מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

אירוע מוחי

מנהלי קהילה

פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר אסף טולקובסקי
נוירולוג מתמחה בבי"ח בלינסון

מובילי קהילה

טל-פדרמן
טל-פדרמן
את המסע הנוירולוגי עברתי כשחטפתי שבץ מוחי בגיל 28, לאחר מכן הוכשרתי כמאמנת רפואית וכיום "עמיתה מומחית" בפרויקט שיקום אישי, בקופ"ח מכבי. יחד עם צוותי עו"ס אני בונה תוכניות שיקום ומלווה חולים מרגע המשבר ועד החזרה לקהילה. בנוסף אני גולשת,חובשת באיחוד והצלחה. ומרצה באוניברסיטת ת"א. יש לי קליניקה פרטית ואני מומחית בניהול משברים רפואיים. ספרים נוספים שכתבתי: הכל בראש- אוטוביוגרפי,המספר את מסע השיקום. את לא נראת נכה- ספר שירים ותובנות. המדריך למשתבץ הצעיר- ספרהומוריסטי עם כלים פרקטיים לתהליכי שיקום. למידע נוסף:  www.hakol-barosh.com  
איציק-ניסני
איציק-ניסני
הגמול לאדם על עבודתו אינו מה שהוא קיבל בעבורה אלא ההזדמנות להגשים חזונו .
כמוניאירוע מוחיחדשותיוגה מפחיתה אירועי פרפור פרוזדורים

יוגה מפחיתה אירועי פרפור פרוזדורים

מחקר: תרגול יוגה מפחית בכמחצית את אירועי פרפור הפרוזדורים שעלולים להעלות את הסיכון לשבץ


 תרגול יוגה מפחית את אירועי אי סדירות קצב הלב (צילום: panthermedia)
תרגול יוגה מפחית את אירועי אי סדירות קצב הלב (צילום: panthermedia)

 

תרגול יוגה באופן קבוע יפחית את תדירות אירועי אי סדירות קצב הלב ב- 50% בקרב מטופלים הסובלים מפרפור פרוזדורים. כך עולה ממחקר חדש שהוצג בכנס האקדמיה האמריקאית לקרדיולוגיה בניו-אורלינס.

 

פרפור פרוזדורים היא הפרעת קצב שכיחה ועל פי הערכות כ-70 אלף בני אדם בישראל סובלים ממנה. התופעה מאופיינת בשיבוש במנגנון הקיצוב החשמלי של הלב הגורם להתכווצות מהירה, לא סדירה ולא יעילה של פרוזדורי הלב (עליות הלב). פרופר פרוזדורים בא לידי ביטוי בתחושה של אי סדירות בדופק, שיכולה להיות מלווה בתחושה של תעוקה, עייפות וקוצר נשימה.

 

הפרפור עצמו אומנם לרוב לא מסכן חיים באופן מיידי, אך הוא מעלה את הסיכון לשבץ מוחי מכיוון שבמצב של פרפור פרוזדורים העליות לא מתפקדות כראוי. הדם לא זורם בתוכן אלא נוטה לעמוד ולכן ליצור קרישי דם שעלולים להיסחף למקומות שונים, בעיקר למוח. על פי הערכות בישראל לוקים מדי שנה כ-2,500 בני אדם בשבץ רק בגלל פרפור פרוזדורים.

 

חוקרים מאוניברסיטת קנזס בארצות הברית ביקשו לבדוק אם יוגה יכולה לשפר את מצבם של חולי פרפור פרוזדורים. במחקר השתתפו 49 חולים עם פרפור פרוזדורים שלא התנסו ביוגה בעבר. אירועי קצב הלב נוטרו באמצעות מוניטור נייד שהיה צמוד אליהם במשך חצי שנה.

 

בשלושת החודשים הראשונים הנחקרים יכלו לעסוק בכל סוג של פעילות גופנית לה היו רגילים. לאחר מכן הם השתתפו במשך שלושה חודשים בתכנית יוגה מבוקרת, שכללה עבודה עם מומחה על תרגילי נשימה, תנוחות יוגה, מדיטציה וטכניקות הרגעות שלוש פעמים בשבוע. בנוסף, הומלץ להם לתרגל יוגה בביתם באופן יומיומי.

 

החוקרים מצאו כי בתקופה בה המשתתפים תרגלו יוגה, מספר האירועים של קצב לב בלתי סדיר ירד לכמעט חצי– מממוצע של 3.8 ל-2.1. מספר אירועי הפאנטום (אירועים שהמטופל חש באי סדירות אך לא באמת היו פרפור פרוזדורים) ירד גם הוא, מממוצע של 2.6 ל-1.4.

 

בנוסף, חל שיפור דרסטי באיכות החיים של החולים, שכלל הפחתה בחרדה ודיכאון, שיפור בתפקוד הגופני ותחושת חיות.

 

לדברי החוקרים, נראה כי יוגה מסייעת בבקרת קצב הלב ומשפרת את איכות החיים של החולים. מדובר במחקר ראשוני וקטן וכדי לאושש את ממצאיו יש לבצע מחקרים נוספים. בינתיים כמובן שיוגה אינה מהווה תחליף לטיפול הרפואי, אבל היא בהחלט יכולה להיות תוספת נהדרת לשיפור מצבם של חולים עם פרפור פרוזדורים.

 

 

American College of Cardiology annual meeting, New Orleans

 

 עוד כתבות בריאות באתר מוטק'ה