מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותטאי צ'י יעיל לחיזוק השרירים של חולי לב וריאות

טאי צ'י יעיל לחיזוק השרירים של חולי לב וריאות

סקירת מאמרים מעלה כי תרגול טאי צ'י תורם לשיפור חוזק השרירים, שיווי המשקל, כאבים ותסמינים נפשיים, כחלופה לפעילות גופנית


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

אם תגיעו באשמורת הבוקר לעיר סינית כלשהי, לא תוכלו לפספס: עשרות ואולי מאות גברים ונשים צעירים ומבוגרים נעים באיטיות, מבצעים תנועות פולחניות, באחידות ובשלווה. לא שהסינים זקוקים להוכחות, אבל סקירה מחקרית חדשה חושפת כי תרגול טאי צ'י – אמנות הלחימה העתיקה המשמשת הן להגנה עצמית והן לשיפור הבריאות - עשוי לשפר את מצבם הגופני של מבוגרים עם מחלות כרוניות שונות.

 

על פי הסקירה, שפורסמה בגיליון ספטמבר 2015 של כתב העת British Journal of Sports Medicine – שיטת התנועה הסינית מתאימה וחיונית במיוחד לחולות בסרטן השד, לחולי ולחולות מחלות לב, אוסטיאוארתריטיס (דלקת מפרקים ניוונית) ומחלת ריאה חסימתית כרונית (COPD).

 

עורכי הסקירה מאוניברסיטאות בריטיש קולומביה וטורונטו שבקנדה מציינים כי החולות והחולים במחלות אלו השיגו שיפור מבחינת חוזק, שיווי משקל ויציבה, מבלי להרגיש כאבים או קוצר נשימה בזמן התרגול. "אנשים מבוגרים החולים במחלות הללו עשויים למצוא בתרגול טאי צ'י אלטרנטיבה לפעילות גופנית במטרה להגביר את כושרם הגופני", אומרת פרופ' דארל רייד, מעורכי הסקירה הבכירים ויו"ר המחלקה לתרפיה גופנית באוניברסיטת טורונטו. 

 

תבנית תנועתית

 

טאי צ'י (Tai Chi) היא אמנות לחימה סינית עתיקה שהפכה לתרגול פופולרי ברחבי העולם. בסין מתורגלת השיטה הן לצורכי הגנה עצמית והן למטרות שיפור הבריאות, ואילו ברחבי העולם המערבי היא הפכה לשם נרדף לספורט מבריא ומחזק. מקורות השיטה אינם ידועים, אך הערכה היא שמדובר בשיטה בת אלפי שנים, ועם הזמן נוצרו לה סגנונות תרגול רבים ושונים, שבסיסם זהה: כל תרגיל מתבסס על קאטה (kata) – תבנית תנועתית שמשלבת סדרת תנועות שיש לבצע בצורה זורמת, איטית ורכה.

 

בזכות התנועה האיטית, והחזרה המדיטטיבית על התנועות, יש לתרגול טאי צ'י גם אפקט רוחני, ולכן רבים מוצאים בה שלווה ורוגע שאינם קיימים בענפי ספורט אחרים. אפשר לתרגל טאי צ'י באופן עצמאי – לאחר שלומדים מספר קאטות – אך רבים מעדיפים לעשות את התרגול בקבוצות, בסביבה ירוקה כגון פארק או גינה ציבורית. בזכות האיטיות, התרגול מתאים מאד לאנשים מבוגרים או לבעלי כושר ויציבה לקויים.

 

הסקירה החדשה מבוססת על 33 מחקרים רפואיים שכללו יותר מ-1,500 נבדקים בגילי 50 עד 70 ומעלה, וטווח התרגול הממוצע של נבדקי המחקרים השונים היה 12 שבועות, כשכל תרגול התקיים כשעה בממוצע, פעמיים עד 3 פעמים בשבוע. תוצאות התרגול ושיפור המדדים הוערכו באמצעות מבחן הליכה בן 6 דקות, הערכת חוזק השרירים שנמדד באמצעות כפיפות ברכיים, מהירות הקימה והתנועה, ודיווח על שינויים באיכות החיים.

 

אצל רבים מהחולים שנבדקו נמצא שיפור מבחינת חוזק השרירים, ובייחוד חולי לב וחולי COPD, וכן רמזים לשיפור בקרב חולות בסרטן השד. מניתוח ממצאי המחקרים עולה כי טאי צ'י תרם לשיפור של 64% בחוזק השרירים של חולי COPD ושיפור של 14% בחוזק השרירים של חולי לב.

 

כמו כן, נמצא שיפור מבחינת כאבים ונוקשות אצל חולי אוסטיאוארתריטיס ושיפור בנשימה אצל חולי COPD, שיפור באיכות החיים הכוללת בקרב חולי לב ו-COPD ושיפור בתסמיני דיכאון בקרב חולי לב.

 

בעקבות הסקירה, רופאים ומטפלים בארצות הברית ממליצים לרופאים להציע ולהמליץ למטופלים מבוגרים וחולים להתנסות בשיטה במסגרת קבוצתית עם מאמן אישי או בתרגול ביתי באמצעות קלטות הדרכה.

 

מחקרים בשנים האחרונות כבר מייחסים סגולות ריפוי לתרגול טאי צ'י. מחקר משנת 2009 מצא כי טאי צ'י מסייע לאיזון שיווי המשקל לאחר שבץ, מחקר מאוסטרליה שפורסם בינואר 2012 העלה כי טאי צ'י משפר את יכולת ההליכה ואיכות החיים בקרב חולי COPD, ומחקר שפורסם באפריל 2012 מהונג קונג קבע כי טאי צ'י מסייע בשיפור גמישות כלי הדם והורדת לחץ הדם.

 

 

British Journal of Sports Medicine, doi:10.1136/bjsports-2014-094388

וגם עוזר הטאי צ'י למניעת נפילה בגיל המבוגר..

טאי צ'י מייטיב עם הרבה חוליים...הנה מיקבץ מחקרים (בטח יש עוד חדשים) המראה את תרומתו לשיפור המצב הסוכרתי.

ממליצה בכל לשון של המלצה לנסות לכל מי שטרם עשה זאת...זה מהפנט ונפלא לגוף ולנפש ומתאים לכולם כולל למי שאינו בכושר.

בסרטון שבקישור המורה שלי מדגים:

http://www.camoni.co.il/index.php?idr=402&pid=385