מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

סרטן השד

מנהלי קהילה

פרופ' תניר אלוייס
פרופ' תניר אלוייס
מומחית בכירורגיה כללית וכירורגית שד מנהלת מערך השד במרכז הרפואי הדסה פרופ' חבר קליני בפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית
עו
עו"ס אורית שפירא
* מנהלת מחלקת שיקום ורווחה של האגודה למלחמה בסרטן וחברת הנהלת 'האגודה הישראלית לפסיכואונקולוגיה'.   *מנחת קבוצות בכירה באגודה (קבוצת בוגרים צעירים, קבוצת נשים צעירות המתמודדות עם סרטן, קבוצת תמיכה לזוגות שאחד מבני הזוג חלה בסרטן, קבוצת תמיכה להורים שכולים ועוד) ואחראית על עדכון המידע של האגודה למלחמה בסרטן בנושא 'זכויות ושירותים, מידע לחולי סרטן'.   * בוגרת תואר שני בהצטיינות בעבודה סוציאלית (MSW), אוניברסיטת תל אביב. מומחית בתחום הבריאות.   * בעבר עובדת סוציאלית, המחלקה האונקולוגית, מרכז רפואי תל אביב (איכילוב) והעובדת הסוציאלית ב'הוספיס בית' של האגודה למלחמה בסרטן, תל השומר.
ד
ד"ר רינת ברנשטיין מולכו
מנהלת היחידה האונקוגנטית במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. בוגרת בית בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה. התמחות במערך אונקולוגי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב), ובהמשך התמחות בגנטיקה רפואית במכון הגנטי במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי (איכילוב). מ-2017 רופאה בכירה ביחידת השד במכון האונקולוגי במרכז רפואי שיבא תל השומר, עד למינוי מנהלת היחידה האונקוגנטית בשיבא ב-2021. משלבת עבודה בטיפול בחולות סרטן שד בכל שלבי המחלה, ובייעוץ גנטי למשפחות וחולים עם חשד לתסמונות סרטן תורשתיות.
עו
עו"ד בר חן- לוי
אחראית תחום מיצוי זכויות בעמותת 'אחת מתשע'. נותנת ייעוץ והכוונה לנשים המתמודדת עם סרטן שד בכל הקשור לזכויותיהן הרפואיות, ומסייעת להן במידת הצורך במיצוי זכויות אלה מול הרשויות השונות, כגון: ביטוח לאומי, מס הכנסה, קופות חולים, חברות ביטוח ועוד.

מובילי קהילה

נעה גביש
נעה גביש
אישה ואמא לשלושה ילדים :)הומאופטית בהכשרתי. אפיה ובישול הן אחת האהבות שלי במיוחד כשהן מאירות ומשמחות אחרים. בשבילֵי חיי ליוותי נשים במסע הלידה המיוחד שלהן, והיום אחרי מסע ברכבת ההרים, עקב גילוי גידול סרטני בשד, שנכפה עלי, אני יודעת ומבינה כמה חשוב הליווי של מישהי שהייתה שם ולו רק כדי להקשיב ולחבק. אני אשמח ללוות ולהיות בשביל מי שצריכה ורוצה.   הסדנא שלי - תשוקות מרפאות - תשוקות ומיניות בזמן משבר ושינוי - ערב חד פעמי יחודי ומרומם את הנפש בו ביחד אתכם אנחנו נזכרים שתשוקה, לכל מה שנעשה היא חלק מאיכות ובריאות החיים שלנו. מוזמנות לקבוצה שלי בפייסבוק : תשוקות מרפאות
יסמין כהן
יסמין כהן
בלוגרית וכותבת תוכן, נמצאת בעיצומו של פרויקט מימון המונים לספר "יומן צמיחה" היכנסו ותמכו: https://tinyurl.com/recovery-diary נמצאת פה כדי לחזק ולהתחזק. מאמינה שהכל קורה לטובתנו.
כמוניסרטן השדמדריכיםמין ומיניות עם סרטן השד

