מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן המעי הגס

מנהלי קהילה

פרופ' הוברט אילה
פרופ' הוברט אילה
אונקולוגית בכירה, מנהלת המרכז לגידולים במערכת העיכול ,מכון שרת ,בית חולים הדסה עין כרם. מרצה בכירה באוניברסיטה העברית ויושבת ראש הקבוצה הישראלית לגדולי מערכת העיכול תחת האיגוד האונקולוגי.
ד
ד"ר רוית גבע
אונקולוגית מומחית בגידולים ממאירים במערכת העיכול מבית חולים איכילוב.
דניאל זכריה
דניאל זכריה
דיאטנית קלינית, המערך האונקולוגי ומרפאות גידולי מערכת העיכול בית חולים איכילוב.
כמוניסרטן המעי הגסחדשותהעדויות מתחזקות: דגים מפחיתים סיכון לסרטן המעי הגס

העדויות מתחזקות: דגים מפחיתים סיכון לסרטן המעי הגס

חוקרים בחנו תזונה של כחצי מילון אירופאים ומצאו כי לאנשים שאכלו 2-3 מנות דגים בשבוע סיכון מעט נמוך יותר לפתח סרטן מעי גס. איך עוד ניתן להפחית את הסיכון למחלה?


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

סרטן המעי הגס והחלחולת הוא אחד מסוגי הסרטן שקשורים מאוד לאורח החיים ובפרט להיבטים מסוימים בתזונה. בניתוח נתונים ממחקרים שנערכו בנושא שפורסם ב-2012 בכתב העת American Journal of Medicine עולה כי קיים קשר חלש אך עקבי בין צריכת דגים וסיכון מופחת לסרטן המעי הגס והחלחולת. כעת מתפרסם מחקר חדש שמחזק את העדויות.

 

המחקר נערך על ידי 40 מוסדות באירופה ובראשם חוקרים המסוכנות הבינלאומית לחקר סרטן בצרפת, בקרב כמעט 500,000 איש מ-10 מדינות באירופה, שבתחילת המעקב היו ללא רקע של סרטן. החוקרים בחנו את המשקל והגובה של הנבדקים, היבטים הקשורים לאורח החיים שלהם - לרבות צריכת דגים ושמן דגים ונטלו בדיקות דם.

 

בחישוב הנתונים החוקרים נטרלו את ההשפעות של מספר גורמי סיכון להתפתחות של סרטן מעי גס שהיו עלולים להתערב ולהשפיע על התוצאות: מידת ההשמנה של הנבדקים (מדד BMI), גובה, צריכת אלכוהול, צריכה של בשרים אדומים ומעובדים, צריכה של סיבים תזונתיים, צריכה של מוצרי חלב, פעילות גופנית, עישון והשכלה.

 

במהלך תקופת מעקב שנמשכה כ-15 שנים בממוצע, 6,291 מהנחקרים פיתחו סרטן מעי גס. אנשים שפיתחו סרטן נטו יותר להיות מעשנים וצרכו יותר בשרים אדומים ומעובדים ואלכוהול.

 

ניתוח הממצאים שפורסם בכתב העת Clinical Gastroenterology and Hepatology העלה כי לאנשים שאכלו את הכמויות הגדולות ביותר של דגים - לפחות 357 גרם בשבוע )2-3 מנות) היה סיכון נמוך ב-12% לפתח סרטן מעי גס לאורך תקופת המעקב, בהשוואה לאלה שאכלו פחות מ-65 גרם דגים בשבוע )פחות ממנה).

 

כאשר החוקרים בחנו את סוגי הדגים, הקשר היה ברור עם דגים שומניים כמו הרינג ומקרל – ירידה של 10% בסיכון בין אלה שצרכו הכי הרבה לאלה שצרכו פחות ממנה בשבוע, בעוד שעם דגים לא שומניים הקשר אומנם היה דומה אך פחות מובהק סטטיסטית.

 

ממצאי המחקר אומנם מצביעים על קשר בין אכילת דגים לסיכון מופחת לסרטן מעי גס, אך מאחר שמדובר במחקר תצפיתי לא ניתן לקבוע כי מדובר בקשר של סיבה ותוצאה – ייתכן שגורמים שהחוקרים לא הצליחו לנטרל התערבו והשפיעו על התוצאות. לדוגמה, הקשר עשוי לנבוע מכך שאכלני דגים מקפידים גם על היבטים אחרים של אורח חיים שמפחיתים את הסיכון לסרטן מעי גס ולא שאכילת דגים משפיעה באופן ישיר על הסיכון לפתח סרטן מעי גס. עם זאת, המחקר מחזק ממצאי מחקרים קודמים שמצאו גם הם ירידה קלה בסיכון לפתח סרטן מעי גס בקרב אנשים שאוכלים דגים.

 

כדי להפחית באופן משמעותי את הסיכון להתפתחות סרטן מעי גס מומלץ לשמור על משקל תקין, לשמור על רמות תקינות של סוכר בדם, להקפיד לבצע פעילות גופנית, להפחית בצריכת בשר אדום ולשים לב למידת הצלייה, להימנע ככל הניתן מבשר מעובד, להגביל את צריכת אלכוהול, להימנע מעישון, לצרוך הרבה סיבים תזונתיים ודגנים מלאים, לאכול מוצרי חלב ולאכול פירות וירקות. תזונה ים תיכונית ותזונה צמחונית נקשרו שתיהן להפחתת הסיכון לסרטן מעי גס.

 

 

Clinical Gastroenterology and Hepatology. Published online 25 June 2019