מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

טרשת נפוצה

מנהלי קהילה

ערן ברקוביץ
ערן ברקוביץ
פסיכולוג רפואי מומחה.
פרופ'-איתן-אוריאל
פרופ'-איתן-אוריאל
מומחה בנוירולוגיה, בעל תואר שני במחלות כלי דם של המוח. מנהל המחלקה הנוירולוגית מרכז רפואי בלינסון. מזכיר האיגוד הנוירולוגי בישראל.
ד
ד"ר יובל כרמון
רופא בכיר במחלקה הנוירולוגית ביה"ח מאיר.מנהל מרפאת טרשת נפוצה.
ד
ד"ר אסתר גנלין
רופאה בכירה במכון הנוירולוגי בביה"ח שניידר ומנהלת המרפאה הנוירואימונולוגית בו. בוגרת רפואה בטכניון בהצטיינות. בעלת תואר שני באימונולוגיה בהצטיינות יתרה (אוניברסיטת תל אביב) ותואר דוקטור בביוכימיה (הטכניון). משלבת מחקר קליני ובסיסי בתחום טרשת נפוצה בילדים. חברה בקבוצת המחקר הבין לאומית לטרשת נפוצה בילדים- International Pediatric Multiple Sclerosis Study Group (IPMSSG)

מובילי קהילה

פזית
פזית
הייתי בריאה ורופאת שיניים. כיום , חולה בטרשת נפוצה ואומנית קרמיקה, מציירת ומטפלת באמצעות אומנות. קודם כל אמא לשני ילדים נפלאים וחברה עם כמה אנשים חמים וחכמים. יש מתנה ביכולת ליצור ... זה מאפשר נתינה הלאה וידיעה שגם מי שלא מכיר אותי אישית יוכל לקבל משהו ממני שישמח ויגרום לו הנאה. זו הסיבה שאני כותבת פה. לעזור ולהשיא עצה וגם לקבל ידע ממי ששותפים לדרך הטרשים של טרשת נפוצה בדרך זו או אחרת. 
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן - MS ישראל
לביא שיפמן הוא ממיסדי חברת MS ישראל בע"מ (חל"צ) ומכהן בה, בהתנדבות, כדירקטור. חברת MS ישראל יוזמת ומנהלת מגוון רחב של פעילויות לחולים בטרשת נפוצה, תוך שהיא מעלה את המודעות הציבורית למחלה, להשלכותיה ותופעות הלוואי שלה. בהשכלתו, הוא מוסמך של הטכניון בחיפה בהנדסת מחשבים, עם התמקדות בתחום רשתות תקשורת ונתונים וכמו כן בוגר, בהצטיינות, של התוכנית לניהול עסקי בכיר של האוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1990, לאחר שירות קבע בממר"מ, לביא היה ממקימי הסניף הישראלי של חברת מיקרוסופט בישראל (עובד מס. 2) והמנהל הטכני הראשון שלה. בהמשך כיהן גם כסמנכ"ל השיווק והמכירות של מיקרוסופט ישראל ללקוחות גדולים במשק הישראלי. בנוסף לפעילות ההתנדבותית ב-MS ישראל לביא מכהן מזה כ-4 שנים כחבר ועד בעמותת איגוד האינטרנט הישראלי. כמו כן, לביא הוא המקים, הבעלים והעורך הראשי של האתר www.netcheif.com - המספק ידע נרחב ביותר על תחום האינטרנט והתקשורת, תוך התמקדות בסביבה הביתית. לביא נשוי לאורלי שאובחנה כחולת טרשת נפוצה לפני כ-20 שנה, הוא מתגורר בבת-ים ואב לבן ולבת.
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
עירית לוזון - הבית לחולי טרשת נפוצה
קהילת הבית לחולי טרשת נפוצה ו-CARE GIVERS הגדולה בישראל של אלפי חולים ובני משפחות, בני זוג וחברים מהמעגלים הקרובים. קהילה תומכת, המפגישה בין חולים וותיקים לחדשים, ומעניקה "במה" להעברת הסיפור האישי, באמצעות ראיונות טלוויזיה, רדיו, ותקשורת כתובה. קהילה שבה אנו מפעילים מערך של תכנים רלוונטיים המתחלפים מידי חודש, סדנאות והרצאות בלייב של אנשי מקצוע ברי סמכא ושל חולים המעניקים מהידע ומסיפורי החיים שלהם ונותנים השראה, מתוך רצון להשפיע, לחולל שינויים, לתמוך ולהנגיש מידע חיוני ומשמעותי לחולים ולסובבים אותם. המלצה נכונה, של חולה וותיק או של איש מקצוע, כאן ועכשיו, יכולה לשנות מהלך חיים של חולים אחרים! הצטרפו אלינו לקהילה חזקה ומשפיעה – הבית לחולי טרשת נפוצה - בפייסבוק
כמוניטרשת נפוצהחדשותמחקר ענק: הנגיף אפשטיין-בר עשוי להיות גורם מרכזי לטרשת נפוצה

