מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מחלות לב

מנהלי קהילה

פרופ' סער מנחה
פרופ' סער מנחה
מנהל היחידה לקרדיולוגיה התערבותית (צנתורים) במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). רופא עצמאי ומצנתר- קופ"ח מכבי. פרופ' בחוג לקרדיולוגיה, אוניברסיטת תל-אביב. תחומי עניין: קרדילוגיה התערבותית, קרדיולוגיית ספורט, מניעת מחלות לב, מחלות לב מבניות, מניעת שבץ מוחי.
ד
ד"ר אבישי גרופר
אני בוגר בית הספר לרפואה של האוניברסיטה העברית והדסה בירושלים. השלמתי התמחות ברפואה פנימית במרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי, ובקרדיולוגיה במרכז הרפואי שיבא, תל השומר, והתמחות בתחום של אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD) במרכז הרפואי MAYO CLINIC במינסוטה, ארה"ב. לאחר החזרה לארץ עבדתי כרופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ לב ובמכון לאי ספיקת לב, ומנהל מרפאות המערך הקרדיולוגי בשיבא, תל השומר. כיום אני מנהל היחידה לאי ספיקת לב במרכז הרפואי שמיר (אסף הרופא). אני יו"ר החוג לאי ספיקת לב באיגוד הקרדיולוגי בישראל וחבר באיגוד האירופאי לאי ספיקת לב ובאיגוד הבינלאומי להשתלות לב. אני מרצה בכיר בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל-אביב ומעורב במספר רב של מחקרים בארץ ובחו"ל בתחום אי ספיקת לב, השתלות לב ולב מלאכותי (LVAD). מרצה בכנסים בארץ ובחו"ל. במסגרת עבודתי אני עוסק בטיפול במחלות שריר הלב, אי ספיקת לב, השתלת לב מלאכותי (LVAD), השתלות לב, מחלות מסתמיות ויתר לחץ ריאתי. אני רואה חשיבות רבה בהדרכה לאורח חיים בריא ומניעת מחלות לב.
ד״ר בתלה פלאח
ד״ר בתלה פלאח
רופאה מומחית ברפואה פנימית וקרדיולוגיה. בוגרת הטכניון לאחר השלמת התמחות כפולה בב״ח הדסה עין כרם. כעת במהלך השתלמות בצנתורים וקרדיולוגיה התערבותית בבית החולים שיב״א תל השומר.
דייאנה קליין
דייאנה קליין
פסיכולוגית שיקומית מומחית, קליניקה בפתח תקווה. עד לשנת 2022, הייתי פסיכולוגית אחראית במכון לשיקום חולי לב, בי״ח שיבא תל השומר.

מובילי קהילה

איתן אביר
איתן אביר
הי לכולם, שמי איתן, בן 44, אב לשלושה ילדים מקסימים, מאוד אוהב לרכוב על אופניים אופניים בשטח, טיולים, בילויים ובעיקר אוהב אנשים. בחודש נובמבר 2015 עברתי השתלת לב בארצות הברית , לאחר המתנה בישראל של מעל שנה, כחצי שנה מתוך תקופה זו באשפוז בבית חולים. בגיל 17 אובחנה בליבי קרדיומיופטיה. עד גיל 41 לא תסמיני כלל ואז תוך זמן קצר מאוד (חודשים ספורים) חלה הרעה משמעותית במחלת הלב שהוגדרה אז כאי ספיקה חמורה שהכניסה אותי לרשימת המתנה להשתלת לב. כבר במהלך האשפוז הארוך אפשר לומר שגיליתי את עצמי מחדש ונוכחתי שיש לי כוחות נסתרים שאף פעם לא ידעתי על קיומם. תקופה ארוכה באשפוז בבית חולים היא לא פשוטה ושואבת כוחות פיזיים ובעיקר מנטליים רבים. במהלך תקופת האשפוז נוכחתי שההתמודדות היא שונה לגמרי בין חולה לחולה ולא כולם מצליחים לאזור את הכוחות הדרושים להתמודדות הקשה והארוכה. לחוות על בשרי את החוויות הלא פשוטות לעיכול ומצד שני לצפות מהצד בדרכם הייחודית של חולים אחרים להתמודד הביאה אותי להחלטה להקדיש מזמני ומנסיוני לתמיכה ועזרה לחולי לב.
גיל מלצר
גיל מלצר
בן 56. נשוי. אבא של עומר (8) ומיקה (6). חולה לב. מייסד ומנכ"ל אגודת הלב הישראלי - העמותה למען מטופלי לב וכלי דם
ורד שיראזי
ורד שיראזי
חולת לב מילדות, חולת פיברומיאלגיה ומושתלת לב כ4 שנים. מורה בנשמתי ועסוקה בלעשות טוב בעולם.
כמונימחלות לבחדשותמיץ סלק משפר מצבם של חולי אי ספיקת לב

