מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותויטמין D ומחלת קרוהן

ויטמין D ומחלת קרוהן

מחקר חדש מצא כי ויטמין D, הזמין בתוספי מזון או שמן קיק, יכול לסתור את ההשפעות של מחלת קרוהן.


ויטמינים
ויטמינים

"הנתונים שלנו מציעים, בפעם הראשונה, כי חסר ויטמין D יכול לתרום מחלת קרוהן," אומר ד"ר וייט, פרופסור במחלקה מקגיל של פיזיולוגיה. בנוסף, הוא ציין כי עבור אנשים ממדינות הצפון, אשר מקבלים פחות אור שמש הינם פגיעים במיוחד למחלת קרוהן.

 

ויטמין D, בצורתו הפעילה (1,25 D-dihydroxyvitamin), הוא הורמון אשר נקשר לקולטנים על תאי הגוף. ראשית עניינו של ד"ר וייט בויטמין D היה במקור השפעותיו על סרטן מקילות. בגלל תוצאותיו הוא המשיך והצביע על ויטמין D's והשפעותיו על המערכת החיסונית, במיוחד את מערכת החיסון המולדת, כי מעשים כמו ההגנה הראשון של הגוף כנגד פולשים מיקרוביאליים, הוא חקר מחלת קרוהן. "זה פגם בטיפול החיסון המולדת של חיידקים במעי שמוביל תגובה דלקתית אשר עלולה להוביל למצב אוטואימוניות", מדגיש ד"ר וייט.
 

 

ד"ר הלבן וצוותו מצאו כי ויטמין D פועל ישירות על defensin בטא 2 גנים, אשר מקודד פפטיד antimicrobial, ואת הגן NOD2 כי התראות תאי לנוכחות של החיידקים הפולשים.  אם NOD2 הוא חסר או פגום, לא יכול להילחם בפולשים של המעי.
 

 

"הגילוי הזה הוא מרגש, שכן הוא מראה כיצד תוספת מעל לדלפק, כגון ויטמין D יכול לעזור לאנשים להגן על עצמם מפני מחלת קרוהן", אומר מארק ג'משרתם, פרופסור בפקולטה דה מאוניברסיטת מונטריאול לרוקחות ומשתף פעולה במחקר . "זיהינו השדרה טיפול חדש עבור אנשים עם מחלת קרוהן או אחרות במחלות מעי דלקתיות".

 

 J. Biol. Chem. 2010, 285, 2227-2231

 

 

תרגום ועריכה: אתי חסקלוביץ'