מין ומיניות עם סרטן השד

סרטן השד והטיפול בו עשויים להשפיע על חיי המין של המטופלות ועל בני/ בנות זוגן. אילו בעיות עלולות להופיע? ומה ניתן לעשות? מדריך מיוחד

מאת אלה הר-נוי. *ייעוץ מקצועי: לנה קורץ-אלמוג - האגודה למלחמה בסרטן
תגובות 0

(צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

ההתמודדות עם סרטן השד מורכבת ומשפיעה על כל תחומי החיים. שינויים בגוף, תופעות לוואי של הטיפולים, הדימוי העצמי והמצב הרגשי – עשויים כולם להשפיע בין היתר גם על החשק המיני, התפקוד המיני, האינטימיות והזוגיות.

 

התעלמות מהבעיות או ויתור על חיי מין מהנים עשויים להוביל לפגיעה משמעותית באיכות החיים. בעיות שמשפיעות על מיניות ואינטימיות עלולות להחמיר עם הזמן ולכן אין להזניח אותן ויש לטפל בהן בשלב מוקדם.

 

 

יחסי מין במהלך טיפולים לסרטן השד: ממה להיזהר?

 

אין זמן נכון או לא נכון לחזור לקיים יחסי מין לאחר קבלת אבחנה של סרטן השד. יש נשים שרוצות להמשיך בחיי מין במהלך הטיפולים. עבור אחרות זה הדבר האחרון שעובר בראש במהלך הטיפולים – וגם אחריהם הן עשויות להזדקק לזמן עד שיחושו שוב נוח לחזור לקיים יחסי מין.

 

באופן כללי, במהלך ולאחר טיפולים בסרטן השד, אם האישה רוצה ואין מגבלה שמקשה עליה, ניתן לקיים יחסי מין ללא הגבלות מיוחדות. עם זאת, במהלך טיפולים כימותרפיים יש מצבים שדורשים זהירות:

 

נויטרופניה

 

טיפולים כימותרפיים לסרטן השד עלולים במקרים מסוימים לגרום לנויטרופניה (ירידה במספר תאי הדם הלבנים מסוג ניוטרופולים בדם) – מצב בו הגוף מתקשה להילחם בזיהומים.

 

״במקרה של נטרופניה האישה צריכה להגן על עצמה מפני זיהומים – גם כאלו שעלולים להיגרם אצלה וגם כאלו שמגיעים מהסביבה, ובמצב זה לא מומלץ להיות בקרבה פיזית״ מסבירה לנה קורץ-אלמוג, מטפלת במיניות, האגודה למלחמה בסרטן.

 

טרומבוציטופניה

 

טיפולים כימותרפיים עלולים גם לגרום לטרומבוציטופניה - מצב בו טסיות הדם נמוכות. ״אין ממצא מדויק שמצביע על סכנה של יחסי מין בעת הטרומבוציטופניה, עם זאת יש המלצה להישמר ממגע פיזי קרוב מתחת ל-35,000 טסיות בדם״ אומרת קורץ-אלמוג.

 

העברת החומר הכימי בנוזלי גוף

 

״עד שהחומר הכימותרפי מתפנה מהגוף האישה עלולה להעביר חומר בכמות מזערית לבן או בת הזוג בנוזלי גוף – רוק, דם או הפרשה נרתיקית״ מסבירה קורץ-אלמוג. ״כל חומר מתפנה בצורה שונה מהגוף ולרוב ההמלצה הכללית היא להימנע ממגע של נוזלי גוף במשך שלושה ימים. גם בקרב מטפלים וגם בקרב המטופלים יש גישות שונות – יש אנשים שבכל זאת מחליטים על מגע קרוב ויש אנשים שיזהרו יותר״.

 

אמצעי מניעה

 

כימותרפיה וטיפולים אחרים לסרטן השד עלולים לפגוע בעובר, ולכן חשוב מאוד להשתמש באמצעי מניעה אמין, גם אם את חושבת שהמחזור פסק או שהפוריות נפגעה.

