מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

פסוריאזיס

מנהלי קהילה

ד
ד"ר זיאד חמאיסי
ד"ר חמאיסי זיאד הינו מומחה לרפואת עור ומין. את לימודי הרפואה סיים באוניברסיטת הטכניון והתמחה במחלקת עור בבית החולים רמב"ם. כיום, ד"ר חמאיסי הינו רופא בכיר ומנהל מרפאת הלייזר במחלקת העור של בית החולים רמב"ם. עוסק במחקר ומרצה בפקולטה לרפואה בטכניון. תחומי עניין: טיפולי לייזר, הידראדיניטיס ספוראטיבא, פטרת העור, טיפולים ביולוגים בפסוריאזיס, ביטויים עוריים במחלות דלקתיים של המעי, מחלות עור ילדים וטיפול בנגעים וסקולרים בילדים חברות בארגונים מקצועיים: איגוד הסתדרות הרופאים האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין האיגוד האירופי למחלות עור ומין האקדמיה האמריקאית למחלות עור ומין
פרופ׳ לב פבלובסקי
פרופ׳ לב פבלובסקי
תחום מומחיות: עור ומין תפקידים ומינויים: מנהל מרפאות עור, המחלקה לעור ולמין, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין לימודים: אוניברסיטת בן גוריון בנגב מקום התמחות: המחלקה לעור ולמין, בית חולים בילינסון, מרכז רפואי רבין השתלמויות: פוטותרפיה ופסוריאזיס בית חולים מאונט סיני ניו יורק חברויות באיגודים וארגונים מקצועיים: האיגוד הישראלי לרפואת עור ומין שטחי התעניינות מיוחדים: פסוריאזיס, פוטותרפיה, טיפולים אימונוביולוגים, סטרס נפשי עיסוק במחקר: פסוריאזיס, טיפולים אימונוביולוגים, פוטותרפיה, מחלות דלקתיות של העור.
יונה מנטקה קציר
יונה מנטקה קציר
יו"ר אגודת הפסוריאזיס הישראלית.
ד
ד"ר חגית מץ
ד"ר חגית מץ הינה מומחית למחלות עור ומין. את לימודי הרפואה סיימה באוניברסיטת תל-אביב והתמחתה בבי"ח איכילוב. כיום ד"ר חגית מץ הינה רופאה  בכירה בבי"ח איכילוב אחראית שרות פוטותרפיה .  מנהלת רפואית של פוטותרפיה בבי"ח אסותא , עוסקת במחקר קליני. תחומי עניין  עיקריים : מחלת הפסוריאזיס על כל  היבטיה ,  פוטותרפיה ,  מחלות דלקתיות . חברה בהסתדרות הרופאים בישראל, חברה באגוד הישראלי לרפואת עור ומין , חברה באקדמיה האמריקאית לרופאי עור,.חברה בארגון הנשים הדרמטולוגי העולמי.

מובילי קהילה

כמוניפסוריאזיסחדשותמחקר: דיאטה תקל על תסמיני הפסוריאזיס

מחקר: דיאטה תקל על תסמיני הפסוריאזיס

ניתוח נתונים מ-7 מחקרים העלה כי דיאטה להורדה במשקל מפחיתה מחומרת הפסוריאזיס בחולים עם משקל עודף


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

מחלת הפסוריאזיס נקשרת במחקרים רבים לסוכרת והשמנה, וחולים עם עודף משקל נוטים לפתח מחלה חמורה יותר המכסה שטחים נרחבים ביותר בעור הגוף, וכן נוטים לתגובה חלקית יותר לטיפול התרופתי בפסוריאזיס. אולם כעת מתברר כי התאמה תזונתית באמצעות דיאטה בלבד, ללא אמצעים תרופתיים נגד השמנה או ניתוחים להצרת הקיבה, מספיקה כדי להוביל להקלה בתסמיני הפסוריאזיס בקרב החולים.

 

מחקר חדש מסוג מטה אנליזה שמתפרסם בגיליון מאי 2015 של כתב העת International Journal of Obesity בחן שבע עבודות מחקר מבוקרות שפורסמו בנושא עד אוגוסט 2014 בהשתתפות 878 נבדקים בוגרים. כל המחקרים בחנו את ההשפעה על חולי פסוריאזיס של שינויים באורח החיים, לרבות דיאטה, הגבלת קלוריות, פעילות גופנית וטיפול התנהגותי, ללא שימוש בתרופות להרזיה וללא ניתוחים לקיצור או הצרה של הקיבה. ככלל, בקבוצות המחקר נכללו 443 חולי פסוריאזיס להם הותאמו דיאטות תזונתיות והיתר נכללו בקבוצות הביקורת. במחקרים תועדה ירידה של 3% עד 14.8% ממשקל הגוף.