מיץ סלק משפר מצבם של חולי אי ספיקת לב

מחקר אמריקאי מצא כי שתיית מיץ סלק ממריצה את חיזוק שרירי הלב בקרב חולים באי ספיקת לב - כמו שתרד משפיע על פופאי


(צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)

זוכרים את פופאי זולל התרד? כנראה שהמלח החמוד והמצויר ידע מה שהוא עושה, אבל זה לא הברזל בעלים הירוקים שסייע לו לפתח שרירים. מתברר שעלים ירוקים, כמו גם סלק, עשירים מאד בניטראטים (Nitrates), ולכן מסייעים בבניית שרירים ועשויים לתרום לבריאותם של חולים שסובלים מאי ספיקת לב.

 

במחקר שערכו חוקרים אמריקאים מבית הספר לרפואה באוניברסיטת וושינגטון בסנט לואיס, התגלה שינוי משמעותי בחוזק השרירים של נבדקים כשעתיים לאחר ששתו מיץ סלק.

 

"מרבית הפעילויות שאנחנו מבצעים על בסיס יומי תלויות בהפעלת כוח – לקום מישיבה לעמידה, להרים מצרכים במהלך קניות, לטפס מדרגות. לפעילויות אלה ולאפשרות לבצע אותן יש השפעה משמעותית על איכות החיים. המטרה שלנו היתה למצוא דרך לעזור לחולים לגייס כוחות, שכן כידוע, חולשה משפיעה לרעה על תוחלת החיים של אנשים, חולים ובריאים כאחד", אומרת פרופ' לינדה ר. פטרסון, השותפה בצוות המחקר.

 

החוקרים ביססו ביססו את הנחת המחקר על מחקרים קודמים בהם התגלה כי אתלטים, ובמיוחד רוכבי אופניים מקצועיים, מצליחים לשפר הישגים כאשר הם שותים מיץ סלק לפני אימון או תחרות. החוקרים העריכו כי אסטרטגיה כזו עשויה להועיל גם לחולי אי ספיקת לב. מלבד מיץ סלק, רכיבים מסוג ניטרטים מצויים גם בתרד ושאר ירקות עלים, כמו עלי ארגולה וסלרי. הניטרטים הופכים בגוף לניטריק אוקסיד (NO) שנמצא כחומר שמשפר תסמונות מטבוליות שונות.

 

חיזוק שרירי הברכיים

 

במחקר שכלל תשעה נבדקים קיבלו חלק מהנבדקים מיץ סלק וחלקם מיץ דמה (פלצבו) שאינו מופק מסלק, וזאת כאשר לא הנבדקים ולא החוקרים יידעו מראש מתי מקבל הנבדק מיץ טבעי מסלק ומתי פלצבו. המחקר העיד על עלייה של 13% בחוזק שרירי הברכיים כשעתיים לאחר שתיית מיץ של סלק מרוכז.

