מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

מנהלי קהילה

דניאלה הרצוג
דניאלה הרצוג
ד"ר (PHD) דניאלה הרצוג עובדת במכבי כאחות אונקולוגית מחוזית במחוז ירושלים שפלה. בעלת תואר שני ותואר שלישי במדעי הרפואה בתחום התמודדות עם סטרס וחרדה.
כמוניסרטןחדשותמשמרות לילה מגבירות סיכון לסרטן השד

משמרות לילה מגבירות סיכון לסרטן השד

מחקר: עבודה במשמרות לילה יותר מפעמיים בשבוע קשורה לסיכון מוגבר לסרטן השד, במיוחד בטיפוסים של בוקר


משמרות לילה נקשרו לעליה של 40% בסיכון לסרטן השד (צילום: Shutterstock)
משמרות לילה נקשרו לעליה של 40% בסיכון לסרטן השד (צילום: Shutterstock)

 

מחקר דני חדש מצא כי עבודה במשמרות לילה קשורה לסיכון מוגבר לסרטן השד. המחקר שפורסם בכתב העת Occupational and Environmental Medicine מצא כי הסיכון המוגבר לסרטן חזק יותר בקרב אלה שמתארות את עצמן כ"טיפוס של בוקר", מאשר "טיפוסי ערב" או "ציפורי לילה". 

 

המחקר נעזר בנתונים של יותר מ- 18,500 נשים שעבדו בצבא דנמרק בין השנים 1964 ל- 1999. כל הנשים נולדו בין השנים 1929 ל- 1968. מתוך 218 נשים שסבלו מסרטן השד בין השנים 1990 ל- 2003 והיו בחיים בשנים 2005-2006, החוקרים הצליחו ליצור קשר עם 210 מהנשים. לאחר מכן, נמצאה לאותן נשים קבוצת השוואה – 899 נשים המתאימות להן במאפיינים, אך ללא סרטן השד. לבסוף, 692 נשים – 141 מתוכן עם סרטן השד – מילאו 28 עמודים של שאלונים מפורטים על העבודה ואורח החיים שלהן.

 

ניתוח הנתונים הראה כי סך הכל, עבודה במשמרות לילה נקשרה לעליה של 40% בסיכון לסרטן השד, בהשוואה לעבודה ללא משמרות לילה. עד שתי משמרות לילה בשבוע לא השפיעו על הסיכון לסרטן, אך יותר משתי משמרות לילה שבועיות כבר נקשרו לסיכון מוגבר, כאשר הסיכון עלה ככל שהנשים עבדו יותר משמרות לילה בשבוע וככל שהן עבדו בעבודה זו יותר שנים. כך למשל, בנשים שעבדו במשמרות לילה לפחות 3 פעמים בשבוע, במשך לפחות 6 שנים, הסיכון לסרטן השד היה יותר מכפול ביחס לנשים אחרות.

 

נשים שעבדו במשמרות לילה ותיארו את עצמן כ"טיפוס של בוקר" היו בעלות סיכון גבוה אף יותר לסרטן השד. הסיכון שלהן היה גבוה כמעט פי 4 בהשוואה לאלה שלא עבדו בלילות. לעומת זאת, נשים המחשיבות את עצמן כ"טיפוסי ערב" היו בעלות סיכון גבוה פי 2.

 

המחקר אומנם מצא קשר בין עבודה במשמרות לבין סרטן השד, אך הוא לא הוכיח קשר של סיבה-תוצאה. יחד עם זאת, החוקרים אומרים כי הקשר עשוי להיות טמון בהפרעה לשעון הביולוגי ובחשיפה לאור בשעות הלילה שמפחיתה את הפקת ההורמון מלטונין העשוי להגן מפני סוגים מסוימים של סרטן.

 

בשנת 2010 משרד הבריאות פרסם את רשימת החומרים המסרטנים לפי וודאות הקשר שלהם לסרטן. בין הגורמים המוכרים כמסרטנים סבירים צוינה גם עבודת משמרות הגורמת להפרעות בשעון הביולוגי בגוף.

 

 

Occupational and Environmental Medicine, 2012, study received ahead of print