 

״לפעמים - ובמיוחד בתחילת הטיפול - החומר לא משתק לגמרי את הפוריות, ויש סיכון שאישה תכנס להריון״ מבהירה קורץ-אלמוג. ״אם מקיימים יחסי מין חשוב להשתמש באמצעי הגנה, גם להימנע מהיריון כי החומר עלול לפגוע בעובר וגם כדי להגן על האישה מפני זיהומים״.

 

השפעות אפשריות של הטיפול בסרטן שד על התפקוד המיני

 

תופעות גיל מעבר מוקדם

 

חלק מהטיפולים לסרטן השד הם טיפולים לדיכוי הורמונלי. ״כתוצאה מכך, ישנה ירידה בהורמוני מין - בעיקר אסטרוגן, אבל גם פרוגסטרון וטסטוסטרון״ מסבירה קורץ-אלמוג. ״בחלק מהנשים הטיפולים מובילים לגיל מעבר מוקדם מהזמן בו הוא היה אמור להופיע באופן טבעי, וגם המעבר מתרחש בצורה דרסטית ולא הדרגתית כפי שקורה במצב הטבעי. המשמעות לעיתים היא הפסקת הופעת הווסת וגם שינוי בפרופיל ההורמונלי״.

 

לעיתים מדובר במצב זמני, ולעיתים מדובר במצב קבוע. בנשים לאחר גיל המעבר הסיכון לתסמינים הנובעים מירידה ברמות של הורמונים נמוך יותר, אך חלקן עלולות להרגיש תופעות גיל המעבר שוב. נשים לאחר כריתת שחלות עלולות לחוות את התופעות גיל המעבר בעוצמה רבה יותר.

 

בין התסמינים שעשויים להופיע עקב ההקדמה של גיל מעבר:

 

  • גלי חום להם עשויים להתלוות תסמינים כגון צמרמורות, הסמקה של הפנים, חרדה ותחושה של דפיקות לב מואצות.
  • קשיי שינה.
  • שינויים במצב הרוח.
  • ירידה בחשק המיני.
  • דלקות בדרכי השתן ובנרתיק.
  • כאב ו/או יובש וגינלי ואטרופיה (הידקקות) של רקמות וגניאליות.

 

מומלץ להתייחס לכל תופעה של גיל המעבר באופן נפרד ולטפל בבעיה נקודתית, כפי שיפורט בהמשך המדריך.

 

יובש בנרתיק ואטרופיה נרתיקית

 

עם התקדמות בגיל, הנרתיק באופן טבעי נוטה לאבד לחות ואלסטיות, רקמות הנרתיק נהיות דקות - ועלולה להיווצר אטרופיה נרתיקית (שינוי במבנה הנרתיק). טיפולים מסוימים לסרטן עלולים להאיץ את השינויים הללו – ואלו עלולים לפגוע בתפקוד המיני ולגרום לכאבים בקיום יחסי מין.

 

במקרה של הופעת תסמינים אלו:

 

  • ראשית יש לעבור בדיקת רופא נשים לצורך שלילה של פטריות וזיהומים אחרים.
  • שימוש בחומרי סיכה יכול לעזור ליחסי מין נעימים יותר. מומלץ לבחור חומרי סיכה שהם ג׳ל המבוסס על מים, ללא בישום, ריח, טעם או חומרים נוספים שעלולים לגרום לגירוי ברקמות העדינות של הנרתיק, לפטריות ולבעיות נוספות.
  • קיימים גם קרמי לחות מיוחדים שמורחים מספר פעמים בשבוע - לא לפני יחסי מין אלא לפני השינה, ואלה מספקים לנרתיק לחות שנשמרת לטווח ארוך יותר.
  • במקרים מסוימים ניתן לשקול טיפול הורמונאלי מקומי. הטיפול יינתן לאחר שיחה עם רופא אונקולוג.

 

שינויים גופניים

 

ניתוחים וטיפולים אחרים לסרטן עלולים להוביל לכאבים בשדיים ובאזורים אחרים בגוף ולהוביל לכך שדברים שבעבר הובילו להנאה, יובילו הפעם להשפעה שונה.