 

החוקרים העריכו כי פעילות השרירים בעקבות שתיית מיץ הסלק היתה בעצימות גבוהה יחסית ומהירה.  כך, למשל, החוזק בשרירי הברכיים שנמדד לאחר שתיית מיץ סלק השתפר ב-9% עד 11% בשתי נקודות שונות. עם זאת, החוקרים הבחינו כי השיפור לא אפשר לנבדקים יכולות גבוהות יותר לאורך זמן ארוך יותר, ולא מנע עייפות של השרירים. החוקרים דיווחו עוד כי הנבדקים לא סבלו מתופעות לוואי בעקבות שתיית המיץ מבחינת ירידה בלחץ הדם של החולים או שינוי בקצב הלב - שכידוע הינם משמעותיים לבריאות המאובחנים עם אי ספיקת לב, וזאת בהבדל מעבודות בעבר שהדגימו ירידה בלחץ דם בעקבות שתית מיץ סלק שמועילה בעיקר במצבים של יתר לחץ דם. ממצאי המחקר הנוכחי מדווחים בגיליון ספטמבר 2015 של כתב העת Circulation: Heart Failure. 

 

"משאבת הלב אינה מזרימה כמות מספקת של דם אצל חולי אי ספיקת לב, אבל זה רק קצה הקרחון של הבעיות מהן סובלים החולים", אומרת פרופ' פטרסון, שהתמחתה בקרדיולוגיה ומנהלת את המחלקה לשיקום הלב בבית החולים Barnes Jewish במדינת וושינגטון בהודעה לעיתונות שהופצה בעקבות המחקר. "אי ספיקת לב משפיעה על הגוף כולו, בגלל שינויים מטבוליים שהמחלה מייצרת, שמגבירים בעיות רפואיות שונות כמו תנגודת לאינסולין, סוכרת וחולשת שרירים".

 

אמנם החוקרים לא בדקו את השפעת שתיית המיץ על איכות חייהם של החולים שנבדקו במחקר, אך יכלו להעריך ששיפור החוזק בשרירים שנבדקו עשוי להעיד על כך. "האסוציאציה הראשונה שעלתה לנו, כי ההשפעה שיש למיץ סלק היא כמו זו שהיתה לאכילת תרד אצל פופאי המלח המצויר, מבחינת התחזקות מהירה ומיידית של השרירים", העידו החוקרים.

 

החוקרים מקווים להמשיך ולחקור את השפעותיו על מבוגרים הסובלים מהיחלשות השרירים. "אם נוכל להגביר את תפוקת השרירים בקרב מבוגרים, כפי שהדגמנו במחקר על חולי אי ספיקת לב, ניתן יהיה לשפר בצורה משמעותית את איכות חייהם", מסכמים החוקרים.

 

הראיות מהמחקר הנוכחי מתווספות לעדויות נוספות שנאספות בשנים האחרונות בזכות מיץ הסלק, מרביתם סביב השפעות המיץ על הרבת כלי הדם והורדת לחץ הדם: מחקר מבריטניה מצא במארס 2010 כי מיץ סלק תורם להורדת לחץ הדם, וכך מפחית הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי; מחקר מאוסטרליה שפורסם בדצמבר 2012 העלה כי שתיית כוס מיץ סלק מביאה לירידה בלחץ הדם כעבור שעות ספורות - בעיקר בקרב גברים; ומחקר נוסף מבריטניה שפורסם בדצמבר 2014 חיזק את הראיות והעלה כי שתיית מיץ סלק במשך ארבעה שבועות בקביעות מפחיתה את לחץ הדם בהשוואה לפלצבו.

 

 

Circulation: Heart Failure, DOI: 10.1161/CIRCHEARTFAILURE.115.002141

ehud1
05/11/15 10:59

האם  חולי סכרת מותר להם סלק .? ואם כן באיזו כמות? האם הסלק לא מכיל סוכר? בתודה מראש על התשובות

emily1
05/11/15 9:33

איך בדיוק מפיקים מיץ "אפקטיבי" מהסלק? האם מבשלים עם/בלי הקליפה, או מרסקים ואח"כ סוחטים?

לכולם מומלץ מיץ סלק כי הוא מבריא!!! אין מספיק מילים לתאר את חוכמתו של הגוף בניצול ניטריק אוקסיד NO לכלל מהלכיו. ואת ה-NO מפיק הגוף בקלות הניטראטים שבמיץ הסלק.