מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג chrome ו- firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייהא+ 100%א-סגירה

קרוהן וקוליטיס

מנהלי קהילה

פרופ' דן טרנר
פרופ' דן טרנר
מנהל המרכז למחלות מעי דלקתיות בילדים והמכון לגסטרואנטרולוגיה ותזונה בילדים, המרכז הרפואי שערי-צדק בירושלים.
ליהי גודני
ליהי גודני
דיאטנית קלינית ביחידה לחולים במחלות מעי דלקתיות ובמחלקות הכירורגיות, המרכז הרפואי תל אביב ע"ש סוראסקי 
חזי יזרעאלי
חזי יזרעאלי
פסיכולוג רפואי מומחה-מדריך. מטפל בילדים, נוער ומבוגרים.
פרופ׳ הנית ינאי
פרופ׳ הנית ינאי
מנהלת המרכז למחלות מעי דלקתיות במרכז הרפואי רבין
פרופ' איריס דותן
פרופ' איריס דותן
מנהלת המערך לגסטרואנטרולוגיה, מרכז רפואי רבין
כמוניקרוהן וקוליטיסחדשותסטומה ביחידה אחת: דברים שחשוב לדעת

סטומה ביחידה אחת: דברים שחשוב לדעת

ריכזנו תשובות לכל השאלות על ההבדלים בין מוצרי יחידה אחת לבין מוצרים המבוססים על בסיס ושקית נפרדים - שיעזרו לבחור את ציוד הסטומה המתאים לך ביותר ולשפר את איכות חייך


סטומה ביחידה אחת: שטוחה ודיסקרטית יותר (בתמונה: סנסורה מיו)
סטומה ביחידה אחת: שטוחה ודיסקרטית יותר (בתמונה: סנסורה מיו)

אין שני מטופלי סטומה זהים – כל מטופל שונה במצבו הרפואי, במבנה גופו, בהעדפותיו האישיות ובהרגלי החיים שלו – ולכן לכל אחד צריך להתאים את ציוד הסטומה הנכון ביותר עבורו, המותאם למאפייניו.

 

מטופלי סטומה רבים לא מכירים את כל האפשרויות העומדות לרשותם, ולפיכך ייתכן כי הם משתמשים בציוד שאינו אופטימלי עבורם, ובכך אולי מתפשרים על איכות החיים שיכול לספק להם ציוד הסטומה הנכון להם.

 

כיום בישראל מרבית מטופלי הסטומה משתמשים בציוד סטומה בשני חלקים: בסיס ושקית נפרדים. עם זאת, קיימות אפשרויות נוספות לסטומה, שמבוססות על יחידה אחת – שקית ובסיס המחוברים יחד, אך מטופלים ואנשים צוות רבים לא מודעים לאפשרויות אלה וליתרונותיהן.

 

מה ההבדלים בין מוצרי יחידה אחת למוצרי שתי יחידות?

 

מוצרי שתי יחידות מורכבים מבסיס ושקית. הבסיס נדבק לגוף בדבק מבוסס על חומר הידרוקולואידי שמותאם לשימוש לאורך מספר ימים. דבקים הידרוקולואידים מורכבים ממבנים פולימריים שמאפשרים הידבקות הדוקה לעור וכן ספיגת לחות והפרשות, תוך שהם גמישים ביותר ונושמים, מה שהופך אותם לאידיאליים עבור קיבוע התקן סטומה. על הבסיס מתלבשת שקית הסטומה, אותה מחליפים לפי הצורך, ואת הבסיס מחליפים פעמיים-שלוש בשבוע.

 

מוצרי יחידה אחת מורכבים מיחידה של שקית ובסיס מחוברים יחד, אותה מחליפים לפי הצורך. בגלל שהחלפת יחידה אחת של בסיס ושקית מתבצעת בתדירות גבוהה יותר מהחלפת בסיס נפרד, הדבק של יחידת הבסיס עדיין עמיד ביותר, אך עם זאת מותאם להחלפה תדירה יותר בקלות, ובאופן שאינו פוגע בעור הרגיש שסביב הסטומה. הרכבי הדבקים למוצרים השונים של חברת קולופלסט יוצרו בהתאם לממצאי מחקרים רבים על העור שסביב הסטומה שערכה החברה. מדובר בשכבת דבקים ידידותיים לעור, אשר סופגת לחות ומאפשרת לעור לנשום.

 

קיימים מוצרי יחידה אחת לכל סוגי הסטומות: קולוסטומי (בסיס עם שקית סגורה, ללא פתח ריקון) אותה מחליפים פעמיים-שלוש ביום, איליאוסטומי (בסיס עם שקית פתוחה שיש לה פתח ריקון) שניתן להחליף כל יום או יומיים, ואורוסטומי (יחידת בסיס עם שקית לשתן לה מחובר ברז לריקון) אותה מחליפים פעם ביום-יומיים.

 

מהם היתרונות של סטומה ביחידה אחת?

 

קל לתפעול: סטומה ביחידה אחת עשויה להיות קלה יותר לתפעול ולהחלפה עבור מטופלים מסוימים. יחידה אחת יכולה להיות פתרון נהדר לאנשים שלא מעוניינים להחליף גם בסיס וגם שקית, בעיקר כאלה שנדרשים להחלפה פעם או פעמיים ביום.

 

הגייני: במוצרי שתי יחידות מחליפים את הבסיס אחת לכמה ימים, ואילו כשמדובר בסטומה ביחידה אחת – המדבקה מוחלפת יחד עם השקית. ניתן לתזמן את ההחלפה של היחידה יחד עם המקלחת – להתקלח ללא ציוד כלל ולאחר המקלחת להדביק את היחידה החדשה.  

 

דיסקרטי: ציוד ביחידה אחת הוא שטוח יותר, פחות בולט וכמעט לא רואים שיש ציוד מתחת לבגדים.

 

מהם החסרונות של סטומה ביחידה אחת?

 

ציוד סטומה ביחידה אחת פחות מתאים לאנשים שנדרשים להחלפת הציוד בתדירות גבוהה (יותר משלוש יציאות ביום).

 

מי זכאי לסטומה ביחידה אחת?

 

כל מטופל שעובר ניתוח סטומה זכאי לציוד במימון קופת החולים שלו, לפי בחירתו. לאחר הניתוח נעשית התאמה ראשונית של ציוד, על ידי אחות הסטומה של בית החולים או הצוות הכירורגי, והמטופל מקבל קטלוג של מוצרים אותו הוא לוקח לקופת החולים, וממיר למרשם שמועבר לבית המרקחת.

 

כיום קיים מגוון של מוצרי סטומה ופתרונות שונים שמיוצרים על ידי מספר חברות, וחשוב לכל מטופל לבדוק אפשרויות ולהתנסות במוצרים שונים על מנת למצוא את הפתרון המתאים ביותר עבורו במצבו הנוכחי.

 

מוצרי יחידה אחת של חברת קולופלסט מגיעים במגוון גדלים ובשלוש דרגות קעירות שונות, כך שהם מתאימים לטווח רחב ביותר של פרופילי גוף שונים, בהתאם למבנה הסטומה והאזור שסביבה. הדבקים הייחודיים יחד עם הטקסטיל הייחודי של סדרת הפרימיום SenSura Mio (סנסורה מיו), ואביזרים תומכים ללא אלכוהול מסדרת Brava (ברווה) הוכחו מחקרית כמצמצמים את הסיכון לדליפות ומסייעים בשמירת בריאות העור העדין שסביב הסטומה.