מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותהאם סוגי חיידקים ספציפיים מעורבים בקרוהן?

האם סוגי חיידקים ספציפיים מעורבים בקרוהן?

מחקר: לילדים מאובחנים חדשים במחלת הקרוהן רמות שונות של חיידקים מזנים מסוימים במעי


חיידקים ממשפחת הפרוטאובקטריה עשויים לשחק תפקיד בהתפרצות המחלה (צילום: Shutterstock)
חיידקים ממשפחת הפרוטאובקטריה עשויים לשחק תפקיד בהתפרצות המחלה (צילום: Shutterstock)

התיאוריה לפיה קיים קשר בין סביבת החיידקים במעי לבין מחלות מעי דלקתיות מקבלת יותר ויותר חיזוקים מדעיים. מחקר חדש מצא כי בקרב ילדים שאובחנו לאחרונה עם מחלת המעי הדלקתית קרוהן יש רמות שונות באופן משמעותי של סוגים שונים של חיידקים במעי, בהשוואה לילדים בריאים בני אותו גיל. המחקר החדש עשוי להוביל בעתיד לטיפולים המבוססים על מניפולציות של חיידקי המעי.

 

מחלת המעי הדלקתית קרוהן היא מחלה כרונית אוטואימונית שתסמיניה לרוב כוללים שלשול ממושך, יציאות רכות, מימיות או בתדירות גבוהה, כאב בטן עוויתי, חום ולעיתים דמם רקטלי. בנוסף, עלול להופיע אובדן תיאבון וכתוצאה מכך ירידה במשקל. התלקחויות חמורות של המחלה עלולות להסתיים בסיבוכים. הגורמים להתפרצות המחלה עדיין אינם ידועים.

 

החוקרים האוסטרלים מאוניברסיטת New South Wales בחרו לבדוק ילדים שאובחנו ממש לאחרונה עם מחלת הקרוהן מכיוון שהם חשבו שזה יגביר את הסיכוי שהם יבחינו בזני חיידקים העשויים להיות מעורבים בהתפרצות המחלה. הם מסבירים כי בהשוואה למבוגרים, בילדים יש סבירות פחות גבוהה לנוכחות של גורמים העלולים להשפיע על פלורת החיידקים במעי כמו אנטיביוטיקה, תרופות נוגדות דלקת, עישון וצריכת אלכוהול.

 

מהממצאים שפורסמו בכתב העת Journal of Clinical Microbiology עולה כי קבוצה מסוימת של חיידקים המוכרים כפרוטאובקטריה (Proteobacteria) הייתה נוכחת ברמות גבוהות יותר במקרים קלים של קרוהן, בהשוואה למקרים בינוניים וחמורים ולאנשים בריאים. החוקרים אומרים כי ממצא זה מעלה את האפשרות שחיידקים אלה משחקים תפקיד בהופעת המחלה.

 

ממצא זה מחזק ממצאים שעלו גם במחקרים קודמים, שהראו כי חיידקים ממשפחת הפרוטאובקטריה, בהם אי-קולי וקמפילובקטר, עשויים לשחק תפקיד בגרימת המחלה.

 

 

Journal of Clinical Microbiology, 2012; 50 (10): 3258 DOI:10.1128/JCM.01396-12