מחקר ענק: הנגיף אפשטיין-בר עשוי להיות גורם מרכזי לטרשת נפוצה

מחקר חדש מאוניברסיטת הרווארד מחזק את העדויות הקיימות לפיהן הנגיף שגורם להרפס ולמחלת הנשיקה עשוי לגרום לטרשת נפוצה. הסיכון של נדבקים בנגיף לפתח בהמשך טרשת נפוצה גבוה פי 32


(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

טרשת נפוצה היא מחלה אוטואימונית כרונית. אצל אנשים עם טרשת נפוצה תאי מערכת החיסון תוקפים את המיאלין - החומר שמבודד ומגן על סיבי העצב במערכת העצבים המרכזית (המוח וחוט השדרה). משמעות האיבוד של החומר המבודד היא פגיעה ביכולת העצבים להעביר מידע. פגיעה זו מובילה לתסמינים שונים - כמו פגיעה בראייה, נימולים או חוסר תחושה - בהתאם למיקום בו נגרם הנזק למיאלין.

 

הגורמים לטרשת נפוצה עדיין אינם ברורים לאשורם, אך ככל הנראה מדובר בתגובה חיסונית לא תקינה, באנשים בעלי מועדות גנטית, לגורם סביבתי שטרם זוהה בוודאות. אחת ההשערות היא שחשיפה לנגיפים מנבאת התפתחות של מחלת הטרשת הנפוצה בעתיד, והנגיף שהינו החשוד העיקרי כבר מזה שנים הוא נגיף האפשטיין-בר המכונה בקיצור EBV.  

 

האפשטיין-בר הוא נגיף ממשפחת נגיפי ההרפס שמהווה את אחד הנגיפים הנפוצים בעולם. לפי נתוני משרד הבריאות, כ-95% מן הבוגרים בין הגילים 40-35 כבר נדבקו בנגיף בעבר. בתינוקות או ילדים צעירים שנדבקים בנגיף, לרוב התסמינים יהיו קלים ולא משמעותיים, אם בכלל יופיעו תסמינים. לעומת זאת, אצל ילדים גדולים יותר ומתבגרים צעירים, ב-35% עד 50% תופיע "מחלת הנשיקה".

 

הנגיף נמצא במחקרים רבים כקשור לטרשת נפוצה – מחלה שאינה שכיחה. הקשר בין חשיפה ל-EBV לסיכון מוגבר לטרשת נפוצה מתבטא בכמה אופנים. בין היתר, לפי מחקרים הימצאות נוגדנים לנגיף מעלה את הסיכון לטרשת נפוצה, לאנשים שחלו בעבר ב"מחלת הנשיקה" סיכון גבוה יותר לטרשת נפוצה בעתיד, ובמוחותיהם של אנשים עם טרשת נפוצה ישנם יותר חלבונים של הנגיף בהשוואה לאנשים ללא טרשת נפוצה. לפי עבודות, באופן טיפוסי, טרשת נפוצה מופיעה כעשור לאחר הדבקות בנגיף.

 

כעת מתפרסם מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת הרווארד שמצביע על קשר בין הדבקות בנגיף האפשטיין בר לבין טרשת נפוצה.   

