מחלות לב

כמונימחלות לבחדשותהמלצות חדשות למניעת מחלות לב

המלצות חדשות למניעת מחלות לב

האיגוד הקרדיולוגי הישראלי ועמותת עתיד מפרסמים המלצות תזונתיות מפורטות למניעת מחלות לב

מאת אלה הר-נוי
04/05/11
תגובות 0

לפחות שמונה מנות של פירות וירקות ביום (צילום: panthermedia)
לפחות שמונה מנות של פירות וירקות ביום (צילום: panthermedia)

 

היום (ד') פרסמו האיגוד הקרדיולוגי בישראל בשיתוף עמותת הדיאטנים והתזונאים (עתיד) ניר עמדה עם הנחיות חדשות למניעת מחלות לב באמצעות תזונה בריאה.

 

לצורך כתיבת ההמלצות הקים האיגוד הקרדיולוגי ועדת מומחים מטעם החוג לאפידמיולוגיה ומניעה קרדיווסקולארית של האיגוד, ביחד עם עמותת עתיד. נייר העמדה נכתב במשך כחצי שנה והוא מבוסס על ידע מדעי מעודכן על בסיס מחקרים ומידע רפואי- מתוכו גובשו המלצות ההמלצות המקיפות את כל סוגי המזון והדיאטות וכן את תוספי המזון והתבלינים.

 

"ההמלצות מתייחסות רק למה שמבוסס ומוכח על ידי מחקרים מדעיים ומכאן חשיבותן הרבה" אומרת ד"ר טלי סיני, יו"ר עמותת עתיד "לדוגמא בנושא תוספי התזונה: מדובר בשוק פרוץ שמחייב הבחנה בין תוספים מועילים להפחתת מחלות הלב לבין כאלו שעלולים ליצור נזק".

 

באופן כללי, על פי ההמלצות התזונה צריכה להיות מגוונת, ומשולבת עם פעילות גופנית סדירה תוך שמירה על משקל תקין. מומלץ להעדיף מזון טרי או קפוא, ללא תוספת של סוכר, מלח או רטבים עתירי קלוריות.

 

מומלץ לכלול בתזונה את המרכיבים הבאים:

 

• ירקות ופירות מסוגים שונים (לפחות 8 מנות ביממה). במידת האפשר רצוי להימנע מהסרת הקליפה ולהשתמש בשיטות בישול המשמרות את רכיבי התזונה הטבעיים המצויים במזונות (אידוי, הקפצה וכדומה).

 

• קטניות, דגנים מלאים, לחם מקמח מלא ומאכלים עתירי סיבים תזונתיים ודלים במלח.

 

• שומן מהצומח, עם עדיפות לשמן זית ושמן קנולה, אבוקדו, אגוזים,שקדים וטחינה.

 

• מוצרי חלב דלי שומן (2-3 מנות ביממה, שלפחות חלקם דלי שומן).

 

• דגי ים שמנים (2-3 מנות בשבוע).

 

• מומלץ להעדיף את החלקים הרזים של עוף, הודו ובשר בקר.

 

מומלץ להמעיט ככל האפשר בצריכת:

 

• בשרים עתירי שומן, בעיקר בשרים מעובדים עתירי שומן ונתרן.

 

• דברי מאפה קנויים המכילים שומן טרנס צמחי מוקשה, מאכלים עתירי מלח, בעיקר מוצרי מזון מעובדים, משומרים ו/או מומלחים.

 

• מאכלים עם תוספת סוכר.

 

מה לשתות

 

• יש לשתות כמות מרובה של מים, בעיקר בחודשי הקיץ. מומלץ לא להרבות בשתייה של מיצים טבעיים ולהימנע משתיית משקאות ממותקים.

 

• יש לעודד שתיית חלב דל שומן ותה ירוק שנמצאו קשורים להיארעות נמוכה יותר של מחלות קרדיווסקולאריות.

 

• לאנשים הנוהגים לצרוך אלכוהול יש להגביל לצריכה מתונה של מנת משקה (יין או בירה) ביום לנשים ועד 2 מנות לגברים.

 

תוספי מזון

 

• לאנשים עם מחלה קרדיווסקולארית, שאינם מרבים באכילת דגי ים מומלץ לקחת תוספי אומגה 3 (רצוי משמן דגים) במינון של כ- 1 גרם ביממה.

 

• באנשים עם רמות גבוהות של LDL כולסטרול ניתן להוסיף פיטוסטרולים במינון של 1.5-2.0 גרם ליממה.

 

• יש להימנע משימוש בתוספי מזון אחרים למניעת תחלואה קרדיווסקולארית, חלקם אף הוכחו כמזיקים.

 

המלצות לסובלים ממצבים רפואיים שונים

 

"דיאטת DASH" (המכילה ירקות, פירות ו-3 מוצרי חלב דלי שומן בנוסף לתפריט דל מלח) יעילה במיוחד לאנשים עם יתר לחץ דם או לחץ דם גבולי.

 

• "דיאטה דלת פחמימות" מתאימה לאנשים עם משקל עודף ולאנשים עם תסמונת מטבולית.

 

• תזונה "ים תיכונית" הוכחה כמועילה לאנשים עם מחלת לב קרדיווסקולארית או סוכרת כמו גם לאוכלוסיה הכללית.

 

• אנשים עם מחלות ספציפיות כגון סוכרת, אי-ספיקת כליות או מחלות כבד זקוקים להתאמת התזונה באופן אישי בהדרכת תזונאי-דיאטן.

 

"מדובר בציון דרך חשוב במערכת הבריאות בישראל" אומר פרופ' יעקב הנקין חבר האיגוד הקרדיולוגי "הרפואה המתקדמת יכולה לטפל היטב במחלות לב וכלי דם, אך יחד עם זאת תפקידנו כרופאים הוא גם למנוע אותם ולהניע לפעולה את הציבור הישראלי לאמץ הרגלי תזונה היכולים להפחית את הסיכון למות ממחלות לב".

 

 

להמלצות המלאות 

 

עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה

קישור:
הקלד כתובת לסרטון יוטיוב: