מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותכדי שהברוקולי ילחם בסרטן צריך לאדות אותו

כדי שהברוקולי ילחם בסרטן צריך לאדות אותו

מחקרים חושפים את הדרך הטובה ביותר להכין מאכלים, כדי להפיק מהם פעילות נוגדת סרטן


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחקרים רבים הראו כי צריכה של פירות וירקות מפחיתה את הסיכון לסרטן. אבל מתברר שלא חשוב רק מה אוכלים, אלא גם איך מכינים. מחקר חדש מצא כי אידוי במשך 3-4 דקות, זו הדרך הטובה ביותר לשמר את היכולות נוגדות הסרטן של הברוקולי. איך עוד תוכלו להפיק תכונות אנטי-סרטניות מהאוכל שלכם?

 

ברוקולי וירקות אחרים ממשפחת המצליבים מהווים מקור טוב לסולפוראפן - רכיב צמחי שמחקרי מעבדה מצאו כי יש לו יכולות מניעת סרטן מרשימות. האנזים מירוזינז הקיים בברוקולי, הכרחי להיווצרות של סולפוראפן. לכן, כאשר הורסים את האנזים, פוגעים גם ביכולות נוגדות הסרטן של הירק.

 

המחקר החדש שהוצג בכנס השנתי של המכון האמריקאי לחקר סרטן (AICR), השווה בין בישול, הכנה במיקרוגל ואידוי של ברוקולי, ומצא כי אידוי הירק במשך עד 5 דקות, הייתה הדרך הטובה ביותר לשמר את אנזימי המירוזינז. בישול וחימום של דקה או פחות במיקרוגל הרסו את רוב האנזימים.

 

במחקר קודם של אותם חוקרים, הם מצאו כי אכילת נבטי ברוקולי - המכילים כמויות גדולות של האנזים מירוזינז - יחד עם הברוקולי, הגבירה את היווצרות הסולפורפאן.

 

מחקרי הברוקולי מצטרפים למחקרים קודמים שבחנו כיצד טכניקות הכנה מפיקות את המקסימום מרכיבים נוגדי הסרטן שבמזון. מחקרים כבר מצאו כי:

 

אם מועכים או קוצצים את השום ואז ממתינים 10-15 דקות לפני שחושפים אותו לחום, זה מאפשר ייצור של רכיב נוגד מחלות רבות הנקרא אליצין.

 

בישול עגבניות ומזונות אחרים המכילים ליקופן, מאפשר לגוף לספוג את נוגד החמצון בצורה יעילה יותר. 

 

בישול ירקות במשך זמן רב אומר שהם יאבדו ויטמינים כמו ויטמין C וחומצה פולית, שמחלחלים למים.

 

 

לפרטים נוספים באתר המכון האמריקאי לחקר סרטן