 

חלק מהקושי בהוכחת הקשר בין הנגיף לטרשת נפוצה, היא שכבר בגיל צעיר, הרוב המוחלט של האוכלוסייה נחשפה לנגיף, וקשה לבודד אוכלוסיות גדולות של אנשים שלא נדבקו באפשטיין-בר.

 

המחקר החדש, שממצאיו פורסמו בסוף השבוע החולף בכתב העת Science נערך במדגם עצום של יותר מ-10 מיליון משרתים פעילים בצבא ארה״ב, מה שאפשר לאתר מספיק אנשים שלא נמצאו בדמם עדויות להדבקות בנגיף. המשרתים בצבא מספקים דגימות דם עם הגיוס ומדי פעם במהלך השירות, והחוקרים השתמשו בדגימות אלה כדי לקבוע קשר בין הזיהום בנגיף אפשטיין-בר להתפתחות טרשת נפוצה במשך תקופה של 20 שנה (1993 עד 2013).

 

החוקרים בחנו 955 מטופלים שאובחנו בטרשת נפוצה במהלך השירות ו-1,566 אנשים ללא טרשת נפוצה שדומים להם במאפיינים. רוב הנבדקים היו מתחת לגיל 20 בזמן בו נלקחה דגימת הדם הראשונה שלהם.

 

רק בנבדק אחד מתוך הנבדקים שאובחנו בטרשת נפוצה טרשת נפוצה לא היו עדויות סרולוגיות לנגיף האפשטיין-בר. החוקרים מציינים כי ייתכן שאדם זה נדבק בנגיף לאחר איסוף הדם האחרון, לא ייצר נוגדנים לנגיף לאחר חשיפה או שקיבל אבחנה שגויה.

 

לפי חישובי החוקרים, הסיכון לטרשת נפוצה בקרב אנשים שנדבקו בנגיף האפשטיין-בר גבוה פי 32.4 בהשוואה לסיכון באלה שלא נדבקו בנגיף.

 

קודם נגיף – ורק אחר כך עדויות למחלה נוירולוגית

 

החוקרים העמיקו, ובקרב נבדקים שבתחילת המעקב בדיקות הדם שלהם היו שליליות לנגיף האפשטיין-בר נמדד גם הריכוז של Nfl - חלקיקי חלבונים הנוצרים מפגיעה בתאי העצב. מדידת רמות ה-Nfl בדם היא דרך יעילה להערכת פעילות מחלת הטרשת הנפוצה. במחקר החדש -  במטופלים שבשלב מאוחר יותר פיתחו טרשת נפוצה, לא נמצאו כל סימנים לפגיעה בתאי העצב לפני שדגימות הדם שלהם הציגו עדויות להדבקות בנגיף האפשטיין-בר, אלא רק לאחר עדויות לזיהום. ממצא זה מוכיח כי ההדבקה בנגיף האפשטיין-בר מקדימה לא רק את ההופעה של תסמינים שעשויים להעיד על טרשת נפוצה, אלא גם את הזמן בו ניתן להבחין בפגיעות פתולוגיות האופייניות למחלה.

 

החוקרים גם מצאו כי הסיכון לטרשת נפוצה לא עלה בקרב אנשים שנדבקו בנגיפים אחרים, לרבות נגיף נוסף ממשפחת נגיפי ההרפס שעובר גם הוא ברוק - ציטומגלו-וירוס (CMV).

 

עדיין לא ברור למה חלק מהאנשים שנדבקו באפשטיין-בר מפתחים טרשת נפוצה ואחרים לא, וגם לא באילו מנגנונים הנגיף מעורר את המחלה האוטואימונית. עם זאת, מהמחקר עולה האפשרות תיאורטית שחיסון לנגיף האפשטיין-בר ימנע גם התפתחות של טרשת נפוצה בהמשך או שתרופות נגד הנגיף יוכלו למנוע או אף לרפא טרשת נפוצה.

 

 

Science. Published online January 13, 2022

 

נאוה120
18/01/22 12:13

כשחמותי חלתה בשנות השבעים, הרופאים אמרו שיש לזה קשר למי שחלה בחצבת ומשהו מעיר את הנגיף לאחר שנים.

ערן-ברקוביץ
18/01/22 13:26

מחלות, זיהומים, לחץ נפשי ועוד משפיעים ומשנים את תגובת המערכת החיסונית וכך יכולים גם לגרום להתקף טרשת נפוצה. החשד שהאבחנה של טרשת נפוצה קשורה למחלות וזיהומים מוקדמים יותר, קיים כבר שנים רבות. המיוחד במחקר הנוכחי הוא היקף הנבדקים הענק שמאפשר הגעה למסקנות תקפות וחישוב הסיכויים באופן מאוד מדוייק ומהימן.

 

אבי שלום 

אנסה לעשות סדר בממצאים. זה כמו סיבה ומסובב. 

שכיחות החשיפה ל- EBV מאוד גבוהה באוכלוסיה ותלויית גיל. 50% מהילדים עד גיל 5 שנים. עד גיל 25 שנים רוב האנשים חיוביים. ועובדה שכמות חולי הטרשת נפוצה נמוכה בהרבה מסה"כ שכיחות החיוביים. מאידך, בקרב חולי הטרשת הרוב המוחלט חיובי. 

מה שאומר שלא הנגיף לבדו גורם, צריך עוד תוספת. ואכן נמצא ששינוי גנטי מסויים ששכיח בקרב חולי טרשת ( HLA DRB1 ) מהווה רצפטור לכניסת הוירוס לתאי הדם מסוג B. 

הטרשת מוגדת כמחלה רבת גורמים. נטייה גנטית (לא תורשה ידועה), חשיפה סביבתית  (עשן סיגריות, דיאטה עתירת שומנים ומלח, חוסר בויטמין D) .

הטריגר יכול להיות הדאגה לאמך, בשילוב מחלה (לא כתבת אלו תסמינים חווית רק ציינת שהחלמת) ועוד גורמים במשולב. 

לו חלית בעבר לפי בדיקת הנוגדנים הסבירות שתחלה שוב עם תסמינים נמוכה אלא אם כן הייית רגיש במיוחד, נניח בשל לחץ נפשי. 

בקיצור - מורכב לא ניתן להצביע על ה- EBV כטריגר הבלעדי מבלי לבודד משתנים נוספים שנמצאים ברקע. 

המלצתי לך, תשחרר. לא מקדם וסתם מתסכל. ובראיה אחרת כנראה גם בלתי נמנע. 

כל טוב 

 

avivor84
17/01/22 23:22

מודה לך מאוד על ההתיחסות, שבועים לפני גילו לאבא שלי סרטן, ורק אני והוא ידענו מזה לא סיפרתי לאף אחד (ומהר מאוד אבא יצא מזה) והאמת שאותה תקופה באמת הייתי בלחץ נפשי אדיררררררררר.
דיברתי עם אנשי מקצוע שאמרו שאני בחרדה או לחץ נפשי גבוההים מאוד, וזה כמובן שאמא כבר הייתה חולה, גם לה לקח כמה ימים לצאת מהמחלה המעפנה הזאת.
ובעיקרון ההתקף שהיה לי היה מורכב מכמה תסמינים בכמה מקומות בין כמה איברים בגוף.
אבל בעיקרון חצי צד של הגוף היה בתחושה נוראית של נימול ושריפה במקביל ולשרוגין שהתעצם בהדרגה (כמה היה קשה? בלילה הראשון לא הצלחתי לישון מהכאבים של השריפה שכל יום הלכו ונעשו יותר ויותר קשה).
בעיקרון בהתחלה אמרו לי שיכול להיות שזה התקף חרדה או לחץ נפשי מאוד גבוהים. זה הסתדר לי....
בעיקרון זה היה לפני כמעט 5 שנים ומאז לא היה לי שום התקף, רק שאריות שמאוד קשה לי איתם כי אני מתמודד איתם יום יום, ובוחר לא לטפל בעמצי בשום תרופה (אל תלמדו ממני לא ממליץ לאף אחד) חוץ מויטמין D.
אני רוצה להאמין שאם אני עובר את ה7-10 שנים ללא שום תרופה אז האבחנה שגויה.
או שזה היה התקף חד פעמי. מאוד חושש, ובעיקרון עצרתי לעצמי את החיים ל7-10 שנים של הניסוי הזה!
תודה

