מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותישיבה קשורה לסיכון מוגבר למחלות כרוניות

ישיבה קשורה לסיכון מוגבר למחלות כרוניות

העדויות מתחזקות: מחקר חדש מצא כי ככל שאתה יושב יותר, כך עולה הסיכון שלך למחלות כרוניות


ככל שיושבים יותר כך עולה הסיכון למחלות כרוניות (צילום: Shutterstock)
ככל שיושבים יותר כך עולה הסיכון למחלות כרוניות (צילום: Shutterstock)

מחקר חדש מצא כי ככל שאנשים מבלים יותר מהיום שלהם בישיבה, כך עולה הסיכון שלהם למחלות כרוניות, וזאת בלי קשר למידת ההשמנה שלהם.

 

בשנים האחרונות מצטברות יותר ויותר עדויות לכך שישיבה ממושכת פוגעת בבריאות. מחקרים מצאו כי לאנשים שיושבים הרבה בכל יום סיכון מוגבר למחלות לב, סוכרת, מחלות כליה ואפילו סוגים מסוימים של סרטן.

 

במחקר הנוכחי, חוקרים מאוניברסיטת קנזס התבססו על מדגם של יותר מ-63,000 גברים אוסטרליים בגילאי 45 עד 65. המשתתפים דיווחו על נוכחות של מגוון מחלות כרוניות ועל הזמן בו בילו בישיבה בכל יום – לפיו חולקו לקבוצות: פחות מ-4 שעות, 4 עד 6 שעות, 6 עד 8 שעות או יותר מ-8 שעות. 

 

לאחר שנטרלו משתנים שהיו עלולים להשפיע על התוצאות כמו ביצוע פעילות גופנית, החוקרים בחנו את הקשר בין שעות הישיבה ומחלות כרוניות.

 

מתוצאות המחקר שפורסמו בכתב העת International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity עולה כי בהשוואה לאלה שדיווחו על ישיבה של 4 שעות או פחות ביום, אלה שישבו יותר מ-4 שעות ביום היו בעלי סבירות גבוהה יותר לדווח על מחלה כרונית. הדיווחים על מחלות כרוניות עלו בהדרגתית ככל שהמשתתפים דיווחו שהם ישבו יותר.

 

לדוגמא, בהשוואה לאלה שישבו פחות מ-4 שעות ביום, משתתפים שישבו 4 עד 6 שעות היו בעלי סיכון גבוה ב-6% לדווח על מחלה כרונית כלשהי - כמו סרטן, סוכרת, מחלת לב ולחץ דם גבוה. משתתפים שישבו יותר מ-6 שעות היו בעלי סיכון גבוה בכ-10%.

 

אלה שדיווחו על 6-8 שעות ישיבה היו בעלי סיכון גבוה ב-15% לסוכרת בהשוואה לאלה שישבו עד 4 שעות. אלה שדיווחו על 8 שעות ישיבה או יותר היו בעלי סיכון גבוה ב-21% לסוכרת.

 

משתתפים שישבו יותר דיווחו יותר על מחלות כרוניות בהשוואה לאלה שישבו מעט, אפילו אם הם היו שמנים באותה מידה. 

 

החוקרים מבהירים כי הבעיה היא לא רק שאנשים לא מתעמלים מספיק, אלא גם שהם מבלים יותר מידי זמן בישיבה.

 

יש לציין כי למרות שהמחקר מאושש ממצאי מחקרים קודמים, החוקרים לא יכולים להיות בטוחים מה קדם למה – התרנגולת או הביצה: האם הזמן הרב שהועבר בישיבה הוביל לסיכון מוגבר להתפתחות של מחלות כרוניות או שמחלות כרוניות השפיעו על משך הזמן שאנשים יושבים.

 

 

International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 2013; 10 (1): 20 DOI: 10.1186/1479-5868-10-20