 

ניתוח סטטיסטי של הנתונים העלה כי הדיאטות הובילו לירידה בחומרת המחלה שבאה לידי ביטוי בירידה ממוצעת של 2.49 נקודות כפי שנאמדה במדד PASI, כלומר Psoriasis Area Severity Index, הבוחן את היקף התפשטות הנגעים על פני העור, יותר מאשר קבוצות ביקורת שבהן לא הותאמה דיאטה לנבדקים. כמו כן, לנבדקים בקבוצות המחקר שעשו דיאטות היו סיכויים גבוהים פי 2.92 להשיג ירידה של 75% בחומרת המחלה כפי שנאמדה במדד PASI, בהשוואה לקבוצות הביקורת.

 

החוקרים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת קולומביה בניו יורק ומאוניברסיטת מהידול (Mahidol) בבנגקוק שבתאילנד סיכמו כי "התערבות תזונתית קלה יחסית, ללא תרופות וללא ניתוחים, קשורה בירידה בחומרת הפסוריאזיס בקרב חולים עם עודף משקל או השמנת יתר". החוקרים קוראים לביצוע מחקרים מבוקרים נוספים כדי לאמוד בצורה מקיפה את השפעת ההתערבות התזונתית על חולי פסוריאזיס.

 

היעד: הפחתת תאי השומן בגוף

 

מדד ה-PASI שנעשה בו שימוש במחקר הוא מדד המאפשר לאמוד את חומרת הפסוריאזיס, המשקלל נתונים אודות שטח הגוף המכוסה בנגעי העור בארבעה אזורים שונים – ראש וצוואר, הגפיים העליונות, הגפיים התחתונות והגו (בטן וגב), לצד נתונים על אדמומיות הנגעים, עוביים וקשקשת.

 

הדיאטות להורדה במשקל שהובילו ליעילות בקרב חולי פסוריאזיס, כמדווח במחקר, כללו דיאטה להגבלת כמות הקלוריות (5 מחקרים), דיאטה מופחתת קלוריות ועשירה בחומצות שומן מסוג אומגה 3 (מחקר אחד) ודיאטה להפחתה במשקל בשילוב עם פעילות גופנית (מחקר אחד).

 

ממצאי המחקר משיקים לעבודות נוספות המעידות על התועלת בדיאטה להורדה במשקל עבור חולי פסוריאזיס עם משקל עודף. התאים ברקמות שומן מייצרים רכיבים הורמונאליים מסוג אדיפוקינים המפעילים את המערכת החיסונית, לרבות TNF-אלפא, אינטרלויקין-6 ולפטין, שנמדדים בריכוז גבוה בקרב חולי פסוריאזיס בהשוואה לאוכלוסייה הכללית. כך, דיאטה המובילה לירידה ברקמות השומן ולירידה ברכיבים ההורמונאליים תורמת לשיפור בתפקוד המערכת החיסונית ולירידה בחומרת הפסוריאזיס. עבודות מסוימות מדווחות על שיפור בחומרת הפסוריאזיס בקרב מעל למחצית מהחולים עם השמנת יתר כרונית שעברו ניתוחים לקיצור קיבה. התהליך עשוי להיות קשור גם לממצאי מחקר ישראלי שפורסם באפריל 2015, והעלה כי טיפול בתרופות ממשפחת הסטטינים המשמשות כנגד הכולסטרול הרע בגוף (LDL) עשוי למנוע התפרצות פסוריאזיס.

 

לפי המלצות ארגון הפסוריאזיס הלאומי בארה"ב (NPF), דיאטות עשויות להועיל לחולי פסוריאזיס, אם כי המחקר אודות הדיאטה המומלצת לחולים עדיין בעיצומו. לפי הארגון, דיאטות המכוונות להורדה במשקל עשויות להועיל להפחתת חומרת הפסוריאזיס וכן מפחיתות את הסיכון לפתח מחלות נלוות הנקשרות לפסוריאזיס, לרבות סוכרת ומחלות לב וכלי דם; עוד מומלצת דיאטה הנוגדת דלקתיות (Anti inflammatory diet) העשירה בפירות וירקות ודגנים מלאים, וכוללת צמצום במזונות המכילים שומן טראנס (כגון מאפים) והעדפה של חלבונים רזים כמו עוף על פני בשר אדום; ולפי מחקרים חדשים, חולי פסוריאזיס הרגישים לחלבון הגלוטן המצוי בדגנים יכולים להפחית את תדירות ההתלקחויות על ידי דיאטה נטולת גלוטן. בנוסף, למרות שאין כיום ראיות מחקריות המצביעות על תועלת בנטילת ויטמינים להפחתת חומרת המחלה, הארגון מדווח כי חולי פסוריאזיס רבים מעידים על הקלה בתסמיני המחלה על רקע נטילה קבועה של תוספי תזונה וויטמינים.

 

 

International Journal of Obesity, Doi: 10.1038/ijo.2015.64