ערן-ברקוביץ
18/01/22 10:24

שלום,

יש מהלך מחלה שנקרא "טרשת נפוצה שפירה" לפיה לאורך זמן רב מאוד אין התקף נוסף או נגעים. ברגע שהיה לך התקף וקיבלת אבחנה אתה נמצא בסיכון גבוה וגם אם בחרת לא לקחת תרופות, מומלץ להיות במעקב נוירולוגי (כלומר, לעבור בדיקה נוירולוגית ולעשות MRI מדי תקופה). המעקב יוכל לאושש את ההנחה שלך שהיה זה אירוע חד פעמי, ובמידה ולא, יוכל לזהות שהמחלה פעילה ולאפשר התערבות מוקדם ככל שניתן.

אני חושב שהמעקב הנוירולוגי יוכל להפחית מהחשש ואין שום סיבה לעצור את החיים. גם אם זה אירוע חד פעמי, וגם אם קיימת מחלה פעילה, אפשר ונכון לחיות לצד המצבים הללו.

avivor84
18/01/22 10:48

תודה ערן, מה הוא הפרק זמן הזה שאפשר לקרוא למחלה שפירה?
הניורולוגית שלי בשנים האחרונות מסרבת להנחה שזו טרשת.

הMRI שביצעתי היה ללא חומר ניגוד ונעשה אחרי ההתקף, ככה שלא ראו דלקת.
מה שכן האבחנה בהתחלה הייתה חד משמעית, אחרי שצוות שהיו בו מומחים ניסו לשלול הכל.
אני פשוט אבוד מאז החיים שלי השתנו לא ממשיך אותם כרגיל, והאמת שלא משנה מה יגיד לי אף אחד זה הבחירה שלי.

ערן-ברקוביץ
18/01/22 13:27

האבחנה של טרשת נפוצה ניתנת באופן רטרוספקטיבי, כלומר בדיעבד. אי אפשר להגיד בהווה שלמישהו יש טרשת נפוצה שפירה, אלא רק לאחר 10-15 שנים שבהן לא נראית כל התקדמות או סימן למחלה מגדירים את האבחנה. לעוד מידע, ניתן לקרוא בכתבה שלנו:

https://www.camoni.co.il/%D7%9E%D7%94%D7%99-%D7%98%D7%A8%D7%A9%D7%AA-%D7%A0%D7%A4%D7%95%D7%A6%D7%94-%D7%A9%D7%A4%D7%99%D7%A8%D7%94-

בסופו של דבר, איך לטפל ואיך לחיות זו החלטה של כל אחד מאיתנו. ניתן לעשות כמעט הכל לצד מחלות, גם לצד מחלות יותר קשות מטרשת נפוצה. אני מאוד ממליץ לגשת לפסיכולוג רפואי כדי לבחון את הדברים הללו. מתוך הדברים שאתה כותב עולה התחושה שאתה יכול להרגיש יותר טוב ואני מאוד מקווה שכך יהיה.

avivor84
16/01/22 14:05

מת להבין, אני קיבלתי את ההתקף הראשון שלי בדיוק איך שאמא שלי בת 72 אז החלימה בצורה מאוד קשה מאודדדד על סף מוות מנגיף האפשטיין-בר!
אחרי 3-4 שבועות שהייתי כבר בשלבים סופיים של החלמה עשיתי בדיקת נוגדנים ברמה טובה והראה לי שחליתי בעבר ולא הראה לי שאני בשלב של מחלה פעילה מבחינת נוגדנים (כנראה בילדות) במחלה הארורה הזאת.
מה הסיכוי שזה הטריגר שהפעיל לי את המחלה אני מתתתתתת לדעת!