כמוניכאבחדשותאיך למנוע ולטפל בהנגאובר?

איך למנוע ולטפל בהנגאובר?

מהו הנגאובר (חמרמורת)? כיצד ניתן למנוע את התופעה? ואיך מטפלים בהנגאובר?

מאת אלה הר-נוי
27/12/17
תגובות 1

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

הנגאובר – או חמרמורת בעברית – הוא קבוצה של תסמינים לא נעימים שעלולים להתפתח בעקבות צריכה מוגזמת של אלכוהול. באופן טיפוסי התסמינים מופיעים לאחר צניחה משמעותית של ריכוז האלכוהול בדם, לרוב בבוקר שאחרי לילה של שתיה.

 

יש אנשים אצלם אפילו משקה אלכוהולי אחד עלול לגרום להנגאובר וכאלה שיכולים לשתות בכמויות גדולות ולא לסבול מהתופעה כלל. חלק מהנטייה להנגאובר גנטית וקשורה למוטציה בגן המשפיעה על מטבוליזם של אלכוהול בגוף.

 

מהם התסמינים של הנגאובר?

 

התסמינים של הנגאובר עלולים לכלול עייפות וחולשה, תחושת צמא מוגברת ופה יבש, בחילות, הקאות, שלשולים, כאבי בטן, כאבי ראש, כאבי שרירים, הפרעות שינה, סחרחורת, רגישות מוגברת לאורות וצלילים, פגיעה בריכוז, פגיעה בזיכרון, רעד, קצב לב מהיר והפרעות במצב הרוח כגון עצבנות, חרדה או דיכאון.

 

מדוע אלכוהול גורם להנגאובר?

 

אלכוהול עשוי לגרום להנגאובר במספר מנגנונים, לרבות עלייה במתן שתן וכתוצאה מכך - התייבשות, שינויים במערכת החיסון ויצירת דלקתיות, יצירת חומציות בקיבה וגירוי של דופן הקיבה, צניחה ברמות הסוכר בדם, הרחבה של כלי דם ופגיעה בשינה.

 

ישנם חומרים מסוימים במשקאות אלכוהוליים שעלולים לגרום לרבים מתסמיני ההנגאובר, בהם תוצרי פירוק אלכוהול לרבות אצטאלדהיד - הקשור לתסמינים כמו כאבי ראש ובחילות ולנזקים נוספים.

 

נוסף על תוצרי הפירוק של האלכוהול, משקאות אלכוהוליים מכילים חומרים המכונים קונג'נרים שעלולים לתרום להתפתחות של הנגאובר. הקונג'נרים, חלקם רעילים, נוצרים באופן טבעי באלכוהול או מתווספים לו בתהליך הייצור. הם תורמים לצבע המיוחד של האלכוהול, לריחו ולטעמו, אך עלולים להתערב בתפקוד תאים בגוף ותורמים לתסמיני ההנגאובר.

 

כיצד ניתן למנוע הנגאובר?

 

הדרך הטובה ביותר למנוע התפתחות של הנגאובר היא כמובן לא לשתות אלכוהול. אם בכל זאת בוחרים לשתות אלכוהול כדי להפחית את הסיכון להנגאובר או את חומרתו, מומלץ:

 

לא להגזים. שתו אלכוהול במתינות. ככל שתשתו פחות כך הסיכון שתפתחו הנגאובר יהיה נמוך יותר והתסמינים יהיו חמורים פחות.

 

 

לא לשתות על קיבה ריקה. כשהקיבה ריקה הספיגה של האלכוהול בגוף מהירה יותר. כדי להאט את ספיגת האלכוהול מומלץ לאכול מזון עם פחמימות (פסטה/ לחם/ אורז וכדומה) או שומנים - גם לפני ששותים אלכוהול וגם במקביל לשתייה. אכילה בתום לילה של שתייה כבר לא תסייע להפחית את התסמינים שעתידים להופיע.

 

לא לעשן. עישון בזמן שתיית אלכוהול מגביר את הסיכון לסבול מהנגאובר ואת חומרת ההנגאובר. במסגרת מחקר שפורסם בגיליון ינואר 2013 של כתב העת Studies on alcohol and Drugs 113 סטודנטים התבקשו לתעד את שתיית האלכוהול והעישון שלהם וגם תסמיני הנגאובר במשך שמונה שבועות. כאשר השוו נבדקים ששתו אותה כמות אלכוהול, החוקרים מאוניברסיטת בראון מצאו כי אלה שעישנו יותר באותו יום סבלו מהנגאובר חמור יותר וכי העישון עצמו הגביר את הסיכון לסבול מהנגאובר.

