מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

ד
ד"ר גרשון פינק
מנהל יחידת הריאות במרכז הרפואי קפלן.
דר-ניסים-אריש
דר-ניסים-אריש
בוגר הפקולטה לרפואה האוניברסיטה העיברית, ירושלים. מומחה ברפואה פנימית ובמחלות ריאה . רופא בכיר ביחידה למחלות ריאה במרכז הרפואי שערי צדק.
אורנה יריב
אורנה יריב
www.PhysioClick.co.il יועצת בכירה לפיזיותרפיה. פיזיותרפיסטית משנת 1989. בעלים, מנכל״ית ויזמית של פיזיוקליק- PhysioClick : המרכז הארצי לייעוץ מהיר, לווי והתאמה של פיזיותרפיה פרטית, מתוך מאות פיזיותרפטרפיסטים פרטיים בכל הארץ ובכל התחומים. טיפול בקליניקה, ביקור בית או יעוצי פיזיותרפיה און ליין . www.PhysioClick.co.il מרצה בכנסים וקורסים בארץ ובחו״ל למדתי באוניבסיטת תל-אביב ובית חולים "אסף הרופא".  מאז עוסקת בעיקר בחולי ריאות בגילאים השונים. בעבר 10 שנים במכון פיזיותרפיה ב"מכבי" בתחום האורטופדי, ובבית חולים ״ לניאדו״ בשיקום ריאות ובמחלקת ילדים בתחום הנשמתי. כל 30 שנות עבודתי עשיתי אלפי ביקורי בית למטופלים שסבלו מבעיות מכל הסוגים: בעיות אורטופדיות, נשימתיות, תפקודיות ועוד. שנים רבות טיפלתי בחולי CF כולל ליווי לחו"ל להשתלת ריאות. השיתתפתי בקורסי ריאות וכנסים רבים בארץ ובבלגיה. חברה באירגון ERS האירופאי למחלות ריאה. מוזמנים: https://physioclick.co.il
כמונינשימהחדשותכיצד כלבים מפחיתים סיכון לאסתמה

כיצד כלבים מפחיתים סיכון לאסתמה

חיידקים הנמצאים באבק בית בו גדלים כלבים, מגנים מפני זיהום ויראלי הקשור לסיכון מוגבר להתפתחות אסתמה


מחקרים מצאו כי לילדים שגדלו סביב חיות סיכון מופחת לפתח אסתמה ואלרגיות (צילום: Shutterstock)
מחקרים מצאו כי לילדים שגדלו סביב חיות סיכון מופחת לפתח אסתמה ואלרגיות (צילום: Shutterstock)

 

מחקרים כבר מצאו קשר בין חיים עם בעלי חיים להפחתת הסיכון של ילדים לפתח אסתמה או אלרגיה. חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה הצליחו לשפוך קצת אור על הסיבה לכך.

 

באמצעות עבודה עם עכברים, המדענים מצאו כי חשיפה לאבק בית שנלקח מבתים בהם חי כלב, מגנה על העכברים מפני וירוס נפוץ של דרכי הנשימה המכונה RSV, המהווה את הגורם המרכזי למחלות דרכי הנשימה בילדים. זיהומי RSV בגיל צעיר מאוד קשורים לסיכון מוגבר לפתח בעיות נשימה כמו אסתמה בהמשך.

 

החוקרים בחנו 3 קבוצות של עכברים: קבוצה אחת נחשפה לאבק מבית עם כלבים ולאחר מכן נחשפה ל- RSV. קבוצה שנייה הודבקה ב- RSV ללא חשיפה לאבק. הקבוצה השלישית של העכברים הייתה קבוצת ביקורת והעכברים בה לא נחשפו לאבק או לווירוס.

 

העכברים שנחשפו לאבק בית ואז ל- RSV לא פיתחו תסמינים המעידים על זיהום כמו דלקתיות בריאות וליחה. העכברים הללו נראו בדיוק כמו עכברי קבוצת הביקורת.

 

בשלב הבא המדענים בחנו את המיקרובים החיים במעי של העכברים והם מצאו כי החיידקים בסביבה המוגנת של המעי היו שונים ומגוונים יותר מאשר החיידקים במעי של העכברים בקבוצה שזוהמה עם RSV.

 

החוקרים משערים שהחיידקים בבית עם כלב עשויים להשתרש בגוף ולהביא לכך שמערכת החיסון תגן על הגוף מפני ה- RSV. הממצאים תומכים בתיאורית ההיגיינה, הגורסת כי בשל רמת ניקיון והיגיינה גבוהות במיוחד, נוצרת תגובה חריגה ולא מותאמת של המערכת החיסונית - כאילו אינה מכוונת בעוצמה הנכונה - מה שמוביל למחלות כמו אסתמה, אלרגיה ומחלות אוטואימוניות נוספות. לפי התיאוריה, על הגוף ומערכת החיסון להיחשף לחיידקים וזיהומים, במידה מסוימת, כדי להתאמן ולהתכוונן.

 

כך למשל, מחקרים מצאו כי לילדים שגדלו בחווה או סביב בעלי חיים סיכון מופחת לפתח אסתמה ואלרגיות בהשוואה לאלה שגדלו בסביבות סטריליות.

 

החוקרים מסבירים כי המחקר מהווה צעד ראשון לזיהוי זני החיידקים המביאים להגנה מפני ה- RSV, מה שעשוי להוביל לפיתוח טיפולים שיגנו מפני הווירוס ויפחיתו כך את הסיכון להתפתחות אסתמה.

 

 

Annual meeting of the American Society for Microbiology in San Francisco