 

שינויים במראה החיצוני

 

הטיפול בסרטן השד עשוי להוביל לשינוים במראה החיצוני – איבוד שיער, צלקות מהניתוח, אובדן השד ושינויים במשקל – ואלה עלולים לפגוע בביטחון העצמי.

 

״השינויים בדימוי גוף שלעתים מלווים בתחושות שונות או כאבים, עלולים להשפיע על מצב רוח ועל תחושת הנשיות ועל החשק המיני״ אומרת קורץ-אלמוג. ״כדאי לא להישאר עם זה לבד ולקבל תמיכה ועזרה מקצועית בללמוד להרגיש את הגוף מחדש״.

 

חוסר חשק

 

סרטן השד וגם הטיפולים למחלה מובילים להשפעות רגשיות וגופניות שעשויות לפגוע בדחף/חשק המיני. גם תופעות של גיל המעבר שמופיעות לעתים באופן פתאומי, עלולות בחלק מהנשים להיות כרוכות בירידה בחשק.

 

במקרה של ירידה בחשק:

 

  • שתפי את איש מקצוע שמטפל בך ואת מרגישה נוח לשוחח איתו. מהצוות המטפל ניתן לקבל הסבר על השפעת הטיפולים על מיניות ותפקוד מיני ועל מגוון פתרונות שעשויים לעזור במצבך.
  • עשי עבור עצמך – השקיעי בעצמך כדי לשפר את התחושה שלך.
  • פעילות גופנית תוכל לעזור. פעילות גופנית משפרת את ההרגשה ונותנת יותר אנרגיה.  

 

הפרעות ושינויים במצב הרוח

 

דיכאון, מחשבות שליליות וחרדות נפוצים בנשים שמתמודדות עם סרטן השד וטבעי להרגיש אותם בהתמודדות עם הסרטן והטיפולים וגם לאחר ההחלמה, ואלה עלולים לפגוע באספקטים שונים של החיים, לרבות חיי המין.  

 

״כאן חשובה התמיכה של חברים ובני משפחה״ אומרת קורץ-אלמוג. מומלץ להיעזר גם בקבוצת תמיכה שמופעלות על ידי העמותות השונות, כגון קבוצות התמיכה של האגודה למלחמה בסרטן, וגם במטפל מתחום בריאות הנפש.

 

כאב וגינלי בקיום יחסי מין

 

לפעמים ישנה תופעה של כאבים במגע מיני מלא, בעיקר בקרב נשים שמתמודדות עם דיכוי הורמונאלי משמעותי ובעקבות זה ירידה בלחות ואלסטיות של הנרתיק.

 

במקרה של כאב בעת קיום יחסי מין מומלץ:

 

  • לשתף את הרופא המטפל בסרטן או גניקולוג המעודכן בתהליכים שאישה עוברת בעקבות טיפולים אונקולוגים ולקבל לעזרה מקצועית לצורך טיפול בכאבים. 
  • לשתף את בן הזוג בכך שכואב, ובצורות המגע שכואבות פחות ולהימנע מיחסי מין מלאים עם כאבים.
  • לקיים יחסי מין כשאת בעוררות מינית גבוהה – אז נוצרים נוזלים וגינליים ואז גם הוואגינה מתרחבת לממדים הגדולים ביותר שלה. ״לעתים עקב שינויים במצב רוח ואי נוחות מסיבה כלשהי ביחסי מין, נדרשת השקעה רבה יותר בכל מה שקשור לעוררות״ אומרת קורץ-אלמוג.
  • להשתמש בחומר סיכה מבוסס על מים לפני קיום יחסי מין.
  • ללמוד להיות מודעת ולשלוט בשרירי האגן. לאחר שאישה חשה כאב בקיום יחסי מין היא עשויה להיות מתוחה ולכווץ את שריריה בנרתיק שלא במודע במצבים מיניים – מה שכמובן עשוי להגביר את הכאבים ולגרום לפגוע ביחסי המין. ניתן ללמוד להיות מודעים לשרירים באגן וללמוד להרפות אותם באמצעות תרגילי קיגל לרצפת האגן ובמידת הצורך טיפול אצל פיזיותרפיסט לשיקום רצפת האגן.

 

כאב שאינו וגינלי

 

גם סוגים אחרים של כאב עלולים להפריע במהלך יחסי המין. להתמודדות עם כאבים שאינם בוואגינה מומלץ:

 

  • לנסות לאזן את הכאב הכרוני.
  • למצוא תנוחה בה הלחץ על האזור הכואב יהיה מינימלי.
  • אם את משתמשת במשככי כאב מומלץ ליטול משכך כשעה לפני קיום יחסי המין.

     

פגיעה ביכולת להגיע לאורגזמה

 

״אורגזמה היא פעילות מוחית ולעיתים נדרשים ריכוז ופניות כדי שהיא תתקיים. לעתים נשים המתמודדות עם סרטן שד לא מצליחות להתרכז או להתפנות עקב מחשבות אוטומטיות שמטרידות אותן מה שעלול לפגוע ביכולת להגיע לאורגזמה״ מסבירה קורץ-אלמוג. ״ישנן טכניקות שמסייעות ללמוד להתרכז כגון מיינדפולנס״.

 

בצקת לימפטית

 

עקב ניתוח יכולה להתפתח לימפודמה (בצקת לימפטית) ביד הקרובה לשד המנותח. ״מצב זה עלול ליצור אי נוחות, הגבלה בתנועה וכאבים אשר מפריעים בתנועתיות ולא מאפשרים להתפנות למפגש אינטימי״ מסבירה קורץ-אלמוג.

 

שינויים בזוגיות  

 

סרטן שד עשוי להשפיע על זוגיות וגם על משפחה כולה. ״בני או בנות זוג מהווים מקור תמיכה משמעותי, כאשר הם בעצמם נמצאים במצוקה נפשית, פיזית ולעתים כלכלית״ אומרת קורץ-אלמוג. ״חשוב להבין שגם בני ובנות זוג צריכים תמיכה וליווי. באגודה למלחמה בסרטן יש קבוצות תמיכה גם לבני/ בנות זוג״.

 

עצות כלליות לשיפור חיי המין

 

קחי את זה בקצב שלך

 

אין זמן נכון או לא נכון לחזור לקיים יחסי מין. קחי את זה בקצב שלך, אך שתפי את בן הזוג. עם זאת, אל תמנעי מיחסי מין בגלל בעיות שונות – פני לסיוע מקצועי לטפל בבעיות כי אלה עלולות להחמיר עם הזמן אם אינן מטופלות.

 

הקפידי על תקשורת פתוחה עם הרופא והיעזרי באנשי מקצוע

 

הטיפול בסרטן השד מורכב משלבים שונים – ובהם בדיקות, ניתוחים, כימותרפיה, תרופות הורמונאליות או ביולוגיות, הקרנות, טיפולים תומכים וכל אחד מהם עשוי להשפיע על חיי המין באופן שונה. לפני כל טיפול, פרוצדורה ולאחר הטיפולים חשוב לדעת למה לצפות, ולשם כך חשוב לשוחח עם הצוות המטפל על תופעות לוואי אפשריות או שינויים ארוכי טווח בחיי המין – ועדיף לפני הטיפול.

 

חשוב להבין כי ניתן לטפל בבעיות הקשורות למין ומיניות, אך אם הצוות המטפל לא ידע על בעיות שאת חווה הוא לא יוכל לעזור לך בטיפול בהןאל תניחי כי הצוות המטפל יעדכן אותך על ההשפעה האפשרית של הטיפול על המיניות או ישאל אותך אם יש לך שאלות או דאגות בנושא.

 

בין השאלות שניתן לשאול:

 

  • האם וכיצד הטיפול עשוי להשפיע על חיי המין שלי?  
  • האם ההשפעות יהיו זמניות או קבועות?
  • מה ניתן לעשות לגבי אותן השפעות?  ולאיזה איש מקצוע מומלץ לפנות בנושא?
  • האם קיימים טיפולים אחרים שהם יעילים באותה מידה לסרטן שלי אך יש להם תופעות לוואי שונות?
  • האם יש לך חומרים שאני יכולה לקרוא או היכן אתה ממליץ לי למצוא מידע נוסף?

 

האגודה למלחמה בסרטן מציעה ייעוץ בנושאי דימוי גוף, מיניות, אינטימיות ופוריות לחולים ובני זוג הכולל מידע על השפעות מחלת הסרטן על המיניות והפוריות; ייעוץ באשר לאפשרויות הטיפול ושיקום התפקוד המיני; הכוונה למומחים מקצועיים נוספים. השירות ניתן ללא תשלום וללא צורך בהפניה, על ידי מטפלת במיניות באגודה למלחמה בסרטן, בטלפון 03-5721643, דוא"ל: miniut@cancer.org.il.

 

שמרי על תקשורת פתוחה עם בן הזוג

 

ספרי לבן הזוג על הקשיים, החששות והרצונות בתחום חיי המין. גם לבן זוגך עשויות להיות דאגות הקשורות לחיי מין שהוא חושש לדבר עליהן עמך. כך, הוא עשוי להיות מודאג ללחוץ עלייך לקיים יחסי מין, חושש להכאיב ולא יודע איפה ואיך תרצי שיגעו בך. תקשורת פתוחה בין בני הזוג תעזור לחבר בין בני הזוג ותאפשר למצוא יחד פתרונות שעשויים לסייע עם בעיות הקשורות לחיי המין.

 

אל תזניחי את האינטימיות

 

״אינטימיות אינה רק יחסי מין והיא חשובה לא פחות מהם״ מדגישה קורץ-אלמוג. בין אם את רוצה לקיים יחסי מין ובין אם לא, ניתן לשמור על אינטימיות ומגע גופני עם בן הזוג בדרכים אחרות – חיבוק, הישענות, החזקת ידיים או נשיקה.

 

דברי עם אחרות

 

דברי על מה שאת עוברת עם מי שמבין מה את עוברת – נשים אחרות שהתמודדו או מתמודדות עם סרטן השד. שמעי מה הן עוברות ומה עזר להן בהתמודדות. לנשים שהתמודדו או מתמודדות עם סרטן השד אפשר להגיע דרך קהילת סרטן השד באתר כמוני ודרך העמותות השונות שמסייעות לחולי סרטן. כך, האגודה למלחמה בסרטן מפעילה את שירות 'יד להחלמה' הכולל מאות מתנדבות אשר התמודדו או מתמודדות כיום עם סרטן השד ועומדות לצד מתמודדות חדשות בכל שלבי הטיפול, המעקב ושגרת החיים, וכן לצד מתמודדות עם סרטן שד גרורתי. מתנדבות 'יד להחלמה' מותאמות לנשים שחלו בגיל, בסוג הטיפול ובשפה, ומסייעות להן בהתלבטויות השונות ובמתן מידע ותמיכה רגשית ומעשית, מתוך ניסיונן האישי. טלפון: 1-800-36-07-07, דוא"ל: yad@cancer.org.il

 

בצעי פעילות גופנית

 

פעילות גופנית עשויה לשפר את המיניות, דימוי הגוף, להפחית דיכאון ולחצים.

 

אל תירתעי מקשר חדש

 

לפעמים נדמה שסרטן מקשה עוד יותר על מציאת קשר חדש. ״החשש מדחייה או רתיעה מצד אנשים אחרים הוא טבעי״ אומרת קורץ-אלמוג. ״יחד עם זאת, חשוב לדעת שמחלת הסרטן לא משנה את האישיות ולעתים אף מחזקת תחושת הדימוי העצמי. ניתן גם לקבל תמיכה והכוונה על-ידי אנשי מקצוע בליווי של יצירת קשר חדש״.  

 

 

עדכון אחרון: פברואר 2022

 

*לנה קורץ-אלמוג היא מטפלת במיניות, האגודה למלחמה בסרטן, M.A בבריאות נפש קהילתית ופסיכותרפיסטית