 

להעדיף משקאות בהירים. מחקרים הראו שככל שהמשקה האלכוהולי כהה יותר, כך גם תחושת ההנגאובר חזקה יותר. הסיבה לכך כנראה טמונה בכך שבהשוואה למשקאות בהירים כגון וודקה וג'ין, משקאות אלכוהוליים כהים כמו ויסקי או רום, מכילים כמות גבוהה יותר של קונג'נרים – חומרים שכאמור עשויים לתרום להתפתחות הנגאובר. לדוגמה, נמצא כי בוויסקי שהזדקן בחביות מעץ אלון יש פי 37 קונג'נרים מוודקה.

 

במחקר מ-2009 חוקרים מאוניברסיטת בראון נתנו ל-95 מתנדבים בגילי 21-35 ויסקי או וודקה, המכילים בערך את אותה כמות אלכוהול. המשקאות עורבבו במשקה קולה ללא קפאין כדי לטשטש את טעם הליקר. ביום שאחרי, הנחקרים ששתו ויסקי דיווחו על תופעות הנגאובר חמורות יותר - כגון בחילות, תשישות וכאבי ראש - מאלה ששתו וודקה. יש לציין כי "כלל השתייה הכהה" לא חל על בירות ויינות - שם כמות הקונג'נרים אינה בהכרח תלויה בצבע המשקה.

 

לשתות מים. שתיית כוס שלמה של מים לאחר כל משקה אלכוהולי תסייע במניעת התייבשות ובהאטת ספיגה של אלכוהול. מומלץ גם לשתות מים לפני השינה ולהחזיק בקבוק מים ליד המיטה.

 

כיצד ניתן לטפל בהנגאובר?

 

לרוב הנגאובר חולף מעצמו, אם כי הוא עלול להימשך יממה שלמה. כדי להפחית את התסמינים עד שההנגאובר יחלוף עם הזמן, מומלץ:

 

לאכול משהו. מומלצים במיוחד מזונות יבשים כמו טוסט או קרקר שיכולים להעלות את רמות הסוכר בדם ולהרגיע את הקיבה. מרק עוף יסייע להשלים מינרלים כגון אשלגן שהגוף איבד - בלי להקשות יותר מדי על הקיבה הרגישה. גם בננה יכולה לסייע בכך.  

 

לשתות הרבה מים. שתו הרבה כדי למנוע התייבשות.

 

לשתות ספרייט או סודה. במחקר שממצאיו פורסמו בשנת 2013 חוקרים סינים בחנו את ההשפעה של 57 משקאות שונים על תהליכים הגורמים לתחושת ההנגאובר, לרבות קפה, תה, אלכוהול ומשקאות קלים שונים. הם מצאו כי דווקא האפשרות הבריאה – תה צמחים, עשויה להחמיר את ההנגאובר. לעומת זאת, נראה כי ספרייט הוא המשקה היעיל ביותר להפחתת תסמינים של חמרמורת. חלק מהתסמינים של הנגאובר נגרמים מהתהליך בו הגוף מפרק את האלכוהול. הכבד משחרר אנזים המכונה ADH, שמפרק את האתנול לכימיקל אצטאלדהיד - הקשור לתסמינים כמו כאבי ראש ובחילות ולנזקים נוספים. לאחר מכן האנזים ALDH מפרק את האצטאלדהיד לאצטט - חומר שאינו נחשב מזיק ואף נקשר להטבות בריאותיות. לדברי החוקרים, המפתח להפחתת ההשפעות המזיקות של אלכוהול, הוא הפחתת הזמן שהאצטאלדהיד נמצא בגוף. הבדיקות הראו כי חלק מהמשקאות - בהם תה צמחים סיני - הגבירו את פעילות האנזים ADH ודיכאו את הפעילות של האנזים ALDH – מה שגורם לעלייה במשך החשיפה של הגוף לאצטאלדהיד. לעומת זאת, ספרייט ומי סודה היו בין המשקאות שזירזו את פעילות האנזים ALDH. באופן זה, המשקאות מקצרים את משך החשיפה של הגוף לאצטאלדהיד ולכן עשויים להפחית את התסמינים הנובעים מצריכה מוגזמת של אלכוהול. המחקר אומנם לא מהווה הוכחה חד משמעית לכך שהשיטה יעילה, אבל שווה לנסות.

 

לא לשתות עוד אלכוהול. במקרה הטוב – זה רק ידחה את הופעת התסמינים.

 

ליטול משכך כאבים. אין תרופה להנגאובר, אך נוגד חומצה יכול לעזור עם הצרבת ומשכך כאבים ללא מרשם עשוי לסייע להפחית את כאב הראש. הימנעו מאספירין שעלול להחמיר את הגירוי שהאלכוהול יוצר בקיבה.

 

לישון. אם את יכולים – תישנו כמה שיותר. המנוחה תסייע להפחית תסמינים – לפחות אלו שנובעים מחוסר שינה וזו גם דרך טובה להעביר את הזמן עד שההנגאובר חולף. 

 

Sergei
02/01/18 0:00
https://computta.com/?ref=179777
קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: