מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן שלפוחית השתן

מנהלי קהילה

דר-דניאל-קייזמן
דר-דניאל-קייזמן
ד"ר דניאל קייזמן, מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב (איכילוב). מומחה ברפואה פנימית, אונקולוגיה רפואית, ובאונקולוגיה של הערמונית, שלפוחית השתן, כליות ואשכים. בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב, התמחה ברפואה פנימית ובאונקולוגיה רפואית במרכז הרפואי תל אביב. התמחה בגידולי דרכי השתן במרכז הסרטן המוביל ג'ונס הופקינס בארצות הברית. חבר באיגודים אונקולוגיים בארץ ובעולם, הינו חוקר ראשי במחקרים בסיסיים וקליניים רבים ושותף במחקרים בינלאומיים בתחומי סרטן הערמונית, כליה, כיס השתן ואשכים. מחקריו פורסמו בעיתונים רפואיים מובילים והוצגו בעשרות כנסים בין לאומיים.
כמוניסרטן שלפוחית השתןמדריכיםסרטן שלפוחית השתן: שלבי המחלה ופרוגנוזה

סרטן שלפוחית השתן: שלבי המחלה ופרוגנוזה

איך קובעים אצל מי שמאובחן עם סרטן שלפוחית השתן את שלב המחלה? ומה סיכויי ההחלמה בכל שלב? מדריך


כשהגידול אינו חודר את השכבה השרירית של דופן שלפוחית השתן המחלה מטופלת על ידי אורולוג. כשהמחלה מתקדמת יותר או גרורתית מטפלים בה אורולוג מנתח ואונקולוג (צילום: Shutterstock)
כשהגידול אינו חודר את השכבה השרירית של דופן שלפוחית השתן המחלה מטופלת על ידי אורולוג. כשהמחלה מתקדמת יותר או גרורתית מטפלים בה אורולוג מנתח ואונקולוג (צילום: Shutterstock)

לאחר שאובחן גידול בשלפוחית השתן, נקבע שלב המחלה, המצביע עד כמה התפשט הגידול. קביעת שלב המחלה מבוצעת על סמך תוצאות הבדיקות האבחנתיות למיניהן, לרבות צילומי סי.טי ודגימה של הגידול שמוצאת בביופסיה ונשלחת למעבדה הפתולוגית, ומהווה את אחד הגורמים החשובים ביותר בקביעת תכנית הטיפול ובאומדן סיכויי ההחלמה של המטופל (פרוגנוזה). 

 

מדדים לקביעת השלב בסרטן שלפוחית השתן

 

קביעת השלב של סרטן שלפוחית השתן מבוססת ברוב המקרים על מדדים של הוועדה האמריקאית המשותפת לסרטן (AJCC, קיצור של American Joint commission on Cancer) על פי שלושה מדדים:

 

T – מדד המציין עד כמה הגידול חדר את שריר דופן שלפוחית השתן (bladder wall) והאם התפשט לרקמות סמוכות.

 

N – מדד המציין האם הסרטן התפשט לקשריות לימפה בסמוך לשלפוחית. המדובר בקשריות שמכילות תאים של המערכת החיסונית של הגוף.

 

M – מדד המציין האם הסרטן פיתח גרורות לאיברים אחרים בגוף.

 

ככל שהמספרים של מדדים אלו גבוהים יותר – כך הגידול הסרטני בשלפוחית השתן יותר מפושט, וכך גם סיכויי ההחלמה של המטופל נמוכים יותר.

 

מדד T

 

מדד T מציין עד כמה התפשט הגידול הסרטני בדופן שלפוחית השתן. דופן שלפוחית השתן מורכבת ממספר שכבות מרכזיות: הצפק – שהוא קרום דק העוטף את שלפוחית השתן מבחוץ, מתחתיו שכבה שומנית (שומן חוץ שלפוחיתי) המפרידה למעשה בין שלפוחית השתן לבין איברים סמוכים, מתחתיה שכבה שרירית עבה, מתחתיה שכבה תת רירית דקה של רקמת חיבור, כלי דם ועצבים, ומתחתיה שכבה רירית המכונה 'אורותליום' (urothelium) המכילה תאים המכונים 'תאי האפיתל השלפוחית' או 'אפיתל תאי המעבר' (ובלעז Transitional Epithelium). רוב גידולי שלפוחית השתן מתפתחים מתאי ה'אורותליום' – אפיתל תאי המעבר, ומשם עלולים להתפשט ולערב שכבות עמוקות יותר בדופן שלפוחית השתן.

 

TX: מציין גידול שלא ניתן לקבוע עד כמה חדר את דופן שלפוחית השתן עקב העדר מידע.

 

T0: מציין מצב שבו אין עדות לגידול ראשוני בשלפוחית השתן. 

 

Ta: מציין גידול שטחי ולא חודרני מסוג קרצינומה אורותליאלית, שלא חדר את שכבת השריר של דופן שלפוחית השתן. 

 

Tis: מציין גידול שטחי ולא חודרני מסוג קרצינומה שטחית (CIS), שלא חדר את שכבת השריר של דופן שלפוחית השתן (גידול המורכב מתאים שטחיים).

 

T1: מציין גידול שחדר משכבת אפיתל תאי המעבר לשכבה אחת פנימית יותר של רקמות החיבור (המילה גם כלי דם ועצבים) שממוקמת מעליה בדופן השלפוחית, אולם עדיין לא חדר לתוך שכבת שריר דופן שלפוחית השתן.

 

T2: מציין גידול שחדר לשכבת השריר בדופן שלפוחית השתן. שלב זה נחלק לשניים:

 

T2a – כשהגידול חדר רק לחציה הראשון של שכבת השריר שקרובה לשכבת רקמות החיבור. 

 

T2b – כשהגידול חדר גם לחציה השני של שכבת השריר.

 

T3: מציין שהגידול כבר חדר את כל השכבה השרירית של דופן שלפוחית השתן והמשיך וחדר גם לשכבה השומנית שמקיפה אותה. גם שלב זה נחלק לשניים:

 

T3a – כשהתפשטות תאי הגידול לתוך השכבה השומנית ניתנת לצפייה רק באמצעות מיקרוסקופ.

 

T3b – כשההתפשטות של הגידול לשכבה השומנית גדולה דיה שניתן להבחין בה בבדיקות הדמיה (למשל סי.טי) או שהאורולוג המנתח יכול לראות זאת במהלך ניתוח.

 

T4: כשהגידול התפשט אל מעבר לשכבה השומנית של שלפוחית השתן לאיברים סמוכים. שלב זה נחלק לשניים:

 

T4a – כשהגידול התפשט לשכבת הסטרומה שמקיפה את הערמונית או לצינוריות הזרע בקרב גברים או לרחם או לנרתיק אצל נשים.

 

T4b – כשהגידול התפשט לקיר האגן (pelvic wall) או קיר הבטן (abdominal wall).

 

קביעת מדד T של גידול סרטני בשלפוחית השתן הוא בעל חשיבות באשר לרופא המטפל במחלה: כשהגידול אינו חודר את השכבה השרירית של דופן שלפוחית השתן – כלומר גידול בשלב T1 המחלה מטופלת על ידי רופא אורולוג. כשהמחלה מתקדמת יותר או גרורתית – כלומר בשלב T2-T4 – מטפלים בה רופא אורולוג מנתח ורופא אונקולוג, שניתן להיוועץ עמו על טיפול תרופתי טרם הניתוח – הקרוי טיפול ניאו אדג'ובנטי (neo-adjuvant treatment). 

 

מדד N

 

מדד N מציין את מידת התפשטות הגידול בשלפוחית השתן לקשריות הלימפה הסמוכות לשלפוחית, המצויות ברצפת האגן ולאורך כלי הדם הסמוכים לשלפוחית השתן המכונים 'עורקי הכסל המשותפים' (ובלעז common iliac arteries).

 

NX: מציין שלא ניתן לקבוע האם הגידול התפשט לקשריות לימפה סמוכות עקב העדר מידע.

 

N0: מציין שהגידול לא התפשט כלל לקשריות לימפה הסמוכות לשלפוחית השתן.

 

N1: מציין שהגידול התפשט לקשרית לימפה אחת בלבד באגן.

 

N2: מציין שהגידול התפשט לשתי קשריות לימפה או יותר באגן.

 

N3: מציין שהגידול התפשט לקשריות לימפה בכלי הדם מסוג 'עורקי הכסל המשותפים' הסמוכים לשלפוחית השתן.

 

מדד M

 

מדד M מציין האם יש גרורות באיברים מרוחקים:

 

M0: מציין שאין עדות לגרורות באיברים מרוחקים

 

M1: מציין שהגידול פיתח גרורות לאיברים מרוחקים בגוף, כשהאיברים השכיחים ביותר להתפשטות גרורות של סרטן שלפוחית השתן הם קשריות לימפה, עצמות, ריאות והכבד.

 

שלבי סרטן שלפוחית השתן וסיכויי החלמה

 

לאחר שנקבעו מדדי T, N ו-M - אלו משוקללים כדי לקבוע את שלב הגידול הסרטני בשלפוחית השתן. ככל שהמספר המציין את שלב הגידול גבוה יותר – כך הסרטן מפושט יותר וסיכויי ההחלמה ממנו נמוכים יותר.

 

ככלל, סיכויי ההחלמה מסרטן שלפוחית השתן נמוכים ביחס לסרטן השד והערמונית, אולם גבוהים ביחס לסוגים אחרים של סרטן כגון סרטן ריאות. לפי נתוני הסוכנות הבינלאומית לחקר הסרטן (IARC), סיכויי ההחלמה בכלל החולים עומדים על 77% הישרדות כעבור חמש שנים מהאבחנה, 70% הישרדות כעבור עשר שנים מהאבחנה ו-65% הישרדות כעבור 15 שנים מהאבחנה. סיכויי ההחלמה מסרטן שלפוחית השתן קטנים יותר אם חדר את שכבת השריר בדופן שלפוחית השתן.

 

עם זאת, יש לציין כי שיעורי ההישרדות מהמחלה מבוססים על ממוצעי נתונים על חולים ואינם משקפים בהכרח את הסיכויים של חולה מסוים לשרוד את המחלה ולהחלים ממנה – כשאלו עשויים להיות גבוהים יותר מהאומדן הכולל.

 

שלב 0a: בשלב זה הגידול מקוטלג במדדים Ta, No ו-M0 – הסרטן הוא מסוג קרצינומה אורותליאלית לא חודרנית לדופן שלפוחית השתן, ומבלי שהתפשט לבלוטות לימפה או לאיברים מרוחקים.

 

שלב 0is: בשלב זה הגידול מקוטלג במדדים Tis, No ו-M0 – כלומר הסרטן הוא מסוג קרצינומה שטחית (CIS) שגדל על השכבה הפנימית של דופן שלפוחית השתן, במבנה היסטולוגי של תאים שטחיים שממוקמים על הדופן הפנימית של קיר השלפוחית, אינו חודר למרכז השלפוחית, וגם אינו חודר את רקמות דופן שלפוחית השתן, ומבלי שהתפשט לקשריות לימפה או לאיברים מרוחקים.

 

סיכויי ההחלמה של אנשים המאובחנים בסרטן שלפוחית השתן בשלב 0 גבוהים ביותר ונאמדים ב-98% הישרדות כעבור חמש שנים מהאבחנה.

 

שלב 1: בשלב זה הגידול מקוטלג במדדים T1, N0 ו-M0 – כלומר הגידול חדר לשכבת רקמת החיבור של דופן שלפוחית השתן, אבל לא חדר עדיין את שכבת השריר של דופן השלפוחית ולא התפשט לקשריות לימפה סמוכות ולאיברים מרוחקים.

 

סיכויי ההחלמה של אנשים המאובחנים בסרטן שלפוחית השתן בשלב 1 גבוהים ונאמדים ב-88% הישרדות כעבור חמש שנים מהאבחנה.

 

שלב 2: בשלב זה הגידול מקוטלג במדדים T2a או T2b, N0 ו-M0 – כלומר הגידול חדר לשכבת השריר של דופן שלפוחית השתן אולם לא עבר אותה באופן מלא ולא הגיע עדיין לשכבה השומנית המקיפה אותה וכן מבלי שהתפשט לקשריות לימפה או לאיברים מרוחקים.

 

לאחר שהגידול בשלפוחית השתן חדר את שריר קיר השלפוחית – סיכויי ההחלמה יורדים באופן משמעותי. כך, סיכויי ההחלמה של אנשים המאובחנים בסרטן שלפוחית השתן בשלב 2 נאמדים ב-63% הישרדות כעבור חמש שנים מהאבחנה.

 

שלב 3: בשלב זה הגידול מקוטלג במדדים T3a, T3b או T4a, N0 ו-M0 – כלומר חדר את כל שכבת השריר של דופן שלפוחית השתן ואף חדר בהמשך לשכבה השומנית, וייתכן שהתפשט כבר לערמונית ו/או לשלפוחית הזרע אצל גברים או הרחם ו/או הנרתיק אצל נשים, ומבלי שהתפשט לבלוטות לימפה או לאיברים מרוחקים.

 

סיכויי ההחלמה של אנשים המאובחנים בסרטן שלפוחית השתן בשלב 3 נאמדים ב-46% הישרדות כעבור חמש שנים מהאבחנה.

 

שלב 4: בשלב זה הגידול מקוטלג במדדים: T4b, N0 ו-M0 – כלומר כשהגידול חדר את דופן שלפוחית השתן וחדר ממנו לקיר האגן או קיר הבטן, ומבלי שהתפשט לקשריות לימפה או לאיברים מרוחקים; או כשהגידול יכול להיות מקוטלג בכל מדד T, במדדי N1 עד N3 ו-Mo – כלומר שהסרטן התפשט לקשריות לימפה סמוכות, אך לא לאיברים מרוחקים; או כשהגידול יכול להיות מקוטלג בכל מדד T, בכל מדד N ובמדד M1 – כלומר שהגידול פיתח גרורות לאיברים מרוחקים.

 

כשסרטן שלפוחית השתן פיתח גרורות לאיברים מרוחקים, הטיפול בו קשה ביותר וסיכויי ההחלמה נמוכים, כשההישרדות כעבור חמש שנים מהאבחנה עומדת על 15% מהמאובחנים בלבד, אם כי ישנן אופציות טיפוליות לחולים אלו, שחלקן נמצאות בשלבי ניסויים קליניים בבני אדם.

 

 

ד"ר דניאל קייזמן הוא מנהל היחידה לגידולי דרכי השתן במערך האונקולוגי במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא.

 

עדכון אחרון: מארס 2017