות בעלי "צבע זהה", היות ודבר משפיע על דבר, ומכאן ש "סוכן השינוי " צריך להיות מעורב, מעודכן, ומתואם בכל היבטי הטיפול, אם כי "סוכן השינוי" אינו יכול להכיל את כלל התפקידים באופן תמידי. על "סוכן השינוי" להביא לתיאום מוצלח בין הגורמים השונים ואף ללוות אותם במסגרת של פגישות מעת לעת. "סוכן השינוי" צריך לשמר בתוכו אופטימיות ואמונה בהצלחת תהליך השינוי ולהביא לידי תחושות אלה גם בקרב כלל הגורמים המשפחתיים והטיפוליים האחרים של המטופל. במסגרת זו חשוב לעצור מידי פעם בכדי לסמן חוזקות ובמקביל לבדוק קשיים ומכשולים החוסמים את תהליך השינוי. אנשים רבים אותם ליוויתי בעבר ואני מלווה בהווה, סובלים מנכויות פיסיות או רגשיות. עליהם חל תהליך נוסף במסגרתו הם מבקשים להיות תלויים פחות בעזרתם של אנשים שליוו אותם בעבר עקב נכויותיהם. דווקא אנשים אלה הגיעו להבנה, מסיבות שונות, כי אופן ההתמודדות העדיף עבורם, הוא יציאה לדרך עצמאית יותר. חשוב להדגיש בפני משתקמים אלה, כי ישנו רצף השתקמותי בין התלות בה חיו עד עתה לבין עצמאות מוחלטת. אני מאמינה שכל אחד יכול למצוא את הנקודה ברצף זה, המתאימה לו ולהעזר באחרים בכדי להגיע לנקודה זו. מרכיב משמעותי מתחושת העצמאות של אנשים אלה, מתקיים במידה והם חשים כי הם מנהלים אורח חיים הדומה לזה של אחרים. אין זה אומר כי חייהם של משתקמים אלה יהיו בהכרח טובים יותר, אולם תהיה בידם לפחות היכולת להחליט אודות כיוונם. בהקשר לאמור לעיל חשתי במהלך תהליך השיקום, כי עליי ללוות גם את משפחותיהם של המשתקמים, אשר בדרך כלל שימשו גורמים המסייעים בתפקודו היומיומי של אדם הסובל מנכות זו או אחרת. במסגרת זו יש לעבור עם משפחות המשתקמים תהליך שמטרתו להביא לידי כך שיבינו כי בן משפחתם זקוק לתלות פחותה מזו שהיתה נהוגה עד עתה. תהליך זה מלווה לעתים בתחושות של פחד מצד בני המשפחה, כי במידה ולא ימשיכו בדרך זו, דבר מה רע עלול לקרות ליקיריהם. רבים מבני המשפחה מגיעים לתהליך השיקום חדורים רגשות אשמה על כך שהם כביכול נוטשים את קרובי משפחותיהם. תחושות אלה, למרות היותן טבעיות בעליל, הרי שהן חוסמות מחשבות אחרות של העצמה וגדילה של המשתקם, ומחזקות את הצורך לשמר את הקיים, ולא להסתכן באופן התנהלות שאינו מוכר להם. חשוב לשמור את בני המשפחה בגדר של שותפים לתהליך, אולם יש להזכיר להם בזהירות וברגישות כי עליהם להיות מעורבים, אך לא בהכרח מתערבים.

אורלי (שם בדוי) כבר לא מצטיינת...

המשך לקרוא
עדי כחלון
עדי כחלון
כשישאלו אותי מה אני אוהבת בעבודה שלי, הרי שהתשובה היתה ברורה לי מאז שס...
כשישאלו אותי מה אני אוהבת בעבודה שלי, הרי שהתשובה היתה ברורה לי מאז שסיימתי את לימודי התואר לעבודה סוציאלית – לטפל באנשים, להיות להם סעד משענת. אבל, וזה אבל חשוב – לתת להם כלים לחזור לחיים נורמטיביים, מטיבים בסביבה בריאה משקמת ומאפשרת להם להיות שווים בעיני עצמם ובעיני כל.ממבט על העשייה המקצועית  שלי מאז ההסמכה בשנת 1986 אני מגלה את רמת הדיוק לעצמי בבחירת המקצוע: רכזת כ"א במט"ב, עמותה לשירותי טיפול בקשישים. טיפול בילדים בתחנה לבריאות הנפש ביפו, תוך שאני מנחה קבוצות טיפוליות לנערות במצוקה. עו"ס טיפולית לילדים בוגרים בפנימיית נווה הדסה, עו"ס טיפולית לנפגעי נפש, רכזת טיפולית שיקומית ועוד תחנות.בכל תחנה קידמתי את משנתי, החזרת המטופל למסגרת חיים נורמטיבית ובריאה ככל האפשר. תוך שאני בונה חליפה טיפולית מול המערכות השונות הנדרשות עבורו.  ולראייה, כשהקמתי את מערך השיקום " קידום בקהילה", שסיפק חונכים למתמודדים עם מחלת הנפש, אשר הוכרו על ידי משרד הבריאות במסגרת " סל שיקום.(איתור חונכים מתאימים, ליווי בהדרכה מקצועית ובשיתוף עם המתמודד, בניית תוכנית שיקום ששמה לה מטרה ברורה – עזרה והקניית כלים למתמודדים במציאת הדרך לחיים מיטיביים בריאים ומעצימים בתוך החברה הנורמטיבית.במסגרת כישוריי אני מטפלת ב CBT. ופסיכותרפיסטית הנתמכת בלימודי הסמכה לטיפול באומנויות ובתנועה. לימודי פסיכותרפיה התנהגותית קוגנטיבית. תאטרון חברתי חינוכי טיפולי ועוד. כל אלו מאפשרים לי להגיע למטופל בדרכים שונות ויצירתיות כדי לפרוץ את חביקת המחלה או הסימפטום ולטפל בו בצורה המיטבית.בשנים האחרונות אני מטפלת בקליניקה בביתי שבמתן וכן באזור השרון וברמת גן. מטופליי לרוב סובלים מחרדה ומדיכאון. כן אני מלווה, מטופלים בתהליך התמודדות עם מחלת נפש.גישתי בטיפול – הליכה משותפת בדרכי הטיפול והבירוקרטיה כדי להוות עבורו משענת ולעיתים אף פה, כדי להחזיר את האמון במערכות השונות ובעיקר ביכולותיו ובכישוריו.ולסיום, אני נשואה באושר ואמא לשתי בנות בוגרות, לפני כשש שנים חזרנו משליחות מדינית בברלין שבגרמניה. בתקופה זו כתבתי ובניתי סדנאות הדרכה לצוות טיפולי,  המועברות בבתי חולים, ארגונים וגופים סיעודיים וכו'מאמינה שחשוב לחזק ולתמוך באנשים המלווים את המשתקם  ובכך לזכותו בטיפול מיטבי בתוך חליפה התפורה למידותיו.